Bukefalos 28 år!

Snabblagad näringsrik mat?

Cilla89a

Trådstartare
Ska tillbaka till jobbet och vardagsstressen på måndag och som vanligt sitter jag fast med handel-listan då jag inte kommer på någon kvällsmat :banghead:
Jag vill att det ska gå snabbt att laga kvällsmat, och gärna näringsrik då jag är gravid... Älskar fisk... Men även kött och vegetariskt funkar...

Jag vill inte att spendera helgen med att göra några enorma storkok.. Utan vill ha tips på vardagsmat som går snabbt att göra och som är näringsrik..
Har ni tips?
 
Jag tycker att det är rätt smidigt att köpa en av Abbas färdigsåser (i kyldisken) och tillaga fiskfiléer i den. Lite potatismos eller ris till :) .
 
Rotfrukter skalade och skurna i bitar, stoppa i en plastpase med ett par matskedar olja salt peppar och vilka andra kryddor du kan tankas vilja ha, se till att de blir "coated" innan du haller ut allt pa en plat och stoppar i ugnen for att rosta.
Till det allt fran kyckling brost, fisk fileer, eller kyckling/kalkon burgare ... istallet for sas, stekt lok, inlagd lok eller annat gott.
Mos pa allt fran palsternackor till morotter, blomkal, rodbettor ... eller vad man hittar pa. Har man mos behovs ingen sas heller da moset kan goras los nog att det inte kanns "stabbigt".
 
En laxfilé eller liknande (kyckling funkar också) kan enkelt stoppas in i ugnen tillsammans med skivad morot, palsternacka, sötpotatis, vanlig potatis, paprika, zucchini eller vad du nu råkar ha hemma. Pensla grönsakerna med olivolja och strö över rikligt med salt först. Sedan brukar jag röra ihop en kall sås av något slag - oftast naturell yoghurt + vitlök + citron + honung eller ett par tsk naturell yoghurt/crème fraiche som blandas med smulad fetaost.

Soppa går ju också jättefort att göra. Mina favoriter är grön ärtsoppa, potatis & purjosoppa eller sötpotatissoppa. Koka grönsakerna tillsammans med lök, kryddor och en buljongtärning, mixa slät, häll tillbaka i kastrullen och ha i lite mjölk/grädde/crème fraiche om du vill. Sedan kan man ju ha något gott bröd med pålägg till för att göra det matigare.
 
Fisk är generellt sett snabbmat. Lax är trist men tillåtet för gravida.

Vit fisk steker jag lätt och häller i grädde pannnan, strör över citronpeppar och serverar med quinoa. Snabbt och enkelt.

Grönsakssoppa som man slänger ner lite snabbfräst köttfärs eller korv i blir snabbt varmt och mättande.

Sedan brukar jag själv göra en gegga med köttfärs som jag steker med lök, häller i krossade tomater, olika bönor och ärter, lite broccoli och annat. Går på 10 minuter och beroende på hur hett man kryddar blir det snällt eller spännande. Har man mer grönsaker och bönor än färs så behövs inget ris eller annat till.
 
Currygryta. Stek lök, vitlök och ingefära. Häll i currypasta (röd eller grön), släng ner grönsaker antingen färska (t.e.x. paprika, broccoli, vitkål, morot) eller sån fryst wokmix. Eller svamp, bambuskott eller vattenkastanj på burk. Sojabönor är också gott att ha i och nyttigt! Jag brukar ta det som finns hemma helt enkelt. Brukar också ha i lite sambal oelek för att få lite mer styrka.

Häll över kokosmjölk och låt koka upp. Koka längre om du vill ha mjuka grönsaker, kortare om du vill ha dem krispigare. Stek valfritt protein och rör ner i grytan och låt det koka med eller ha det på sidan om. Jag äter vegetariskt så jag brukar använda tofu men är säker på att kött eller kyckling fungerar bra, kanske också fisk.

Servera med ris eller nudlar. Tycker man om koriander är det gott att hälla över. Jag brukar ta fryst.

Sätt på riset när du börjar göra grytan, de tar ungefär lika lång tid.
 
Jag gjorde en väldigt god kycklinggryta häromdagen!
Stek lök, vitlök, paprikakrydda, cyrrykrydda, svartpeppar, vitpeppar och spiskummin samt kycklingfond i smör. Ha sedan i kycklingen, häll på vatten och låt koka en liten stund. Här hade jag även i bonjour färskost smak smoked bbq. När det kokat en stund hade jag i frysta grönsaker, det blev bönor, broccoli, morot och blomkål. Kokade bulgur till. Inget salt, gjorde så att sonen kunde äta också. Men man kan ju salta om man vill, tyckte dock faktiskt inte att det behövdes :)
 
Jag brukar också göra en väldigt enkel gryta med kokosmjölk. Jag skär kycklingfilé i små bitar och bryner tillsammans med wokgrönsaker (sådana man köper frysta). Tillsätter kycklingbuljongtärningar, lite malen ingefära, peppar och kanske chiliflakes. Sedan på med kokosmjölk och låter det puttra en stund. När grytan kokar lagar jag ris. Snabbt, enkelt och gott :) !
 
Det här tycker jag är väldigt gott och enkelt.
Jag brukar strunta i att skala potatisen och ha i lite morötter också.

Italiensk lax för 4 personer :
4 portionsbitar med lax ( utan skinn och ben)
1 burk med soltorkade tomater i olja
1 vitlöksklyfta
flingsalt
10 potatisar
ruccola
italiensk salladskrydda

Fetaostkräm:
2 1/2 dl creme fraiche
1 /2 pressad vitlöksklyfta
1 förpackning med fetaost
lite salt
lite italiensk salladskrydda

Gör din italienska lax så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala potatisen och skär i lagom stora bitar.
fördela ut dem på en ugnsplåt som är klädd med bakplåtspapper. Häll av 1/2 dl av olja från tomaterna och pressa ner en vitlök. Ringla detta över potatisen och ställ in i ugnen i cirka 20 minuter. Skär sedan laxen i 2*2 cm bitar. Ta ut formen och fördela ut laxen, ringla över ytterligare ett par msk olja från tomaterna. Strö över flingsalt och ställ in i mitten av ugnen och låt steka i 10 minuter -eller tills laxen är färdig. Rör under tiden ihop såsen, smula osten och blanda ihop alla ingredienser och ställ in i kylskåpet. Ta ut potatisen / laxen från ugnen och hacka över lite soltorkade tomater och ett gäng med ruccola. Servera med fetaostkrämen.
 
Jag använder mig av vilt-färs, men det måste gå med blandfärs också. Fräs färsen i gryta. Skär ner potatis, morot och lök ner i färsen. På med buljong, typ tärning och vatten. Koka potatisen och morötterna färdig i buljongen medans du hinner duscha och snabb-dammsuga hallen. Sköter sig själv liksom. Finns det nån färsk ört hemma, typ Basilika eller Koriander så toppar jag med det på slutet. Eller så bara krydda efter behag.
 
Koka mathavre och stek blandade grönsaker (från fryst wokpåse eller hacka färska)
Blanda med vinägrett eller olivolja+kryddor.
Ha antingen stekt färs eller kikärtor (andra bönor) från burk till i blandningen.
Eller någon bit kött, korv, fetaost till om så önskas.

Currypasta, passerade tomater (1 burk) och kokosmjölk( ½ burk).
Dela ett paket sej och låt bitarna koka i detta. (Häll med vattensörjan som blir då den tinar i kastrullen; lägg paketet i kylen på fat dagen innan)
Tillsätt tinad broccoli (gärna mer än fisken) - alternativt annan grönsak efter smak
Själv gillar jag korngryn till med det går ju med potatis, ris osv.

Sen är jag ett fan av linssoppa.
Häll allt i en gryta och sköter sig själv tills det är klart. Och väldigt bra mat.
Finns recept med olika varianter på kryddning och olika grönsaker att ha i att googla.
 
Det finns så otroligt mycket frysta grönsaker att använda som bas eller för sig som de är med lite kryddor att det går snabbt att variera i nästan det oändliga genom olika kryddor, proteiner, soppor, gratänger, grytor mm att bara fantasin sätter stopp. :up:

Många färdiga soppor går att använda både som de är direkt, som bas i grytor eller variera beroende på vad man väljer att komplimentera dem med. Idag testade jag Keldas Thaisoppa och skar ner en banan för att göra den lite mer matig, andra gånger har jag nudlar, smular ner torra brödkanter, räkor eller äter den som den är.

Lek mer, testa nya kombinationer och tänj på gränserna, det värsta som kan hända är att det inte blir gott. :crazy:
 
Jag älskar att göra tonfisksallad

Tonfisk (konserv)
Massor med färsk spenat
Avokado
Körsbärstomater
Pinjenötter (om man tycker om det)
Mozzarella
Fikonbalsamico
Liten skvätt olja
Salt
Peppar
Salladskrydda

Och blanda ihop allt till en kletig röra :love: är som godast när den fått stå och dra en liten stund, dvs perfekt matlådemat. Äts kall. Vill man göra den mer matig kan man ju alltid koka lite pasta och ha i, men jag kör alltid utan. Väldigt mättande ändå.
 
Jag älskar att göra tonfisksallad

Tonfisk (konserv)
Massor med färsk spenat
Avokado
Körsbärstomater
Pinjenötter (om man tycker om det)
Mozzarella
Fikonbalsamico
Liten skvätt olja
Salt
Peppar
Salladskrydda

Och blanda ihop allt till en kletig röra :love: är som godast när den fått stå och dra en liten stund, dvs perfekt matlådemat. Äts kall. Vill man göra den mer matig kan man ju alltid koka lite pasta och ha i, men jag kör alltid utan. Väldigt mättande ändå.

Glömde löken! Har alltid i gul, finhackad lök också
 
Jag brukar göra denna köttfärssås när jag tröttnat på den vanliga:

500 g nötfärs
1 gul lök
1 burk kokosmjölk
2 dl grädde
1 burk majs

Bryn köttfärs och lök som vanligt, i med kokosmjölk och grädde, sen får det stå och puttra tills pastan är klar. Precis innan du häller av pastan tippar du i en burk majs i köttfärssåsen och rör ner. Klart, och en rolig variation på vanlig köttfärssås!
 
Lättlagad fisk:
Färdiga portionsbitar av torsk eller lax
Lägg i ugnsfast form och salta och peppra
Bre på färdig smaksatt crème freche
In i ugnen 15-20 min - klart!
Sedan har jag ris eller potatis till och gröna ärtor eller broccoli.

Till torsk brukar jag köra ICAs crème freiche med smak av pepparrot & citron. Till lax har jag haft findus (?) med smak av tomat och basilika.

Kryddkorvswok:
Skiva chorizo el liknade och stek tillsammans med färdig hackad & sköljd grönkålsmix
servera med bulgur/ris eller liknande

Jag gör ofta en stor och matig sallad söndag kväll som sedan räcker t.o.m onsdag. Så kan jag bara addera valfritt protein. Om jag ändå ska handla så kan jag t ex köpa en grillad kyckling att ha till salladen, annars kan det t ex bli omelett eller falafel (lite mer tidskrävande dock).
 
Ska tillbaka till jobbet och vardagsstressen på måndag och som vanligt sitter jag fast med handel-listan då jag inte kommer på någon kvällsmat :banghead:
Jag vill att det ska gå snabbt att laga kvällsmat, och gärna näringsrik då jag är gravid... Älskar fisk... Men även kött och vegetariskt funkar...

Jag vill inte att spendera helgen med att göra några enorma storkok.. Utan vill ha tips på vardagsmat som går snabbt att göra och som är näringsrik..
Har ni tips?

The Happy Pear har en ändlös mängd snabba recept - blir alltid gott, och de gör den mesta maten i realtid på 5-10 min! Rustik varm mat i stora portioner... Jag har kört igenom många av deras recept på tuben nu. :)





 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 631
Senast: jemeni
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 883
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 251
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp