Snabba råd tack:)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _saarah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 582
Sv: Snabba råd tack:)

Jag tycker inte att nån sadel är bra för den summan. Men det beror väl på vad manh jämför med. Jag skulle snarare köpa en 30 år gammal Stubben eller Passier än en Pinto från Börjes.

Jag tänker inte ens börja räkna upp allt som är fel med de billiga sadlarna, men du får ju ha din åsikt. Även om jag undrar hur du kan tycka så.

Va hter din emdryttarhäst&var står han !??
/Miriam

Va heter din medryttarhäst&var står han !??
/Miriam

Notorius skrev:
En sadel för 800 kr är inte annat än SKIT!
Jag fick med en sån till min häst, uääck.

Anledning till att Pinto är billiga beror på att dom inte är omstoppningsbara och att kvalitén skiljer sig. Även färger och i övrigt kan skilja sig.
Därför kommer sig det låga priset.
Jag vet folk som råkat ut för dåliga Pinto (dom finns!).
Första Pinton jag hade hem och provade var som en gungbräda. Lutade jag mig fram vippade den fram lutade jag mig bak vippade den bak.
Men andra jag tog hem och prova. Låg perfekt.
Min syrra hade en arab på foder som hon köpte sin Pinto sadel till. Väldigt hög manke på honom och svår att hitta bra sadel till. Men hon lyckades hitta en Pinto som passade.
Min Pinto har jag nu haft i över 5 år. Och är väldigt nöjd.
Har haft den på på 3 egna hästar och ridit totalt 4 hästar i den. (Jag kollar jämt noga att sadeln sitter bra).
Och min sadel har absolut många år kvar på nacken så länge den inte far i golv så att bommen går av.
Jag ville inte köpa dyrare sadel då den köptes till en foderponny då. Och sen nu när jag mest har haft den på unghästar och lånade hästar så känns det skönt att man inte behöver oroa sig för en dyr sadel om nån olycka skulle hända.

Nu har ni min förklaring varför jag gillar min Pinto!
Jag säger däremot inte att alla Pinto är bra, för det är långt ifrån sant pga den varierande kvalitén!
Jag har som sagt även stött på dåliga!
Och som jag sagt hela tiden. När min häst är gammal och färdigväxt kommer jag kosta på henne en bättre och dyrare sadel.

Då kanske kanske jag vågar köpa en pinto till unghästen tills han vuxit färdigt...Under förutsättningen att den passa bra såklart. :p

Anledningen till att Pinto är billiga är att tillverkaren inte har lagt ner nån vidare forskning för att framställa en bra bom. De har låga personalkostnader, för att de förmodligen tillverkas i 3:evärlden av vanliga skomakare eller nåt, de sparar in en massa pengar på att köpa kromgarvat läder, och de sparar även in pengar på infärgningen av lädret. Sen för att inte tala om stoppningn :eek: Det är nog allt möjligt där inne, men det är nog itne ens syntetull. Utan kanske lite ved, lite papper, lite glas kanske....

Om nu Pinto är så bra: Varför är du rädd för att tappa den i golvet och tror att bommen går av? Jag kan sätta mina pengar på att din bom nopg har gått sönder då om du har hoppat ett högre hinder.
Vid en normal sadel, typ Stubben, kan man HOPPA på sadeln utan att den går av. Såpass stark ska bommen vara.

Nej hon rider bara dressyr på honom, vilket är ca 5 ggr i veckan.. jag sulle aldrig häller begära att emdryttarn ska köpa en sadel....Men de tycker hon eftersom det är ju du som ska rida å aa massaa:P

Hästen står i karlstad.. sörmonsridklubb för å vara lie mer exakt...Han heter mayday

Ja bara du har tiden och orken att prova ut så kommer nog även du hitta dig en bra pinto.
Det känns ju lite tråkigt om man köper en 10.000 kr sadel och så studsar unghästen runt och slutar med att den har sönder den på nått konstigt sätt. (vi vet ju hur unghästar kan vara)

Som du nog kanske har hört inna så är faktiskt bommar ömtåliga. Och har man otur att dom faller fel i golv så kan bommen gå av eller få en spricka som orsakar obehag för hästen. Kan hända den dyraste sadeln!
Jag snackar iaf av egen erfarenhet utav sadeln.
Då tycker jag det är värre att föreslå en sadel med utbytbara järn. Dom förstör ryggar!!!
Det var en som köpte såna och helt plötsligt var ena hästen halt, öm och gick inte att rida. Dom misstänkte att han hade busat med åringen i hagen och gått runt och landat på rygg.
Det visade sig att sadeln hade gjort ryggen sne på honom!
Dom sadlarna var INTE dom billigaste.

Diabolical_Kitten skrev:
Sen för att inte tala om stoppningn :eek: Det är nog allt möjligt där inne, men det är nog itne ens syntetull. Utan kanske lite ved, lite papper, lite glas kanske....

Jag LOVAR dig att när min sadel väl har sett sina bästa dagar och ska pensioneras så ska jag sprätta upp och kolla vad det är för stoppning och tala om det för dig!

Bommar är inte särskilt ömtåliga. Men vissa har lättare för att bli sneda, men det beror på RYTTAREN. En sned ryttare får oftast en sned sadel och en sned häst. Hoppas manj upp från samma sida (från marken, från pall är det skonsamt) i flera år så har nog iaf stoppningen påverkats om inte bommen. (beror på ens uppsittningsteknik).
Jag kan lova dig att jag kan tappa min Globus i marken 100 gånger och den kommer inte gå sönder eller få en spricka i koppjärnet.
Och om du tror koppjärn går sönder så lätt, ta ett koppjärn till Wintec och SLÄNG det i golvet, så märker du att det inte blir nån spricka, möjligtvis att färgen blir lite avskavd på nåt ställe.

Det finns INGET, verkligen INGET som tyder på att sadlar med utbytbara koppjärn skulle förstöra en hästs rygg. Berätta för mig, HUR förstörde den sadeln hästens rygg? Du är HELT säker på att det inte var fölr att ryttaren var sned, hästen belastade fel, sadeln helt enkelt inte passade, stoppningen var sned?

Bates & Wintec ändras i passformen när man byter koppjärn, men det förstör inte hästens rygg pga koppjärnet. Då har man gjort fel som ryttare som inte ser till att sadeln PASSAR.
Jag klan nämna en hel del saker som kan påverka hästens rygg, men jag har faktiskt aldrig, av sadelmakare eller privatpersoner, hört om en KVALITETSSADEL så som Wintec/Bates, Albion, Passier, Stubben, County, Frank Baines, Amerigo som har gått sönder i bommen eller blivit sned utan att det varit ryttarens/hästens fel.

Min sadel (nya) har utbytbara järn.
Den är en Henri De Rivel och kostar 6000 (beg, använd 3mån, nypris 9000), sadelmakaren (som är en av de bästa i Norden) sa att den var jättebra och låg perfekt på min häst.
Utbytbara järn förstör inte alls ryggar!
Jag fick ta hem sadeln på prov och rida med den för tränaren, och det märktes att min häst älskade den.

JAg är inte ute efter att klanka ner nån eller någon sadel!
DEN hästen fick sin rygg förstörd av sin sadel iaf sen kan ju sadeln varit feltillverkad! Det är ju inte fullt omöjligt.

Bommen är ju även det som håller upp sitsen. Är den i trä så kan den få en spricka eller gå av.
Kopparjärnet sittar endast fram vid framvalvet.
Och det hör man ju "järn" går inte sönder alls lätt.
Men trä kan få sprickor.
Sen fast min bom är träbom som är stålförstärkt så väljer jag att vara försiktig för jag vill inte få en spricka i träet som kan orsaka besvär för hästen.

Som sagt jag är inte ute efter att klanka ner nån. Och tycker det är upp till var och en vad dom har för sadlar och vad dom är nöjda med.
Jag gav bara henne ett tips om en billig sadel som KAN vara bra om man har tid & ork att lägga tid på att prova ut tills man hittar en som passar.
Sen säger jag inte att den är lika bra som dom dyrare för det vet jag att den inte är.
Men jag tycker den duger fullkomligt till unghästar och lånehästar om man hittar en bra.
Jag själv har iaf inte lust att slänga ut tiotals tusen på en sadel som sen kanske inte passar nästa häst eller som hästen kanske växer ur eller förstör.

Jag är inte ute efter bråk. Jag vet att många har mycket fördomar mot pinto, med all rätt. Men jag säger att JAG har hittat en Pinto som är bra och även min syster.
Sen är det inget fel om man inte gillar den. Men jag tycker inte man behöver se ner på mig för att jag har en Pinto sadel!

Jag ser ner inte på någon som har en Pinto, jag ifrågasätter hur du kan påstå att en bom är ömtålig och att det är bra kvalitet för det priset.
Och att du sedan också påstår att sadlar med utbytbara koppjärn SKADAR hästarna är helt absurt. Förklara för mig HUR du har kommit fram till det?

Den hästen fick nog sin rygg "förstörd" för att sadeln inte PASSADE. Inte för att bommen var konstig.

Trä är väldigt hållbart, det är faktiskt de sadlar som Kingston som har bara järn vid framvalvet som lättast går sönder. De kan man t.o.m böja isär, så dåligt konstruerade är de. En träbom får itne så lätt sprickor. Isf måste det ha kommit in fukt genom at lädret varit trasigt och att sedan träet har möglat, men det har jag bara sett på EN 20 år gammal sadel som hade hängt oanvänd och sönder i ett fuktigt torkrum med kombinerad sadelkammare och den hade hängt där i 5 år. Inte konstigt att en såpass gammal sadel börjar mögla inifrån då....
Men nån spricka på en vanlig, mellanprissadel är inte så vanligt.
Bommen är skyddad av foam, stoppningen och läder.

Jag har inte fördomar mot Pinto, jag VET 100% säkert att de är skit. Likaså är alla 1000:- sadlar skit.

Man behöver inte heller köpa en sadel för 10 000, man kan hitta en för 2-3 000 begagnad äldre märkessadel. Men det beror på vad man har för häst.
En Pinto kommer ju inte heller passa nästa häst, och när man inte heller kan ändra stoppningen kan man inte använda den till flera hästar, då man alltid måste stoppa om en sadel så att den ska forma sig efter den nya hästen.

Det är ju ganska onödigt att du ger dig in i ett forum och börjar snacka om skit om olika sadlar och förespråka Pinto av alla märken. Ingen tar dig på allvar. När du dessutom inte vet hur en sadel en fungerar är det ännu mer onödigt.

Yes det finns det. Vi valde den för att utprovaren sa att min häst annars behöver ny sadel iaf 2 gånger till, skulle bli dyrt att köpa 2 nya sadlar till sen :p
Jadu, vi hämtar den på torsdag, jag ska fråga utprovarn om den är som Wintec.
Återkommer då ;)

Jag snackar inte skit! Du har nog missuppfattat mig! Och då ber jag om ursäkt!

Tycker du borde komma och kolla in min Pinto eftersom du säger att du till 100% VET att dom är skit!
För jag vet till 100% att MIN sadel inte är skit!
Jag har haft många kunniga personer som har hjälpt mig och kolla den också genom den har sån UDDA kvalité.
Jag säger att man KAN hitta en duglig pinto om har tid. Helst ska man kunna åka dit och kolla deras lager med pintosadlar också.
Läs igenom mina inlägg en gång till ska du se att jag inte säger det är dåliga.
Tyvärr kan inte jag få tag på min favoritsadel som jag älskar längre för den slutats tillverkas.
Jag har absolut inte nått emot andra sadlar. Finns en sadel jag har nått emot och det är kingston.
Sen är jag lite skeptisk mot sadlar med utbytbara järn och luftbossor m.m. Men jag påstår inte att alla är dåliga!

Liknande trådar

Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min... 2
Svar
32
· Visningar
2 901
B
Hästmänniskan Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till...
Svar
9
· Visningar
1 616
Senast: Buppisen
·
S
Träning Och vad är egentligen rimligt? Jag skriver under anonymt nick för att inte trampa någon på tårna. Jag har en medryttare sedan mer än... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 477
Senast: klabbarparn
·
Utrustning Jag börjar ju nå oanade höjder av desperation i sadelletandet, och ju värre desperationen blir dessto mer börjar ju tanken på att lämna...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: jennis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka