Snackistråd eget stall/gård del 2

Tack för input om hur ni andra tänker/har gjort med inackordering. Jag får nog suga lite på den karamellen innan jag bestämmer mig helt :) Lite skrämmande är det ju. Blir en stor förändring. Och är mest orolig över att jag är så konflikträdd att jag inte ska våga säga ifrån och ha mina egna regler i mitt eget stall. Men det är lockande att ha någon att hjälpas åt med och som sagt ridsällskapet. I nuläget får min man som har noll hästintresse ställa upp när det krisar med stallskötsel, som ridsällskap(på cykel :p) och lyssna på mina grubblerier om hästarna :D
Men vi får se, om det blir så att mina hästar trivs superbra på lösdrift och jag väljer att ha dom där året om så vill dom kanske inte ha hästen hos mig. Deras står på lösdrift nu och jag tror att anledning till att dom vill ha hos oss är att den inte trivs på lösdrift på vintern utan vill ha box.
 
Känner jag behöver lite input angående min foderhäck med tak.

Så här går mina tankar just nu:

Göra som en stor "pall". 1,85*1,85 m.
Det vill säga göra en stadig botten som är kanske 0,2 m hög.
Ovanpå det så kommer det vara en kant som är c:a 0,3 m hög.

Det kommer att vara ett takformat tak, klätt med takpapp. Från marken upp till takstommen kommer det vara 1,8 m. (Eller borde den vara högre? Kommer till vardags användas av 150 cm hästar, ibland kanske 165 cm.)
Jag vill att den ska gå att flytta separat från själva "pallen". Men däremot så vill jag att den ska kunna hakas fast (alt. sättas fast med spännband= fult).
Tanken är alltså att innermåttet på stolparna är 1,95 m vilken gör att man kan sätta den utanpå pallen.

Tanken är att den ska ha c:a 0,6 m från marken, reglar som håller ihop den, vilket kommer göra att höhäcken har en kant på totalt 0,6 m från marken ihop med pallen.

Ena sidan ska gå att ta bort både kanten på pallen och reglen på taket, eftersom jag vill kunna sätta in en hel bal hösilage med hjälp av taktor.
 
Hej! Ni som först hade er häst uppstallad hos någon annan.Hur gjorde ni rent praktiskt när ni hade bestämt er för att ta hem den ? Hur lång var processen innan ni väl hade er häst hemma? Tog ni in en inackordering / köpte/ tog på foder en kompis till hästen ? Var hittade ni den, annonser eller kontakter ? Hur tusan vet man att hästarna trivs ihop, om man bara tänkt sig att ha 2 st ??? Lite dumma frågor kanske. Hälsningar
 
Hej! Ni som först hade er häst uppstallad hos någon annan.Hur gjorde ni rent praktiskt när ni hade bestämt er för att ta hem den ? Hur lång var processen innan ni väl hade er häst hemma? Tog ni in en inackordering / köpte/ tog på foder en kompis till hästen ? Var hittade ni den, annonser eller kontakter ? Hur tusan vet man att hästarna trivs ihop, om man bara tänkt sig att ha 2 st ??? Lite dumma frågor kanske. Hälsningar

Hade min uppstallad i nästan ett år efter att vi flyttat till gården och det berodde på att vi var tvungna att bygga stallet först. Sedan satt tjälen i så länge den våren att första stolpen inte gick att sätta i jorden förrän i början av maj. Nu pratar vi runt huvudstaden här. O_o

Vi tog hem hö samma vecka som hästen skulle hem och samplanerade med sällskapshästen att komma samma dag. De kom ca 1 timme efter jag anlänt med min häst. Han är dock så lugn att de hade kunnat komma dagen efter men det tyckte jag var onödigt.

När jag så köpte påläggskalv var också mitt foderkontrakt med sällskapshästen över så det löste sig perfekt (planerat).
Dock går inte mina två hästar ihop, tyvärr. Den ena är väldigt noga med sitt sällskap och är dessutom väldigt mataggressiv vilket inte passar med nya hästen som är lite mer typ Scooby doo i sättet. Det betyder att den nya hästen får ordentliga bitsår och då menar jag ordentliga där pigmentet inte kommit tillbaka. Vi har testat några gånger men det har inte fungerat.
De går i varsin hage precis bredvid varandra och når varandra i boxarna så de har hudkontakt där även om det är galler mellan. Tungkontakt verkar vara deras grej.

Vill inte ha hyresgäster.
 
Senast ändrad:
Hej! Ni som först hade er häst uppstallad hos någon annan.Hur gjorde ni rent praktiskt när ni hade bestämt er för att ta hem den ? Hur lång var processen innan ni väl hade er häst hemma? Tog ni in en inackordering / köpte/ tog på foder en kompis till hästen ? Var hittade ni den, annonser eller kontakter ? Hur tusan vet man att hästarna trivs ihop, om man bara tänkt sig att ha 2 st ??? Lite dumma frågor kanske. Hälsningar

Första sommaren lånade jag en kompis till min häst. Sen köpte jag ett sällskap. Min häst fungerar med alla hon gått med, så jag letade en som gick med andra hästar och gick att lämna själv i hagen. Fick tag på världens bästa d-ponny, min häst tycker nog om henne nästan för mycket, så jag kan inte ta ponnyn och rida ut och lämna hästen hemma, så ska man vara petig är 3-4 hästar lättare än bara två.
 
Hej! Ni som först hade er häst uppstallad hos någon annan.Hur gjorde ni rent praktiskt när ni hade bestämt er för att ta hem den ? Hur lång var processen innan ni väl hade er häst hemma? Tog ni in en inackordering / köpte/ tog på foder en kompis till hästen ? Var hittade ni den, annonser eller kontakter ? Hur tusan vet man att hästarna trivs ihop, om man bara tänkt sig att ha 2 st ??? Lite dumma frågor kanske. Hälsningar
Vi hade inackorderad och köpte eget för ett år sen. Jag talade om direkt för stallägaren där vi stog att vi köpt eget och att vi ville ta hem hästen, dock inte än då vi hade mkt att göra på gården och min systerdotter skulle köpa en häst innan. Jag planerade att ta hem honom till sommaren. Vi köpte gården i november. Dock hittade de en häst ganska snart och jag meddelade till stallägaren i jan att jag hoppades kunna ta hem hästen i feb och så blev det. Under tiden hade vi förberett på gården så att det fanns möjlighet att ställa hit två hästar (kollat hagar, fixat el, ordnat boxar, inrett sadelkammare etc). Man vet såklart inte om hästarna kommer att trivas ihop men dom flesta hästar funkar med dom flesta hästar är min erfarenhet. Om inte annat får man väl lösa det efter som. Två hästar fungerade utmärkt tyckte jag, nu har vi precis utökat till 3 och det funkar också bra.

Trots att hästarna går på lösdrift och håller ihop väl - och ffa min häst aldrig blivit lämnad ensam förut, ganska flockbunden - så var det helt problemfritt att lämna ensamma i hagen. Det var en inkörningsperiod i början men sen dess har det gått jättebra. Alla kan bli lämnade ensamma, även när man är iväg en hel dag på kurs.
 
Tack för input om hur ni andra tänker/har gjort med inackordering. Jag får nog suga lite på den karamellen innan jag bestämmer mig helt :) Lite skrämmande är det ju. Blir en stor förändring. Och är mest orolig över att jag är så konflikträdd att jag inte ska våga säga ifrån och ha mina egna regler i mitt eget stall. Men det är lockande att ha någon att hjälpas åt med och som sagt ridsällskapet. I nuläget får min man som har noll hästintresse ställa upp när det krisar med stallskötsel, som ridsällskap(på cykel :p) och lyssna på mina grubblerier om hästarna :D
Men vi får se, om det blir så att mina hästar trivs superbra på lösdrift och jag väljer att ha dom där året om så vill dom kanske inte ha hästen hos mig. Deras står på lösdrift nu och jag tror att anledning till att dom vill ha hos oss är att den inte trivs på lösdrift på vintern utan vill ha box.
Man ska nog vara bra på att stå på sig om man ska trivas med inackorderingar. Det kommer alltid att komma upp saker och önskemål och är man konflikträdd eller inte vill såra nån eller säga nej, så tror jag snart att man riskerar att känna sig väldigt låst. Jag förstår idag varför stallägare ibland är lite enväldeshärskare, det är trots att deras hem, deras dröm, deras liv. Dom har kämpat och betalat och offrat för den där egna gården. När man äntligen har sitt eget, där man äntligen får bestämma själv, då vill man ha det på sitt sätt. Därför har vi inga inackorderingar, vi vet att med största sannolikhet kommer dom inte att trivas här iaf. :p
 
Hej! Ni som först hade er häst uppstallad hos någon annan.Hur gjorde ni rent praktiskt när ni hade bestämt er för att ta hem den ? Hur lång var processen innan ni väl hade er häst hemma? Tog ni in en inackordering / köpte/ tog på foder en kompis till hästen ? Var hittade ni den, annonser eller kontakter ? Hur tusan vet man att hästarna trivs ihop, om man bara tänkt sig att ha 2 st ??? Lite dumma frågor kanske. Hälsningar
Jag flyttade hem min häst på midsommar efter att jag varit på träningsläger med hästen. Han är väldigt självständig och jag visste att han klarar att gå själv. Han gick själv en vecka innan jag hade hittat sällskap. Gick jättebra. Vet inte om de trivdes till att börja med, men nu gör de det iaf. De är väldigt beroende av varandra. Men så är det bare de två.
 
Hej! Ni som först hade er häst uppstallad hos någon annan.Hur gjorde ni rent praktiskt när ni hade bestämt er för att ta hem den ? Hur lång var processen innan ni väl hade er häst hemma? Tog ni in en inackordering / köpte/ tog på foder en kompis till hästen ? Var hittade ni den, annonser eller kontakter ? Hur tusan vet man att hästarna trivs ihop, om man bara tänkt sig att ha 2 st ??? Lite dumma frågor kanske. Hälsningar

Jag hade ju två hästar redan innan vi flyttade så för min del gick det väldigt smidigt. Vi flyttade till gården sista april (2015) och vi hämtade hästarna 1:a maj. De fick gå ut på bete direkt då så jag behövde inte fixa hö förrän till hösten, och ligghallen blev användbar 1:a november så då fick de äntligen komma in :p
img_4385.jpg

img_4855.jpg
 
I första tråden med samma namn finns massor. Det är jättekul att bläddra i den.
Jag vet!:D Har läst igenom hela - följde den förut ! Men skulle vara kul o samla lite bilder här då den är sååååå lång så det blir lättare om några orkar länga in bilder här också! Då är det mer samlat - enligt mig.
 
Jag hade ju två hästar redan innan vi flyttade så för min del gick det väldigt smidigt. Vi flyttade till gården sista april (2015) och vi hämtade hästarna 1:a maj. De fick gå ut på bete direkt då så jag behövde inte fixa hö förrän till hösten, och ligghallen blev användbar 1:a november så då fick de äntligen komma in :p
img_4385.jpg

img_4855.jpg
Vilket fint stall!:love::up: Och vilka söta hästar:love::love: :p
 
Kan inte alla lägga upp lite fina bilder på sina stall, behöver lite insperation :)
Jag har ju bara ett pyttelitet med 2 boxar.
DSC_2621_zpsco0y5tef.jpg

stall03_zpsxxvhpymw.jpg

_20161103_123542_zpse6ovagqj.jpg

DSC_3736_zps4y69n6kg.jpg

stall08_zpslsny06ld.jpg

Inte något vatten indraget, tanken var ju att det skulle ske i somras. Men nu har vi bestämt att vi inte ska bo kvar här, så då får det va helt enkelt.

*Vi har målat stallet med fasadfärg från målarbutik. Vi tänkte att det ska väl hålla i många år då. Det har varit lätt att hålla det rent, trots vita väggar, då det blir en blank yta.
*Jag har klurat på någon lösning för att de inte ska bita på stolpen mellan boxdörrarna, men en stolpe i järn hade väl varit att föredra ;).
*Jag är väldigt nöjd med ett fönster mellan sadelkammare och stall. Det gör att jag har översikt över hästarna när jag är i sadelkammaren. Dessutom så behöver man inte tända lyset i sadelkammaren för att bara hämta något litet, då lyset från stallet lyser upp bra.
*Det känns så skönt att vi (sambon) la ner extra tid på att få sadelkammaren tät. Än så länge ge har vi inte haft några möss där inne. Vilket känns otroligt skönt. Och det är så mkt värt att ha ett element som håller runt 10 grader på vintern. Jag har just nu ett löst oljeelement sedan jag fick lämna tillbaka det fasta pga återkallning.
*Det ÄR kul att ha eget stall och sadelkammare som man får pynta som man vill. Det gör väldigt mkt att man tycker att det är fint, då vill man hålla det så också.

Det är väl mina tankar om det hela :).
 
Jag har ju bara ett pyttelitet med 2 boxar.
DSC_2621_zpsco0y5tef.jpg

stall03_zpsxxvhpymw.jpg

_20161103_123542_zpse6ovagqj.jpg

DSC_3736_zps4y69n6kg.jpg

stall08_zpslsny06ld.jpg

Inte något vatten indraget, tanken var ju att det skulle ske i somras. Men nu har vi bestämt att vi inte ska bo kvar här, så då får det va helt enkelt.

*Vi har målat stallet med fasadfärg från målarbutik. Vi tänkte att det ska väl hålla i många år då. Det har varit lätt att hålla det rent, trots vita väggar, då det blir en blank yta.
*Jag har klurat på någon lösning för att de inte ska bita på stolpen mellan boxdörrarna, men en stolpe i järn hade väl varit att föredra ;).
*Jag är väldigt nöjd med ett fönster mellan sadelkammare och stall. Det gör att jag har översikt över hästarna när jag är i sadelkammaren. Dessutom så behöver man inte tända lyset i sadelkammaren för att bara hämta något litet, då lyset från stallet lyser upp bra.
*Det känns så skönt att vi (sambon) la ner extra tid på att få sadelkammaren tät. Än så länge ge har vi inte haft några möss där inne. Vilket känns otroligt skönt. Och det är så mkt värt att ha ett element som håller runt 10 grader på vintern. Jag har just nu ett löst oljeelement sedan jag fick lämna tillbaka det fasta pga återkallning.
*Det ÄR kul att ha eget stall och sadelkammare som man får pynta som man vill. Det gör väldigt mkt att man tycker att det är fint, då vill man hålla det så också.

Det är väl mina tankar om det hela :).
Åh, såååå fint ju! :love: Vilka fina hängare i sadelkammaren, jätte fint inrett i hela stallet :love: Blir sugen på att skaffa ett eget stall nu! :laugh: Tyckte även det var roligt att du skrev ner dina tankar:up:
 
Hej! Ni som först hade er häst uppstallad hos någon annan.Hur gjorde ni rent praktiskt när ni hade bestämt er för att ta hem den ? Hur lång var processen innan ni väl hade er häst hemma? Tog ni in en inackordering / köpte/ tog på foder en kompis till hästen ? Var hittade ni den, annonser eller kontakter ? Hur tusan vet man att hästarna trivs ihop, om man bara tänkt sig att ha 2 st ??? Lite dumma frågor kanske. Hälsningar

Jag lånade en kompis från ett försäljningsstall som hade en bunt ponnyer på tillväxt. Jättesmidigt och gav mig tid att sätta ihop min egen flock. Har sålt två till mer passande hem men de som är kvar har bott här sedan första våren/sommaren, flyttade hit i oktober (2012) med connemaran och första russet kom i mars (2013) och andra i maj (2013).

Tre är ett fiffigt antal eftersom jag sällan tar med mer än en åt gången = alltid två i hagen.

Har haft häst på boxvila två perioder och just då hade jag fyra hästar och det var jätteskönt att kunna rotera sällskapshäst, de stod inne 12h var och ingen var ensam :)
 
Tack för input om hur ni andra tänker/har gjort med inackordering. Jag får nog suga lite på den karamellen innan jag bestämmer mig helt :) Lite skrämmande är det ju. Blir en stor förändring. Och är mest orolig över att jag är så konflikträdd att jag inte ska våga säga ifrån och ha mina egna regler i mitt eget stall. Men det är lockande att ha någon att hjälpas åt med och som sagt ridsällskapet. I nuläget får min man som har noll hästintresse ställa upp när det krisar med stallskötsel, som ridsällskap(på cykel :p) och lyssna på mina grubblerier om hästarna :D
Men vi får se, om det blir så att mina hästar trivs superbra på lösdrift och jag väljer att ha dom där året om så vill dom kanske inte ha hästen hos mig. Deras står på lösdrift nu och jag tror att anledning till att dom vill ha hos oss är att den inte trivs på lösdrift på vintern utan vill ha box.
Har själv varit inackorderad i många år innan jag fick eget. I mitt egna stall har jag varit både ensam, haft en och två hyresgäster under period. Min erfarenhet är att vara väldigt noga från början med ett genomtänkt avtal och att verkligen ta sig tid att berätta om hur man tänker och hur man vill ha det. Var inhyrd hos en tjej som aldrig haft någon hos sig och aldrig själv varit inhyrd och det fungerade bedrövligt. Hon hade jättesvårt med att vara tydlig med hur hon ville ha det, och det blev omöjligt för mig att göra rätt. Allt blev jätte infekterat, men det har lärt mig en hel del om hur jag behöver behandla andra i mitt eget stall. Att röja undan så mkt tveksamheter som möjligt från början är jätteviktigt, samt att verkligen tänka igenom vem man välkomnar i sitt stall. Har man helt olika syn på hur hästhållning skall vara för att det ska vara bra kommer man inte trivas med varandra. Eget utrymme, avsatt plats för inhyrd hästs utrustning, kanske eget foder osv har också varit viktigt för mig. När det gäller hagar, har jag alltid sett till att det finns en rasthage där häst kan gå själv om det skulle uppstå bekymmer mellan hästar eller inför ihopsläpp att bekanta sig med varandra. I mitt avtal har jag reglerat det jag känner att jag minst sagt kan tillgodose. Ex, står det "daglig utevistelse i rasthage" eftersom jag inte kan garantera del av flock och större hage om det inte funkar. Är man noga från början med att tänka igenom hur man vill ha det, reglera det i skrift så har man undanröjt tveksamheter och konflikter. Vänder jag på det, är det precis det jag ville ha som hyresgäst också. Tydlighet av stallägare över vad som ingår, inte ingår och hur man resonerar kring rutiner och hästhållning. Är det flextider på in och utsläpp eller fasta ..? Hur många fodringar eller fri tillgång? Bestämt strö i boxarna eller valfritt? Får jag köpa eget foder och förvara det någonstans eller är jag bunden att köpa foder från stalläg? Vad gör man som hyresgäst om man inte är nöjd med kvaliteten på foder (har när jag varit hyresgäst själv stått inför det flertal tillfällen, och tröttnat fullkomligt på dessa meningsskiljaktigheter). Hos mig får man köpa grovfoder och halm, men man kan välja att stå för sitt eget själv också. Och då skall det förvaras på hänvisad plats och lagringsutrymmet är begränsat. Har jag för mkt krut i mitt hö, och någon får fång och behöver sämre värden så är det redan reglerat i avtal att hästäg kan och får köpa eget foder. Sedan kan man naturligtvis hjälpas åt oavsett att lösa bekymmer som uppstår, men om det ligger utanför avtalet blir det inget krav. Och det man kommit överens om från början och kan gå tillbaka och peka på i skrift blir svårt att bråka om. Just nu är jag ensam i stallet, tycker det är jätteskönt även om jag saknar nån stallkompis ibland. Hur noga man än är att reglera i förväg för att minska risken för konflikt, så kvarstår den där levande dialogen om hästarnas rutiner, väl och ve som är löpande om man har gästhäst i stallet. Och känslan av att ständigt behöva rapportera vad och hur man gör när man förändrar eller hittar på nån lösning på nått som uppstår.
 
Tänkte att det var dags för mig att uppdatera om min inflyttning på nya gården. Det har varit full fart att få allt funktionellt så att hästarna kunde flytta in, vilket skedde en vecka innan julafton, och sedan för att få allt att fungera vid minusgrader också. Nu känns det äntligen som att vi kommit så långt! Det har varit mycket att göra, framför allt inne i huset eftersom gubben som bodde här innan inte vet hur man städar :arghh: Men det är en annan historia. Jag tänker mig iaf att en bildbomb är på plats. Ni som vill ha inspirerande stallbilder får ha lite fantasi när ni kollar på detta ;).

Jag börjar med en bild från innan jag flyttade in (och innan gubben flyttat ut sina hästar, därav alla prylar).
Stall_zps2iebqei8.jpg

Så här ser stallet ut nu, syns inte jättestor skillnad på bild kanske. Vi har tagit bort mellanväggarna mellan boxarna eftersom de bara var 2,85 x 2,85 och jag tyckte det var lite trångt, särskilt för min 1,70-häst :p. Nu har de alltså varsin box på drygt 16 m2. Har även skrotat allt livsfarligt galler, bara sparat de gamla spiltgallren som sitter längst in. Har också plockat bort en massa krokar och typ 100 spik och söm som satt lite här och var.
IMG_7479_zpsgmejzoke.jpg


IMG_7480_zps0hpvbnsu.jpg


IMG_7482_zpshoccxx0e.jpg


Spolspiltan (vattnet avstängt nu så att det inte ska frysa).
IMG_7481_zpsgnpsf7kp.jpg


Redskaps- och foderhörna. Fodret ska flytta in i garaget när vi fått lite bättre ordning där.
IMG_7483_zpsjqtligdc.jpg


Här är stallet utifrån. Bakom kan garaget/sadelkammaren/verkstaden skymtas. Det är för övrigt dit man kommer genom den vita dörren med hästhuvudet på.
IMG_7484_zps2bufkwcc.jpg


Unghästarna bor i en mindre lyxig men fullt funktionell 20-fots container med grusad plan utanför.
IMG_7487_zpse1dacr6s.jpg


Stora hästarnas hage till höger och resten av unghästarnas hage till vänster.
IMG_7488_zpsdthvk5s1.jpg


Bonusbild på två glada småpojkar!
IMG_7490_zpsuzup9cgg.jpg


Och till sist har vi ridbanan som även den har sett bättre tider. Med lite kärlek och nya brädor ska den nog se lite roligare ut. Den lilla ligghallen bredvid ska förvandlas till hinderbod är tanken.
IMG_7496_zps87ryjdps.jpg
 
Senast ändrad:
Jag glömde ju såklart sadelkammaren! Inte så mycket att se än, har satsat på att få upp allt så jag kan hitta mina saker. Till sommaren ska den byggas in lite mer, är just nu halvvägg till verkstadsdelen. Sadlarna ska då få flytta in till resten och väggarna ska målas vita för att få det lite ljusare.
IMG_7475_zpsdusmvkgy.jpg

IMG_7477_zps8mr8nhhz.jpg
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 175
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 002
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp