Smutsiga vattenkar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Soleil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 150
  • Visningar Visningar 19 637
Sv: Smutsiga vattenkar?

Säg till är de bästa :laugh:
Skulle inte vilja att min häst fick ofrächt vatten.
Vi hjälps åt där jag står och våra har alltid rent och frächt vatten:laugh:

Personligen så försöker jag hålla mina hästars vatten så rent som mjligt, vattenkaren skuras minst 2ggr/vecka eller oftare vid behov. Byts gör det betydligt oftare.
Här hemma blir vattnet skitigt fort. Valacken gillar att doppa hela huvudet
(-Det är bara öronen som sticker upp:p) Och ibland badar han framfötterna...

Men om jag gick ner till hagen och vattnet såg ut sådär så Ja, jag skulle skura ur.
Tror inte hästarna dör direkt, men min personliga åsikt är att det bör bytas:)
Fast jag skulle inte skura ur de andras vattenkar! Fylla på om det är slut/lite kvar, men nej jag skurar inte andras grejjor:grin:
För pengarna du betalar så borde vattnet vara frächare! Enligt mig iaf prata med stallägaren?:)

Bild 1 o 2 ser ut som våra badkar 5 min efter att vi har rengjort dem och fyllt på nytt vatten, vi har nämligen unghästar som älskar att bada hovarna i vattnet och därför ser våra badkar alltid smutsiga ut, tröstlöst.
Vi fyller på badkaren 2 ggr/dag och rengör dem då.

Säg till stallchefen om det finns en sådan. Annars stallägaren. Att göra rent ett badkar är inte jobbigt alls. Bara att ta en svamp och en vattenslang.

Inte så fräscht kanske men ingen "ko på isen heller". Det ser faktiskt ut i badkaret precis som det gjorde hos en av hagarna i vårt stall där en av hästarna brukade stå i badkaret med frambenen. Vi fick byta vattnet nästan varje dag där så länge hennes häst fanns hos oss. Dessutom sabbade hon emaljen och botten så det blev en spricka med läckage. Det ser nästan ut som en häst gjort likdant i ert badkar av de rostiga märkena att döma.

Inte så fräscht kanske men ingen "ko på isen heller". Det ser faktiskt ut i badkaret precis som det gjorde hos en av hagarna i vårt stall där en av hästarna brukade stå i badkaret med frambenen. Vi fick byta vattnet nästan varje dag där så länge hennes häst fanns hos oss.

Men man byter väl vattnet varje dag i vanliga fall också, och tvättar samtidigt ur karet?

Eller vad anses som normalt? Jag tycker att allt annat än rengjort kar och nytt vatten dagligen känns som för sällan. Det blir ju snabbt bakterietillväxt.

så ser våra vattenbaljor ut efter en natt vid fint väder, o städar det gör vi vid behov som nu är varje dag.

nyakameran066.jpg

Här tycker jag nån gått över gränsen för acceptabelt. Så jag sa till stallägaren som sade till ägaren till hästen. Då skrubbade han badkaret för första gången i år.

Vidrigt...! Där hade det gått lite för långt va.. Vi skurar o byter vatten varannan dag ungefär, (2 hästar i eget stall).

Men man byter väl vattnet varje dag i vanliga fall också, och tvättar samtidigt ur karet?

Eller vad anses som normalt? Jag tycker att allt annat än rengjort kar och nytt vatten dagligen känns som för sällan. Det blir ju snabbt bakterietillväxt.

Jag rengör när jag fyller nytt. Är inte vattenekonomiskt försvarbart att slå ut vatten och fylla nytt varje dag när man har egen brunn. Så jag har skippat badkar, och har runda plastbaljor, som de dricker ur på ca 2 dygn när det är varmt. När det är dags att fylla så skurar jag.

Sen, som på första bilderna TS visade, liksom för många andra så så ser det ut efter sådär 20 min här. Nu står de i gräsfria hagar, dvs jordiga små mular som de doppar i vattnet. Annars går de på mkt sparsamt med gräs med munkorgar - som blir jordiga som de doppar i vattnet. Så krävs inte ens fotbad för att 'skita ner'.

Jag smakar dock alltid vattnet dagligen, och tar flera ggr/dag ut ev skräp som flyter runt (löv, halm, grässtrån).

Inne skurar jag hinkar varannan dag, men byter dagligen i den här värmen. Ffa L gillar att doppa sin lucerngeggiga mule i vattenhinken, så där hjälper det inte om han så har kliniskt ren hink + vatten. 5 minuter efter intag är det 'diverse' i det.

*Kl*

Undrar över dom som tycker lite algväxt och annat i badkaret är så hemskt.
Ni badar inte i sjöar eller hav eller dricker vatten ur borrade/grävda brunnar? ;)

LIA

Tycker inte att det är ok att hästar dricker grönt vatten faktist.
Definitivt inte med alger i.

Just vatten är ett viktigt "foder" och bör då hållas rent.

Själv tömmer jag och skurar varje dag.
Framförallt nu på sommaren.

Fåglar sätter sig gärna på kanten och bajsar rakt ner och sånt är äckligt.

Annat om nåt dumhuvud badar fötterna med det problemet är löst.

Lera och skräp hamnar givetvis i karen men inte skall vattnet vara grönt?

Det sista badkarskortet är definitivt äckligt med stort Ä.

AM

Nja, vår vattenkar är grönt 2 timmar efter skurning och påfyllning. Somliga fullblod älskar att skölja munnen, och det sätter ju sina spår vad gäller färgen på vattnet. Inte orkar jag skura och byta vatten 3 ggr/dag för det.

Allämnt: jag skurar när det behövs (i den hagen varje dag), men slår inte ut fräscht vatten i någon mani för att det MÅSTE skuras. Behövs det - skuras det. Om inte - låter jag det vara. Shettisen uppför sig exemplariskt, att stå och hälla ut vattenmängder helt i onödan känns som överdrivet slöseri.

KL

tycker inte de första bilderna är farliga alls, det syns tydligt att karen är skurade för inte alls länge sen, men algbildning går som sagt fort nu i värmen.

Jag fyller vatten till min häst varje dag nu när det är såhär varmt, och skurar samtidigt ur. redan efter ett dygn har algerna börjat antyda sig. Jag fyller inte badkaret fullt just pga att det behöver rengöras så pass ofta, bättre då att man fyller halva karet max, och sen är det inte så mycket spill att hälla ut nästa dag.

Jag har svårt att se den stallägare med 25-30 hästar som tar på sig att skura allas vattenbadkar. :eek: Det måste väl ligga i varje hästägares eget intresse att sköta sin häst och skrubba ur badkaret med jämna mellanrum? :crazy: För att vara ärlig skulle jag aldrig överlåta det på stallägaren då det med 25-30 hästar mest troligt isåfall blir gjort betydligt mer sällan än jag skulle anse okej, då gör jag det hellre själv oavsett vad som ingår i hyran eller ej.

*KL*

Jag förstår eg inte heller problemet. VEM fyller vatten åt hästarna? Bilden som ngn la in senare i tråden t ex, där är karet fullt - och vattnet milt sagt vidrigt. Endera dricker hästarna knappt ur det utan annan vattenkälla - eller (troligare?) så går någon där och ser att 'oj vad lite vatten, bäst att fylla' och fyller utan att tveka i nytt utan att slå ur 'bottensatsen' och dra några drag med en diskborste?

Att rengöra ett kar soms er ut som den bilden är inte roligt, men om man bara tippar ur 'det sista' vattnet, efter att ha vispat runt med en diskborste, och sen spolar ur det lite innan man fyller nytt så tar det ju MAX 5 minuter/gång att göra rent?

Så det jag inte riktigt förstår är de hästägare som resonerar som så att 'vatten nästan slut, jag fyller på mer i det här geggiga'?

Tycker inte att det är ok att hästar dricker grönt vatten faktist.
Definitivt inte med alger i.

Just vatten är ett viktigt "foder" och bör då hållas rent.

Själv tömmer jag och skurar varje dag.
Framförallt nu på sommaren.

Fåglar sätter sig gärna på kanten och bajsar rakt ner och sånt är äckligt.

Annat om nåt dumhuvud badar fötterna med det problemet är löst.

Lera och skräp hamnar givetvis i karen men inte skall vattnet vara grönt?

Det sista badkarskortet är definitivt äckligt med stort Ä.

AM
Håller med dig!:bow:Vatten är definitivt det viktigaste fodret!:bow:
Fåglar kan ju dessutom bära på salmonellasmitta.Äckligt.
Sen beror det ju på var vatten baljan står också,står den direkt i solen är det ännu viktigare att byta ut vattnet ofta.
Skulle va intressant att ta vattenprover i vissa hästars vatten.:crazy:
Som jag alltid sagt,vattnet ska va så rent att man utan att tveka dricker det själv.

hur svårt kan det vara att tömma vattenkaret och ta några tag med en skurborste innan man fyller det??
har 2 hästar på bete nu och skurar vatten hinkarna ca varannan dag eller när de blir lite smutsiga, har en 15L hink och en 20L hink där hästarna får nytt vatten minst 2ggr om dagen, stora kar är jobbiga att städa och förstörs lätt av badande shettisar :/ + att om karet är halv fullt och halv rent så orkar man oftast inte släpa ut en 60L vatten för att byta vatten när hästarna inte har druckit ngt.

kar mördande shettisen har ett gris/ko tråg med vatten som tar va 20L, det flyger inte iväg och går inte i sönder då det är gjutet ^_^ + att shettisen inte får för sig att kliva i det då det är ganska liter och avlångt XD bästa vattenkaret nånsin

var vänlig läs och citera hela inlägget om du ska svara.
Annars försvinner helheten.

Du menar som du gjorde själv när du citerade (eller snarare skrev av och fetmarkerade) en kort bit ur Milonis inlägg? Intressant! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 364
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 549
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 385
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här. Det är så att jag har... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka