Smått chockad och lite arg. (lång)

Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Det är verkligen svårt att veta hur de känner. Det är frustrerande ibland.
Nu har jag ingen häst som reagerar på regn på det sättet du beskriver, utan bara en sådan som vänder rumpan till blåsten eller går in i träddungen och verkar relativt obekymrad. Han är iofs också ung och rund, så hans förutsättningar är väldigt bra. Han hade täcke då han gick i hage utan skydd i vintras, det regnade verkligen jämnt, och täcke behövdes enligt mig.:)
Det är nog mycket så att detta hysteriska täckande gör att man rynkar på näsan åt allt täckande till sist. Tyvärr. Ska försöka bättra mig med det. ;)

Nej våra andra hästar är likadana som din, vänder rumpan emot och ja, that's it. Medan hon reagerar som jag beskrev.
Sen finns det ju många som tror att bara för att de vänder rumpan mot så fryser de, och så är ju inte fallet, det är ju bara att vem som helst vill väl hellre ha ryggen mot regn :)

Ja precis, man ser så många som täckar i tid och otid och då blir man ju anti! Men då har vi båda förstått vad vi menar iaf, med bra ton i slutändan :laugh:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Japp. Konsensus och god ton :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Aha.. Ja där ser man vad galet det kan bli ibland med skriven text ;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Din häst huttrar på sommaren för att det regnar?
Jag tycker att du ska prata med en veterinär.


mitt sto huttrade förut någon sommar efter ett spöregn som hållt i sig i bra många timmar.
Men, jag har för mig, att det inte fanns alltför mkt gräs kvar i den hagen (=kunde inte äta, mat=generar värme), plus att hon inte var i kondition, plus tunn tunn päls och hud.
Nu var det länge sedan hon huttrade på sommaren.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Tillägg: såg att Gnist redan ställt frågan. Ska läsa klart hela tråden innan jag svarar i den igen...

tack ;) fler har reagerat, och förklaring finns på sida 1 eller 2 :)

jag kan bli rätt arg på sånna som har täcken på hästen på
sommaren, det är en sak om man har regntäcke när de väl regnar
och tar av det direkt när det slutat, men att hästen ska gå med
täcke när det slutat regna och solen gassar igen gillar jah inte.

Samma sak med en ridskola, jag cylkade förbi där i början av juni i
fjol, då det var så fruktansvärt varmt! säkert 20 grader i skuggan och klockan var bara 10 på morgonen.
Till min största förvåning står alla ponnyerna med vintertäcken
Jag skulle och jobba i ett travstall den dan och temperatuern steg till säkert 25 grader i skuggan och jag svettades ihjäl där jag stod och mockade.
När jag cyklade hem 4 på kvällen hade hästarna fortf täckena på sig.
Jag blev så arg, alla ästarna stod och hängde med huvudena och man
bara såg hur varmt dom hade det. När jag kom hem skrev jag direkt
ett mejl till ridskolan och undrade varför hästarna skulle gå med
täcken i den värmen. Och till svar fick man "Dom har täcken på sig
bara för att det är kallt på natten". och det gjorde mig ju inte gladare
Finns det inte en vänlig tävlings mupp som kunde släpa ut sitt feta arsle till stallet och ta av dom stackars krakarna täckena???!!
Jag gillar ingen i detta stallet, ingen verkar bry sej så mycket om
nånting annat än att komma till karriären som OS ryttare.

så går det heller inte till i detta stall, därav min frustration över hennes påhopp :crazy:

Aha.. Ja där ser man vad galet det kan bli ibland med skriven text ;)

Javisst kan det bli så, inte alls min mening - men det är svårt att tolka vad man menar ibland då man bara ser text. (kroppsspråket utgör som vi alla vet en STOOOOR del av kommunikationen) :D
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Vet ni, Nu blir jag också lite smått irriterad! För det hon skrev om handlade ju egentligen inte om att ni också skulle lägga er i & att hon skulle få tips om att inte ha täcken på hästarna på sommaren, OM det regnar blåser kallt & det inte är mer än 10 grader tvivlar ABSOLUT INTE jag på att sätta på mina hästar täcken! Vi har tex ett fullblod som minst av allt ska stå & frysa , & ja han skakar, & dom som ser det som att hästen inte skulle må bra & att man ska ta dit en veterinär vet jag inte riktigt vad jag ska säga till ?????:mad:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men precis, de är vi som daltat för mycket med hästarna, "oj nu är det si och så många grader, på med dubbla täcken" och då blir det naturliga skyddet som hästen produceras som bortblåst. Det är inte porslin vi sysslar med, det är stora djur som har klarats sig bra utan täcke i alla tider.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

precis, det handlar mycket om lathet, tror jag då.
Jobbigt att borsta en lerig häst dagligen :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Oj, vad svårt jag har för att förstå mig på folk som envisas med att ha dessa täcken på sina hästar.

Vad är meningen? Vem är det som "fryser"? Täckfolket eller hästarna?

Nej usch. Jag har jobbat med en häst som hade hormonfel. Hormonrubbningen gjorde att hennes päls växte onormalt mycket, så hon blev helt enkelt för varm. Hästen är idag avlivad, men att se hur hon led av att vara för varm (innan klippning och avlivning) var nog väldigt nyttigt.

Hästar mår inte bra av att vara för varma. Och de dör inte av ett par vattendroppar. Att inte ha täcke på pållarna i sommartider tycker jag är lika självklart som att inte stänga in hundar i bilar när det är varmt.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Det är heller ingen som i denna tråd (eller i stallet som hon tänkte anmäla) som tänkte låta sina hästar ha täcken så de går runt och är FÖR varma. :) de är helt enkelt olika.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men precis, de är vi som daltat för mycket med hästarna, "oj nu är det si och så många grader, på med dubbla täcken" och då blir det naturliga skyddet som hästen produceras som bortblåst. Det är inte porslin vi sysslar med, det är stora djur som har klarats sig bra utan täcke i alla tider.

Men så kan man väl heller inte säga tycker jag?
Jag menar... vi har ju redan tagit dem från vildmarken - tämjt dem och rider/tävlar på dem, då kan man inte säga att alla ska leva som vildhästarna. Vissa klarar inte av det - iallafall inte samtidigt som de ska tränas hårt.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men så kan man väl heller inte säga tycker jag?
Jag menar... vi har ju redan tagit dem från vildmarken - tämjt dem och rider/tävlar på dem, då kan man inte säga att alla ska leva som vildhästarna. Vissa klarar inte av det - iallafall inte samtidigt som de ska tränas hårt.

Men... de lever väl knappast som vildhästar för att de inte har täcken på sig?
Min häst kommer att gå täckeslös hela kommande vinter. Han får då vinterpäls och fri tillgång på hö. Men någon vildhäst är han knappast. Han verkas regelbundet och är under uppsikt. Men jag lägger inte på honom ett täcke bara för att jag tycker att det är lite kallt.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Knapplån

det verkar ha gått vissa förbi att hästar har päls.

Jag förstår inte varför du ska vara så nedlåtande, pikande och misstroende mot många som skriver inlägg som du inte håller med om. Kan du inte hålla det på en sjysst nivå?

Vad gäller päls så värmer 3 cm päls lika mycket som 1 cm underhudsfett. Vad jag vet har inte hästar mycket päls på sommaren, utan kort sådan, och en trimmad tävlingshäst har inte så mycket fett heller.

Jag har själv haft en fryslort (och flera som inte varit det, bl.a. fullblod) och säkert var det något som var fel i grunden, men tills vi hittade det, skulle han behöva stå och må dåligt då för "hästar klarar sig minsann"?
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

För övrigt skulle jag bli snorförbannad om jag hade ett avtal och markägaren gör en sån sak som släpper andra djur på marken som var bokad för mig.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Din häst huttrar på sommaren för att det regnar?
Jag tycker att du ska prata med en veterinär.

Dra helst inte alla hästar över en kam. Vissa har lättare för att frysa och vissa klarar sig utan täcke hela vintern. Jag har haft båda varianter.
Och sluta klanka på folk som vill sköta sina hästar. Om hästen fryser så den skakar så är det jättebra att nån bryr sig.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag förstår inte varför du ska vara så nedlåtande, pikande och misstroende mot många som skriver inlägg som du inte håller med om. Kan du inte hålla det på en sjysst nivå?

Vad gäller päls så värmer 3 cm päls lika mycket som 1 cm underhudsfett. Vad jag vet har inte hästar mycket päls på sommaren, utan kort sådan, och en trimmad tävlingshäst har inte så mycket fett heller.

Jag har själv haft en fryslort (och flera som inte varit det, bl.a. fullblod) och säkert var det något som var fel i grunden, men tills vi hittade det, skulle han behöva stå och må dåligt då för "hästar klarar sig minsann"?

Öm punkt tydligen.
Jag tycker att ditt första stycke där är rätt nedlåtande och pikande om jag får säga det själv.
Om du läst vidare så har du säkert lagt märke till att jag tycker att man ska ta det med en veterinär. Just för att ta reda på om något är fel.
men men. Tydligen måste man vara söt som socker för att vissa inte ska ta illa vid sig.
Får du ut någonting av att tillrättavisa andra? För det är minst lika otrevligt som att vara ironisk.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Dra helst inte alla hästar över en kam. Vissa har lättare för att frysa och vissa klarar sig utan täcke hela vintern. Jag har haft båda varianter.
Och sluta klanka på folk som vill sköta sina hästar. Om hästen fryser så den skakar så är det jättebra att nån bryr sig.

Oj, hakade på trenden?
Vad är felet i att prata med en veterinär?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 683
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 141
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 161
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 674
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp