Smeknamn till hästen

Sv: Smeknamn till hästen

Hmm alla mina djur heter Korven när jag pysslar med dom, såväl hästar som katter... och alla är flickor! Nu har jag en kattunge som jag tror e pojke, funderar på att döpa honom till Korven åxå, "på riktigt"! :p

Jag gissar att du kommer på nåt när du lärt känna hästen, och antagligen är det nåt som inte alls låter som det riktigt namnet...

Jag har en medryttarhäst som heter Zuch a joyment. Ja, ni ser, lite för långt för att säga hela tiden xD Oftast kallas hon Jojsan, men det blir även, Jojs, Pojs, pojsan, tönt, ojsan ojsan och så vidare XD Ang 'tönt' så fick hon det namnet endast för att hon har så förskräckligt dåligt självförtroende! Och ibland är hon rent av töntig ;)

Och ett smeknamn är som inget som andra kan bestämma åt en ;) det kommer bara att ploppa upp i huvudet när tillfället är inne ;D

Sotis var väl jättebra! Annars ger det väl sig med tiden.

Min blodis kallas Tranan, en offspin på hennes riktiga och mer komplicerade riktiga namn. Så här hade din antagligen fått heta det ganska fula Luckan som någom föreslog.

Jolle eller Jullan tycker jag låter fint :)

Hmm alla mina djur heter Korven när jag pysslar med dom, såväl hästar som katter... och alla är flickor! Nu har jag en kattunge som jag tror e pojke, funderar på att döpa honom till Korven åxå, "på riktigt"! :p

Jag gissar att du kommer på nåt när du lärt känna hästen, och antagligen är det nåt som inte alls låter som det riktigt namnet...

Känns lite bekant:angel:

hehe... :D

Det går av bara farten, snart kallar man väl sambon d m... ;)

Hehe ang kattnamn, våra katter heter Staffan och Bengt, men kallas storebror och lillebror, vill man båda nåt så äre Brorsorna. :)

Smeknamn behöver ju inte alls koppla till namnet. Min Maximus kallas Maxen eller Musse av en del vänner osv men jag kallar honom oftast snuffe eller skrutten :D

Om du redan funderat på Luck kanske Lucky är ett alternativ, bättre klang typ.
Sedan kan du ju höra vad de förra ägarna kallade den. Min förra häst hette ett långt fint namn på engelska men kallades Greta av förra ägaren........ Jag bytte sedan till en förkortning av det engelska namnet, det passade henne bättre.

Haha, alla mina husdjur har också en fasansfull tendens till att bli kallade för både korvar och köttbullar :angel:

Skruttan eller Skrutten är mina kassiker, men även Lilla Fettot och Fläskberg förekommer precis som Damp-Madam...
ADHD kallar jag pållan inför min vänner... (Och vad jag än berättar om hennes galna upptåg så får jag höra att vi är en perfect match...)

Här brukar de kallas efter färg ibland.

Grållen (även när han sen blev vit)
Grållan
Svarten
Fuxen (som ibland blir Faxe)
Guling (Gulfärgad)
Vitnos (Stor vit bläs)

Annars är det "egenskaper".
Kraken (var på väg att dö som föl)
Lilleman (ponny)
Häxan (suris)
Trollet (lurvig)
Dunder (det dundrade om honom när han kom galopperandes)

Jag brukar oxå alltid försöka hitta på smeknamn,men det brukar alltid sluta så här ändå :

Sto: Tösa, Tösabiten, Madame,
Valack: Grabben,Jöns,Lilleman
Hingst: Herrn,Matcho,Snygging,Fåntratt

Jullan. Enkelt att säga. Gulligt. Läste svaren efter min första spontana tanke och såg att nån till tyckte samma;)

Nu börjar man ju undra om smeknamnet utkristalliserats? Ts, vad kallar du din häst? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 498
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 744
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 094
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka