Snabb hjälp angående county competitor snälla!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jacky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 041
J

Jacky

Hej,

Har hittat en bra county competitor sadel men innan jag åker dit vill jag höra vad ni anser om sitsen i den, storleksmässigt då. Jag är inte smal...och sadeln har 17½ " sits. Nu sa någon till mig att county sadlar är smala i sisten....stämmer det? Just nu rider jag i en dressyrsadel med 17" sits (märkeslös) och sisten har jag mätt till 42,5 cm. Min nuvarande dressyrsadel har oclså en djupsits. Bör rumpan får plats i county competitors 17½ då?

Hoppas någon kan svara snabb för jag måste bestämma mig i kväll eller tidigt imorgon.
:bow:

Jacky

Sv: Snabb hjälp angående county competitor snälla!!

Det kan väll vara värt att prova i alla fall.
Det är ju bara och prova hur pass den ligger på hästen (vilket jag ser som prio nr 1 givetvis!) och sedan måste du ju själv känna dig fram, genom att rida i den. Trivs hästen och du i sadeln finns det väll ingen anledning att Inte köpa den? :)

De är små i sitsen tycker jag.

Om din 17" sadel passar dig (alltså att du ahr minst en hand bakom rumpan till bakvalvet och du ahr plats att röra dig) så blir en 17,5 lagom.

absolut att det är ännu viktigare att hästen trivs med den! Men hör jag att många anser att den är liten i sitsen då behöver jag inte ens åka dit (lååååångt att åka nämligen)

Får höra mer med säljaren:)

Jacky

Hmmm en hand bakom rumpan....nej det har jag inte i min nuvarande sadel. Men jag tycker om att sitta "fastare" jag har typ några fingrar mellan rumpan och bakvalvet. Kanske att en 18" då är bättre för jag vill ju att sitsen ska vara lite större...men jag behöver inte heller flytta omkring i sadeln....om du nu förstår vad jag menar:)

Jacky

Men det är inte meningen att du ska sitta fast av sadeln, du ska ha såpass bra balans att du sitter still ändå.
Vad har du för byxstorlek?

Byxstorleken är beroende om de är små eller stora ...46-48 :eek: *skäms* har m**ntenhorse isolde ridbyxor storlek 46 i alla fall (de som är strechiga) och de sitter perfekt. Har också kontakt med en som säljer samma sadel fast 18" då....tror nog att den skulle bli bättre för mig i alla fall....får ju självklart kolla om den passar min älskling också. Att jag letar en ny sadel är just för att jag vill ha en större sits på sadeln. Min nuvarande har jag mätt på 42.5 cm. Hon som säljer den 17½" sa att hennes sits är 45 cm och den som säljer den 18" sadeln säger att sitsen på den är 47,5 (mätt från knappen vid sidan av famvalvet till mitten av bakvalvet... i luften så att säga)

Jacky

Ojdå... Då är en 17" alldeles för litet. Du ska ha minst 18". Och en stor 18", ingen liten County... Kolla på Cliff Barnsby, Stubben, Passier, Globus, Prestige till att börja med...
Tänk bara på att be en utprovare kolla sadeln på hästen, för det är inte ovanligt att det blir för långt för hästen.

Jag tycker Countysadlarna är ganska stora i sitsen!
Har själv 46 i byxor ,men 17" passar utmärkt (med en hand bakom).
Skulle möjligen kunnat tänka mig att prova 17,5",men absolut inte större!

Nää, nu måste jag protestera, County-sadlarna är INTE stora i sitsen. Jag har en 16,5" och är en 36:a i rumpan. Rider jag i en 17" så är den alldeles för stor. Jag tror att en 18" vore mest lagom för dej om vi nu utgår från att båda ligger likvärdigt på hästen. Du ska kunna lägga en handflata bakom rumpan, har du mindre så ÄR sadeln för liten och du bör byta till större!
Mina varmaste rekommendationer att du väljer County, för den är en kanonsadel. Jag har haft många, men den här byter jag inte ut för allt i världen.

Tack allihoppa:)

Nu har jag gjort så här......jag köper båda :rofl: Jag köper de från holland (är holländska med kontakter där LOL) och de är såååå billiga att jag bara inte kan låta bli. Skulle de inte passa min häst eller mig då får jag sälja de här igen. Kan berätta att sadlarna inte är äldre än 7 år och kostar mindre än 3000 kr (incl frakt) så jag chansar lite här men antar att kan kan sälja de för samma pris eller dyrare om de inte skulle passa.

Jacky

Du har nog inte kollat rätt... För de är så djupa i sätet, så en 17" är alldeles för litet för dig. För jasg har själv 46 i byxor och en 17,5 var på tok för litet för mig. Tänk på att du ska kunna röra dig i sadeln också. Och när sadeln har ett djupare säte så ska man helst ha en storlek större än normalt.

Btw så hade jag nästan en hand bakom rumpan i min 17" Windsor med megadjupt säte, men det var inte fär att sadeln passade, det var för att sadeln hade så högt bakvalv... Likadant är det med Countysadlarna.

Vill bara berätta att sadeln har anlandat här hemma:) (den som har 17½" sits) Jag har provsuttit i den men inte haft den på hästen än. (hämtade ut den i morse) Än så länge är den större (sitsen) än den märkeslösa dressyrsadeln jag har haft och det känns att jag kan röra mig i sadeln. Jag tror att rumpan passar i sisten. Blir spännande att se hur den ligger på min häst och hur den känns när vi rider. Hoppas bara att min gamla dressyrgjord passar på sadeln annars kan jag inte provrida:(

Återkommer senare om hur det har gått:)

Jacky

Om den inte passar dig är jag nog spekulant på den. Om du vill sälja så skicka mig en PM.
Biggan

Provred igår.....GUUUUUD vilken underbar sadel!!! Den ligger, enligt mig, bra på min häst men min tränare ska kolla också nästa vecka. Sadeln är mjuuuukkkk och helt enkelt super att rida i. Har aldrig varit med om något liknade:)

Jagär supernöjd och säljer då inte som ni förstår:)

Ha det bra,
Jacky

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka