Smått chockad och lite arg. (lång)

Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Varför inte ta erbjudandet om annan obetad mark, som inte är full med koskit och"hemsk" blötmark :confused:

Tolkar den fetmarkerade delen av meningen som att du nekade enbart för att djäklas..

Nej nej nej, det var absolut inte för att jävlas! Det hade jag inte haft mage eller hjärta till! Problemet var ju för henne att hon ställt dit korna och tyckte det var jobbigt att flytta dem. Men nu när hon väl flyttat dem så kommer hagen vara i OK skick när jag släpper hästarna :)
Det jag skrev med fet stil var med för att understryka att jag var nöjd att hon också fick känna sig lite "underlägsen" efter den feta tillplattningen hon gjorde av mig nere vid hagen någon timme innan. Att hon fick känna att hon minsann inte alltid har rätt eller kan få det hon vill (vi hade ju som sagt bestämt för många, många veckor sedan att det var just i DEN hagen hästarna skulle få stå!) :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ja absolut ska man göra det, det var ju lite däröfr vi frågade veterinären och han sa då att det troligtvis hade med att göra att hon inte hade så mkt fett nånstans och sen hennes ålder då.


Hur kom ni fram till att det var en tarminfektion?

Studerade hans beteende, aggressiv i försvarsställning, högg in på maten, tålde inga andra hästar o.s.v....samt att han hade lätt att få ont i magen om det var stressigt. Visade sig när han borstades genom att han var "sur". När inflammationen var ett faktum fick han hög feber och åt ingenting. Veterinären hade stött på liknande fall tidigare och han sa då: Ta bort all pellets...gjorde så och hästen mådde bättre efter 1 månad med penicillin och var därefter helt frisk och kunde hålla värmen. Han tålde inte morötter, pellets, äpplen...det triggade igång magproblemen direkt. Han hade haft ett stressigt liv innan han kom så man kan säga att han hade en form av "stressmage".;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

OBS OBS OBS

Har i efterhand fått veta att hon av grannar fått en anmälning på hur hon sköter sina djur. Vet inget mer ingående eller varför, så det vill jag inte spekulera i.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Aha okej. Sån är inte min utan hon beter sig precis som de andra av våra hästar, den enda skillnaden är att hon snabbare fryser, eller...Ofta är den enda som fryser. Men hon har faktiskt blivit bättre också, vilket är konstigt nu när hon blivit äldre osv. Däremot har hon inte samma kondition som hon hade när vi frågade veterinären, hon har gått på fri tillgång på hösilage eftersom hon går med en lite mer svårfödd häst + unghästar, så hon har lagt på sig en del också. Så i mitt fall tror jag faktiskt inte att det är annat än att hon just inte hade nåt underhudsfett och därför frös lite lättare. Men jag vet ju inte till 100% heller så klart, men hon sticker inte ut i sitt beteendemönster eller annat...
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Så du menar att du släpper dina "nätta tävlingshästar" i den avbetade "sumpmarken" bara för att få den här kvinnan att svettas? :confused:

Varför inte ta erbjudandet om att smälla upp staket på annan mark? Eller vill du slippa det arbetat (som du tidigare accepterat)?

Ärligt talat tycker jag du ska ställa dina hästar någon annanstans. Det där låter inte som en bra start på sommaren.

Tillägg: såg att Gnist redan ställt frågan. Ska läsa klart hela tråden innan jag svarar i den igen...
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ibland blir jag så full i skratt över alla dessa fanatiker av naturlig hästhållning. Man jämför med hur hästar lever i vilt tillstånd. Visst låter det fint, men ärligt talat - är det något vi vill utsätta våra älsklingar för? Målet för en vildhäst är bara att överleva helt enkelt. Det kan gå väldigt långa perioder utan näringsrik mat och friskt vatten men dom överlever.... Åtminstone dom starkaste. Minsta lilla småsår kan leda till infektion och svåra plågor men dom överlever.... Oftast. Visst klarar dom regn, vind och kyla också - det är ju en del av deras hårda liv och dom har inte direkt något val men det innebär ju inte att dom trivs och mår gott av det. Jag har ingen statistik på medellivslängden hos vildhästar men skulle tro att den siffran ligger på en nivå som vi människor inte har lust att sträva efter hos våra hästar.

Jag daltar verkligen inte med mina hästar. Dom går i flock, mycket utevistelse, aldrig täcke. Men när det svenska kalla regnet öser ner länge och utan uppehåll över deras tunna sommarpäls och träden i hagen är regnmättade och släpper igenom - då tar jag in dom så dom får vila och torka till. Då brukar det inte ta särskilt lång stund innan dom lägger sig i boxen och sover som stockar - ett ganska tydligt tecken på att dom har jobbat hårt för att hålla värmen tycker jag. Naturlig hästhållning? - Nej kanske inte. Men sunt förnuft och kärlek och omtanke för dom djur vars liv och välmående ligger helt i mina händer.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

jag kan bli rätt arg på sånna som har täcken på hästen på
sommaren, det är en sak om man har regntäcke när de väl regnar
och tar av det direkt när det slutat, men att hästen ska gå med
täcke när det slutat regna och solen gassar igen gillar jah inte.

Samma sak med en ridskola, jag cylkade förbi där i början av juni i
fjol, då det var så fruktansvärt varmt! säkert 20 grader i skuggan och klockan var bara 10 på morgonen.
Till min största förvåning står alla ponnyerna med vintertäcken
Jag skulle och jobba i ett travstall den dan och temperatuern steg till säkert 25 grader i skuggan och jag svettades ihjäl där jag stod och mockade.
När jag cyklade hem 4 på kvällen hade hästarna fortf täckena på sig.
Jag blev så arg, alla ästarna stod och hängde med huvudena och man
bara såg hur varmt dom hade det. När jag kom hem skrev jag direkt
ett mejl till ridskolan och undrade varför hästarna skulle gå med
täcken i den värmen. Och till svar fick man "Dom har täcken på sig
bara för att det är kallt på natten". och det gjorde mig ju inte gladare
Finns det inte en vänlig tävlings mupp som kunde släpa ut sitt feta arsle till stallet och ta av dom stackars krakarna täckena???!!
Jag gillar ingen i detta stallet, ingen verkar bry sej så mycket om
nånting annat än att komma till karriären som OS ryttare.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ingen av mina andra hästar går med täcke på när det regnar om sommaren, förutom hon som fryser - just därför att hon faktiskt fryser.
Vi är de första till att ta av täckena om våren, de första att sätta på tunnare täcken, hästarna går aldrig svettiga i sina täcken utan har precis det dem behöver och inte mer. Jag håller med dig om att det ultimata är att ha de otäckade - om de klarar det! MEN alla hästar KLARAR INTE av klimatet, utan som vi människor är alla individer olika frusna av sig.

Vår hade består dels av en större öppen del sen finns det massor med skydd i form av träd. Men inte vill de stå där inte, utan ställer sig vid grinden för att visa att hon inte trivs. Sätter man då på henne ett täcke går hon därifrån och börjar äta igen.

Nej, alla har inte förutsättningar att springa fram och tillbaka mellan hagen och stall osv, men varför tycker du det är så fel att sätta på en häst ett tunt regntcke som skyddar mot vätan om hästen tydligt visar att den har ont av det, om man direkt tar av det när man ser att vädret klarnar? Jag snackar inte om att sätta på hästen om det duggregnar i några minuter, men min häst klarar inte av lite mer ihållande regn i mer än kanske 20-30 minuter, sen står hon och skakar. Är det då snällt att skita i det? Hästen är kärnfrisk men hon råkar vara lite frusen av sig, då tycker jag att som hästägare ser man till att hästen INTE fryser, iställer för att skita i det bara för att man är tjurskallig.

Men om hästen själv inte söker skydd, hur mycket lider den då?
Att huttra är ju att hålla värmen.
De fryser inte för att vi fryser.
Jag förstår faktiskt inte riktigt.
Om hästen är sjuk är det en sak. Jag hade lyssnat till veterinären, men en frisk häst behöver inte täcke på sommaren. Om den har möjlighet till skydd om den vill.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej hon söker inte skydd, och det vet jag inte vad det beror på. Men att komma och påstå att hon inte fryser...eh. ja. Då säger jag bara att man skai nte prata om något man inte har en aning om.

Nej de fryser inte för att vi fryser, MEN de fryser om de står och skakar.

Men om du hade lyssnat på vetrerinären och denna råder dig till att sätta åp den ett tunt regntäcke, .......ehm???....
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej hon söker inte skydd, och det vet jag inte vad det beror på. Men att komma och påstå att hon inte fryser...eh. ja. Då säger jag bara att man skai nte prata om något man inte har en aning om.

Nej de fryser inte för att vi fryser, MEN de fryser om de står och skakar.

Men om du hade lyssnat på vetrerinären och denna råder dig till att sätta åp den ett tunt regntäcke, .......ehm???....

Jag skrev ju just att jag hade lyssnat till veterinären. Eller?

Men eftersom du har en sådan ton avslutar vi här.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag skrev ju just att jag hade lyssnat till veterinären. Eller?

Men eftersom du har en sådan ton avslutar vi här.

Jag ber om ursäkt för min ton.

Jag blir lite smått irriterad bara när folk säger till andra att hästar inte fryser utan de har ju päls. Men när jag vet hurmin egna häst ser ut är jag längre inte lika snabb att säga till folk att strunta i täcket. Jag vet att många använder täcken i alldeles för stor utsträckning och många gånger dessutom av fel anledningar, men många hästar kan faktiskt frysa också.

Jag fick ju inrådan av veterinären att fortsätta som gjort, lägga på ett tunt regntäcke (då pratar jag ofodrat) om det regnar lite för länge. Men hon är den enda av mina hästar jag lägger på ett täcke om sommaren om det kommer lite mer än lite regn.

Känns som jag upprepar mig lite men jag vill försöka bli förstådd, och det är som sagt inte mening att ha en otrevlig ton, vilket jag ber om ursäkt för.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Vi konstaterade ju också innan att det fanns en anledning till att du lade ett täcke på hästen, eftersom vet sagt så.
Men om hästen själv inte söker skydd så finns väl ett rimligt antagande att hästen inte lider av kylan på det sätt du tror? Det är väl det allt handlar om. Att vi själva inte är hästar och därför är det svårt för oss att känna det de känner.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

:bow:

Ska de leva så naturligt som möjligt så kan vi väl börja sväla dem under vintern också!

Själv strävar jag självklart efter att min häst ska få ett så naturligt liv som möjligt men också för att hon ska trivas.
Jag ogillar täcken själv och vill helst att min häst ska slippa, för att leva så naturligt som möjligt. Har själv haft samma syn som många andra: att hästar klarar sig mer än vad man egentligen tror- dock fick jag mig en knäpp på näsan! När jag började täcka av lagomt till våren (när det var fint väder) så började min dam att frysa.
Hon skakade och dessutom fick hon patellaupphakningar i benet så det var bara att smälla på henne täcken igen och stå ut med det.

Hästar är som sagt individer och alla klarar inte av vädret. Speciellt om de täckas rejält under vintern så blir de "frussna" av sig.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag tror att anlednignen att dom inte söker skydd bland träden är att de inte har fullständig koll där, det är en liten svacka vilket gör att de ju inte har samma uppsikt runt sig.

Ja det är det värsta att man inte kan känna vad de känner och allt sådant, hon har ont av det, synd man inte har nån bild på henne, men hon står med bakbenen så långt uinder sig hon bara kan, svansen upptryckt i röven och hukandes änna. Plus att hon skakar samtidigt.
Sen är ju det normala beteeendet på en häst när det regnar att de ställer sig med rumpan mot vinden och lite liknande min, men hon är så extrem mot de andra av våra.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Vi konstaterade ju också innan att det fanns en anledning till att du lade ett täcke på hästen, eftersom vet sagt så.
Men om hästen själv inte söker skydd så finns väl ett rimligt antagande att hästen inte lider av kylan på det sätt du tror? Det är väl det allt handlar om. Att vi själva inte är hästar och därför är det svårt för oss att känna det de känner.
Om det är skydd i form av träd du menar så finns det faktiskt hästar som tycker det är värre att stå under trädet än utanför. Träden är inte helt regntäta och bladen samlar vatten tills dom viker sig och droppar ner STORA droppar. Jätteläskigt för en del hästar!
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Aha okej. Sån är inte min utan hon beter sig precis som de andra av våra hästar, den enda skillnaden är att hon snabbare fryser, eller...Ofta är den enda som fryser. Men hon har faktiskt blivit bättre också, vilket är konstigt nu när hon blivit äldre osv. Däremot har hon inte samma kondition som hon hade när vi frågade veterinären, hon har gått på fri tillgång på hösilage eftersom hon går med en lite mer svårfödd häst + unghästar, så hon har lagt på sig en del också. Så i mitt fall tror jag faktiskt inte att det är annat än att hon just inte hade nåt underhudsfett och därför frös lite lättare. Men jag vet ju inte till 100% heller så klart, men hon sticker inte ut i sitt beteendemönster eller annat...

Eller så är det just så enkelt att när din häst får fritt med hö/hösilage så stillar det magen och hästen mår bättre = klarar kylan bättre;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Menar du att dina hästar står i sommarvärmen och fryser så att de behöver täckas?

jag skulle bara vilja berätta att i köldhålet där jag bor finns ingen sommarvärme, faktiskt inte ens vår eller höst värme. här går folk i vinterkläder. mössa och tjocka jackor! helt seriöst! är det 8 grader o spöregn på vintern, då hästarna har mer päls, då höjer ingen på ögonbrynen om hästar har täcken på sig?
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag tror att anlednignen att dom inte söker skydd bland träden är att de inte har fullständig koll där, det är en liten svacka vilket gör att de ju inte har samma uppsikt runt sig.

Ja det är det värsta att man inte kan känna vad de känner och allt sådant, hon har ont av det, synd man inte har nån bild på henne, men hon står med bakbenen så långt uinder sig hon bara kan, svansen upptryckt i röven och hukandes änna. Plus att hon skakar samtidigt.
Sen är ju det normala beteeendet på en häst när det regnar att de ställer sig med rumpan mot vinden och lite liknande min, men hon är så extrem mot de andra av våra.

Det är verkligen svårt att veta hur de känner. Det är frustrerande ibland.
Nu har jag ingen häst som reagerar på regn på det sättet du beskriver, utan bara en sådan som vänder rumpan till blåsten eller går in i träddungen och verkar relativt obekymrad. Han är iofs också ung och rund, så hans förutsättningar är väldigt bra. Han hade täcke då han gick i hage utan skydd i vintras, det regnade verkligen jämnt, och täcke behövdes enligt mig.:)
Det är nog mycket så att detta hysteriska täckande gör att man rynkar på näsan åt allt täckande till sist. Tyvärr. Ska försöka bättra mig med det. ;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Eller så är det just så enkelt att när din häst får fritt med hö/hösilage så stillar det magen och hästen mår bättre = klarar kylan bättre;)

Scchh! Inte då! Det är växthuseffekten förstår du väl!

:angel::D


Jo absolut kan det ju vara det också så klart, kanske i kombination med varandra! Hur som helst är jag glad att hon rä bättre för jag tycker ju att de tär skönt för henne om hon kan gå utan täcke så mycket som möjligt!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 669
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 661
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp