Sminktråden II

Din vilja är min lag!

1500-312-0003_1.jpg

Älskar den här! Make Up Stores Dual foundation Copenhagen :love: :love:. Jag har problem med rodnad lätt och den här är bara :love: :love:. Kan typ inte leva utan den!

Åh. Låter som något för mig.
/Mvh hon som går under smeknamnet Rudolf vintertid...

Hmm med "dutta" menar du med öh pensel då eller sån där svamp eller typ fingret?

(förlåt, jag är smink-illiterat och behöver instruktioner i stil med: "öppna förpackningen" :D)

Ursäkta otydligheten :D Jag använder en borste! Samma som jag använder till pudret i resten av ansiktet (typ en sån här). Tar lite puder på borsten och lägger det liksom på huden på samma ställe som concealern, typ trycker dit det lite försiktigt. Kanske inte är bästa sättet men funkar för mig i alla fall :)

Din vilja är min lag!

1500-312-0003_1.jpg

Älskar den här! Make Up Stores Dual foundation Copenhagen :love: :love:. Jag har problem med rodnad lätt och den här är bara :love: :love:. Kan typ inte leva utan den!

Denna är min standard också, fast i Helsinki. Men det var ett tag sedan jag köpte en ny, så jag fick nästan en chock nu när jag såg att det numera är en kantig jävel till förpackning. Min fråga är: Är den klumpigare att knö ner i väskan än den gamla runda?!

Tack @zassoo , det var högst pedagogiskt :D!

@Sleepan Ja, alltså det är SUPER tycker jag. Ser inte sminkigt ut utan bara bra. Tar bort rodnad grymt bra! Jag blir röd om det är varmt eller om jag är stressad eller om jag är arg eller om jag är nervös haha vafan, typ i alla situationer så för mig är den GULD.

Denna är min standard också, fast i Helsinki. Men det var ett tag sedan jag köpte en ny, så jag fick nästan en chock nu när jag såg att det numera är en kantig jävel till förpackning. Min fråga är: Är den klumpigare att knö ner i väskan än den gamla runda?!
Åh, pudersystrar :D.

Hatar den nya kantiga jäveln! Inte nog med att den är otympligare, den är som i två delar - en mindre fyrkant inuti, där själva pudret är, som man av nån outgrundlig anledning kan trycka till uppåt underifrån så lossnar den. Detta innebär att när du har den i väskan kan nåt råka peta till den eller när du tar upp den och råkar hålla fel så lossnar innefyrkanten med själva pudret och då får puder över fucking allting.

Fullkomligt värdelöst. Klagar på den varenda gång jag köper puder. (okej, har bara hunnit handla två gånger men ändå)

Åh, pudersystrar :D.

Hatar den nya kantiga jäveln! Inte nog med att den är otympligare, den är som i två delar - en mindre fyrkant inuti, där själva pudret är, som man av nån outgrundlig anledning kan trycka till uppåt underifrån så lossnar den. Detta innebär att när du har den i väskan kan nåt råka peta till den eller när du tar upp den och råkar hålla fel så lossnar innefyrkanten med själva pudret och då får puder över fucking allting.

Fullkomligt värdelöst. Klagar på den varenda gång jag köper puder. (okej, har bara hunnit handla två gånger men ändå)

Det här var ledsamma nyheter. Det får mig att ångra att jag inte bunkrade upp senast jag köpte, antar att det var i samma veva som de bytte förpackningar, för då kostade de bara 100 kr styck! :( Hatar att vara efterklok.

Det här var ledsamma nyheter. Det får mig att ångra att jag inte bunkrade upp senast jag köpte, antar att det var i samma veva som de bytte förpackningar, för då kostade de bara 100 kr styck! :( Hatar att vara efterklok.
Gud så surt! :(

(100 kronor styck?! Åh jag hade köpt hur många som helst!)

Gud så surt! :(

(100 kronor styck?! Åh jag hade köpt hur många som helst!)

Expediten försökte faktiskt övertala mig att köpa två när hon märkte hur glad jag var över erbjudandet, men jag var tydligen riktigt jävla dumsnål för stunden.

Förresten. Du är ju inte alls så lost gällande smink som du säger dig vara, du använder inte alls "bara" puder och något för ögonbrynen, du använder en dual foundation! Foundation i puderform, väldigt fancy och smart med två i ett :D

Jag anropar sminkgudarna, exempelvis @nyponros ! :D

Jag behöver nånting för att ha under ögonen, är typ konstant mörk under ögonen :(. Vad heter det man ska köpa? Jag kan inte välja själv men kan nån tipsa om typ en bra affär jag kan gå till och få hjälp? Vad bör man tänka på?

Halli hallå! *vinkar glatt*

Om du har problem med mörka ringar under ögonen kan jag tänka mig att maybelline FIT me kan bli för dåligt täckande (jag älskar den men har inte så mkt ringar, av någon konstig anledning för jag sover sämre än en trillingmamma i perioder).

Du behöver en riktigt grym täckande concealer som inte blir för torr eller kakig. Jag personligen tycker att MUS cover all mix och liknande är för torr och tjock under ögonen. Om du ska jobba in en torr concealer under ögonen där huden är så tunn och känslig så måste du dra i huden typ och det är inte så bra. dessutom är den mer benägen att "creasa" (lägga sig i fina linjer) under dagen. Mina tips på concealers som täcker riktigt bra under ögonen:

MAC PRO longwear (Kika på NW-serien som är lite rosatonad, rosa dämpar blått)
Täcker otroligt bra och är väldigt tunn i konsistensen. En concealer som är en av mina favoriter, går alltid att lita på den haha. Finns på kicks.se och maccosmetics.se, eller om du har vägarna förbi stockholm eller göteborg finns MAC på Åhlens city och NK. Den kostar 175 kr har jag för mig eller där omkring.

Makeup Forever full cover concealer
Väldigt krämig concealer med HÖG täckning som håller väldigt bra. Finns på sephora.

Urban Decay Naked skin weightless complete coverage concealer.
Också som Mac PRO longwear väldigt hög täckning i tunn konsistens. Ganska likvärdig skulle jag säga, men kommer i annan förpackning (mindre i skulle jag tro) utan pump och luktar ej svagt av målarfärg vilket MACs gör litegrann :D. Finns på kicks.se

Den här videon tycker jag var bra!
Det hon gör är att använda en correcting concealer innan sin concealer. Det är inte säkert att du behöver det, men det finns ju utrymme att prova sig fram :). Det där med rött läppstift under ögonen är jag skeptisk emot. Formulan på ett läppstift är inte gjort för att vara under ögonen, de kan verka uttorkande eller kaka sig. Dessutom är rött väldigt starkt och kan lysa igenom din concealer efter ett tag. En persikotonad concealer/corrector är bättre imo!

Jag sätter alltid min concealer med ett transparent puder för att den ska hålla och inte lägga sig i linjer. Att tänka på är att man inte vill ha ett puder som är för mörkt under ögonen (samma med concealer), att ljusa upp lite är att föredra. Så concealern kan med fördel vara en nyans ljusare än din egen hudton, och ett transparent puder helt utan färg är jättebra. Jag använder ett från Makeup forever och ett från By terry men jag har hört jättegott om lumenes tex som är betydligt mer plånboksvänligt.

Så för att sammanfatta:

eventuellt en corrector
concealer som är ngt ljusare än din hudton
sätt med ett puder som är ngt ljusare än din hudton eller tranparent

:)

Jag gillar bäst att applicera concealer under ögonen med ringfingret. Jag tycker att värmen ifrån fingret hjälper till att blanda in concealern i huden och får det att se mer naturligt ut. Men där får du prova dig fram, vissa gillar borstar och vissa gillar svampar.

@nyponros :bow: :bow: :bow: Så jädra stort tack för hjälpen!! Verkligen! Skulle lätt kunna hyra dig för en dag som sminkinstruktör :D. Ingen risk att du bor i närheten av Stockholm? ;) :angel:

@nyponros!
Kan man lära sig göra en sketasnygg brudsminkning som håller en hel dag, innan augusti? :p
Egentligen har jag nog tänkt leja bort sminkningen, men sen tänkte jag att om jag lägger lika mycket pengar på egna, bra produkter som jag skulle gjort hos en mua, så får jag ju en himla massa på köpet liksom.
Hur svårt är det, egentligen?? :p

Först, så himla roligt att du ska gifta dig :love:

Och sen, alltså JA, jag tror absolut att du kan "lära dig" sminka dig själv inför bröllopet :).
Det jag hört av andra är väl att det kan vara skönt att slippa det momentet iom att dagen ändå blir väldigt intensiv med mycket att göra. Har du någon bild av hur din sminkning ska se ut? Det finns ju alla varianter, vissa vill köra tung smokey eye medan andra (en majoritet) vill ha ganska naturligt. Du kan absolut fixa det själv, och som du säger få produkterna och kunna fortsätta använda dem efteråt.

Om du sminkar själv så tror jag att det du ska tänka mkt på är hållbarhet. Återfukta ordentligt, en bra primer, foundation som täcker bra och sitter länge så du slipper tänka på att toucha upp hela tiden. Om JAG fick välja skulle jag nog köra ganska basic, de bilderna ska du ju titta på i många år framöver :D. Lite lätt contour, en fin rosig rouge och lite highlighter, en mjuk ljusare brun eller lite rosig skuggning på ögat beroende på vad du har för färger annars. Vattenfast mascara och en nuderosa läpp som du kan toucha up under dagen. Men det finns ju mängder av bridal tutorials på youtube som du kan hitta inspiration ifrån :).

Btw, vilket drömjobb det vore för mig att vara en personal beauty shopper, hjälpa folk med olika behov att shoppa smink och skönhet :D

Ja eller hur! Hur gör jag liksom? Behöver en ny karriär... :D

Tyvärr bor jag i fucking jävla skit-Falköping för att härma Fucking Åmål lite. Men jag är nog flyttbar, min kille kan nog tänka sig att flytta :D (eller så får jag åka mkt tåg)
Kom till Stockholm! Vi behöver dig!

Åh, hur ljus upplever du att Helsinki är i nyansen? Ingen butik i närheten säljer MUS så jag får vackert beställa online. Jag är så jäkla ljus i hyn och åt det kallare hållet, föredrar dessutom att vara blek vilket gör det helt hopplöst att hitta vettigt puder som inte blir för mörkt.

@niphredi men hallå håller du på och planerar bröllopssminkningar?? Såg att du hade skrivit i tråden och skrockade förnöjt "HÅHÅÅÅ, HÄR ÄR DET NÅGON SOM SKA GÖRA SIG FIN TILL VÅR DEJT!!" och så kommer jag in och möts av detta :cry::arghh::cautious:

Annars håller jag med och säger KOM HIT @nyponros! Vill också ha dig som sminkinstruktör. Kan du inte komma hit och ta en heldag med smink med mig och Niffe? Och så kan vi så kan vi ha olika test! Typ vilket läppstift håller bäst för drinkdrickande.

En liten fråga så här från en total newbie när det gäller smink. Hur svårt är det att lära sig sminka bra, dvs så det knappt syns att man är sminkad men man är ändå sminkad, dvs ansiktet ska inte skrika att det är sminkat... om någon hänger med på hur jag tänker?
Typ inte så här...

Hur lång tid tar det för er på morgonen att sminka er och respektive tid på kvällen innan sängen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har kommit till det läget i min rehabilitering att jag ska cykla för att träna benmuskler. Det fanns ingen begagnad motionscykel i...
Svar
8
· Visningar
472
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
533
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Som jag nämnde i en annan tråd har min man lunginflammation. Vi närmar oss 20 dagar med feber, kraftig hosta, flämtande andning och... 2
Svar
25
· Visningar
1 952
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 316
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V