Smått chockad och lite arg. (lång)

Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

För jag tror nämligen att eftersom vi i aveln har infört mer och mer ädelt blod i våra hästar, så har vi även avlat in mer känslighet i dem.. Vi har ju inte direkt tagit hästar från tundran och börjat att hoppa 160 med, tex.. Fast jag har även haft hästar som har klarat det mesta,, utan att huttra, och då lägger jag givetvis inte på ngt täcke, om hästen verkar må bra ändå. För jag tror att hästar är individer, vissa känsligare än andra, vissa mer lättgödda, vissa snabbare än andra, vissa starkare än andra osv, och jag försöker att göra det som mina vänner verkar må bra av.. Som alla andra här inne?? Min nuvarande går för tillfället på bete, utan täcke och skor, i hage med träd och gräs och vatten, mår som en prins, och jag har inte ngr planer på att täcka honom,än!
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Haha nej förmodligen menar jag musklad eftersom jag skriver just musklad.

Direkt under huden hittar man alltså alla muskler, inte ett fettlager som många omusklade hästar har. Inte konstigt att hästen inte kan hålla värmen då.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

varför jag blev upprörd var ju för att hon nästan rent ut kallade mig idiot och sa att hon ville anmäla stallet (jag hade inte sagt något om hennes hästhållning, sa inget alls). och så blev jag förvånad när hon sa att det var lag på att man inte fick ha täcken på hästen på sommaren :confused::crazy:

absolut kan jag varit fjompig med marken, men den punkten ändrade jag ju mig på ;) jag tycker ändå inte hon hade rätt att kalla mig idiot för att jag frågade om den blöta marken, det kändes lite väl itaget :(
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

jag håller med dig! jag har alltid tyckt de är individer - PÅ ALLA SÄTT.

Men kvinnan har som sagt nordsvenskar, och jag tvivlar på att hon haft andra hästar, därav att jag blev ännu mer upprörd när hon vägrade höra min syn på saken utan bara manglade på. hum. :crazy:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Fast hon är inte helt ute och reser när det gäller täcken på hästar. För numera finns det reglerat i lag om hur man får ha täcken på häst.
Kommer inte ihåg den direkta formuleringen men det står Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2007:6)
om hästhållning L101 i 2 kap 6 §. Att det går ut på att som hos mig idag som exempel: Om jag i morse släppt hästarna med regntäcken på för att det regnade och blåste hade jag behövt ta av dem nu när solen skiner och det är 18 grader i skuggan.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

absolut, det är jag helt med på! men på henne lät det som att (oavsett väder) fick man enligt lag inte ha täcke på sommaren. hon förklarade inte - hon bara körde över mig - därför frågar jag er, kloka människor ;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Igår hällregnade det ett dygn i sträck. Hela natten mot igår, och hela dagen. Blåste ordentligt också.

Jag kan säga att hästarna frös så de skakade. De tyckte det var mycket skönt att få ett regntäcke på sig igår vid lunch.

Men när regnet upphörde och solen tittade fram så blev de kokheta under täcket istället. Puh.

Så jag tror att man får ha lite passning. Ett vanligt sommarregn, en vanlig sommardag klarar de oftast, men när vädret blir lite "hårdare" så behöver de ett regntäcke. Men man måste passa och ta av täcket när regnet upphör.

Norrland
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej, hon är verkligen inte helt ute o cyklar. Jag har minsann oxå folk i min närhet som gärna täckar för att slippa rykta, t ex..
det är inget som jag stödjer, på något vis. Men jag har oxå en kompis med ett gammalt varmblod, som fryser så att han inte kan äta så fort det kommer regn och det är lite blåst ute. Och trots träd o mat i hagen så går han genast o ställer sig vid grinden om han inte har täcke på sig, då går han o äter.. Hästar kan vara lite underliga, det är inte alltid som de gör som det står i böckerna..
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Huttrar gör även männsikor, för att hålla värmen. När vi använder muskler förbränner vi energi och vid varje förbränning (vare sig på sommargrillen eller i våra muskler) så alstras värme. Därför huttrar vi alla när vi fryser (och inte innan). Enkel biologi.

Jag suckar själv lite om" dagens hästfolk" när jag ser hästar ute i täcken fina sommardagar eller vid sommarregn men jag går inte och klagar och hotar om att anmäla för detta då det kan vara som du säger att hästen är känslig eller precis tränats eller något. Jag förstår att hästar från mellanöstern inte har samma päls som en nordsvensk eller fjording. Tycker däremot att det är viktigt att man har argument för sig för jag tror att hästar överlag mår bäst otäckade och att många täckar av gammal vana och att man förmänskligar hästarna.

Om jag förstår vad du skrev rätt så hade hon ingen hyfs. Det finns lite vett- och etikett-regler man håller sig till när man gör affärer med folk. Man ska inte behöva tåla vadsomhelst bara för att det är hon som har något du vill ha...
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Det är inte hennes mark, hon bara delar ut den ÅT ägaren :p Nej, hon väntade inte på att vi skulle bygga, vi hade sagt ett datum då vi skulle släppa hästarna och skulle höra av oss närmre inpå. ca 4 veckor INNAN så står korna där :confused:

Ok...ja då är det ju en annan femma. Markägaren är alltså med på att hyra ut mark till er för bete och hon ska hålla i det...fattade jag det rätt? Då förstår jag din frustration...;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Haha nej förmodligen menar jag musklad eftersom jag skriver just musklad.

Direkt under huden hittar man alltså alla muskler, inte ett fettlager som många omusklade hästar har. Inte konstigt att hästen inte kan hålla värmen då.

Nu är det ju så att man påvisat att vältränade hästar i toppträning har större förmåga att reglera sin värme än t.ex. konvalescenter, otränade skogsmulle hästar o.s.v. Så din teori håller inte fullt ut...
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

då ringer hon upp och säger att det finns andra marker jag kan sätta upp hagen på, eftersom jag var missnöjd med blötmarken i hagen (med en väldigtt vänlig ton, det lyser genom att hon vill ha kvar korna för att slippa extra arbete) men jag log för mig själv och sa att det är heeeeelt okej, jag har funderat på det och det kanske inte var så farligt som det ser ut. Hon blir smått desperat och försöker och försöker, men jag stod på mig och sa att jag vill ha det betet!

Varför inte ta erbjudandet om annan obetad mark, som inte är full med koskit och"hemsk" blötmark :confused:

Tolkar den fetmarkerade delen av meningen som att du nekade enbart för att djäklas..
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

KL

Jag tycker att "sommarregn" är vad det låter som, ett varmare regn då temperaturen över lag är mild o varm och hästarna inte kyls av inpå djupet.

Nu, med några plusgrader här hos oss och ihållande hällregn, skulle inte jag ha samvete att ha dom utan regntäcke på natten.
Fast jag håller med, våra har muskelproblem, men enl vet FINNS INGENTING ÄNNU att göra åt den genetiska problematiken med muskelproblem. bara förebygga (med VÄRME) och utfodra och träna rätt.

Att stå och skaka för att hålla värmen kan utlösa små anfall av muskeldöd, och det har jag ingen plan på att utsätta dom för bara för att jag ska vara tjurig och vet att de har päls och är stäppdjur som kan överleva i storm o oväder tack vare en värmereglerande funktion i pälsen.

något har all avel o linjeavel sabbat.
och det kan ingen veterinär bara fixa som i ett trollslag så dom plötsligt tål spiken.
..De två friska tjockisarna går alltid otäckade.. by the whay. och de med muskelproblem ser oerhört friska ut, så länge de sköts om efter sina svagheter o brister.

men passning blir det!
Ska ut o ta av nattregntäckena nu då solen kikar fram o regnet upphört.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nu är det ju så att man påvisat att vältränade hästar i toppträning har större förmåga att reglera sin värme än t.ex. konvalescenter, otränade skogsmulle hästar o.s.v. Så din teori håller inte fullt ut...

Okej, det kanske är så, jag vet faktiskt inte:) Vet bara att min veterinär trodde att det var den anledningen att hon frös så mycket, men sen är hon ju inte direkt purung heller....

Men hursomhelst finns det ju hästar som fryser och det är det jag vill säga, att man ska inte tjura ihop bara för att man själv intalar sig att det naturliga är det allra bästa för hästen, för de lever inte naturligt längre, utan man har ändrat mycket med avel, uppstallning osv osv, så alla tål inte så mycket som de kanske gjorde för ett ex antal år sedan :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Okej, det kanske är så, jag vet faktiskt inte:) Vet bara att min veterinär trodde att det var den anledningen att hon frös så mycket, men sen är hon ju inte direkt purung heller....

Men hursomhelst finns det ju hästar som fryser och det är det jag vill säga, att man ska inte tjura ihop bara för att man själv intalar sig att det naturliga är det allra bästa för hästen, för de lever inte naturligt längre, utan man har ändrat mycket med avel, uppstallning osv osv, så alla tål inte så mycket som de kanske gjorde för ett ex antal år sedan :)

Men sedan är det väl också så, att ju mer vi täcker hästarna, desto sämre blir de på att själva hålla värmen? Så i grund och botten skapar vi ju problemet själva.
Jag tycker att det är lite grymt att täcka hästen på sommaren, dels eftersom den KLARAR sig i klimatet, så länge man har en frisk häst och en förnuftig hage (några träd kan göra stor skillnad) och nog med mat, och dels eftersom inte alla har möjlighet att täcka av hästen så fort vädret svänger. Hästen kommer ju inte ens åt att klia sig med täcke på, och det är mycket skönare att rulla naken, det har jag förstått. :)
För mig handlar det inte om att det är det "naturliga" utan för att all logik säger att det är skönare för ett pälsdjur att gå naken i sommarvärmen.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men sedan är det väl också så, att ju mer vi täcker hästarna, desto sämre blir de på att själva hålla värmen? Så i grund och botten skapar vi ju problemet själva.
Jag tycker att det är lite grymt att täcka hästen på sommaren, dels eftersom den KLARAR sig i klimatet, så länge man har en frisk häst och en förnuftig hage (några träd kan göra stor skillnad) och nog med mat, och dels eftersom inte alla har möjlighet att täcka av hästen så fort vädret svänger. Hästen kommer ju inte ens åt att klia sig med täcke på, och det är mycket skönare att rulla naken, det har jag förstått. :)
För mig handlar det inte om att det är det "naturliga" utan för att all logik säger att det är skönare för ett pälsdjur att gå naken i sommarvärmen.

Ingen av mina andra hästar går med täcke på när det regnar om sommaren, förutom hon som fryser - just därför att hon faktiskt fryser.
Vi är de första till att ta av täckena om våren, de första att sätta på tunnare täcken, hästarna går aldrig svettiga i sina täcken utan har precis det dem behöver och inte mer. Jag håller med dig om att det ultimata är att ha de otäckade - om de klarar det! MEN alla hästar KLARAR INTE av klimatet, utan som vi människor är alla individer olika frusna av sig.

Vår hade består dels av en större öppen del sen finns det massor med skydd i form av träd. Men inte vill de stå där inte, utan ställer sig vid grinden för att visa att hon inte trivs. Sätter man då på henne ett täcke går hon därifrån och börjar äta igen.

Nej, alla har inte förutsättningar att springa fram och tillbaka mellan hagen och stall osv, men varför tycker du det är så fel att sätta på en häst ett tunt regntcke som skyddar mot vätan om hästen tydligt visar att den har ont av det, om man direkt tar av det när man ser att vädret klarnar? Jag snackar inte om att sätta på hästen om det duggregnar i några minuter, men min häst klarar inte av lite mer ihållande regn i mer än kanske 20-30 minuter, sen står hon och skakar. Är det då snällt att skita i det? Hästen är kärnfrisk men hon råkar vara lite frusen av sig, då tycker jag att som hästägare ser man till att hästen INTE fryser, iställer för att skita i det bara för att man är tjurskallig.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Okej, det kanske är så, jag vet faktiskt inte:) Vet bara att min veterinär trodde att det var den anledningen att hon frös så mycket, men sen är hon ju inte direkt purung heller....

Men hursomhelst finns det ju hästar som fryser och det är det jag vill säga, att man ska inte tjura ihop bara för att man själv intalar sig att det naturliga är det allra bästa för hästen, för de lever inte naturligt längre, utan man har ändrat mycket med avel, uppstallning osv osv, så alla tål inte så mycket som de kanske gjorde för ett ex antal år sedan :)
Jag kan berätta om min förra valack. Kom till mig som 9-åring och han frös, även i sommarvärme om det blåste lite. Han behövde täcke MEN, jag började också forska i varför han var så frusen. Det visade sig att han hade "orolig" mage som sen efter ett par år utvecklades till en svår tarminfektion. När han blev frisk från denna kunde han plötsligt hålla värmen utan täcke. Han var hela tiden i tävlingsform/kondition, tränades och tävlades...så rent funktionellt "såg" man inte problemet förutom att han frös. Så, det är ok att täcka...men jag anser att man ska fortsätta forska i VARFÖR och göra nåt åt det:cool:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ja absolut ska man göra det, det var ju lite däröfr vi frågade veterinären och han sa då att det troligtvis hade med att göra att hon inte hade så mkt fett nånstans och sen hennes ålder då.


Hur kom ni fram till att det var en tarminfektion?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 671
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 662
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp