Smått chockad och lite arg. (lång)

Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Varför bry sig?
Ha inte hästen där om det är så dåligt, ingen tvingar dig.

& nej, det står inte att man inte får ha täcken på hästarna på sommaren, men det står att man ska ha täcke på dem efter behov.
En jag känner har det som älsklingskommentar då denna är lat med att sköta sina hästar så då slipper människan iaf sätta täcken på dem enligt sig själv.Mindre arbete alltså:grin:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Öm punkt tydligen.
Jag tycker att ditt första stycke där är rätt nedlåtande och pikande om jag får säga det själv.
Ingen öm punkt, bara något jag uppmärksammat i flera olika forum. Kanske du inte menar det så, men det upplevs på det sättet.

Lätt gjort i skriven text, precis som du inte uppfattade mig rätt. Jag menade inte att vara nedlåtande och pikande utan uppmärksamma dig på hur du upplevs.

Sen var du tvungen att knipa till mig med hur jag alltid är... intressant.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ingen öm punkt, bara något jag uppmärksammat i flera olika forum. Kanske du inte menar det så, men det upplevs på det sättet.

Lätt gjort i skriven text, precis som du inte uppfattade mig rätt. Jag menade inte att vara nedlåtande och pikande utan uppmärksamma dig på hur du upplevs.

Sen var du tvungen att knipa till mig med hur jag alltid är... intressant.

Hur du alltid är? Det har jag inte uttalat mig om. Jag kommenterade att du tillrättavisar mig. Vilket är lika otrevligt som att vara ironisk.
Det jag tycker är intressant är att du här uttalar dig om hur jag "uppfattas".
Två antaganden:
1. Du har diskuterat mig med andra användare. Vilket i sig är rätt roande med tanke på att vi är anonyma nick på ett internet forum. Bara tanken på att min avatar är så betydelsefull att den diskuteras får mig att småle.
2. Du vågar inte säga att det är DU som uppfattar mig så.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

ang. att kor betar i hagen så är det sällan ett problem om de inte går i hagen särskilt länge. Kor betar en nivå högre på gräset än hästar gör, så det finns massor med bete kvar som passar bättre till hästar än om det är för långt.

betesordning gräsnivå mässigt:
Ko
Häst
får
get
gäss
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Tycker verkligen inte att det är konstigt om man blir upprörd eller irriterad ifall man har kommit överens om en sak och den ena helt plötsligt bara skiter i det! har man lovat bort det betet så har man ju. Hade hon hellre velat ha några kor där kunde hon väl ringt och sagt det då, så att man har en chans att skaffa nytt!
och tycker inte att någon ska säga åt en annan om den personens häst ska ha täcke på sig eller inte när det är kallt och regnar... även om hästar har päls så är de olika precis som människor min häst klarar sig utan täcke så länge det inte är alltför kallt men en annan häst i stallet däremot är jättefrusen när det börjar regna.. i alla fall när det är runt 10 grader eller kallare!! Och sätter man då på sin häst ett täcke så gör man det för att man är rädd om sin häst, och inte vill att den ska frysa....!
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Vad har du för liten nätt tävlingshäst som inte tål lite sommarregn ?

Tycker du ska vara glad att du får hyra mark , för det känns inte riktigt som jag faktiskt hade velat hyra ut till dig med den attityden men jag kanske missuppfattat något ?:)

Mvh Mia


Tycker verkligen inte att det är konstigt om man blir upprörd eller irriterad ifall man har kommit överens om en sak och den ena helt plötsligt bara skiter i det! har man lovat bort det betet så har man ju. Hade hon hellre velat ha några kor där kunde hon väl ringt och sagt det då, så att man har en chans att skaffa nytt!
och tycker inte att någon ska säga åt en annan om den personens häst ska ha täcke på sig eller inte när det är kallt och regnar... även om hästar har päls så är de olika precis som människor min häst klarar sig utan täcke så länge det inte är alltför kallt men en annan häst i stallet däremot är jättefrusen när det börjar regna.. i alla fall när det är runt 10 grader eller kallare!! Och sätter man då på sin häst ett täcke så gör man det för att man är rädd om sin häst, och inte vill att den ska frysa....!

Värst vad du läser in saker i mitt inlägg :D Skrev jag inte lite sommaregn ?

Och jag vet inte varför du tar i så dant ända nerifrån tårna för att diskutera med just mig om Ts häst ??

Mvh Mia :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Så, du menar alltså, att den vältränad häst inte kan hålla värmen? Skärp dig..

Nej, jag menar inte att ALLA vältränade hästar har svårt att hålla värmen. Jag fick den förklaringen av min veterinär, att min ponny hade för lite underhudsfett, det var muskler precis under huden, därför trodde han att hon frös.

Om du hade läst lite längre ner hade du nog förstått det hela bättre.

Det är nog helt enkelt så att det finns olika sorters hästar, vissa är mer frusna än andra och vissa tål kyla bättre än andra, precis som alla andra levande ting. Det går inte att dra alla över en kam.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Värst vad du läser in saker i mitt inlägg :D Skrev jag inte lite sommaregn ?

Och jag vet inte varför du tar i så dant ända nerifrån tårna för att diskutera med just mig om Ts häst ??

Mvh Mia :)

oj, ursäkta, jag skulle svarat till Ts... Det var egentligen bara ett inlägg i denna tråd om vad jag tycker och inte riktat till dig personligen!
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej, jag menar inte att ALLA vältränade hästar har svårt att hålla värmen. Jag fick den förklaringen av min veterinär, att min ponny hade för lite underhudsfett, det var muskler precis under huden, därför trodde han att hon frös.

Då är det en väldigt illa insatt veterinär isåfall, för med högre kondition ökar ämnesomsättningen och kroppens förmåga att hålla värmen.
de som kan frysa mest är tvärtom tex. konvalcenter i dålig kondition - en tävlingshäst i toppkondis klarar sig väldigt bra!
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men... de lever väl knappast som vildhästar för att de inte har täcken på sig?
Min häst kommer att gå täckeslös hela kommande vinter. Han får då vinterpäls och fri tillgång på hö. Men någon vildhäst är han knappast. Han verkas regelbundet och är under uppsikt. Men jag lägger inte på honom ett täcke bara för att jag tycker att det är lite kallt.

Jag skulle inte ens vilja försöka ha en vettig träning om min häst hade sån vinterpäls. Försöker inte alls vara nedlåtande - men det är sanningen.
Med sån päls på hårdare träning svettas hästen garanterat, och då blir man ju tvungen att ha täcke ändå (skulle själv inte drömma om att släppa svettig häst i minusgraderna för att torka). :)

Precis, inte klär man på sig i sommarvärmen. låt dom gå nakenfisar och orka borsta dom istället :D

Ingen i denna tråd har väl nämnt nått om att täcken är bra mot smutsen? Man får ju ett täcke att borsta av istället! Och hästarna brukar kunna skita ner sig ordentligt ändå :p

Varför bry sig?
Ha inte hästen där om det är så dåligt, ingen tvingar dig.

Läs tråden först, tack ;) Nej ingen tvingar mig! Jag har aldrig sagt att det är DÅLIGT? :o

Då är det en väldigt illa insatt veterinär isåfall, för med högre kondition ökar ämnesomsättningen och kroppens förmåga att hålla värmen.
de som kan frysa mest är tvärtom tex. konvalcenter i dålig kondition - en tävlingshäst i toppkondis klarar sig väldigt bra!

Måste veterinären vara dålig? Kan inte hästarna frysa om MUSKLERNA? om de är väldigt välmusklade och regnet faller ihållande rakt på dem, är det väl klart att vissa fryser lite? :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag förstår inte varför folk ska vara så snabba med att döma ut folk för att de har täcken på sina hästar,
Speciellt inte när man inte vet varför hästen går täckad,
Min häst går med täcke en stor del av sommaren pga. överkänslighet mot insekter som säkert många andra hästar också gör...

Hon ni skulle hyra av verkar ju inte ha alla hästarna hemma...
ett tips till nästa år: Skriv ett kontrakt!:)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag skulle inte ens vilja försöka ha en vettig träning om min häst hade sån vinterpäls. Försöker inte alls vara nedlåtande - men det är sanningen.
Med sån päls på hårdare träning svettas hästen garanterat, och då blir man ju tvungen att ha täcke ändå (skulle själv inte drömma om att släppa svettig häst i minusgraderna för att torka). :)

Nej, ingen fara. Du får vara nedlåtande om du vill. :)
Men min häst är en unghäst och kommer inte att utsättas för någon hård träning. Det jag menade vara att han knappast är någon vildhäst. Så extremt är det knappast bara för att han går täckeslös. Jag menar inte att alla hästar ska gå täckeslösa om vintrarna.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej men det var verkligen inte menat som nedlåtande!
Jag förstår dig, men fattade inte att du hade förstått mig ;)

Jag har inga som helst problem med de som har sina hästar Otäckade, så länge inte de har problem med att jag väljer täcke på min.
Och om du redan från början vet att din häst inte kommer träna och kan vänja den tidigt att gå utan täcke så är ju det kanonbra, men förstå min reaktion när kvinnan säger att vi alla är idioter som har täcken (då hon inte vet att dyft om hästarnas bakgrund). DET gör mig irriterad :p
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej men det var verkligen inte menat som nedlåtande!
Jag förstår dig, men fattade inte att du hade förstått mig ;)

Jag har inga som helst problem med de som har sina hästar Otäckade, så länge inte de har problem med att jag väljer täcke på min.
Och om du redan från början vet att din häst inte kommer träna och kan vänja den tidigt att gå utan täcke så är ju det kanonbra, men förstå min reaktion när kvinnan säger att vi alla är idioter som har täcken (då hon inte vet att dyft om hästarnas bakgrund). DET gör mig irriterad :p

Man blir irriterad ibland.
Det händer oss alla. :D
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Måste veterinären vara dålig? Kan inte hästarna frysa om MUSKLERNA? om de är väldigt välmusklade och regnet faller ihållande rakt på dem, är det väl klart att vissa fryser lite? :)

Om den påstår att hästar i bra kondition och muskling fryser mer än andra hästar så ja, då är den dåligt insatt. ditt resonemang strider nämligen helt mot hur det fungerar rent fysiskt, se min tidigare förklaring.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag såg din förklaring, och jag tycker den är helt logisk - men jag tror fortfarande att vissa kan frysa om sina muskler eftersom alla är olika.

Nu glömde jag kolla, men menade inte veterinären just hennes häst? Eller sa h*n ALLA välmusklade hästar? :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ibland blir jag så full i skratt över alla dessa fanatiker av naturlig hästhållning. Man jämför med hur hästar lever i vilt tillstånd. Visst låter det fint, men ärligt talat - är det något vi vill utsätta våra älsklingar för? Målet för en vildhäst är bara att överleva helt enkelt. Det kan gå väldigt långa perioder utan näringsrik mat och friskt vatten men dom överlever.... Åtminstone dom starkaste. Minsta lilla småsår kan leda till infektion och svåra plågor men dom överlever.... Oftast. Visst klarar dom regn, vind och kyla också - det är ju en del av deras hårda liv och dom har inte direkt något val men det innebär ju inte att dom trivs och mår gott av det. Jag har ingen statistik på medellivslängden hos vildhästar men skulle tro att den siffran ligger på en nivå som vi människor inte har lust att sträva efter hos våra hästar.

Jag daltar verkligen inte med mina hästar. Dom går i flock, mycket utevistelse, aldrig täcke. Men när det svenska kalla regnet öser ner länge och utan uppehåll över deras tunna sommarpäls och träden i hagen är regnmättade och släpper igenom - då tar jag in dom så dom får vila och torka till. Då brukar det inte ta särskilt lång stund innan dom lägger sig i boxen och sover som stockar - ett ganska tydligt tecken på att dom har jobbat hårt för att hålla värmen tycker jag. Naturlig hästhållning? - Nej kanske inte. Men sunt förnuft och kärlek och omtanke för dom djur vars liv och välmående ligger helt i mina händer.

Mycket bra skrivet! :bow:

En del skriver "lite sommarregn". Men inte kan man kalla det för "sommarregn" när det är 7-8 grader, ösregn och blåst! Visst, i almanackan kan man läsa att det är sommar men i verkligheten - nej fy tusan! :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 109
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 636
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp