småsur i boxen

B

**BORTTAGEN**

tjena. När ja borstar (särskilt under magen) blir min sköthäst väldigt irriterad, han är annars genomsnäll och har aldrig bitit mig. men man ser hur öronen stryks bakåt och tänderna kommer närmare och närmare mina ben :o. han brukar oxå ibland stå och skraopa otåligt med framhovarna då. men när ja daskar till honom och höjer rösten lite blir han bara ännu jobbigare. går tillbaka med huvet 1sek men fortsätter sen dubbelt så mycke. han hotar bara men det är väldigt irriterande å han får inte göra så. men hur ska ja säga till honom? en kompis sa att hennes ridlärare sagt att man kunde nypa hästen lite i skinnet när den nafsa, som hästar gör i flocken (biter) när de visar vem som bestämmer. funkar det? lr nån som har något annat tips.. ??
 
Borsta under magen brukar kunna vara ett gissel, men hästen ska självklart inte bita!
Ofta är hästar kittliga på ena eller andra stället, och gärna under magen! En av våra hästar är killig under magen och markerar när man borstar. Vi tar en lite hårdare borste och det har fungerat bra. Oftast börjar man ta lite försiktigt när hästen reagerar och det killas ju ännu mer. Du kan ju prova det till och börja med och se om det släpper :)
 
Oavsett om hästen är kittlig eller inte så skall den inte bitas, eller sparkas (den får visa att det är obehagligt). Det tyder på att den inte riktigt respekterar dig. Du måste stärka ditt ledarskap över hästen. Annars kommer beteendet att fortsätta och den kommer inte att ta emot tillrättavisningar från dig. Kan du inte detta förelår jag att du kringgår problemet genom att du binder upp hästen när den skall borstas. Aningen i boxen eller på gången. Din säkerhet skall du sätta i första hand. Och du slipper bråka med hästen. Även det kan leda till att han slutar att stöka med dig. Om det är en ridskole häst så kan beteendet bero på att den helt enkelt är trött på alla som skall borsta. Att då börja härja med den, kan förstärka problemet ännu mer.
 
hej... d e ingen ridskolehäst, utan min medryttarponny.han är jättesnäll och skulle aldrig sparkas (lr skada någon allvarligt), har aldrig bitit mej men nafsas lite i luften å skrapar me framhovarna, och det är det som är problemen. ja kan ha honom i gången om ja vill men han ska :devil: faktist kunna bli borstad i boxen.. Han gör inte alltid så här men iblan, särskilt när han e utråkad. och det ja undrar är bästa sättet att säga åt honom? ja måste ju göra på samma sätt varje gång. e d bäst att daska till honom på bogen och ryta till eller ska jag bara ta tag i framhoven och sätta ner den i marken och hålla bort huvudet när ja borstar under magen? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp