Snackistråd eget stall/gård del 2

Ang inhyrningar - När jag flyttade in på gården för 2,5 år så var jag ganska trött på andra, så jag var inställd på att bara ha mig själv och mina två hästar - jag var väldigt nöjd med det första året. Nu har det successivt plötsligt blivit tre inhyrningar med 4 hästar (eller 3,5 - en shettis) :D dock är jag väldigt nöjd än så länge, jag har fått jobba lite med mig själv och dämpa irritation på småsaker, jag dör inte av att någon mockar ut "halva sjukboxen" (halm) - jo jag överdriver - utan försöker istället tänka att jag är tacksam över att de vill hjälpa till även om de inte behöver göra det. En av tjejerna har lite städmani - vilket gör att hon flyttar saker - dit jag inte riktigt vill att de ska vara - så jag får leta upp och flytta sakerna dit jag vill ha dem ;)

Men det är ju ganska små saker att bli irriterad på så jag andas djupt och försöker släppa det. Eftersom jag trots allt trivs med alla mina inhyrningar så får jag leva med att allt inte görs till 100% på mitt sätt, men jag har inte gett upp om att "utbilda" dem än så de får leva med skisser på whiteboarden - var och hur de ska tömma skottkärran på gödselstacken och hur de ska "ta hösilage" från rundbalen ;) och de är kanske lika småirriterade på mig som jag är på dem ibland :D

Smart detdär någon skrev om att inte ha stallmöten - jag känner mig nöjd med att vara "envåldshärskare" klagomål och önskemål ska komma in till mig och inte röstas fram i grupp. Däremot så känns det som jag gärna är både stalluthyrare och "vän" med dem i stallet, vi rider ofta ut tillsammans och gör annat tillsammans - tex löshoppar, hoppar och tolkar ;) Eftersom vi trots allt är så få så hoppas jag att vi ska slippa skitprat och kunna ha en öppen dialog och även om de inte är nöjda med allt jag bestämmer så är de nöjda överlag.

just nu är jag mest skitless på leran och regnet och blåsten och längtar efter riktig vinter. iochmed fler hästar har hagarna blivit mer upptrampade än förrut och det är tråkigt att se. på önskelistan till nästa år är ett mellanting mellan lösdriftshall och utfodringsplats under tak i hagen. saltade paddocken förra veckan men nu har väl allt regnat bort igen så ska försöka salta igen imorgon - förhoppningsvis innan kylan kommer igen :p
 
@lizzie @Lillstrumpa
Fukten kan komma från marken, upp genom betongen också. Kanske läge att se över dräneringen?

Fast då skulle det vara blött i boxarna - det är bara på stallgången som det blir blött, och då bara den gamla betongen. Vår gamla byggnad ligger uppe på en stor sandhög så vattnet rinner undan fort.

Det blir inte blött på betonggolvet när det spöregnar ute, eller när vatten är ståendes i marken efter kraftigt regn, utan det sker när det är dimma eller dyligt med hög luftfuktighet. Även vid väderomslag från kallt till varmt blir det blött på den gamla betongen.

I lördags fick vi in kraftig dimma och väderomslag mot söndagen. I söndags var det plaskblött på stallgången där det är gammal betong. Igår var det fortfarande milt, gråmulet och kladdigt ute - men stallgången var helt snustorr..

Kan tillägga att det är ett kallstall med 8 m upp till taknock och jag har inga fönster i byggnaden, utan vindnät i fd fönstergluggarna. Stallet är 63 kvm stort.

/Lizzie
 
Kan ju bara tala för mig själv men här kommer ingen dränering göras.. Är absolut ingen byggexpert men ladan ligger inedförsbacke och det sluttar ut från väggen så jag ser inte att en dränering ska behöva göras.

Exakt så ligger vår byggnad också plus att vi bor på en stor sandhög.

/Lizzie
 
@lizzie @Lillstrumpa
Bara en tanke såklart, jag vet ju inte era förutsättningar, och det kan vara bra att veta att det förekommer. :)

Ja, absolut! Dräneringen var det som jag också tänkte på först. Tills jag upptäckte att det liksom inte stämde. Eller jag tycker inte att det stämmer med att det ska vara dåligt dränering.

Som idag när det blötsnöar på tvären. Utanför stallet är det hur sabla lerigt som helst, alltså rejält blött. Dock är betongen torr - ja, förutom på en liten fläck där det uppbarligen har blåst inte regn/blötsnö från en springa ovanför gödseldörren.

Märkligt är det i alla fall ;)

/Lizzie
 
Ja, absolut! Dräneringen var det som jag också tänkte på först. Tills jag upptäckte att det liksom inte stämde. Eller jag tycker inte att det stämmer med att det ska vara dåligt dränering.

Som idag när det blötsnöar på tvären. Utanför stallet är det hur sabla lerigt som helst, alltså rejält blött. Dock är betongen torr - ja, förutom på en liten fläck där det uppbarligen har blåst inte regn/blötsnö från en springa ovanför gödseldörren.

Märkligt är det i alla fall ;)

/Lizzie
Är det inte bara att det inte är en fuktspärr under gamla golvet?
Så är det i mitt i alla fall, i boxarna är det det gamla golvet kvar och det är konstant fuktigt, suger upp fukt underifrån och från bädden :banghead:. Medans det nya golvet i gången är snustorr.
Även golvet i grovsadelkammaren är fuktigt mest hela tiden..
 
Är det inte bara att det inte är en fuktspärr under gamla golvet?
Så är det i mitt i alla fall, i boxarna är det det gamla golvet kvar och det är konstant fuktigt, suger upp fukt underifrån och från bädden :banghead:. Medans det nya golvet i gången är snustorr.
Även golvet i grovsadelkammaren är fuktigt mest hela tiden..

Fast då borde boxarna där det är gammalt golv också vara blött, vilket det inte är.

Igår så spöregnade det - inget blött golv.

Vid kraftig dimma och/eller hög luftfuktighet t ex pga smältande snö - då blir golvet blött.

Kan gammal betong ta upp luften från luften på ett annat sätt än vad ny betong gör?

/Lizzie
 
Fast då borde boxarna där det är gammalt golv också vara blött, vilket det inte är.

Igår så spöregnade det - inget blött golv.

Vid kraftig dimma och/eller hög luftfuktighet t ex pga smältande snö - då blir golvet blött.

Kan gammal betong ta upp luften från luften på ett annat sätt än vad ny betong gör?

/Lizzie
Absolut, precis som gamla stenväggar kan.
Men sen bara för att det är gammalt betyder inte att det inte finns fuktspärr under boxarna ;), kan mycket väl vara ngt där som gör att fukten antingen hindras från att suga upp underifrån eller släpper bättre igenom fukten så det torkar snabbare

Mitt stall golv är ca 1m över marknivå men ändå är det fuktigt. Spec vid hög luftfuktighet och behöver inte bli det efter regn.
 
Jag är konfunderad! Vi gjöt om del av golvet i mitt nya stall. Den del av betonggolvet som är orört är nog sedan 40-talet. Ser helt ut och det är därför vi inte brydde oss om att gjuta om den delen.

Nu har vi upptäckt att vid fuktigt väder så blir den gamla betongen helt dyngsur - det ser ut som om någon har hällt ut vatten på golvet. Medan den nya delen av golvet är helt torrt. Så det är inte taket som läcker, utan det känns som om den gamla betongen suger upp fukt från luften.

Någon som varit med om något liknande??

/Lizzie

Beror på om det blir väderomslag bla. Varm luft och kallt underlag gör att det blir kondens. Isolerad platta ger mindre bekymmer med blöta golv.
 
Beror på om det blir väderomslag bla. Varm luft och kallt underlag gör att det blir kondens. Isolerad platta ger mindre bekymmer med blöta golv.

Vi har varit inne på detta, och är inte isolerad. Inte den nya delen heller. Stallet är kallstall och en byggnaden en drygt 100 år gammal ladugård.

/Lizzie
 
Vi har varit inne på detta, och är inte isolerad. Inte den nya delen heller. Stallet är kallstall och en byggnaden en drygt 100 år gammal ladugård.

/Lizzie
Heter det inte kapitilär fukt? Tänker att det gamla golvet är mättat om man säger så medans det nya fortf tar emot vatten.
 
Fast det brukar ju vara gratis vid försäljning, alltså inte om man bara vill värdera f att lägga om låten.

Det ingår i priset om man använder dom vid försäljningen. Och då kostar det runt 50 000... Nu fick vi betala 3000 för värderingen och det drar dom alltså av från dom där 50 om vi använder dom som mäklare. Idag kommer det en spekulant i alla fall och isåfall fall säljs det privat utan mäklare om hon vill ha det. Och vi har sagt ett pris som ligger lite över det som det värderades till. Vill hon inte köpa det för det priset så går det ut till försäljning med mäklare och så får vi hoppas att det budas upp. Våran bankman tyckte inte att vi skulle göra någon mer värdering, det kostar massa pengar(enligt honom kan en värdering kosta 10 000)och det är ändå marknaden som styr i slutänden. Hon som kommer idag är i alla fall mycket intresserad så vi hoppas på det bästa att det blir en smidig affär :)

Kan tillägga att även bankmannen tyckte att gården var för lågt värderad.
 
Vi gör inga stora grejer på gården, av förklarliga själ.

Har köpt ett slow feedingnät att trä över minibalen som jag har i höhäcken i hagen. Blir inte riktigt lika mkt spill,och så tar det lite längre tid för dem att äta upp det. Sen att de hade dragit av nätet på balen idag är en annan femma;).

Har pyntat sadelkammaren med en tavla oxå.
_20170108_202016_zpsst6einkp.jpg

Vilken fin sadelbock! Har ni gjort en själv? :)
 
Det ingår i priset om man använder dom vid försäljningen. Och då kostar det runt 50 000... Nu fick vi betala 3000 för värderingen och det drar dom alltså av från dom där 50 om vi använder dom som mäklare. Idag kommer det en spekulant i alla fall och isåfall fall säljs det privat utan mäklare om hon vill ha det. Och vi har sagt ett pris som ligger lite över det som det värderades till. Vill hon inte köpa det för det priset så går det ut till försäljning med mäklare och så får vi hoppas att det budas upp. Våran bankman tyckte inte att vi skulle göra någon mer värdering, det kostar massa pengar(enligt honom kan en värdering kosta 10 000)och det är ändå marknaden som styr i slutänden. Hon som kommer idag är i alla fall mycket intresserad så vi hoppas på det bästa att det blir en smidig affär :)

Kan tillägga att även bankmannen tyckte att gården var för lågt värderad.
En skriftlig värdering kostar, men vid försäljning brukar mäklarna ju ge muntlig värdering? Jag tog in tre mäklare som fick värdera gården och ge offert på försäljning. Alla tre var medvetna om att jag tog in fler offerter. Jag betalade självklart inget till dem jag valde bort, och den som blev anlitad tog bara sitt arvode när gården var såld.
 
Dagens husvisning med spekulanten gick riktigt bra och får dom bara till det med banken(vilket knappast borde vara något problem) så vill dom absolut ha det :) skönt att slippa mäklare och visningar och sånt! Smidigt :) Men vad konstigt det känns att visa sitt hus för en försäljning... det är ju ändå här som vi från början hade tänkt att vi skulle bo hela livet O_o känns jättekonstigt att någon annan ska bo där :p
 
Dagens husvisning med spekulanten gick riktigt bra och får dom bara till det med banken(vilket knappast borde vara något problem) så vill dom absolut ha det :) skönt att slippa mäklare och visningar och sånt! Smidigt :) Men vad konstigt det känns att visa sitt hus för en försäljning... det är ju ändå här som vi från början hade tänkt att vi skulle bo hela livet O_o känns jättekonstigt att någon annan ska bo där :p

Förstår att det känns konstigt. Hoppas det är för ett "positivt" syfte.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
598
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 446
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp