Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
Det här vattnet är för 1 minut sen uppskopat ur vattenkar som rengjordes och fylldes för 44 h sedan. Och ja, jag kan utan problem dricka det (och det smakar som det ska).
Jag kan inte fota i karet eftersom jag har svart plastbalja, dvs man ser inte vattenfärg etc som med ett badkar.
Men det här är alltså vad vissa i tråden anser är för hästar otjänligt vatten (eftersom det är mer än 24 h gammalt utan att ha bytts)
![]()
![]()
Tror inte att alla hästägare är medvetna om detta, tyvärr.
För mig är det en självklarhet att hästarna ges nytt vatten i skurade kar varje dag under såväl sommaren som resten av året.
Kan du inte ta och fånga en mört och slänga ner i din svart balja, avvakta en timme och sedan ta en bild. En död mört liggande på ytan med sitt skimmrande grivita fjäll borde även synas mot en mörk botten.
Har du ett reningsverk i magen? Vad skulle det STORA problemet bero på?Jo, för djur som inte renar sitt vatten i magsäcken är det ett STORT problem.
Tur för dig att du slipper dricka brunnsvatten då. Dricker du bara ur bäckar?Jag dricker inte vattnet om det är algtillväxt/stillastående.
Jag dricker inte vattnet om det finns misstanke om dåliga värden i brunnen.
Jag kan dricka vatten som stått framme i ett glas en hel dag, men det är kanske inte så gott. Skillnaden mellan mig och min häst är vattnets väg till tarmarna. Min häst ska ha renaste vattnet före mig.
Inte så fräscht kanske men ingen "ko på isen heller". Det ser faktiskt ut i badkaret precis som det gjorde hos en av hagarna i vårt stall där en av hästarna brukade stå i badkaret med frambenen. Vi fick byta vattnet nästan varje dag där så länge hennes häst fanns hos oss. Dessutom sabbade hon emaljen och botten så det blev en spricka med läckage. Det ser nästan ut som en häst gjort likdant i ert badkar av de rostiga märkena att döma.
Har du ett reningsverk i magen? Vad skulle det STORA problemet bero på?
LIA
Du säger alltså att när hästen dricker vatten så hamnar inte detta vatten i magsäcken utan i ett separat tarmsystem?![]()
LIA
Har du ett reningsverk i magen? Vad skulle det STORA problemet bero på?
Tur för dig att du slipper dricka brunnsvatten då. Dricker du bara ur bäckar?
Vem har talat om dåliga värden?
På vad sätt orsakar algtillväxt dåligt vatten?
LIA
Oavsett vägen, så blandas väl vatten och foder/magsafter i övriga tarmsystemet?
Och min reflektion angående det logiska i resonemanget i tråden kvarstår.
LIA
Mer än märkligt om inte magsaft och/eller maginnehållet i någon mån skulle blandas i vattnet.Vattnet rinner snabbt förbi i magsäcken och blandas inte med magsaften. Det blir alltså aldrig påverkat innan det hamnar i tarmarna.
Smutsigt vatten? Vadå smutsigt vatten??JA, man överlever med smutsigt vatten, men betyder det då att det är okej att dricka det? Och är det ännu mer okej bara för att det handlar om djur?
Ändå så menar du att det är "smutsigt" eller "dåligt"? Varför skulle inte vattnet i ett kar vara rent om det finns algtillväxt på botten?Jag är varken en biolog eller en kemist, så jag kan inte svara på hur alger mer exakt påverkar vattnet. Därför svarade jag inte på den frågan.