Smörförvaring?

the_connemara

Trådstartare
Hur förvarar ni ett smör i kylen? Alltså typ ett sådant vanligt 500 gramspaket man köper i tunt papper. Jag har testat lite varianter men inte blivit riktigt nöjd. Hade velat ha något främst i glas o har bla testat matlådor men aldrig hittat någon perfekt. Måste ju finnas massa varianter på en så vanlig produkt!
 
Åh, i pappret. Först snyggt, sen blir det gradvis mer och mer stök. Jag skär på tvären och längden och anarki råder.

Samma här. Fick nog för femtioelfte gången idag och skapade denna tråd. Jag är notoriskt rädd för onödigt kladd och pappret vecklar alltid upp sig lite för mycket för min smak tills nästa gång 🙄
 
Ostkupa i glas?
Själv försöker jag vika pappret snyggt, tills det bara blir knölat lite hur som helst :rofl:
 
Jag har smöret i sitt papper. Viker, eller knycklar, ihop det beroende på hur mycket smör som finns kvar.

Farmor hade dock en sådan här:
26236
 
I pappret i kylen och bara skära raka bitar i ena kanten och vika tillbaka pappret i samma veck.

Vill man ha klickar till att bre smörgås eller att steka i så skär man en skiva och lägger på ett litet fat. Kan stå som det är i kylen, men vill man hellre tippa över en kopp eller dra på plastfilm så går väl det bra.
 
I pappret i kylen och skär ca 50% av den rakt och fint, resten är det ingen ordning alls på :p. Använder dock sällan mått strecken på förpackningen då jag väger det vid bakning i stället :).
 
Har funderat länge på att skaffa en smörkupa i glas, min mamma hade en.
Jag har en men använder den inte. Går inte att mäta till bakning efter strecken på pappret. (nästan det enda jag har smör till) Kanter på botten gör att det inte går att skära ordentligt. Smöret gulnar fortare av luften utan papper. Men har man en smöranvändning som ser annorlunda ut än min då kanske det är bättre.
 
Hur förvarar ni ett smör i kylen? Alltså typ ett sådant vanligt 500 gramspaket man köper i tunt papper. Jag har testat lite varianter men inte blivit riktigt nöjd. Hade velat ha något främst i glas o har bla testat matlådor men aldrig hittat någon perfekt. Måste ju finnas massa varianter på en så vanlig produkt!

Jag brukar ta en enliters plastpåse runt.
 
Jag har en glasburk med glaslock jag köpt på loppis. Den är inte idealisk men duger så länge. Kollar alltid efter något bättre på loppis. När jag behöver ha exakta mått, vilket främst är när jag gör bearnaisesås :d, väger jag smöret. Annars bara karvar jag.

Om man undantar mina bea-orgier använder jag inte så mycket smör, så jag brukar dela paketet i två och lägga ena halvan i frysen inslagen i sitt smörpapper.
 
Jag har två olika. Ett smör i sitt papper och det har jag till baka och sånt där jag behöver sträcken.
Sen har jag ett till stekning och sånt där det blir kladdigt. Det har jag i en bytta med lock.
 
Jag har en smörkupa från Tupperware. Perfekt anpassad till storleken, får att skära snyggt och fint och håller sig fräscht länge.
Den heter Tupperware servelett och själva brickan är vändbar så den går att använda med platta sidan upp (perfekt för den som vill skära av smöret) eller med kantsidan upp om man mer vill bre med smöret.
 
I papper på köksbänken.
Jag börjar alltid första gången med att snyggt vika upp hela pappret och ta det jag tänker den gången och sen viker jag ihop allt igen. Nästa gång lossnar det lätt utan att gå sönder eller kladda.
Ska jag steka använder jag en ren kniv, inte stekspaden. Jag vill ha en ren smörbit :)
 
I en smörask utav porslin med trälock, helt perfekt för att slippa kladdiga fingrar och ett skrynkligt smörpapper i kylen! Jag väger ändå smöret när jag behöver en bestämd mängd, så pappret saknar jag inte alls. :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 252
Senast: Mirre
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 486
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 255
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Någon som kan tipsa? Jag bor mitt ute i ingenstans och har långt till någon riktig sminkbutik. Hinner inte åka dit. Det enda som finns...
Svar
16
· Visningar
923
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp