Smått chockad och lite arg. (lång)

Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Precis, inte klär man på sig i sommarvärmen. låt dom gå nakenfisar och orka borsta dom istället :D

men det är väl ingen som det verkar här sätter på hästarna täcken när det sommarvärme utan när DET ÄR KALLT höst/vår kyla, ?:mad: förstår inte varför inte alla kan få göra som man vill ? det är det som är felet med hästfolk, när dom tycker nåt då är det SÅ! tröttsamt
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Mycket bra skrivet! :bow:

En del skriver "lite sommarregn". Men inte kan man kalla det för "sommarregn" när det är 7-8 grader, ösregn och blåst! Visst, i almanackan kan man läsa att det är sommar men i verkligheten - nej fy tusan! :crazy:


bra skrivet ;)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

*kl*
jomenvisst va de sommarregn här idag å igår.. ihållande ösreg i 4 timmar med hagelskurar å rejält blåst & åska. 7-8 grader... sommar regn jo tjena... i almanackan står de sommar men inte är de de..

min tjej stod utan täcke när jag kom.. å hon stod med rumpan indragen å skakade, hade mat kvar.. men ville inte äta i regnet. stod under träden men dom va itne mycket skydd för de öste ner..

var muskelöm över hela kroppen efter nerkylningen.. på med fleece täcke som torkade skapligt sen byte till annat bomull.. fick kliröra å hö.. slutade skaka efter ca 2 tim inne i stallet... fick stå inne resten av dagen å var helnöjd med de..

för att svara på de tråden handlar om hade jag blive skitförbannad om ngn betat ner betet där jag skulle haft mina hästar..
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Fast jag tror inte att det är så många som rynkar på näsan om man ser en häst med regntäcke på sig i de förhållanden du beskrev. Det har nog de flesta förståelse för.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

de är just dessa förhållande som de flesta i den här tråden skriver att de täckar sina hästar... ingen pratar om lite sommar regn dvs värme i luften å fint strilande sommar regn...
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

de är just dessa förhållande som de flesta i den här tråden skriver att de täckar sina hästar... ingen pratar om lite sommar regn dvs värme i luften å fint strilande sommar regn...

Jaha. Det visste inte jag. Då ber jag så tusen gånger om ursäkt för att jag inte läste in haglet mellan raderna.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jaha. Det visste inte jag. Då ber jag så tusen gånger om ursäkt för att jag inte läste in haglet mellan raderna.

Så här skrev ts: "Mmm, tro mig - spöregn och 8° - huuuuuuuh! "

Tycker i alla fall inte jag låter som ett stilla ljumt sommarregn :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Så här skrev ts: "Mmm, tro mig - spöregn och 8° - huuuuuuuh! "

Tycker i alla fall inte jag låter som ett stilla ljumt sommarregn :)

Min häst går på sommarbete nu. Utan täcke. Han har en skogsdunge att gömma sig i. Men så haglar det inte heller.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

ingen som sagt att du måste läsa in haglet mellan raderna.. de står klart å tydligt spöregn och 8 grader som ngn här ovanför skrev..
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Min häst går på sommarbete nu. Utan täcke. Han har en skogsdunge att gömma sig i. Men så haglar det inte heller.

Japp, min också! :) Haglar gör det inte här heller - kommer någon regnskur då och då så det är lugnt :p

Men det finns tillfällen när det är värre.........
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

ingen som sagt att du måste läsa in haglet mellan raderna.. de står klart å tydligt spöregn och 8 grader som ngn här ovanför skrev..

Du pratar om hagel, någon annan pratar om regn.
Du får ursäkta mig om jag inte går in på detaljdiskussion med dig angående vilket väder det var för användare X.
För mig är regn inte någon katastrof. En häst som kan söka skydd klarar sig i regn. Beroende på hur väderförhållandena ser ut i övrigt tar var och en sitt beslut. Den person som går förbi och ser dessa hästar bedömmer förmodligen situationen utefter hur väderförhållandena är vid tillfället.
Som då jag sett hästarna i en del stora stall gå med dubbla täcken i 15 graders värme eftersom det blåser lite och är lite molningt. Då bedömmer jag det som hysterisk täckesanvändning.
Om jag går förbi en hage där hästarna står i oväder och vädret är svalt gör jag nog inte samma bedömning.
Jag har ju inget täcke på min häst, så vad vet jag, om du skulle råka gå förbi precis då han står och käkar i regnet kanske du skulle tycka att jag missköter min häst, precis som jag skulle tycka synd om din häst om jag kom förbi då vädret klarnat och denne står täckad i solsken.
Jag gör bedömningen att om vädret inte är extremt (hagel tex) så är det bättre för min häst att gå otäckad, eftersom han kan ta skydd i regn, men då vädret spricker upp kan han inte ta av sig täcket. Så enkelt är det för mig.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

För min del tycker jag faktiskt att det är mycket viktigare att hästarna får vara ute i ordentliga hagar tillräckligt mycket än om der råkar vara övertäckta.

Sen kan det säkert vara väldigt individuellt vad som är för mycket för varje häst. Dom flesta klarar säkert alldeles utmärkt av att gå nakna hela somrarna medans andra genast vill in/få någon typ av täcke vid minsta skur.
Min klarar sig säkert utan egentligen och kommer det lite skurar så behövs inget täcke men regnar det ordentligt i flera dagar så slänger jag på henne ett regntäcke, helt enkelt för att jag tycker att det är justare att hon slipper stå en hel natt i ösregn, snålblåst eller kyla om hon ska prestera något dagen efter.
Känner helt enkelt att det är min skyldighet som ägare till en häst jag kräver ett visst arbete av att ge henne dom ultimata förutsättningarna för det och i hennes fall innebär det att hon blir mjukare i musklerna om hon slipper bli nerkyld.
 
Senast ändrad:
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

jag måste bara fråga en sak
om din häst har täcke på sig på sommaren på dagen när det är regnigt, hur ska den då kunna gå på bete? För den har väl inte täcke på sig då? Eller ska du åka dit och sätta på den täcke när det regnar? Jag menar inget elakt, bara undrar, mina hästar går också med täcke på sommaren om det är regnigt och lite kyligt, detta också tävlingshästar.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

detär väl inga problem att åka till ett bete och ta av och på hästen ett täcke om de regnar/ slutar regna??
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

men de är om man sitter hemma och glor hela dagarna, folk brukar lämna sina hem och hitta på något´! ska man då åka hem från typ stan eller om man är långt bort bara för att det regnar?
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Du verkar ju mer än lovligt dum som du går på.

Först gnäller du på betet i den hage du sett ut. Sen gnäller du om att den är för blöt.
När du då blir erbjuden annan obetad mark så skall du promt ha den betade och blöta ändå. Bara för att jävlas.

Inser du inte att det som händer är att din häst får mindre bete.

Och nästa år är det med sannolikhet "fullt" -i alla fall för dig.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag skulle bli väldigt arg om markägaren lovat mig mark och helt plötsligt placerar kossor där som betar ned gräset. Att ha kor som betar samtidigt som hästar är visserligen väldigt bra för att hålla nere parasittrycket men då ska det vara en riktigt stor hage så maten räcker till, dessutom i samråd med hästägaren som ska hyra marken. Dåligt gjort av henne!

Ang. täcken så kan jag tycka att det övertäckas rejält, jag vet inte hur det är i ditt fall, så det uttalar jag mig inte om. Men i ett fiiint stall norr om sthlm så gick flera hästar med täcken med halsar (!) i måndags när min mamma cyklade förbi. Då var det 18 grader och mulet. Helt horribelt! :eek: Har god lust att säga vilket stall det gäller men det gör väl inget gott.

Hur som helst finns det oftast någon orsak till att hästar fryser, inte bara att de har tunn päls. Hästar med magproblem kan som någon skrivit, frysa riktigt mycket. Om en häst har fri tillgång på mat och ändå fryser, då är något fel med hästen. Hästar som äter alstrar hela tiden värme. Troligen beror det på magproblem som i en undersökning av tävlingshästar visade att 90 % av dem hade det: http://www.homeopathuset.se/Magsar hos hast 1.htm och http://www.ridsport.se/Norrbotten/magsar_hos_hast.htm om någon vill läsa mer), trasiga tänder (också väldigt vanligt), eller sjuk på något annat sätt. Kan också bero på att hästens päls skadats av ständig övertäckning.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Även fri tillgång på mat är viktigt för att hästen ska hålla värmen och inte alla hästar går på sommarbete. Visa hästar som tränas och tävlas gör inte det och det är oftast de som täckas mycket.

Precis, därför har en studie av tävlingshästar i Californien visat att 90% av dem har någon typ av magproblem, blödande magsår etc. Är inte det otroligt? :crazy:
Kanske det är därför tävlingshästar oftast övertäckas, för att ägarna ser dem huttra ofta (magproblem)?
Nu drar jag inte alla tävlingshästar över en kam eller är emot tävlingshästar, bara för att förtydliga mig. Jag önskar bara att man kunde kombinera en i mina ögon bättre hästhållning med hårt presterande hästar.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Har inte läst hela tråden men så mycket jag orkade och blev riktigt irriterad. Hur mycket skall det till innan hästmänniskorna skall inse att hästar är olika och de är alla individer.. Kan inte bara var och en sköta sitt och ge f*n i hur andra sköter sina hästar?!
Jag skulle förstå om jag hittade en häst ute på bete i värsta solgasset med ett tjockt täcke och ingen skugga.
Men det här handlar inte om sånt, det här handlar om folk som VILL ta hand om sina hästar för att de har märkt att de fryser vid olika tillfällen. Jag är nästan 100 på att de inte gör det för att j*klas med hästarna, utan för att de vill sina vänners bästa, och skulle hästen klara sig utan det där extra täcket skulle de säkert hemskt gärna lämna det borta. Innebär ju bara extra arbete för ägaren, egentligen?

Jag ursäktar detta, men jag blir bara sååå irriterad. Om alla bara kunde sköta sitt och sätta energin på sånt som verkligen behövs åtgärdas.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Du verkar ju mer än lovligt dum som du går på.

Först gnäller du på betet i den hage du sett ut. Sen gnäller du om att den är för blöt.
När du då blir erbjuden annan obetad mark så skall du promt ha den betade och blöta ändå. Bara för att jävlas.

Inser du inte att det som händer är att din häst får mindre bete.

Och nästa år är det med sannolikhet "fullt" -i alla fall för dig.

1. Hästägaren och "markägaren" (snarare hon som arbetar för markägaren) gjorde ett muntligt avtal om vilken mark hästarna ska få gå på.
2. "Markägaren" sätter helt plötsligt in flera kor där hästarna enligt avtalet ska gå, detta utan att prata med hästägaren.
3. Hästägaren frågar om hon får stängsla om hagen en del så hon kan utöka betet.
4. Hon frågar snällt om hon får flytta stängslet lite så hästarna inte behöver gå där det är sankt.
5. Hon blir nu grovt förolämpad och "markägaren" påtalar att hon funderat på att anmäla henne för en hästhållning som hon inte gillar (täcke på häst).
6. Hästägaren sade aldrig att betet var dåligt, hon ville från början ha sina hästar där och även efter. Därför tackar hon ja. Dock tycker hon det är roande då "markägaren" helst vill ha bort henne, då hon inte orkar flytta på korna som hon ställt dit.


Om du läser inlägg #41 bl.a. så kanske du förstår bättre än att kalla folk lovligt dumma, det blir lite som att kasta sten i glashus.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 078
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp