Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag började med att ta dit länsstyrelsen så jag fick en lista på vad som är godkänt och vad som jag behövde åtgärda för att få ha hästar på gården.
Fick byta några galler och sätta in ventilationsdon i boxarna. Byta stalldörr som det var vanliga glas i, fick dock ok på att behålla höjden på dörren som bara var 2 m hög då det var ett bef stall. Nya stall skall dörrarna vara 2,2 m höga. Fick 6 månader på mig att åtgärda detta. Behövde bara fota mina åtgärder och sedan fick jag godkänt.
Tog senare dit försäkringsbolaget för att bocka av deras lista för att få ner premien, den listan är större och vet ej när jag kommer vara klar då det handlar om att dra om mycket el och ha rätt klassningar på alla armaturer= höga kostnader.
Min gård har 10 godkända boxar.
 
Jag började med att ta dit länsstyrelsen så jag fick en lista på vad som är godkänt och vad som jag behövde åtgärda för att få ha hästar på gården.
Fick byta några galler och sätta in ventilationsdon i boxarna. Byta stalldörr som det var vanliga glas i, fick dock ok på att behålla höjden på dörren som bara var 2 m hög då det var ett bef stall. Nya stall skall dörrarna vara 2,2 m höga. Fick 6 månader på mig att åtgärda detta. Behövde bara fota mina åtgärder och sedan fick jag godkänt.
Tog senare dit försäkringsbolaget för att bocka av deras lista för att få ner premien, den listan är större och vet ej när jag kommer vara klar då det handlar om att dra om mycket el och ha rätt klassningar på alla armaturer= höga kostnader.
Min gård har 10 godkända boxar.
Är det inte så att reglerna är typ sådär "1000 ggr" fler om man har stall i din stl, än om man bara har 2-3 boxar? Jag har inte läst så mkt om det ännu, men förstod det som att reglerna är fler när det handlar om att ha fler hästar.

Vad för ventilation satte du i boxarna? :)
 
Ja jag har också vart inne på liggande men minns inte om det var något med hållbarheten som gjorde det bättre åt detta hållet.
Är det själva trät i boxarna som du vill ha brunt och väggarna i stallet vitt? Jag vill gärna också ha ljus färg i själva stallet, kanske inte jättepraktisk som du skriver, men jag vill heller inte ha ett mörkt stall. Vi får takhöjd på 3,7 meter så kommer bli luftigt förvisso men nä jag vill också ha det ljust i stallet.

Jag tänker nog lite oljade "plankor" i boxarna och även samma höjd på väggen i boxarna i samma färg och sedan resten därutöver vitt.

Oftast så stämmer det du säger om liggande vs stående plank.

Kortare plankor är alltid mer hållbara än långa och oftast har man längre plankor när man har liggande och kortare när de är stående.

Givetvis går det att komma runt om man har kort mellan U-balkarna och har korta plankor mellan. Ju kortare, desto hållbarare.

Om jag hade ett sådant stall skulle jag nog helst ha liggande för då kan man ju alternera vägghöjder och, om man har många boxar på rad göra större boxar genom att ta bort en vägg helt och hållet.
 
Jag vill bara slå ett slag för lösdrift. Vi har mindre lösdrifter, med 2-3 hästar i varje hage och då varsin ligghall. Jag har fått ganska många förfrågningar senaste året från folk som gillar vårt tänk. Ingen häst är utan mat, ingen häst behöver stå utanför ligghallen, vi har väldigt bra koll.
Jag har stall också, så vid riktigt busväder tar jag in hästarna, men i vintras var det bara 2 nätter de behövde stå inne. Det är faktiskt oftast helt okej väder ;) Jag har haft även klippta (täckade) hästar i full träning ute 24/7, de mår väldigt bra.
 
[QUOTE

Vad använder man bäst för stolp om man ska investera i nya? Har hittat staketstolp på ex Byggmax till en kostnad av 40 kr styck. Är det lika bra att investera i sådana eller vad använder folk? Vad är bäst? :) Blir ju en rejäl slant om man ska hägna in 3 ha.[/QUOTE]


Jag köpte mina stolp härifrån för några år sedan. Blir billigast att köpa på bunt och så ska man inte tulla på tjockleken. http://www.nimaab.se/se/art/impregnerade-stangselstolpar-o80mm-1800mm.php

/Lizzie
 
@Catrool Kolla stolpar på blocket och liknande. Jag annonserade själv att jag sökte stolpar och fick många svar. Då kan en få ner priset men ändå få bra kvalitet på stolparna :)
 
@Catrool Mina dyraste kostade 30 kr styck - impregnerade, aldrig använda och bra kvalité :) Köpte även ca 65 stolpar av en "hästkvinna" som det sitter 2-3 isolatorer i. Nu ska ju inte jag ha häst så kommer inte utnyttja dem, men smidigt om jag skulle gjort det.
 
Oftast så stämmer det du säger om liggande vs stående plank.

Kortare plankor är alltid mer hållbara än långa och oftast har man längre plankor när man har liggande och kortare när de är stående.

Givetvis går det att komma runt om man har kort mellan U-balkarna och har korta plankor mellan. Ju kortare, desto hållbarare.

Om jag hade ett sådant stall skulle jag nog helst ha liggande för då kan man ju alternera vägghöjder och, om man har många boxar på rad göra större boxar genom att ta bort en vägg helt och hållet.

Ja precis så är det ju :) Vi kommer att ha väggarna mellan hästarna flyttbara men fronterna kommer ju vara fasta såklart :) Att höjden blir påverkbar med liggande har jag faktiskt inte tänkt på innan! :)
 
@Catrool Mina dyraste kostade 30 kr styck - impregnerade, aldrig använda och bra kvalité :) Köpte även ca 65 stolpar av en "hästkvinna" som det sitter 2-3 isolatorer i. Nu ska ju inte jag ha häst så kommer inte utnyttja dem, men smidigt om jag skulle gjort det.

Verkligen! Jag har hittat nya för 32 kr styck rätt bra pris då :) Men har koll på blocket och ska kanske testa annons också! :) Jag är mycket för att återanvända så de är helt i min stil! :)
 
Är det inte så att reglerna är typ sådär "1000 ggr" fler om man har stall i din stl, än om man bara har 2-3 boxar? Jag har inte läst så mkt om det ännu, men förstod det som att reglerna är fler när det handlar om att ha fler hästar.

Vad för ventilation satte du i boxarna? :)

Tror gränsen går vid 5 hästar, då måste man ha paragraf 16 tillstånd. Vi satte in självdragsdon i varje box, köpte från Myrby. Reglerna är för hästarnas säkerhet och deras välmående så det borde vara för även mindre stall tycker jag. Reglerna för galler har ändrats i år förstår jag. Vi valde att ta bort alla galler förutom mellanväggarna så vi får öppna sociala boxar.
 
Tror gränsen går vid 5 hästar, då måste man ha paragraf 16 tillstånd. Vi satte in självdragsdon i varje box, köpte från Myrby. Reglerna är för hästarnas säkerhet och deras välmående så det borde vara för även mindre stall tycker jag. Reglerna för galler har ändrats i år förstår jag. Vi valde att ta bort alla galler förutom mellanväggarna så vi får öppna sociala boxar.
Ja, men det finns väl regler för mindre stall oxå, men de är fler vid större. Fick berättat för mig om en bekant som ska bygga stall i en lada, tror det skulle bli 6 boxar, och fick frågan om vart de kan isolera hästen i varm/isolerat utrymme om den blir sjuk. Lite såna regler. Sen behövs väl ingen gjuten gödselplatta i litet stall mm. Men god ventilation måste väl alla stall ha?
 
Ja, men det finns väl regler för mindre stall oxå, men de är fler vid större. Fick berättat för mig om en bekant som ska bygga stall i en lada, tror det skulle bli 6 boxar, och fick frågan om vart de kan isolera hästen i varm/isolerat utrymme om den blir sjuk. Lite såna regler. Sen behövs väl ingen gjuten gödselplatta i litet stall mm. Men god ventilation måste väl alla stall ha?

Absolut alla mått och andra regler gällande ventilation brandceller osv gäller ju ändå men om du har färre än 5 hästar och bygger om befintlig stallbyggnad behövs ingen ansökan. Har man kallstall eller lösdrift måste man kunna ordna varm uppstallning och en varm plats till veterinärbesök om hästen blir sjuk :) Finns en bra broschyr från jordbruksverket med regler som gäller mindre häst stall :)
 
Ja, men det finns väl regler för mindre stall oxå, men de är fler vid större. Fick berättat för mig om en bekant som ska bygga stall i en lada, tror det skulle bli 6 boxar, och fick frågan om vart de kan isolera hästen i varm/isolerat utrymme om den blir sjuk. Lite såna regler. Sen behövs väl ingen gjuten gödselplatta i litet stall mm. Men god ventilation måste väl alla stall ha?

Platta eller ej beror på aktuell kommun.
 
Jaså? Jag trodde det hade med antal hästar/djur man hade ? Typ mindre än 5 hästar så behövs inte platta?
Olika kommuner har olika regler för detta. I min kommun måste man ha platta från två hästar, t ex - dvs alla måste i praktiken ha platta.
 
med något fiffigt som håller fåren kvar inne i hagen, och som är ok för häst, då tanken är att de ska gå tillsammans.

Vi har får och häst i samma hage om somrarna.
Stängslat med tre trådar, tror det är på höjder ca 40-90-120 cm. De nedersta två är ståltråd, den översta vanligt vitt band. Ett rejält aggregat och ordentligt jordat (spetten sitter i ett dike :devil:). Såväl får som hästar håller sig på rätt sida staketet. Till och med lammen stannar innanför trådarna.
Texel och texelblandningar är det vi har.
Det största bekymret är att fåren kliar sig på vattenkaret, ibland välter det och ibland knuffar de in det i staketet...
 
Angående gödselhantering:
Från och med två djurenheter ska gödsel förvaras på ett sådant sätt att det inte läcker till omgivning och grundvatten.

Det är den generella regeln och jag personligen tycker att man ska ta hänsyn till den. Regeln finns av en anledning, att skydda miljön och minska risken för till exempel övergödning eller läckage av skadliga ämnen (tex läkemedelsrester).
 
I min förra kommun, sas det vara gräns på 4 hästar. Sen var man tvungen att ha platta.

Jag vet inte hur det är i min"blivande" kommun, men det finns redan en platta på gården, så det borde inte bli några bekymmer. Men detta kommer att kollas upp när vi börjar planera stallbygget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 167
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp