Smutsiga vattenkar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Soleil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 150
  • Visningar Visningar 19 637
Sv: Smutsiga vattenkar?

Det är nog för att hästar föredrar att dricka ur ljusa kar. Har läst en undersökning om detta men minns inte var. Det skrevs också ngt om att de gillar stora vattenspeglar också. På mina hästar stämmer det.

*KL*

Det här vattnet är för 1 minut sen uppskopat ur vattenkar som rengjordes och fylldes för 44 h sedan. Och ja, jag kan utan problem dricka det (och det smakar som det ska).

Jag kan inte fota i karet eftersom jag har svart plastbalja, dvs man ser inte vattenfärg etc som med ett badkar.

Men det här är alltså vad vissa i tråden anser är för hästar otjänligt vatten (eftersom det är mer än 24 h gammalt utan att ha bytts)

vatten1.jpg

vatten2.jpg

Dina bilder säger inget mera än att jag har exakt likadant litermått till mina fiskar.. Har du oxå införskaffat ditt på Coop??

Det intressanta är inehållet och exakt vad det innehåller,, vatten är inte bara vatten och inget mänskligt öga kan analysera vattenkvalite. Att desutom tro sig genom egna smaklökar kunna analysera vettenkvalite kan lätt senare leda till både "rännskita" och magförgiftning. Varför tror du så många "dumma" svenskar blir matförgiftade när dom dricker kranvatten i sydliga länder???

Ta ditt "klara" vatten i mätglaset och skicka in det på en vattenanalys.. Kan du sedan ärligt återkomma med resultatet så står jag för kostnaden,,

Det finns en bra grundregel inom "fiskmupp världen" endast ett rent friskt vatten är tjänligt, ett stillastående vatten är ett dött vatten. Fiskar om några är otroligt snabba på att registrera bar och dåligt vattenkvalite.

Kan du inte ta och fånga en mört och slänga ner i din svart balja, avvakta en timme och sedan ta en bild. En död mört liggande på ytan med sitt skimmrande grivita fjäll borde även synas mot en mörk botten.

Vatten tror jag mig behärska i högre kemi och biologi samt miljöns påverkan än vad man anser sig själv inneha enbart genom att redovisa ett klart vattenglas.

Men snälla coari - exakt VAD i 'vattnet analyseras årligen' är det du inte förstår? Och ja, givetvis visar analysen på fullgod kvalitet ur alla aspekter, och inte förhöjda halter av något.

Årligen är fö oftare än socialstyrelsen rekommenderar i din länk, de rek var tredje år om brunnen försörjer ett hushåll med vatten.

Tror inte att alla hästägare är medvetna om detta, tyvärr.
För mig är det en självklarhet att hästarna ges nytt vatten i skurade kar varje dag under såväl sommaren som resten av året.

Kan ni inte berätta hur det funkar? Har aldrig hört om det tidigare faktiskt.
Dock tvättas mina bajor minst 1 gång om dagen när det är varmt. Är det dåligt väder ute och regn kan det bli varannan dag, här är det samma problem som Alexandra med vattnet, det finns risk att brunnen sinar när det är torka.

Kan du inte ta och fånga en mört och slänga ner i din svart balja, avvakta en timme och sedan ta en bild. En död mört liggande på ytan med sitt skimmrande grivita fjäll borde även synas mot en mörk botten.

Mörten skulle förmodligen dö av syrebrist, eftersom den förbrukar den syrgas som finns löst i vattnet. Lite syrgas löser sig ju i ytvattnet från luften men iom att det inte är någon omrörning går den processen alldeles för långsamt. Det är väl därför man inom akvariekretsar anser att stillastående vatten är "dött". När fiskar och andra syregaskrävande organismer dör blir ju vattnet dessutom snabbt förorenat på annat sätt. Ett annat sätt att sörja för syretillgången är att ha kraftig algtillväxt eller andra växter i vattnet som producerar syrgas, kräver dock stora volymer för att en fungerande balans ska kunna ställa in sig.

Jo, för djur som inte renar sitt vatten i magsäcken är det ett STORT problem.
Har du ett reningsverk i magen? Vad skulle det STORA problemet bero på?

Jag dricker inte vattnet om det är algtillväxt/stillastående.
Jag dricker inte vattnet om det finns misstanke om dåliga värden i brunnen.

Jag kan dricka vatten som stått framme i ett glas en hel dag, men det är kanske inte så gott. Skillnaden mellan mig och min häst är vattnets väg till tarmarna. Min häst ska ha renaste vattnet före mig.
Tur för dig att du slipper dricka brunnsvatten då. Dricker du bara ur bäckar?
Vem har talat om dåliga värden?
På vad sätt orsakar algtillväxt dåligt vatten?

LIA

Jag rengör hästarnas vattenbalja med diskborste en gång i veckan vintertid, så gott som dagligen sommartid på grund av att algerna frodas i värmen. Jag hade inte velat att mina hästar skulle dricka ur en så pass smutsig vattenbalja som den på dina bilder, men du rengör ju redan din hästs balja själv? Då vet du ju att han/hon i alla fall inte dricker ut det smutsiga karet.

Vill du så ta upp problemet med stallchefen eller de andra hästägarna, men om ingen annan klagar hade jag nog kört fegisvarianten och bara sett till att min häst hade rent och fräscht vatten.

Inte så fräscht kanske men ingen "ko på isen heller". Det ser faktiskt ut i badkaret precis som det gjorde hos en av hagarna i vårt stall där en av hästarna brukade stå i badkaret med frambenen. Vi fick byta vattnet nästan varje dag där så länge hennes häst fanns hos oss. Dessutom sabbade hon emaljen och botten så det blev en spricka med läckage. Det ser nästan ut som en häst gjort likdant i ert badkar av de rostiga märkena att döma.

Innebär det inte en stor risk för halka om hästar kliver i ett badkar? Speciellt om den dessutom är skodd.

LIA

Om man jfr med hästen så ja det har vi.

Hästarnas matspjälkningsorgan är byggda så att det som kommer in delas upp i två faser, en flytande och en fast. När hästen dricker blandas alltså inte vattnet med resten av fodret och tar dessutom en snabbare väg vilket innebär att det inte utsätts för den sura magsaften vars uppgift delvis är att döda ev bakterier. Jag tror att detta är en anpassning för att snabbt kunna dricka stora mängder vatten vid ett vattenhål.

Det stora problemet blir väl då att vattnet inte blir bakteriedödat (kan inte stava till det finare ordet).

Du säger alltså att när hästen dricker vatten så hamnar inte detta vatten i magsäcken utan i ett separat tarmsystem? :confused:

Logik:
Med tanke på att hästar verkar klara sig alldeles utmärkt även med vatten från åar, dammar, diken, pölar på vallarna m fl ställen, så förmodar jag att man överdriver hygienkravet enormt i tråden. Vore det så att hästmagar inte tål annat än absolut rent vatten så hade vi knappast kunnat se några hästar alls idag.

Även vi männskor, utom kanske dom bortklemade, klarar också av vatten med växande alger i, även om kanske vi tycker att det ser oaptitligt ut.

LIA

Du säger alltså att när hästen dricker vatten så hamnar inte detta vatten i magsäcken utan i ett separat tarmsystem? :confused:

LIA

Jag menade inte att det är två separata system i så fall uttryckte jag mig slarvigt. Allt går i samma system men de två faserna går ovanpå varandra. När hästen dricker går vattnet en kortare väg i magsäcken. Man måste nog se en bild av magsäckens form för att kunna förstå det. Men vattnet går bara in i magsäcken och sedan genast ut igen. Det fasta fodret går mer in i magsäckens olika delar och blandas där med de mkt sura magsafterna.

Tur för dig att du slipper dricka brunnsvatten då. Dricker du bara ur bäckar?
Vem har talat om dåliga värden?
På vad sätt orsakar algtillväxt dåligt vatten?

LIA

Forest Autumn har redan svarat bra ang magen.

Ang det andra så;
JA, jag dricker brunnsvatten. Det vattnet räknar jag inte som stillastående.

Oavsett vägen, så blandas väl vatten och foder/magsafter i övriga tarmsystemet?

Och min reflektion angående det logiska i resonemanget i tråden kvarstår.

LIA

Du valde att inte svara på följdfrågorna ...
Om du har egna definitioner så är det svårt att diskutera.

LIA

Vattnet rinner snabbt förbi i magsäcken och blandas inte med magsaften. Det blir alltså aldrig påverkat innan det hamnar i tarmarna. Det gör hästen mer känslig för vattnets innehåll. Människans magsäck ser annorlunda ut och vi är inte lika känsliga.

JA, man överlever med smutsigt vatten, men betyder det då att det är okej att dricka det? Och är det ännu mer okej bara för att det handlar om djur?
Jag ser stor skillnad på vad som funkar för överlevnad och vad som är okej. Och även fast djurskyddslagen kanske har vissa mått (som exempelvis storlek på box) så visar lagen bara vad som är skillnad mellan lagligt och olagligt (=vanskötsel).
Bara att veta hur vattnet färdas i hästens magsäck ger mig mer än nog med energi och motivation för att skura badkaret även de där trötta dagarna om det behövs. Jag menar inte att man ska slaviskt skura badkaret "bara för att". Jag menar bara att det är mer än självklart att man erbjuder hästen rent vatten. För det är jag som är hästägaren, jag som har det yttersta ansvaret och jag som ska ta hand om ett annat levande djur. Varför göra det halvdant?

Jag är varken en biolog eller en kemist, så jag kan inte svara på hur alger mer exakt påverkar vattnet. Därför svarade jag inte på den frågan.

Ur "Hästens näringsbehov och utfodring" (Planck - Rundgren):
"När hästen dricker vatten rinner det förbi magsäcksinnehållet utan att blandas med det. Det innebär att vattnet inte utsätts för saltsyrans bakteriedödande verkan. Samtidigt är inte magsäcken någon begränsning när hästen dricker. Det gör det möjligt att snabbt dricka på det sätt den normalt gör, dvs stora mängder på kort tid." (s.51)
"Vartefter hästen äter portioneras magsäcksinnehållet ut i tunntarmen. Magsäcken töms aldrig helt under naturliga förhållanden. I den första delen av tunntarmen neutraliseras det sura magsäcksinnehållet med buffrande ämnen som tillsätts med bukspott, galla och tarmsaft." (s.51)

Oavsett vägen, så blandas väl vatten och foder/magsafter i övriga tarmsystemet?

Och min reflektion angående det logiska i resonemanget i tråden kvarstår.

LIA

Jag är ganska säker på att de inte blandas senare heller men vad spelar det för roll. Var någonstans i resten av systemet skulle det kunna hända ngt positivt med smutsigt/ bakterieförorenat vatten?

Det logiska är för mig ganska uppenbart . hästar är mer känsliga för dåligt vatten än vad vi är.

Vattnet rinner snabbt förbi i magsäcken och blandas inte med magsaften. Det blir alltså aldrig påverkat innan det hamnar i tarmarna.
Mer än märkligt om inte magsaft och/eller maginnehållet i någon mån skulle blandas i vattnet.

JA, man överlever med smutsigt vatten, men betyder det då att det är okej att dricka det? Och är det ännu mer okej bara för att det handlar om djur?
Smutsigt vatten? Vadå smutsigt vatten??
Skulle "naturligt vatten" vara så farligt som du målar upp det, så skulle både djur och människor för länge sedan dött ut av div sjukdomar, svaghet osv.

Jag är varken en biolog eller en kemist, så jag kan inte svara på hur alger mer exakt påverkar vattnet. Därför svarade jag inte på den frågan.
Ändå så menar du att det är "smutsigt" eller "dåligt"? Varför skulle inte vattnet i ett kar vara rent om det finns algtillväxt på botten?
Vad ger alger för "dåliga värden"?

LIA

Liknande trådar

Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 368
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 549
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 387
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag blir så förbannad på folket i mitt stall ibland. Måste få ur mig min ilska lite så jag skriver lite här. Det är så att jag har... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka