Smörgåstårtor

AgentCarter

Trådstartare
Jag skulle vilja ha en seriös diskussion om smörgåstårtor.
Helt enkelt, finns det faktiskt någon med smaklökar som ens tycker om dom som är en salig blandning av saker (leverpastej och räkor på samma tårta tex)

(vad är det för fel på er egentligen som tycker om det?)
 
I och för sig när jag ätit en sådan smörgåstårta med leverpastej och räkor, äter jag alltid upp räkorna för sig och leverpastejen för sig. Något fel tycker jag inte att det är på mig. :)
 
Jag skulle vilja ha en seriös diskussion om smörgåstårtor.
Helt enkelt, finns det faktiskt någon med smaklökar som ens tycker om dom som är en salig blandning av saker (leverpastej och räkor på samma tårta tex)

(vad är det för fel på er egentligen som tycker om det?)


Det har jag bara ätit på begravningar.
Räkor, leverpastej med vispgrädde och majonäääääs mellan fluffigt tvättsvampsbröd. Urk och misär. Torkad dill. Piffigt skurna gurkor. Ett radhus i småstad och grå tapeter med silvrigt tryck och kuddar det står carpe diem på (så även på armen på värdinnan, värden har tribal-tatuering). Nu fick jag det sagt:D

En gång har jag ätit en god, men den räknas nog inte. Det var mer som en driva räkor på gott bröd.
 
Jag skulle vilja ha en seriös diskussion om smörgåstårtor.
Helt enkelt, finns det faktiskt någon med smaklökar som ens tycker om dom som är en salig blandning av saker (leverpastej och räkor på samma tårta tex)

(vad är det för fel på er egentligen som tycker om det?)
Jag tror att du har smakat fel sorts smörgåstårtor helt enkelt! :D Jag är väldigt skeptisk till de man köper i affären men när grannen som har kafé gör smörgåstårtor kan jag äta mängder! :D
 
Amen, sister! :bow:

Jag får rysningar av smörgåstårta och undviker det så mycket jag bara kan. Förstår inte det festliga med det? Urk!

Jag tror att personer som gillar husvagn gillar smörgåstårta. Och personer födda på 40- och 50-talet.
 
Amen, sister! :bow:

Jag får rysningar av smörgåstårta och undviker det så mycket jag bara kan. Förstår inte det festliga med det? Urk!

Jag tror att personer som gillar husvagn gillar smörgåstårta. Och personer födda på 40- och 50-talet.

Är född på 70-talet, hatar husvagn och älskar smörgåstårta. Vill med att den ska vara hemgjord för de som finns att köpa på affären är sällan goda.
 
Jag kan dela med mig lite recept som jag har tänkt använda om jag någon gång får för mig att göra själv istället för att beställa av grannen...
http://www.ica.se/recept/hog-kramig-smorgastarta-666905/ Fast jag skulle hoppa över pepparroten eftersom det är ungefär det vidrigaste jag vet... ;)

http://www.recept.nu/inger-bjugard/tarta/fisk-och-skaldjur/smorgastarta-med-skagenrora/

Jag funderar på om det ni som inte gillar smörgåstårta upplever som leverpastej, är inte det böcklingpastej?
 
Har på diverse kalas råkat ut för alla kombinationer av cocktailbär, grädde, skinka, leverpastej, rostbiff man kan tänka sig. Även tårtor gjorda på tunnbröd :yuck:
Pga detta äter jag bara mammas smörgåstårta numera. Det är enbart tonfiskröra i tårtan, lax och räkor på toppen. Lite som en utökad räkmacka :up:
 
Är född på 70-talet och är uppväxt med smörgåstårta. Sedan var det ett uppehåll från sent 80-tal till mitten av 90-talet då jag började plugga. På varenda nations söndagsfika fanns det av någon anledning, ja just, smörgåstårta. Men det är ju rätt bra bakfyllemat också :devil: :d
Blev överraskad för något år sedan då jag insåg att det var inne igen.

Tycker det är fantastiskt i rätt kombinationer. Lite smaklökar får man väl ändå ha. Skulle aldrig kombinera saker på en smörgåstårta som jag inte skulle kombinera i vanlig mat. Så leverpastej och räkor på samma tårta går fetbort. Tycker förövrigt att det finns godare fyllningar man kan göra själv än just leverpastej.
Grädde är ett big NO NO. Det ska inte heller vara för mycket majonäs. Klister på ovansidan görs bäst av en blandning av creme fraiche eller grekisk/turkisk yogurt och lite majonäs.

Kan ju tillägga att jag var fikavärd på en nation i Uppsala och gjorde 6 smörgåstårtor i brickstorlek per vecka under en termin när jag pluggade, så jag har gjort några stycken... Vi hade två varianter. En som var garnerad med räkor, sallad och gurka och tomat. Den andra garnerades med skinka, sallad, gurka och tomat. Basen i fyllningen var en blandning av creme fraiche/majonäs/gräddfil (samma som klistret på toppen), salsa och mosade ägg har jag för mig.
Poppis som sjutton var den sålde slut varje gång, vi var kända för våra smörgåstårtor.
 
Senast ändrad:
Jag älskar smörgåstårta!

Har gjort det en gång, och då var det skinka som var grunden i en fyllning, och ägg i den andra. Fick oerhört gott betyg av de som åt! :)
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 377
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
532
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
575
Senast: Ramona
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp