Snabb hjälp med Spanska!!?

Supersalt

Trådstartare
Jag behöver hjälp med spanskan, har läxa idag och får inte ihop grammatiken.

Är jag fel ute om jag säger: Mi comida favorita es lasaña. Eller: ¿Adam, qué planes tienes para sábado? (Det känns som att den sista har lite fel men vet inte vad jag ska skriva istället...)

Sedan behöver jag tips på vad man kan säga om man ska presentera sig eller framförallt så behöver jag två frågor till två andra personer, tex vad vill du jobba med i framtiden? Har du något fritidsintresse? Osv, detaljerade frågor som följd på en presentation :)

Hoppas att ni förstår och vill hjälpa mig :o
 
Mi comida favorita es lasaña är ganska rätt men jag tror du behöver flika in ett "la där. Samma med Qué planes tienes... - där behöver du ett el innan sabado.

Om resten är läxa bör ni väl ha gått igenom det i klassen? :) Vad har ni fått för exempel och texter att utgå ifrån?
 
Nja, läxa. Mer uppgift, hon tror att all pratar flytande i nian.. Så vi har inte gått igenom något inför denna uppgiften, vi ska kunna det redan.. Vi ska hålla en kort presentation om oss själva och sedan ställa mer detaljerade frågor till några andra och svara på deras frågor. Ska fråga de som ska ställa frågor till mig vilka frågor de ska ställa sen:)
 
Nja, läxa. Mer uppgift, hon tror att all pratar flytande i nian.. Så vi har inte gått igenom något inför denna uppgiften, vi ska kunna det redan.. Vi ska hålla en kort presentation om oss själva och sedan ställa mer detaljerade frågor till några andra och svara på deras frågor. Ska fråga de som ska ställa frågor till mig vilka frågor de ska ställa sen:)
Men hur länge har ni pluggat spanska? Om ni är helt nya är det ju inte alls snällt att inte ge er riktlinjer, har ni pluggat ett tag bör ju en presentation inte vara alltför svår.

Hade jag varit som du hade jag kört på lite enkla frågor "vad tycker du om att göra på fritiden?" samt "vad vill du jobba med i framtiden?". Oavsett vad du väljer, försök sätta ihop meningarna själv. Det är ingen poäng med att du får hjälp från Buke för är det så att du inte kan behöver du ju riktig hjälp från läraren, inte få svaren härifrån.

Tillägg. Såg nu att ni ska kunna detta redan så jag förutsätter att ni inte går första terminen. Jag tycker nog inte att det ovanstående riktigt innebär att läraren tycker att ni ska vara flytande redan ;) utan håller med om att man ska kunna detta om man pluggat mer än ett par veckor.
 

Jag tror att det ska vara cuales planes tienes(/son tus planes) para el sábado, men den första ser rätt ut. reserverar mig dock för eventuella misstag, jag talar inte flytande spanska.
 
Jag tror att det ska vara cuales planes tienes(/son tus planes) para el sábado, men den första ser rätt ut. reserverar mig dock för eventuella misstag, jag talar inte flytande spanska.
Cual går aldrig direkt tillsammans med ett substantiv. Du kan till exempel säga "Cuales son tus planes para el sabado?" men måste använda Qué om du vill säga "Qué planes tienes para el sabado?". Eller så kan man ju bara säga "Tienes planes para el sabado?" om man vill slippa möget med que/cual.

Allt är för övrigt dubbelkollat med min sambo som är spanjor, just för att jag inte heller talar flytande :).
 
[..] men den första ser rätt ut.
Jag tycker också att den första ser rätt ut men min sambo säger att den låter off och att man använder bestämd artikel även på den. Jag känner lite samma sak nu och tänker att jag nog aldrig hört nån säga "mi plato favorito es paella" utan endast "mi plato favorito es la paella".
 
Har löst det mesta nu, tror jag.. Men hur säger man vad man gör på sin fritid?Alltså, tex jag läser på min fritid. Typ, en mi tiempo libre leo libros? Eller är jag ute och cyklar?

Och vad kan man berätta om colegio/estudios? Personen jag ska hitta på är 19, så hon kanske inte går i skola? Ska jag skriva att jag vidareutbildar mig då? Alltså vad kan man skriva på svenska, som ändå är "enkelt" nog att kunna skriva på svenska. Förstår ni?
 
Har löst det mesta nu, tror jag.. Men hur säger man vad man gör på sin fritid?Alltså, tex jag läser på min fritid. Typ, en mi tiempo libre leo libros? Eller är jag ute och cyklar?

Och vad kan man berätta om colegio/estudios? Personen jag ska hitta på är 19, så hon kanske inte går i skola? Ska jag skriva att jag vidareutbildar mig då? Alltså vad kan man skriva på svenska, som ändå är "enkelt" nog att kunna skriva på svenska. Förstår ni?
Varsågod för hjälpen!

Alltså det känns ju inte riktigt som att du ens läser vad man skriver, än mindre svarar på det, så jag har inte så mycket lust att hjälpa dig faktiskt. Kanske är lite pissy nu men då får det väl vara så.

Mitt förslag kvarstår: Om du inte kan lösa uppgiften själv bör du nog tala med din lärare så att du faktiskt lär dig hur man ska göra. Du verkar ju inte ha problem med någon enstaka klurig fråga utan snarare med att uttrycka dig på spanska generellt.
 
Tack för all hjälp, vadå jag inte läser?O_o För att jag väljer att fråga här, om jag förstått det rätt. Istället för Google Translate.. Och det jag frågade om efter att du hade skrivit var om det var helt fel och hur man uttrycker sig om studier på svenska...

Synd att du inte vill hjälpa mig längre, men jaha? Vad är meningen att jag ska vara på det? Förlåt? Är jag dålig på att formulera mig och lätt att missförstå? Eller har jag gjort något fel?

Uppgiften är inlämnad idag och således löst :)

Tack igen för all hjälp alla, blev nog lite panikstressad inför det, hehe.. Så, förlåt om jag skrev en massa konstigt, osammanhängande och tydligen stötande.. :)
Ha en fortsatt trevlig dag :D
 
Cual går aldrig direkt tillsammans med ett substantiv. Du kan till exempel säga "Cuales son tus planes para el sabado?" men måste använda Qué om du vill säga "Qué planes tienes para el sabado?". Eller så kan man ju bara säga "Tienes planes para el sabado?" om man vill slippa möget med que/cual.

Allt är för övrigt dubbelkollat med min sambo som är spanjor, just för att jag inte heller talar flytande :).

ja, jag tycker också att det låter konstigt tillsammans med substantiv och det ringer nog någon klocka när du säger att det är en regel.
och det låter som att du har rätt (eller ja, eftersom att du dubbelkollat det med en modersmålstalare vet jag ju att du har det :D) ang. artikel framför lasaña, har nog aldrig varken sagt eller hört särskilt många sådana fraser så jag borde egentligen inte uttala mig om det alls.
 
ja(eller ja, eftersom att du dubbelkollat det med en modersmålstalare vet jag ju att du har det :D)
:D Många gånger jag när jag frågar honom måste han dock tänka i en halv evighet, som att han blir osäker liksom när han får en direkt fråga sådär. Men just de där är han säker på :). (värre är det med gustar - vet inte hur många här som säger "A niphredil la gusta el jamon" till exempel. Men det är ju samma som att vi svenskar många gånger säger och skriver fel på olika saker).
 
Tack för all hjälp, vadå jag inte läser?O_o För att jag väljer att fråga här, om jag förstått det rätt. Istället för Google Translate.. Och det jag frågade om efter att du hade skrivit var om det var helt fel och hur man uttrycker sig om studier på svenska...

Synd att du inte vill hjälpa mig längre, men jaha? Vad är meningen att jag ska vara på det? Förlåt? Är jag dålig på att formulera mig och lätt att missförstå? Eller har jag gjort något fel?

Uppgiften är inlämnad idag och således löst :)

Tack igen för all hjälp alla, blev nog lite panikstressad inför det, hehe.. Så, förlåt om jag skrev en massa konstigt, osammanhängande och tydligen stötande.. :)
Ha en fortsatt trevlig dag :D
Du kommenterade ingenting som någon av oss skrev, än mindre tackade eller svarade på något av det jag frågade dig.

Men men, strunt samma. Mitt råd inför framtiden: Använd varken Buke eller Google Translate för att göra läxorna. Ta hjälp av ett lexikon och verbix om du är osäker på oregelbundna verb och utgå sedan ifrån vad du faktiskt kan. Det du inte kan: fråga läraren, annars lär du dig inte.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 686
Senast: Trott
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 434
Senast: Zewz
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 224
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
11 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp