Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har får och häst i samma hage om somrarna.
Stängslat med tre trådar, tror det är på höjder ca 40-90-120 cm. De nedersta två är ståltråd, den översta vanligt vitt band. Ett rejält aggregat och ordentligt jordat (spetten sitter i ett dike :devil:). Såväl får som hästar håller sig på rätt sida staketet. Till och med lammen stannar innanför trådarna.
Texel och texelblandningar är det vi har.
Det största bekymret är att fåren kliar sig på vattenkaret, ibland välter det och ibland knuffar de in det i staketet...
Hmm, jag tror att det är värmlandsfår eller nåt sånt, och de är ganska små, men om vi bara sänker de två nedre så kanske det räcker. Jag funderade på om vi skulle ha 4 trådar, 3 låga och en hög till hästarna. Vi ska börja med att stängsla en hage för hästen, och då blir det med elrep, två trådar. Sen är tanken att komplettera med två rader ståltråd så även fåren kan gå där. För fårens hage ska monteras ned, och all taggtråd ska bort bort bort :nailbiting:!
 
Jag som ju har lättfödda hästar har i dagsläget satt upp endast två skogshagar på tre år. Vi har grus som underlag, typ fotbollsplan, så stolpningen är lättast i skogen.
Jag har dock hört att skogsstolpning är något av det värsta folk vet men vi blir glada när det äntligen börjar gå upp mot skogen när vi stolpar. Då förstår ni vilket helvete vi har.

Skogen är tät också så maskiner kommer inte in överallt.

Nu blev jag dock jäkligt inspirerad av Padock Paradise och är helt övereldad och vill verkligen fixa detta.........det enda som i dagsläget stoppar är just den förbannade stolpningen!
Ska man kanske stolpa "riktigt" i ytterkant och ha flyttbara stolpar i innerspår så att säga? Jag har inte obegränsat med mark så istllet för att göra som man tydligen ganska ofta gör har en stor hage och gör en enda lång korridor längs hela så tänkte jag göra en labyrint inne och ändra den från år till år.

Det blir alltså korridorer men i slingor så man kan använda hela hagen.
 
Jag som ju har lättfödda hästar har i dagsläget satt upp endast två skogshagar på tre år. Vi har grus som underlag, typ fotbollsplan, så stolpningen är lättast i skogen.
Jag har dock hört att skogsstolpning är något av det värsta folk vet men vi blir glada när det äntligen börjar gå upp mot skogen när vi stolpar. Då förstår ni vilket helvete vi har.

Skogen är tät också så maskiner kommer inte in överallt.

Nu blev jag dock jäkligt inspirerad av Padock Paradise och är helt övereldad och vill verkligen fixa detta.........det enda som i dagsläget stoppar är just den förbannade stolpningen!
Ska man kanske stolpa "riktigt" i ytterkant och ha flyttbara stolpar i innerspår så att säga? Jag har inte obegränsat med mark så istllet för att göra som man tydligen ganska ofta gör har en stor hage och gör en enda lång korridor längs hela så tänkte jag göra en labyrint inne och ändra den från år till år.

Det blir alltså korridorer men i slingor så man kan använda hela hagen.
Paddock Paradise? Jag googlade lite snabbt bara och orkade inte riktigt läsa allt, men vad är tanken egentligen? Istället för att bygga gångar, varför kan de inte får göra sina egna gångar?
 
Paddock Paradise? Jag googlade lite snabbt bara och orkade inte riktigt läsa allt, men vad är tanken egentligen? Istället för att bygga gångar, varför kan de inte får göra sina egna gångar?

Det är ju lite tråkigt att förklara för någon som inte orkar sätta sig in i konceptet.

Konceptet, som också visat sig fungera väldigt bra, är att få hästarna att röra sig mer än annars, typ Active stable fast lite annorlunda. Ursprunget ligger hos de som förespråkar barfotagång.
Nu pratar vi framförallt lättfödda hästar, hästar som inte leker och/eller hagar där marken kan vara starkt begränsad.

En gång en häst gör själv är alltid genvägar dit de vill gå. Detta ska vara omvägar.

Jag har hästar som rör sig väääääldigt lite i hagarna. Skulle faktiskt tro att de inte går mer än 200-700 meter per dag, högst!
Med gångar måste de ta långa vägen runt. En hage på 2 hektar som kanske inte är så stor om man går rakt över kan bli väldigt "stor" med detta koncept.
Det betyder att man anpassar hagen och att de måste gå minst 3-5 km per dag, eller mer. Skulle tro att när jag är klar är det betydligt mer. Maten sprids ut till flera stationer och vattnet på ett helt annat håll.
Man kan också anpassa underlaget och sätta "hinder" i form av vatten, stockar, stenar och naturlig terräng som gör att de rör sig på ett bra sätt.

För mina hästar skulle det alltså ersätta skrittmaskin samt få de 12-20 timmarna i hagen att göra ett jobb de inte annars skulle göra. Att röra sig 30-60 minuter per dag är alldeles för lite.
 
Senast ändrad:
@Efwa
Orkar och orkar, gick in på en sida med väldigt mkt text och min engelska är tyvärr inte den bästa och det är ganska ansträngande för mig att sätta sig in i något nytt på ett annat språk :(.
Men tack för din beskrivning! Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet! Även att jag råkar ha en häst som kräver en del mat och som tycker om att busa och springa i hagen. :)
 
@Efwa
Orkar och orkar, gick in på en sida med väldigt mkt text och min engelska är tyvärr inte den bästa och det är ganska ansträngande för mig att sätta sig in i något nytt på ett annat språk :(.
Men tack för din beskrivning! Kan ju vara bra att ha i bakhuvudet! Även att jag råkar ha en häst som kräver en del mat och som tycker om att busa och springa i hagen. :)

Vad bra att jag kunde hjälpa då :)

Jag tror att det är bra för alla hästar faktiskt.
Jag tänker mycket berikning och berikning är ju inte att bara gå och äta på en stor plätt utan även att ta sig fram på olika underlag, röra sig mycket för att komma till maten och vattnet samt känna sammanhang av allt och inte bara bli matad på ett enda ställe och inte mer.

Sedan får man ju inte glömma att vi har bestämmelser i Sverige där hästarna måste kunna röra sig i alla gångarter, så i detta fall måste minst en korridor vara så lång, utan hinder, att de kan galoppera ordentligt. Det är väl i.o.f.s helt ok tycker jag, även om mina hästar galopperar genom skogen i ett fasligt tempo där många skulle tro att de inte kan.

Vi har ju en liten konstig bestämmelse att hagen minst måste vara en viss bredd också. I konceptet är det mest 3 meters-korridorer och vissa lite större plättar där mat och vila kan ske, vilket jag inte kan se är ett problem. Men, bestämmelser är bestämmelser antar jag. Få väl sätta en plätt som uppfyller kraven. Där de givetvis inte kommer att galoppera utan bara vila. :D
 
Ang liggande plank så byggde man såna boxar i förra stallet, nu var det inga små klena plank utan rejäla saker. Har dock inte dimensionerna i huvudet men inget man sparkar av hur lätt som helst direkt.
Väldigt hållbart och enkelt byta ut. Min häst gnagde i början på översta plankan när vi inte hade galler. När gallren sattes in kunde man enkelt bara byta ut den ätna plankan.
Stallet var vitt upptill och laserades (iaf genomskinlig, minns inte korrekta benämningen) med färgpigment i så det blev lite mörkare rödbrunt. Snyggt!

Nu när jag har eget stall kommer jag så småningom byta ut inredningen och då göra som i förra stallet. Gärna ha rutgaller, upplever att det blir lite ljusare än stående galler? Någon med erfarenheter?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har medvetet satt vattnet i ena änden av hagen och maten i andra, det märks att de rör sej lite mer bara därför. Är inga kilometershagar, men ändå :) Jag gillar också tanken med hagar som Paddock paradise!
 
Något jag skulle vilja ha en bättre lösning på som jag tror är omöjlig är det här med hinkbärande.

Jag har ju hinkar, två per häst, istället för vattenkoppar. Eftersom jag har kolikhäst så vill jag ha koll på hur mycket de dricker.

På dagen vill jag ju byta vatten och skölja ur hinkarna men de är oftast mer än halvfulla och även om det bara är några meter att bära så är det två av de där dåliga lyften man bör undvika.
Fästena sitter relativt högt för att de inte ska ställa sig med fötterna i, vilket är väldigt populärt annars. Det andra är att det är ett sådant där fäste som sitter med en plastplatta mot väggen och man måste först lyfta framkanten på hinken och sedan vicka åt sidorna medan man står på tå för att man är kort och handtaget kommer högt upp.

Att springa med en skopa är skitjobbigt men det gör jag ibland när det är för mycket vatten kvar i hinkarna.

Fylla på fungerar jättebra i ena boxen som är precis vid kranen. Den andra måste man springa med fyra vattenkannor för att fylla.

Hur gör ni andra?
 
@Efwa Nu är det länge sedan jag var i detta stallet men stallägaren hade väldigt långt till kranen och hade satt upp vanliga gröna trädgårdsslangar i taket. Och så en bit slang som gick ner till varje box, vid påfyllning så stoppade man in slangen genom gallret och fyllde på. Det finns ju en mängd kranar och kopplingar till vanliga slangar och det är inte jättedyrt, dock så är det stor risk att det fryser vintertid.

Finns det inte hinkar/krubbor med hål i botten och en propp? Då kan man sätta en hink under och slipper lyfta ner hinken men kan ändå byta vatten och göra hinken ren.
 
Något jag skulle vilja ha en bättre lösning på som jag tror är omöjlig är det här med hinkbärande.

Jag har ju hinkar, två per häst, istället för vattenkoppar. Eftersom jag har kolikhäst så vill jag ha koll på hur mycket de dricker.

På dagen vill jag ju byta vatten och skölja ur hinkarna men de är oftast mer än halvfulla och även om det bara är några meter att bära så är det två av de där dåliga lyften man bör undvika.
Fästena sitter relativt högt för att de inte ska ställa sig med fötterna i, vilket är väldigt populärt annars. Det andra är att det är ett sådant där fäste som sitter med en plastplatta mot väggen och man måste först lyfta framkanten på hinken och sedan vicka åt sidorna medan man står på tå för att man är kort och handtaget kommer högt upp.

Att springa med en skopa är skitjobbigt men det gör jag ibland när det är för mycket vatten kvar i hinkarna.

Fylla på fungerar jättebra i ena boxen som är precis vid kranen. Den andra måste man springa med fyra vattenkannor för att fylla.

Hur gör ni andra?

Jag har hinkar med platt baksida. Karbinhake för hink (köpt på Börjes). Behöver inte lyfta speciellt högt för att få loss hinken. Jag har inte vatten i stallet utan kör dunkar från huset. Jag har 20 m mellan stall och hus, dessutom en liten vagn som jag kör mina 10-litersdunkar med. Har gjort så i 10 år och med endast 2 hästar så funkar det.

/Lizzie
 
Något jag skulle vilja ha en bättre lösning på som jag tror är omöjlig är det här med hinkbärande.

Jag har ju hinkar, två per häst, istället för vattenkoppar. Eftersom jag har kolikhäst så vill jag ha koll på hur mycket de dricker.

På dagen vill jag ju byta vatten och skölja ur hinkarna men de är oftast mer än halvfulla och även om det bara är några meter att bära så är det två av de där dåliga lyften man bör undvika.
Fästena sitter relativt högt för att de inte ska ställa sig med fötterna i, vilket är väldigt populärt annars. Det andra är att det är ett sådant där fäste som sitter med en plastplatta mot väggen och man måste först lyfta framkanten på hinken och sedan vicka åt sidorna medan man står på tå för att man är kort och handtaget kommer högt upp.

Att springa med en skopa är skitjobbigt men det gör jag ibland när det är för mycket vatten kvar i hinkarna.

Fylla på fungerar jättebra i ena boxen som är precis vid kranen. Den andra måste man springa med fyra vattenkannor för att fylla.

Hur gör ni andra?
Jag hade absolut försökt göra ett slangsystem som det @Snowball beskriver, kombinerat med hinkar med propp i botten. Jag hade ett tag ett stall utan vattenkoppar - då använde jag en lång slang med spolhandtag för att fylla hinkarna - men jag fick ju först lyfta ner dem och göra rent dem förstås, men det underlättade ändå en hel del att kunna hänga upp dem tomma.
 
@Snowball @warg Att fylla på känns inte som ett jätteproblem. Jag hänger redan upp dem tomma. Ena har jag slang till och den andra kan jag åtminstone dela upp till fyra vattenkannor (även om jag tycker det är jobbigt). Att dra slangen dit är ok men att koppla om och dra ut och in slang som dessutom fyller på långsammare känns jobbigare än vattenkannor. Det är för att munstycket släpper genom mindre vatten i minuten än lilla slangbiten som alltid sitter på, som är utan munstycke.

Ja, jag vet......dagens I-landsproblem ;-)

Men, jag som haft sönder mina knän och kompenserar med ryggen vill helst inte bära de fulla från boxen till brunnen.
Kanske kan man, som Snowball säger sätta in proppar under? Det underlättar i alla fall det jobbigaste lyftet och man kan ju dela upp vattnet i mindre tunga vändor.

@lizzie Njä, att det "fungerar" för två hästar, det skulle inte jag acceptera ;). Jag har ju bara två jag med men skulle inte hålla på som du. Skulle inte orka.
Vi som har stall håller på alldeles för mycket med lyft, tungt och jobb i onödan, som går att förenkla. Jag tror bara att vi kvinnor (generellt nu alltså) lider lite i tysthet istället för att uppfinna och hitta på bättre lösningar.
 
Undrar om jag inte kom på själv hur jag ska göra. Säg till om det är helt knäppt.

Kan man inte montera en Gardenakoppling i botten, eller nära botten? Den släpper ju inte genom något vatten förrän man klonkar på slangen, väl?
Jag blev nämligen lite så där när jag tänker på att sätta ner hela armen i kallvatten på vintern. På det här sättet slipper man ju det.
 
@Snowball @warg Att fylla på känns inte som ett jätteproblem. Jag hänger redan upp dem tomma. Ena har jag slang till och den andra kan jag åtminstone dela upp till fyra vattenkannor (även om jag tycker det är jobbigt). Att dra slangen dit är ok men att koppla om och dra ut och in slang som dessutom fyller på långsammare känns jobbigare än vattenkannor. Det är för att munstycket släpper genom mindre vatten i minuten än lilla slangbiten som alltid sitter på, som är utan munstycke.

Ja, jag vet......dagens I-landsproblem ;-)

Men, jag som haft sönder mina knän och kompenserar med ryggen vill helst inte bära de fulla från boxen till brunnen.
Kanske kan man, som Snowball säger sätta in proppar under? Det underlättar i alla fall det jobbigaste lyftet och man kan ju dela upp vattnet i mindre tunga vändor.

@lizzie Njä, att det "fungerar" för två hästar, det skulle inte jag acceptera ;). Jag har ju bara två jag med men skulle inte hålla på som du. Skulle inte orka.
Vi som har stall håller på alldeles för mycket med lyft, tungt och jobb i onödan, som går att förenkla. Jag tror bara att vi kvinnor (generellt nu alltså) lider lite i tysthet istället för att uppfinna och hitta på bättre lösningar.

För min del går inte vattenfrågan att lösa på något annat sätt. Så då får det fungera, men sedan är vi olika hur vi prioriterar de tunga jobben. Jag är himla glad över att min sambo är den som klättrar upp på höskullen och slänger ner hö åt mig. Jag har en nervskada i högra benet efter ett diskbråck och vill helst slippa klättra på stege. Dock funkar det bra att bära vattendunkar när de inte är större än 10 liter. Använder fyllda vattendunkar som hantlar och gör lite lyftövningar...

För så håller jag med dig - det gäller att förenkla för att slippa det värsta slitet. Jag har ett litet stall där jag försöker ha så smidiga lösningar som möjligt. Och det riktigt tunga jobbet som t ex tömma permanentbäddarna i boxarna - det sätter jag sambon på ;)

/Lizzie
 
Har också tänkt på vattenfrågan på liknande vis. Vi kommer ha slangar i nya stallet så att fylla på är inte problemet. Problemet blir ju när halvfulla hinkar ska tömmas varje dag och skuras. Just nu gör min sambo detta då jag har problem med ryggen. Har funderat på vattenkoppar men jag vill verkligen inte, jag vill att de ska ha hink så jag antar att vi får fortsätta bära!

Spännande tankar med öppning i botten som man kan koppla på nåt på och släppa ut vattnet!
 
Spännande tankar med öppning i botten som man kan koppla på nåt på och släppa ut vattnet!

Jag har sådana krubbor - kanonbra när de har skurats. Bara att ställa dit en hink under krubban och så släppa ut smutsen.

Dock kommer man inte åt problemet när det gäller att bära ut smutsvattnet.

/Lizzie
 
Jag har sådana krubbor - kanonbra när de har skurats. Bara att ställa dit en hink under krubban och så släppa ut smutsen.

Dock kommer man inte åt problemet när det gäller att bära ut smutsvattnet.

/Lizzie

Nä, och det var det jag tänkte med kopplingen. Slangen kan ju vara tillräckligt lång att dras från hinken till brunnen. Sedan kan de tömmas medan man mockar.

Efteråt, för min del då, kan slangen vändas när man skurat klart dem och användas när man fyller på vatten.
Det blir fortfarande hala in och ut slangen men den blir kortare och har en öppning i andra änden, tänkte jag, utan koppling så vattnet flödar snabbare.
 
Jag har köpt åttaliters flottörkoppar, har inte hunnit installera än och testkört men känns som en bra lösning jämfört med de vanliga vattenkopparna som är nu.

De ser ut som vanliga krubbor och känns mer inbjudande och lättdruckna än traditionella vattenkoppar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 907
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 166
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp