Smått chockad och lite arg. (lång)

Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag tycker helt allvarligt att du ska ta det där med en veterinär.
En häst med normal päls ska inte behöva frysa på sommaren, inte ens om det regnar.

Min förra häst frös om det var ihållande regn även på sommaren.
Jag har även pratat med min veterinär (hästvet, välkänd med många många års erfarnhet) och det var inget konstigt med det. Tunt regntäcke på om den frös, inget täcke om den inte frös, svårare än så behöver det inte vara.


Min nuvarande pålle har i princip gått naken hela vinter och klarar definitivt av ihållande sommaregn utan problem.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Min förra häst frös om det var ihållande regn även på sommaren.
Jag har även pratat med min veterinär (hästvet, välkänd med många många års erfarnhet) och det var inget konstigt med det. Tunt regntäcke på om den frös, inget täcke om den inte frös, svårare än så behöver det inte vara.


Min nuvarande pålle har i princip gått naken hela vinter och klarar definitivt av ihållande sommaregn utan problem.

Men vad var problemet då?
Evolutionen borde onekligen ha slagit ut rasen häst om så många individer har stora problem med sommarregn.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag har inget problem med att lägga på täcke om det verkligen behövs, så nej jag har inget problem, men du verkar tycka att det är ett problem att vissa täckar sina hästar.

Jag håller med om att nog många gör det i onödan för att slippa borsta (ingen i mitt stall iaf, alla 12 inakorderingar går nakna dygnet runt) och visst, det är ju inte så hästvänligt när solen ligger på.
Men för det så finns det hästar som behöver täckas vid regn även fast dom inte är sjuka på något sätt.

Att evolutionen skulle slagit ut rasen låter märkligt. Min är ingen vildhäst utan en framavlad häst. Dessutom skulle den inte dö om jag struntade i att lägga täcke på den, men stel och den skulle frysa helt i onödan.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Jag har inget problem med att lägga på täcke om det verkligen behövs, så nej jag har inget problem, men du verkar tycka att det är ett problem att vissa täckar sina hästar.

Jag håller med om att nog många gör det i onödan för att slippa borsta (ingen i mitt stall iaf, alla 12 inakorderingar går nakna dygnet runt) och visst, det är ju inte så hästvänligt när solen ligger på.
Men för det så finns det hästar som behöver täckas vid regn även fast dom inte är sjuka på något sätt.

Att evolutionen skulle slagit ut rasen låter märkligt. Min är ingen vildhäst utan en framavlad häst. Dessutom skulle den inte dö om jag struntade i att lägga täcke på den, men stel och den skulle frysa helt i onödan.

Jag har inget problem med täcken i allmänhet. Så länge det inte blir hysteriskt. I stora stall ser (stockholmsområdet) ser man ofta halvbloden gå en och en i pyttehagar i vår och försommar värme med fleecetäcke och sedan ett regntäcke ovanpå det.
Då tycker jag att det är ett problem. Att dessa individer kan frysa i sommarregn är kanske inte så konstigt, eftersom de förmodligen tappat förmågan till normal pälssättning, men alla hästar har det ju inte så.
Ändå verkar det vara många hästar som står och huttrar och fryser mitt i sommaren, och om hästen genom evolutionen reagerat så på lite sommarregn, hur klarar den då vintrar? Borde inte hästen ha dött ut? Eller är det så att vi genom övertäckande och avel på dessa övertäckade individer, skapat en ömtåligare typ av häst?
Det skulle i så fall förklara det jag tycker är så obegripligt.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men vad var problemet då?
Evolutionen borde onekligen ha slagit ut rasen häst om så många individer har stora problem med sommarregn.

Vi kan avla fram diverse åkommor hos djur- självklart att flera av de hästraserna som vi har inte har det naturliga skyddet och resistensen kvar mot dåligt väder. Dessutom så är det inte bara päls som räcker för att hålla värme, hull samt "smuts" stänger ute kyla. När vi borstar hästarna så att de kan ridas så tar vi bort det naturliga fettet och minskar hästens förmåga att hålla ute kylan.
Även fri tillgång på mat är viktigt för att hästen ska hålla värmen och inte alla hästar går på sommarbete. Visa hästar som tränas och tävlas gör inte det och det är oftast de som täckas mycket.
Andra är kanske klippta och pälsen kan inte hålla ut kylan lika bra. Eller så har de varit klippta vintertid och därmed täckats rejält vilket gjort att de blir fryslortar då deras kropp vant sig vid att ha täcke på.

Ja det finns många olika orsaker till varför hästar egentligen behöver täcke och allting är inte heller svart eller vitt.
Det är synd att du verkar så bombsäker på att hästar inte behöver täcken, vissa gör det och allt måste anpassas efter individen. Det vet ju jag själv som delar nästan samma syn som du men inte kan låta sin häst gå utan för hon fryser röva' av sig :crazy:

Tillägg: Nu såg jag att du svarade att du inte hade problem med täcken i allmänhet så glöm allt :D
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

I aveln fokuseras det ju på prestation och extriör, lynne och dyl framför om den är frusen eller ej.

Dock har jag araber, tycker i regel faktiskt att dom varit tåliga. Från början så skulle dom ju klara ökenklimat = hett på dagtid och jättekallt nattetid.
Men en av dom var frusen om hon blev väldigt blöt, sista året jag hade henne märktes det som mest, då var hon i tävlingskondis och vältränad. Annars har hon alltid varit lite för rund, men det extra fettet skyddade nog mot regnfrusenheten. Men då var hon faktiskt lite väl tjock, det är ju inte heller sunt :confused:

Aja, är glad att min nuvarande häst är tåligare och inte behöver täckas i tid och otid :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Ändå verkar det vara många hästar som står och huttrar och fryser mitt i sommaren, och om hästen genom evolutionen reagerat så på lite sommarregn, hur klarar den då vintrar? Borde inte hästen ha dött ut? Eller är det så att vi genom övertäckande och avel på dessa övertäckade individer, skapat en ömtåligare typ av häst?
Det skulle i så fall förklara det jag tycker är så obegripligt.

Övertäckande: kan leda till att hästens kropp vänjer sig med det och utan täcke så fryser de. Det är bara att jämföra med turister som kommer hit från t. ex. Spanien. De fryser väldigt mycket så fort de kommer hit fast vi är av samma skrot och korn. Varför då? Jo för att deras kropp har vant sig vid deras temperatur.

Avel: En häst i arbete har ingen fördel av tjock, tät päls som lätt blir svettig och tung. Tävlingshästar har ofta nätt och tunn päls just för att de är gjorda för att arbeta. Detta går självklart att avla fram.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Vi kan avla fram diverse åkommor hos djur- självklart att flera av de hästraserna som vi har inte har det naturliga skyddet och resistensen kvar mot dåligt väder. Dessutom så är det inte bara päls som räcker för att hålla värme, hull samt "smuts" stänger ute kyla. När vi borstar hästarna så att de kan ridas så tar vi bort det naturliga fettet och minskar hästens förmåga att hålla ute kylan.
Även fri tillgång på mat är viktigt för att hästen ska hålla värmen och inte alla hästar går på sommarbete. Visa hästar som tränas och tävlas gör inte det och det är oftast de som täckas mycket.
Andra är kanske klippta och pälsen kan inte hålla ut kylan lika bra. Eller så har de varit klippta vintertid och därmed täckats rejält vilket gjort att de blir fryslortar då deras kropp vant sig vid att ha täcke på.

Ja det finns många olika orsaker till varför hästar egentligen behöver täcke och allting är inte heller svart eller vitt.
Det är synd att du verkar så bombsäker på att hästar inte behöver täcken, vissa gör det och allt måste anpassas efter individen. Det vet ju jag själv som delar nästan samma syn som du men inte kan låta sin häst gå utan för hon fryser röva' av sig :crazy:

Tillägg: Nu såg jag att du svarade att du inte hade problem med täcken i allmänhet så glöm allt :D

Nej precis ;) riktigt så är det inte. Min häst hade täcke i vintras. Det regnade ju bara, och inget skydd i hagen.
Men jag är emot täcken då det överdrivs.
Vilket jag ofta kan tycka att det görs då det blir varmare ute.
Har själv stött på personer som resonerar utifrån hur de själva känner det. Att det känns lite kyligt, då fryser nog pållen också. Om ägaren tar på sig jackan ska pållen ta på sig täcket, typ.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Övertäckande: kan leda till att hästens kropp vänjer sig med det och utan täcke så fryser de. Det är bara att jämföra med turister som kommer hit från t. ex. Spanien. De fryser väldigt mycket så fort de kommer hit fast vi är av samma skrot och korn. Varför då? Jo för att deras kropp har vant sig vid deras temperatur.

Avel: En häst i arbete har ingen fördel av tjock, tät päls som lätt blir svettig och tung. Tävlingshästar har ofta nätt och tunn päls just för att de är gjorda för att arbeta. Detta går självklart att avla fram.

Men det förklarar inte allt.
Min är en fullblodskorsning. Mycket tålig. Han sätter päls väl. Han har gått på lösdrift hela sitt liv, förutom 4 månader i vintras då han stod på box på natten för att jag inte kunde fixa lösdrift just då.
Så i vissa fall känns det som om man antingen skapar problemen, genom att själv övertäcka, eller att det är otrolig skillnad mellan individerna, även om de är samtida och av likartad ras. I vissa fall kanske man också överdriver hästens frusenhet för sig själv. Ser det som värre än vad det är. Sedan verkar det ju onekligen finnas hästar som verkligen är ömtåliga, och fryser mitt i sommaren.
knepigt.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men det förklarar inte allt.
Min är en fullblodskorsning. Mycket tålig. Han sätter päls väl. Han har gått på lösdrift hela sitt liv, förutom 4 månader i vintras då han stod på box på natten för att jag inte kunde fixa lösdrift just då.
Så i vissa fall känns det som om man antingen skapar problemen, genom att själv övertäcka, eller att det är otrolig skillnad mellan individerna, även om de är samtida och av likartad ras. I vissa fall kanske man också överdriver hästens frusenhet för sig själv. Ser det som värre än vad det är. Sedan verkar det ju onekligen finnas hästar som verkligen är ömtåliga, och fryser mitt i sommaren.
knepigt.

Nej avel har väl verkat mer som en nedsatt resistens mot kyla. Alltså förmågan att sätta en rejäl päls är fortfarande möjligt på flera individer men vissa raser har sämre än andra (jämför ex. varmblodig travare och nordsvensk- jag har stött på fler vbl travare som fryser än nordsvenskar, vilket inte säger att vbl travare inte kan sätta päls men de har sämre förutsättningar).
Om man då, redan från att de är små, stimulerar den här förmågan så växer pälsen. Men om man börjar täcka hästen så kommer resistensen att försvagas ytterliggare vilket skapar en ond cirkel: du kan inte ta av täcket och låta hästen växa mer päls för då kommer den stå och frysa, spänna sig och må dåligt. Därför måste du fortsätta täcka den helt enkelt.
Man skapar ju sina egna problem helt enkelt. Once täcke always täcke liksom.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej avel har väl verkat mer som en nedsatt resistens mot kyla. Alltså förmågan att sätta en rejäl päls är fortfarande möjligt på flera individer men vissa raser har sämre än andra (jämför ex. varmblodig travare och nordsvensk- jag har stött på fler vbl travare som fryser än nordsvenskar, vilket inte säger att vbl travare inte kan sätta päls men de har sämre förutsättningar).
Om man då, redan från att de är små, stimulerar den här förmågan så växer pälsen. Men om man börjar täcka hästen så kommer resistensen att försvagas ytterliggare vilket skapar en ond cirkel: du kan inte ta av täcket och låta hästen växa mer päls för då kommer den stå och frysa, spänna sig och må dåligt. Därför måste du fortsätta täcka den helt enkelt.
Man skapar ju sina egna problem helt enkelt. Once täcke always täcke liksom.

Ja, det är inte någon lätt detalj inom hästeriet, i alla fall.

Delvis knapplån:

I de här stora stallen jag nämnde innan, undrar hur det är där om man själv ställer krav på att hästen ska slippa täcket om det blir si och så varmt mitt på dagen, följs det då, eller får hästen helt enkelt vara ute mindre eftersom det blir för krångligt för personalen med täckesbyten och avtag?
Hur gör alla som har tävlingshästar, de som tydligen är frusna, åker man från jobbet och täcker av dem om vädret växlar?
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Direkt under huden hittar man alltså alla muskler, inte ett fettlager som många omusklade hästar har. Inte konstigt att hästen inte kan hålla värmen då.

Så, du menar alltså, att den vältränad häst inte kan hålla värmen? Skärp dig..
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Nej avel har väl verkat mer som en nedsatt resistens mot kyla. Alltså förmågan att sätta en rejäl päls är fortfarande möjligt på flera individer men vissa raser har sämre än andra (jämför ex. varmblodig travare och nordsvensk- jag har stött på fler vbl travare som fryser än nordsvenskar, vilket inte säger att vbl travare inte kan sätta päls men de har sämre förutsättningar).
Om man då, redan från att de är små, stimulerar den här förmågan så växer pälsen. Men om man börjar täcka hästen så kommer resistensen att försvagas ytterliggare vilket skapar en ond cirkel: du kan inte ta av täcket och låta hästen växa mer päls för då kommer den stå och frysa, spänna sig och må dåligt. Därför måste du fortsätta täcka den helt enkelt.
Man skapar ju sina egna problem helt enkelt. Once täcke always täcke liksom.

Dessa hästar har ofta någon form av mag-, tarmbekymmer p.g.a. oro/stress vilket gör att dom har svårt att hålla sig varma (för att inte tala om muskelproblem etc.). Det har inte ett smack med aveln att göra utan det liv dom lever. Sällan jag sett travare som fått fritt med grovfoder även om man idag mer och mer ser ett trendbrott där. Självklart tar man inte bara av täcket men förvånansvärt många fortsätter med täckesanvändning istället för att ta reda på vad man kan göra för att få hästen att må bättre så att den själv kan reglera sin värme.

Genom åren som jag haft häst har det visat sig att de hästar som varit frusna faktiskt har haft en underliggande orsak som när det försvunnit gjort att hästen plötsligt inte är frusen längre.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men om hästen själv inte söker skydd, hur mycket lider den då? Att huttra är ju att hålla värmen. De fryser inte för att vi fryser.
Instämmer. Har haft häst på lösdrift, och förundrats många gånger över varför hästarna stod utomhus i fullt snöfall och lite blåst - för att äta hö. Varför gick de inte in i lösdriftshallen, där det också fanns mat?! Men uppenbarligen frös de inte överhuvudtaget.

(för att tillägga handlar detta om varmblodstravare med fri tillgång på grovfoder, stor hage och ligghall)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Om man då, redan från att de är små, stimulerar den här förmågan så växer pälsen. Men om man börjar täcka hästen så kommer resistensen att försvagas ytterliggare vilket skapar en ond cirkel: du kan inte ta av täcket och låta hästen växa mer päls för då kommer den stå och frysa, spänna sig och må dåligt. Därför måste du fortsätta täcka den helt enkelt.
Man skapar ju sina egna problem helt enkelt. Once täcke always täcke liksom.
:bow: :bow:
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Precis, inte klär man på sig i sommarvärmen. låt dom gå nakenfisar och orka borsta dom istället :D
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Men det jag säger är att vi har förstört dom, anledning till att hästar har ont i ryggen och blir lm och fryser är för att vi sätter på sadlar som inte passar osv eller helt enkelt rider sönder dom, så allt i grund och botten är vårat fel.
ja visst gjorde vi det, men vi kan vara snäll mot hästarna och låta dig leva så naturligt som möjligt istället.
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Så om en häst fryser i regnet trots att det är en behaglig temperatur så ska jag inte lägga på den ett regntäcke bara för att hon 'borde' inte frysa?
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Det har inte ett smack med aveln att göra utan det liv dom lever. Sällan jag sett travare som fått fritt med grovfoder även om man idag mer och mer ser ett trendbrott där.

Den hästen som jag känner (vbl travare) fick fri tillgång. Den hästen fick mer hö än jag någonsin sett en häst få- samma gäller när de bytte till hösilage. Men den frös fortfarande..

Dessa hästar har ofta någon form av mag-, tarmbekymmer p.g.a. oro/stress vilket gör att dom har svårt att hålla sig varma (för att inte tala om muskelproblem etc.).

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska säga men när min häst blev avtäckad så hade hon extra mycket hö (för att hålla värmen då hon blev sjuk) och dessutom extra halm att pyssla med om kvällarna. Hon hade tidigare en uträknad foderstat men jag ändrade den när hon väl blev sjuk (vilket gick noggrannt och sakta till).
Att hon skulle ha något tarmproblem eller dyl. har jag inte märkt av överhuvudtaget. Varken i beteende, mage eller avföring.
Något annat symptom än att de är frusna av sig måste det väl finnas? Djur fryser när det blir kallt, det är väl ett faktum? Och att avel spelar en viktig roll i det hela tror jag på, men om du ger mig en länk till någon studie/artikel som visar att det är sant så ändrar jag mig gärna. :)
 
Sv: Smått chockad och lite arg. (lång)

Problemet är nog inte om man orkar borsta eller ej,är "jobbigare" att borsta en "täckeshäst" som är lerig,först ska täcket borstas,sen kroppen borstas lika länge oavsett om den gått nakenfis eller inte...

Förstår inte täckeshysterin om att inte täcka,eller täcka,om man har en häst som man täckar mycket och offta,så är garanterat hästen van vid det,och lider nog inte så himmla mycket av att täckas,eftersom pälsen har anpassat sig...Den lider nog mer av att helt plötsligt få gå naken..

Sen om man har en häst som är van att vara utan täcke,ja,då är det ju inte så schyst att slänga på ett tjockt täcke på den,eftersom den är van att vara utan täcke! Den lider mer med ett täcke.

Svårare än så kan det väll inte vara,och vill man ändra på det så får man väll ta det lite pö om pö,för man kan ju inte slita av en häst som är van med dubbla täcken till nakenfis bara sådär,och jag tror faktist att ingen normalt funtat hästmänniska låter sin häst stå i tjocka täcken så svetten sprutar nästan varje dag,utan inser nog om att hästen är slut/svettig,så är det dags att sätta på ett tunnare täcke..

Jag sätter på min ett tunnt regntäcke,bara fodrat med tunt bomullstyg,om det är ihållande regn eftersom det inte finns varken träd eller vindskydd i hagen,så han har inget alls att söka skydd under.

Förra året täckade jag även min förra nordis (hör och häpna) då hon stog i sjukhage och kunde ej röra sig för att få upp värmen,och hon var lite till åldern och började bli lite frussen när hon vart blöt på ryggen..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 133
Senast: Mabuse
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 658
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp