Sv: Snabba råd tack
Bommar är inte särskilt ömtåliga. Men vissa har lättare för att bli sneda, men det beror på RYTTAREN. En sned ryttare får oftast en sned sadel och en sned häst. Hoppas manj upp från samma sida (från marken, från pall är det skonsamt) i flera år så har nog iaf stoppningen påverkats om inte bommen. (beror på ens uppsittningsteknik).
Jag kan lova dig att jag kan tappa min Globus i marken 100 gånger och den kommer inte gå sönder eller få en spricka i koppjärnet.
Och om du tror koppjärn går sönder så lätt, ta ett koppjärn till Wintec och SLÄNG det i golvet, så märker du att det inte blir nån spricka, möjligtvis att färgen blir lite avskavd på nåt ställe.
Det finns INGET, verkligen INGET som tyder på att sadlar med utbytbara koppjärn skulle förstöra en hästs rygg. Berätta för mig, HUR förstörde den sadeln hästens rygg? Du är HELT säker på att det inte var fölr att ryttaren var sned, hästen belastade fel, sadeln helt enkelt inte passade, stoppningen var sned?
Bates & Wintec ändras i passformen när man byter koppjärn, men det förstör inte hästens rygg pga koppjärnet. Då har man gjort fel som ryttare som inte ser till att sadeln PASSAR.
Jag klan nämna en hel del saker som kan påverka hästens rygg, men jag har faktiskt aldrig, av sadelmakare eller privatpersoner, hört om en KVALITETSSADEL så som Wintec/Bates, Albion, Passier, Stubben, County, Frank Baines, Amerigo som har gått sönder i bommen eller blivit sned utan att det varit ryttarens/hästens fel.