Bukefalos 28 år!

Snabbhjälp om rang?

acj

Trådstartare
Brådis är det nu! Har en flock på två fullblod (kompisens) och mitt ridtravarsto. Alla tre mycket låga i rang och vi har aldrig några som helst problem hästarna sinsemellan. Mycket lugn och harmonisk flock. För snart två veckor sedan fick jag hem en valack (också ridtravare) som hittills gått i hagen bredvid de övriga. Valacken ska enligt tidigare ägare vara låg i rang och blivit rätt illa åtgången av andra hästar. Enligt min kompis verkar det som om han istället är ranghög och hon vill inte släppa ihop honom med de andra. Hon säger att han stampar åt de andra och att han är lite nonchalant när hon tar in/ut honom från stallet. Har tyvärr inte kunnat rida honom än då jag varit sjuk men innan jag hamnade i sjuksängen hann vi med en liten skrittur där jag red mitt sto och en annan kompis tog valacken, tredje hästen med på turen var min stallkompis på sin fullblodsvalack. När de andra hästarna kom för nära min valack la han öronen bakåt men jag tolkade det mer som osäkerhet än som att han var sur. Han var inte svår att hantera på något sätt för tjejen som red honom och inte heller när jag grejat med honom.

Nu kära bukefalister, hoppas jag att ni kan ge mig lite snabb hjälp. Är det som min kompis säger att ranghöga hästar alltid stampar åt de andra? Ger signalerna som jag skrivit om ovan tillräckligt underlag för att hävda att han är ranghög? Vi hade tänkt börja släppa ihop dem på fredag men nu backar som sagt min kompis som inte vill ha några skador på sina hästar. Hur ska jag göra?
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Men ifall de andra hästarna är ranglåga kommer det inte vara några problem om han är ranghög. Då kommer de gå undan för honom. Antagligen har de redan sett vilken rang han har bara genom att se hans kroppspråk och beteende, och då behövs inte massa bråk för att reda ut vem som bestämmer. Att stampa med framhoven är visserligen ett sätt att visa dominans, men det är bra mycket bättre att de varnar med tydligt kroppspråk så de andra hinner flytta på sig. Det är ju absolut inget som tyder på att det är nån slags problemhäst som inte kan gå med andra.

Din kompis verkar överdrivet nojig! Hästen har ju inte gjort något som tyder på att han skulle ge sig på de andra. Släpp ihop dem bara, räkna med lite spring, skrik, stampningar och en o annan spark i början, men de kommer snart komma överens.
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Släpp ut hästen i hagen när din kompis inte är med :devil:

Nej , men allvarligt talat, tycker hon verkar lite väl nojjig.
Som tidigare skrivit - är hästen ranghög så kommer det inte bli några problem. Är hästen lägre/lika i rang som de andra så visst finns det risk att det blir lite tjafs, men sådant tjafs brukar snaraer komma från den som är ledare i den befintliga flocken, för att sätta den nya på plats el vad man ska säga.

Ha man en hage som är stor nog för fyra hästar så lär det inte vara någon fara. Är hon superrädd för att få sparkskador kan ni ju dra av bakskorna tillfälligt om han har några.

Och som sagt - det kommer ju bli lite spring och tjafs i början, men det är ju sånt man får räkna med.
Så länge dom inte pucklar på varandra ordentligt så lär det inte vara någon fara.
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Jo, hon ÄR nojig. Mycket! Och i alla lägen! Var i alla fall ute i stallet igår och själv ser jag inga tecken på att det skulle bli särskilt problematiskt. Vill hon nu inte släppa ihop med sina får jag väl låta honom gå med mitt sto åtminstone. Ensam vill jag helst inte att han ska behöva gå. Helst vill jag ju släppa honom med det äldre fullblodsstoet som är flockledare idag i första hand men det verkar ju inte som om min kompis kommer att gå med på det och mitt sto är lägst i rang i flocken så det borde ju inte bli några problem tycker jag. Jaja, får se till helgen hur vi gör.

Har två lite nojiga saker själv. Det ena är att jag ogillar att köra häst i transport med tanke på olycksrisk mm, det andra är att släppa ihop nya hästar med varandra. Men det måste ju göras. Man kan ju trots allt inte undvika allt som är farligt eller obehagligt. Och oftast går det ju mycket bättre än vad man trott från början. Tack för svar.
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Fast det bästa sättet med nya hästar brukar vara att släppa ihop ny häst och flockledaren , när de har gjort upp så brukar resten av flocken hänga på i den nya rangordningen.
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Jo, som jag skriver vet jag ju det men om nu kompisen vägrar... Kan ju inte tvinga henne. :(
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Men å andra sidan. Får inte valacken gå med flocken så går det på ett ut om du har dina ihop och hon har sina ihop. Det bästa är ju att alla fyra går ihop och vem vet, om ett tag kanske din kompis tycker det med.
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Be kompisen ta ut sin häst och släpp han med de andra så får hon själv se hur de reagerar innan hon släpper in sin häst, kanske funkar.
 
Sv: Snabbhjälp om rang?

Kompisen har två hästar så det funkar inte så att vi kan ta ut bara en häst tyvärr. Men jag har fått helt andra problem än vad vi förväntat oss då valacken försöker betäcka mitt sto. Står mer under rubriken "Valack som betäcker". Tack ändå för råd och tips.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 273
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp