Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag har släppt mina hästar på kargt skogsbete idag. Förhoppningsvis så funkar det bra och de kan gå där hela sommaren. Skulle de bli (för) tjocka så får jag ta hem dem igen. Men det är väldigt inbjudande till rörelse och den som är tjock är egentligen väldigt sprallig, så med nya hästar och större flock hoppas jag gör så att hon håller sig i form. Hon kommer ridas lite och gå som handhäst där emellan. Den andra kommer ridas som vanligt och köras till stallet ibland för att ridas på bana då och då.
 
Vi har börjat riva lösdriften och förbereda för att gjuta och sedan bygga nytt (höjt) innertak.. Hade blivit för lågt efter gjutningen annars.
Innertaket var förut i höjd med tvärbalkarna mitt i bilden.
 

Bifogade filer

  • DSC_0036.JPG
    DSC_0036.JPG
    389 KB · Visningar: 48
Vi har börjat riva lösdriften och förbereda för att gjuta och sedan bygga nytt (höjt) innertak.. Hade blivit för lågt efter gjutningen annars.
Innertaket var förut i höjd med tvärbalkarna mitt i bilden.


Åh, vad jag vill ha en lösdrift! Det är dock inte möjligt här än. Det måste byggas helt nytt då.

Vi har istället ägnat oss åt att fixa för höns, kycklingar och unghöns.
Vi har också börjat att flytta IBC-tankarna bakom maskinhallen där vi har den förra. Dessa tre ska nu kopplas ihop och vi får då ca 3000 liter extra vatten till hästar, höns och vaktlar, så slipper vi ta från brunnen som sinade förrförra året. Det vill vi inte vara med om och redan med 1000 liter extra gick det som tur var bra förra året, trots torkan.
Nu känns det som att vi är garderade ännu värre torka.

Som kuriosa kan väl nämnas att vi fyller en IBC-tank med en extrem regnskur då vi har stängt av två av tre stuprör. En hel sida av vår maskinhalls tak går alltså direkt ner i dessa IBC-tankar.
 
Åh, vad jag vill ha en lösdrift! Det är dock inte möjligt här än. Det måste byggas helt nytt då.

Vi har istället ägnat oss åt att fixa för höns, kycklingar och unghöns.
Vi har också börjat att flytta IBC-tankarna bakom maskinhallen där vi har den förra. Dessa tre ska nu kopplas ihop och vi får då ca 3000 liter extra vatten till hästar, höns och vaktlar, så slipper vi ta från brunnen som sinade förrförra året. Det vill vi inte vara med om och redan med 1000 liter extra gick det som tur var bra förra året, trots torkan.
Nu känns det som att vi är garderade ännu värre torka.

Som kuriosa kan väl nämnas att vi fyller en IBC-tank med en extrem regnskur då vi har stängt av två av tre stuprör. En hel sida av vår maskinhalls tak går alltså direkt ner i dessa IBC-tankar.
Du kanske har ett riktigt stall istället och inte bara boxar inne i en typp maskinhall? ;)
Och min önskan om ankor ligger en bra bit fram att ordna för (läs två år eller så).
 
Gården var i uselt skick, vilket jag visste. Framförallt boningshuset. Men det var lite sämre ställt med det ändå. Står nu i valet och kvalet att riva boningshuset och bygga nytt.
Eller gräva ur, gjuta och isolera, fixa avlopp, dra ny el och laga tak. Vi hade hoppats på platta under, men det visade sig att det var endast i köket, under resterande rum är det balkar som blivit angripna på ett par ställen.
En pelargonia har växt in på vinden (det visste vi om).
Så allt som har med hästar och stallbyggen läggs på is tills vi har rett upp boningshuset.
Har redan tagit kontakt med byggare som bygger enstaka hus om året men som är fina och kommer smälta in med äldre byggnader på gården.
 
Gården var i uselt skick, vilket jag visste. Framförallt boningshuset. Men det var lite sämre ställt med det ändå. Står nu i valet och kvalet att riva boningshuset och bygga nytt.
Eller gräva ur, gjuta och isolera, fixa avlopp, dra ny el och laga tak. Vi hade hoppats på platta under, men det visade sig att det var endast i köket, under resterande rum är det balkar som blivit angripna på ett par ställen.
En pelargonia har växt in på vinden (det visste vi om).
Så allt som har med hästar och stallbyggen läggs på is tills vi har rett upp boningshuset.
Har redan tagit kontakt med byggare som bygger enstaka hus om året men som är fina och kommer smälta in med äldre byggnader på gården.
Alltid så tråkigt när det kommer fram mer saker. Något brukar det i och för sig alltid komma fram. Vi fick renovera brunnen och byta rökkanalen till pannan. Det var inga kända fel eller ens problem med iaf vattnet innan vi flyttade in. Så det hade vi ju absolut inte räknat med att göra så fort.
Vi valde också att sätta in en krypgrundsavfuktare då vårt var på gränsen till att vara för fuktigt och fukten i ett par balkar behövde stoppas. Nu går avfuktare väldigt lite så kanske inte var nödvändigt men det förhindrar ju oväntade problem med grunden rätt kraftigt. Men jag misstänker att det kanske inte är något ni kan göra då det lär som det var längre gånger hos er?

Men ni kunde alltså inte på något sätt ta reda på innan t.ex vilken typ av avlopp osv det var? Normalt sett hade jag förväntat mig att det presenterades i objektbeskrivningen. Men denna kanske inte såldes av någon mäklare?
Sedan kan såklart saker som var kända förvärras snabbare än väntat och det suger verkligen.
Pelargonian borde inte vara något jätteproblem att få bort?
 
@Cattis_E Avlopp visste vi om, golvet var oklart (det troddes vara en gjuten platta förutom i ett tillbyggt rum). Mest var att det blev kaka på kaka, dessutom när det fanns ett behov av att få upp kvadratmeterna.
Men tog beslutet för en stund sedan att det blir renovering innan vi gör fler rum på vinden och loge o.s.v. Taket som vi hade tänkt byta ut (men som är funktionsdugligt, behöver bytas ett par plattor) behålls och så gör vi det i ett senare skede.
Prio 1 är att det blir beboligt och prio 2 blir att bygga ett stall.
 
@Cattis_E Avlopp visste vi om, golvet var oklart (det troddes vara en gjuten platta förutom i ett tillbyggt rum). Mest var att det blev kaka på kaka, dessutom när det fanns ett behov av att få upp kvadratmeterna.
Men tog beslutet för en stund sedan att det blir renovering innan vi gör fler rum på vinden och loge o.s.v. Taket som vi hade tänkt byta ut (men som är funktionsdugligt, behöver bytas ett par plattor) behålls och så gör vi det i ett senare skede.
Prio 1 är att det blir beboligt och prio 2 blir att bygga ett stall.
Ja, beboligt hus måste man ju ha, sedan får man ta det därifrån.

Förstår att det känns jobbigt, Jag tyckte det var tillräckligt jobbigt när vi fick saker så att det kändes som det kom något nytt just när man började pusta ut, men det är ju värre när det beror ens tak över huvudet så kraftigt.
Värst för oss var nog "bara" att stå utan huvudsakligt värmesystem pga att rökkanalen utdömdes mitt i vintern. Vi fick elda för fulla muggar i kakelugnen och köpa några oljeelement till prioriterade rum vilket inte gav så rolig elräkning för tiden det tog att få det fixat. Men det fungerade.
Och snart är ni igenom de första stora sakerna och då tycker jag att det som kan tänkas komma sedan känns mer hanterligt.
 
Har inte riktigt hunnit med den här tråden.
Vi har flytttat in på gården!!:D Vilken underbar känsla! Stortrivs och känns så himla rätt! Älskar vårt lilla hus.
Så himla mysigt!
Hästarna fick oxå flytta in i nya boxar i veckan! Superfint blev det! Vi har haft knottinvastion på kvällarna här så det var skönt att kunna låta dom sova inne. Den ena har eksem och den andra har jättejobbigt med knotten. Ska lägga upp bilder på vårt lilla fina stall.

Kul att läsa om ert lilla projekt @Pilot :D Ni kommer ha lite att göra men det låter som ni har en bra plan med att få huset i ordning först, resten sedan.
 
Då så.........då var 3000 liter vatten samlat. Vi ska så småningom sätta kapell över för att slippa alger.
Detta räcker nog resten av sommaren för hästar och höns men vi hoppas kunna hålla dem fulla med regnvatten.

Detta betyder i förlängningen att vi inte behöver ta vatten från brunnen annat än i stallet. Detta ligger lite för långt från stallet för att ha nytta av det.

Vi använder dock relativt lite vatten i stallet om man jämför med hagarna.
32591
 
Då så.........då var 3000 liter vatten samlat. Vi ska så småningom sätta kapell över för att slippa alger.
Detta räcker nog resten av sommaren för hästar och höns men vi hoppas kunna hålla dem fulla med regnvatten.

Detta betyder i förlängningen att vi inte behöver ta vatten från brunnen annat än i stallet. Detta ligger lite för långt från stallet för att ha nytta av det.

Vi använder dock relativt lite vatten i stallet om man jämför med hagarna.Visa bifogad fil 32591
Smart!
Tillsätter ni något i vattnet eller håller det sig fräscht en hel sommar?
 
Är det någon här som satt myggnät i stalldörren?
Det bredaste jag sett hittills är 150x500 cm. Och om jag kapar det så det blir 2 st 150x250 så ska det räcka. Helst hade jag velat ha färdiga med blytyngd nedtill.
 
Vi har nu gjort iordning så vi kan ha lösdrift!
Skönt att kunna välja faktiskt!

Hästarna har alltid kunnat gå in där(fd carport som jag lade beslag på ganska omgående 😅) men vi har inte liksom gjort iordning riktigt ordentligt förut.
Det har mer varit ett väder- och vindskydd kombinerat med utfodringsplats och hästarna har kommit in på box om nätterna.

Nu är det riktiga boxväggar med bättre lä, och upphalmat ordentligt. Förut bara jord’golv’.

Just nu går sto med föl där och mina andra hästar går ute på bete och har ju sina boxar om vädret blir tråkigt👌

Tanken är att kunna använda det som lösdrift sen men boxarna/stallet kommer vara kvar och användas också.

Jättenöjd!
 
Är det någon här som satt myggnät i stalldörren?
Det bredaste jag sett hittills är 150x500 cm. Och om jag kapar det så det blir 2 st 150x250 så ska det räcka. Helst hade jag velat ha färdiga med blytyngd nedtill.
Har bara vid två fönster. Men om du är duktig på att sy borde det gå att ”skarva” ihop två längder, det hade iaf jag gjort om jag kunde sy.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 136
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp