Bukefalos 28 år!

Smörgåstårtor

Annars tror jag att det som skapar två smörgåstårtläger är ett enzym. På samma sätt som de som känner tvålsmak av koriander saknar ett enzym, så har smörgåstårtans vänner ett särskilt enzym, bad taste-enzymet. Det slår ut smaklökarna redan vid åsynen av ett smörgåstårtmonster. Och när de sedan smakar så framstår råvarumassakern på tallriken som JÄTTEGOD!
 
Herregud - det är väl som att säga att man hatar pasta? Vilken sorts pasta...
Dvs det finns oändligt med varianter och recept och oändligt med olika sorter.

Det finns väldigt trista och oaptitliga smörgåstårtor och det finns de som är rena drömmen. Men att blanda leverpastej med fisk och skaldjur - finns det ens någon som gör det??? Jösses.

De som görs enligt det recept som härstammar från en liten närbutik på min ort är att dö för. Medan stora ICAs variant knappt går att äta.

/tanten - 50talist
 
Herregud - det är väl som att säga att man hatar pasta? Vilken sorts pasta...
Dvs det finns oändligt med varianter och recept och oändligt med olika sorter.

Det finns väldigt trista och oaptitliga smörgåstårtor och det finns de som är rena drömmen. Men att blanda leverpastej med fisk och skaldjur - finns det ens någon som gör det??? Jösses.

De som görs enligt det recept som härstammar från en liten närbutik på min ort är att dö för. Medan stora ICAs variant knappt går att äta.

/tanten - 50talist
Skillnaden mot pasta är väl enorm? Nej, det finns INTE "oändligt med varianter" av pasta. Grundkonceptet med några ytterst få ingredienser (durumvete, vatten, ibland ägg) är detsamma. Smörgåstårta, däremot, naturligtvis kan man ogilla grundkonceptet med bröd som bas, något kladd - och sedan Flest ingredienser vinner.
 
1. Jag är född på första delen av 70-talet
2. Jag hatar husvagn
3. Jag hatar väggord (fast de kan vara rätt roliga om de är massproducerade i Kina och gravt felstavade och ogrammatiska)
4. Det finns ingen anledning till att äta smörgåstårta
5. Om man nu ska äta smörgåstårta ska det inte vara surf n' turf :yuck: man tar ANTINGEN djur som lever i vatten ELLER djur som lever på land
 
Men att blanda leverpastej med fisk och skaldjur - finns det ens någon som gör det??? Jösses.

Japp det gör det, min svägerska har alltid tonfisk i ett lager och leverpastej i det andra i alla smörgåstårtor hon gör
Nej det är inte gott :yuck:
 
Jag kan dela med mig lite recept som jag har tänkt använda om jag någon gång får för mig att göra själv istället för att beställa av grannen...
http://www.ica.se/recept/hog-kramig-smorgastarta-666905/ Fast jag skulle hoppa över pepparroten eftersom det är ungefär det vidrigaste jag vet... ;)

http://www.recept.nu/inger-bjugard/tarta/fisk-och-skaldjur/smorgastarta-med-skagenrora/

Jag funderar på om det ni som inte gillar smörgåstårta upplever som leverpastej, är inte det böcklingpastej?
Fast dessa räknas typ inte, deras smaker passar ihop och gifter sig väl med varandra.
Jag tänker mer på de klassiska sorterna som t.ex. den här

Lyxig (jaaaa!!!) krämig smörgåstårta
Lager 1
500 gram
formfranska
100 gram Bredbar Leverpastej
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
350 gram Mimosasallad
180 gram herrgårdsost

Lager 2
500 gram
formfranska
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
4 st ägg
40 gram röd stenbitsrom
100 gram crabsticks
100 gram räkor, skalade

Enligt mig vore det en lyx att slippa äta den
 
Fast dessa räknas typ inte, deras smaker passar ihop och gifter sig väl med varandra.
Jag tänker mer på de klassiska sorterna som t.ex. den här

Lyxig (jaaaa!!!) krämig smörgåstårta
Lager 1
500 gram
formfranska
100 gram Bredbar Leverpastej
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
350 gram Mimosasallad
180 gram herrgårdsost

Lager 2
500 gram
formfranska
2 dl Creme fraiche
1 dl majonäs
4 st ägg
40 gram röd stenbitsrom
100 gram crabsticks
100 gram räkor, skalade

Enligt mig vore det en lyx att slippa äta den
Åh herregud, mimosasallad också ... :rofl:
 
mmmmmm, smörgåstårta....:d:d:d följt av ett riktigt homer simpson dräggel. men det får inte finnas nån vidrig kräkretande fisk på :yuck: eller skaldjur:yuck: och den får inte vara köpt på affären. den ska va hemmagjord eller specialbeställd på lämpligt ställe.
 
Min egen smörgåstårta (som mest går i fiskens tecken) är jättegod. Har däremot en gång blivit bjuden på en kanske mer typisk smörgåstårta som innehöll både skinka, lax, leverpastej, vindruvor och vispad grädde och den var inte riktig så god. Har man bara ätit sådan så förstår jag om man inte tycker om smörgåstårta.
 
1. 50-talist
2. Husvagnsfri
3. Väggordsfri - shabby chic-fri öht, kanske något shabby

Smörgåstårta - inte jättegott. Ätbart under vissa förutsättningar, som t ex inte blanda leverpastej med räkor, ej heller ha för mycket majonnäsklägg. :yuck:

Har några äldre släktingar som gärna bjuder på smörgåstårta eftersom de inte fixar att stå och laga mat när en kommer på besök. Därmed har jag genomlidit hela skalan från äcklig till ok. Den senaste var ätbar, räkor för sig och skinka för sig, ingen leverpastej och måttligt med mimosasallad.
 
Det har jag bara ätit på begravningar.
Räkor, leverpastej med vispgrädde och majonäääääs mellan fluffigt tvättsvampsbröd. Urk och misär. Torkad dill. Piffigt skurna gurkor. Ett radhus i småstad och grå tapeter med silvrigt tryck och kuddar det står carpe diem på (så även på armen på värdinnan, värden har tribal-tatuering). Nu fick jag det sagt:D

Du glömde dekoren med vindruvor, oliver och tomat.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 831
Senast: Gunnar
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
653
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
657
Senast: Ramona
·
Mat Min första reaktion här var att säga att du har fel, det smakar inte alls neutralt! Men vem är jag att avgöra hur du uppfattar saker...
2 3
Svar
46
· Visningar
790
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp