Bukefalos 28 år!

Smörgåstårtor

Smörgåstårtorna i min barndom var just sådana som @Hyacinth så groteskt beskriver. Svampigt bröd och liksom mousse av leverpastej och vispgrädde... jesus.

Numera tycker jag att det kan vara gott, eftersom de inte är fullt så kaotiska. Oftast tycker jag att jag får varianter med räkor och lax och sånt som jag gillar. Finns väl "klassiska" ännu antar jag, men... ja.

Det bästa alternativet är ju egentligen landgång, som man bara får på begravningar tyvärr. För jag gillar ju det mesta pålägg, bara inte i samma tugga. Landgång får jag skära bitar av och äta lite i taget. Det är gott!
 
Mer språkpoliseri: detta jävla nomnom som sprider sig om ett virus! Vad är det för fel på namnam eller mums?

Slutsats: de som gillar smörgåstårta kan inte svenska :angel:

Jag gillar smörgåstårta och an svenska, så det så:p

Håller med dig om nomnom och lägger till aw som vissa verkar använda istället för åh (om inte jag helt missförstått vad det ska föreställa)
 
Jag tycker om smörgåstårta. Från rätt ställe...
Det är inte så många som duger alltså :o

Det ska vara rätt balans i den och lagom av allt! Rörorna är a och o.
Absolut inte för torr heller, stått för kort tid innan ätning/ förr torra röror.
Absolut inte för blöt, för rinniga röror ihopkrupen stått 'för länge'.

Den vi gör på mitt jobb är typ fantastiskt :up: även de tre varianterna vi gör mot den klassiska.

Den man köper på mataffären, ne, då kan jag lika gärna bre en god smörgås :angel:
Jag kan äta om jag blir bjuden men skulle aldrig köpa en sån själv.
 
Måste tillägga att den knepigaste smörgåstårtan jag gjort var en vegantårta till en kompis bröllop. Fyllning, garnering och bröd var ju inga konstigheter, men klistret på toppen, vad använder man :confused::confused::confused:. Det var en nöt som tog tid att knäcka, men till slut efter mycket letande hittade vi någon form av sojagrädde :idea: :D

Ska tillägga att detta var i Hamburg för 10 år sedan och utbudet av vegan och vegetarianprodukter fanns inte i överflöd direkt.
 
Och osten. Jag älskar ost. Men färdigskivad plastost rullad i käcka rullar med en jävla cocktailtomat i änden? Omgiven av kokt skinka (förslagsvis i rullar eller som rosor. Skinkrosor.) och en carambole på toppen. Och isbergssallad. ÄTER folk det?? När det finns ruccola, babyspenat, rosésallad mm. Alla oändligt mycket piffigare.


Jag hävdar att smörgåstårtan är ett uttryck för folk som inte fick leka som små och därför har ett tvingade behov av rulla saker.


ABF: vill du dekorera som ett proffs? Kom till Majsans smörgåstårtekurs och lär dig göra leverpastejsfluff som ett vilddjur! Vi vältrar oss i plastost, majonnäs och torkad dill. Lär dig placera en oliv mellan skinkorna, en tomat bredvid en räka med fingerspitzgefühle! Vill du slå på stort har vi carambole att toppa din tonfisk-skinkdröm med. Kursen avslutas med att alla får en cd-rom skiva med 500 bilder att Spamma sociala medier med.
 
Fast dessa räknas typ inte, deras smaker passar ihop och gifter sig väl med varandra.
Jag tänker mer på de klassiska sorterna som t.ex. den här

Lyxig (jaaaa!!!) krämig smörgåstårta
Lager 1
500 gram
formfranska
100 gram Bredbar Leverpastej
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
350 gram Mimosasallad
180 gram herrgårdsost

Lager 2
500 gram
formfranska
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
4 st ägg
40 gram röd stenbitsrom
100 gram crabsticks
100 gram räkor, skalade

Enligt mig vore det en lyx att slippa äta den
Så recept räknas inte om de inte är äckliga? :mad::p
Fast för att vara ärlig så har jag varit väldigt anti smörgåstårta, speciellt efter att ha fått några som ditt recept men numera vet jag att det finns väldigt goda! :D Lite ungefär som kompisen som ljudligt talade om att rådjur inte gick att äta, det smakade ingenting och var bara torrt... Jag tillagade rådjur utan att säga vad det var och kompisen åt mängder och hade nog slickat formen om hen inte hade några hämningar... Sen kom det fram att det var en släkting till hen som gjorde rådjur ibland, stek i ugnen, tills det var helt genomstekt och lite till och utan några kryddor... :crazy:
 
Och osten. Jag älskar ost. Men färdigskivad plastost rullad i käcka rullar med en jävla cocktailtomat i änden? Omgiven av kokt skinka (förslagsvis i rullar eller som rosor. Skinkrosor.) och en carambole på toppen. Och isbergssallad. ÄTER folk det?? När det finns ruccola, babyspenat, rosésallad mm. Alla oändligt mycket piffigare.


Jag hävdar att smörgåstårtan är ett uttryck för folk som inte fick leka som små och därför har ett tvingade behov av rulla saker.


ABF: vill du dekorera som ett proffs? Kom till Majsans smörgåstårtekurs och lär dig göra leverpastejsfluff som ett vilddjur! Vi vältrar oss i plastost, majonnäs och torkad dill. Lär dig placera en oliv mellan skinkorna, en tomat bredvid en räka med fingerspitzgefühle! Vill du slå på stort har vi carambole att toppa din tonfisk-skinkdröm med. Kursen avslutas med att alla får en cd-rom skiva med 500 bilder att Spamma sociala medier med.

"Skinkrosor" kan vara ett av de äckligaste orden som har skrivits på svenska.
 
Jag tycker om smörgåstårta. Från rätt ställe...
Det är inte så många som duger alltså :o

Det ska vara rätt balans i den och lagom av allt! Rörorna är a och o.
Absolut inte för torr heller, stått för kort tid innan ätning/ förr torra röror.
Absolut inte för blöt, för rinniga röror ihopkrupen stått 'för länge'.

Den vi gör på mitt jobb är typ fantastiskt :up: även de tre varianterna vi gör mot den klassiska.

Den man köper på mataffären, ne, då kan jag lika gärna bre en god smörgås :angel:
Jag kan äta om jag blir bjuden men skulle aldrig köpa en sån själv.

Ihopkrupen :grin:
eller 'ihop med' :angel:
 
Det bästa alternativet är ju egentligen landgång, som man bara får på begravningar tyvärr. För jag gillar ju det mesta pålägg, bara inte i samma tugga. Landgång får jag skära bitar av och äta lite i taget. Det är gott!
Fast få kan ju göra landgång!

Den ska ätas från ena änden till den andra och ska vara som en måltid med kött/fisk i mitten och ost som efterrätt på slutet. Och osten ska vara med eventuella vindruvor. Inte köttet :rage: :cry: :rage:
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 831
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
653
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
657
Senast: Ramona
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
790
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp