Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag tänker att jag ska ta hem hästarna denna veckan innan stallet är klart. Hagen blir klar denna veckan så då får de gå ute dygnet runt. Är det dumt? Känns lite oroligt att inte ha tillgång till stall om något skulle hända. Min häst står just nu i en tråkig grushage och vantrivs :(

Idag kom det grus så de kan börja jobba med golvet och gjuta, men just nu har jag ingen tidsplan för när det är klart att flytta in
Jag hade gjort det utan att blinka! Tänker att det kan inte skilja sig från att ha bete en bra bit från stallet?
Har du kvar stallplatsen ifall det skulle skita sig (typ senskada eller något annat extremt) eller möjlighet att göra en tillfällig box?
 
Jag tänker att jag ska ta hem hästarna denna veckan innan stallet är klart. Hagen blir klar denna veckan så då får de gå ute dygnet runt. Är det dumt? Känns lite oroligt att inte ha tillgång till stall om något skulle hända. Min häst står just nu i en tråkig grushage och vantrivs :(

Idag kom det grus så de kan börja jobba med golvet och gjuta, men just nu har jag ingen tidsplan för när det är klart att flytta in
Mina hästar har bott ute i tre år utan tillgång på box :angel: (eller, finns hos grannen vid kris. Kris har ej uppstått än)
 
Jag tänker att jag ska ta hem hästarna denna veckan innan stallet är klart. Hagen blir klar denna veckan så då får de gå ute dygnet runt. Är det dumt? Känns lite oroligt att inte ha tillgång till stall om något skulle hända. Min häst står just nu i en tråkig grushage och vantrivs :(

Idag kom det grus så de kan börja jobba med golvet och gjuta, men just nu har jag ingen tidsplan för när det är klart att flytta in
Jag tog hem mina 2 första ponnyer innan vi ens hade box med fungerande dörr :p.
När Första storhästen kom så var vi mitt uppe i renovering så det saknades innertak, taket läckte in ordentligt och golvet i stallgången var inte ens upphuggt än :p.

Det gick bra ändå, hade ponnyerna på tidigt bete och stallade in storhästen hos grannen när vi gjöt om golvet.

Fick ta in ponnyerna pga oväder men la gummimattor över gruset i stallgången så de kunde gå in i boxen över natten ;).

Man klarar sig väldigt bra med halvfärdiga saker och med hästarna hemma får man extra energi att bli klar innan hösten ;).
 
Jag hade en häst som stod installad på stallgången under en vinter, hade tre hästar och två boxar. Han verkade mest tycka det var lyxigt med extra stor "box". Han hade dessutom möjlighet att sticka in huvudet till deras boxar så det mer socialt sinsemellan.

Mina två går på lösdrift, ska de in så får någon av de som är uppstallade flyttas ut och den hästen som behöver tas in. På ett par år har det inte behövts än.
 
Jag tänker att jag ska ta hem hästarna denna veckan innan stallet är klart. Hagen blir klar denna veckan så då får de gå ute dygnet runt. Är det dumt? Känns lite oroligt att inte ha tillgång till stall om något skulle hända. Min häst står just nu i en tråkig grushage och vantrivs :(

Idag kom det grus så de kan börja jobba med golvet och gjuta, men just nu har jag ingen tidsplan för när det är klart att flytta in
Bara du på något sätt kan lösa om en häst måste få box hade jag alla gånger tagit hem.
Man kan alltid köra den till klinik, kompis stall som är plan B osv.
Är ju många hästar som går på bete långt från stallet.
Rent teoretiskt borde du ju också kunna smacka upp en utebox rätt fort (bara du får tag på en om det krisar).
Du har inte planerat något utrymme du ska ha som ligghall eller så som är relativt ok nu?
Om det inte är en som bryter sig ut kan man ju skärma av en boxstorlek i den med tillfällig vägg/staket.

Jag hade bara ligghall när jag tog hem mina 😉. Men nu har jag en "sjukbox" per häst och det är rätt bekvämt.
 
2,75 ha har två hästar. Tänker ha max fyra. Och innan någon säger att det är för lite bete så upplyser jag om att mina förra året lyckades bli rätt överviktiga trots torkan och stripbetning. Lättfödda saker dedäringa kallbloden 😉

Mina behöver heller inget bete :p Stänger av halva hagen på våren så det får växa gräs och sen får islandshästarna gå några timmar per dag där istället för att få hö. Minishettisen får INTE gå dit :p
 
Jag har ju köpt gård och får nycklarna på onsdag! :D
6,5 ha åker som ska sås in och stängslas in, ligger i zon 1 med klass 9 på jorden. Funderar på hur stora hagar man vågar ha till hyfsat lättfödda hästar.
1 får inte springa och ska gå i hage med "gångar" med sällskap, tre är det som kommer gå på lösdrift (ev. så stallas den ena in på natten).
Vi har pratat om att det första paret kommer ha tillgång till ett par mindre hagar att flytta mellan.
De andra däremot, funderar på 1 ha vinter (som de har nu) och 1,5 ha till sommarhage. Jag vet att 2 ha på sådan här mark kommer de aldrig klara att beta ner. Tycker det funkar rätt bra med gräs i början som betas ner och sedan kan de stödfodras med hö och halm. Men vill samtidigt ge dem möjlighet till mycket rörelse.
 
Jag har ju köpt gård och får nycklarna på onsdag! :D
6,5 ha åker som ska sås in och stängslas in, ligger i zon 1 med klass 9 på jorden. Funderar på hur stora hagar man vågar ha till hyfsat lättfödda hästar.
1 får inte springa och ska gå i hage med "gångar" med sällskap, tre är det som kommer gå på lösdrift (ev. så stallas den ena in på natten).
Vi har pratat om att det första paret kommer ha tillgång till ett par mindre hagar att flytta mellan.
De andra däremot, funderar på 1 ha vinter (som de har nu) och 1,5 ha till sommarhage. Jag vet att 2 ha på sådan här mark kommer de aldrig klara att beta ner. Tycker det funkar rätt bra med gräs i början som betas ner och sedan kan de stödfodras med hö och halm. Men vill samtidigt ge dem möjlighet till mycket rörelse.
Rekommenderar att ha glasfiberstolp ar tillgängliga också. Så kan du dela av hagar eller stripbeta genom att bara flytta fram avdelningen bitvis. Så gör jag.
 
jSvarar alla

Vi har en lada. Men, den är full med skräp, dieselmotorer och allt möjligt som måste knuffas ut först. Halva är gjutet golv där. Men superhögt i tak så kan inte sätta någon regel i taket så vet inte hur jag ska få dit någon slags vägg isåfall. Någon som har någon bra idé? Kan man sätta upp något staket därinne? Går det? Tänk om de lägger sig ner och får in benen under staketet? Det går inte att ha som lösdrift tyvärr då det går en väg mellan hagen och ladan upp till huset. Annars hade det varit perfekt.

De kommer säkert att klara sig utan tillgång till stall, men jag är lite nojig OM något händer, Senskada (som pilot skrev) eller fång, knottinvastion. Ja, något som gör att de måste stå inne.
Jag kommer ta hem dom denna veckan. Ska fixa det sista på hagen idag. Blir helt deprimerad av att se min häst så olycklig i liten grushage :( Och jag får mer tid att greja på gården, ska måla innan vi flyttar in i huset bland annat. Har inte hunnit med allting riktigt.
 
Jag hade en häst som stod installad på stallgången under en vinter, hade tre hästar och två boxar. Han verkade mest tycka det var lyxigt med extra stor "box". Han hade dessutom möjlighet att sticka in huvudet till deras boxar så det mer socialt sinsemellan.

Mina två går på lösdrift, ska de in så får någon av de som är uppstallade flyttas ut och den hästen som behöver tas in. På ett par år har det inte behövts än.
jSvarar alla

Vi har en lada. Men, den är full med skräp, dieselmotorer och allt möjligt som måste knuffas ut först. Halva är gjutet golv där. Men superhögt i tak så kan inte sätta någon regel i taket så vet inte hur jag ska få dit någon slags vägg isåfall. Någon som har någon bra idé? Kan man sätta upp något staket därinne? Går det? Tänk om de lägger sig ner och får in benen under staketet? Det går inte att ha som lösdrift tyvärr då det går en väg mellan hagen och ladan upp till huset. Annars hade det varit perfekt.

De kommer säkert att klara sig utan tillgång till stall, men jag är lite nojig OM något händer, Senskada (som pilot skrev) eller fång, knottinvastion. Ja, något som gör att de måste stå inne.
Jag kommer ta hem dom denna veckan. Ska fixa det sista på hagen idag. Blir helt deprimerad av att se min häst så olycklig i liten grushage :( Och jag får mer tid att greja på gården, ska måla innan vi flyttar in i huset bland annat. Har inte hunnit med allting riktigt.
Jag hade gjort en grupp box där det inte är gjutet och helt enkelt grävt ner ett par plintar och satt upp ett tätare staket där :). Enkelt att ta bort om ni vill ha ladan till ngt annat sen :).
Är ju förhoppningsvis inte många nätter de behöver stå inne och om det blir större skada med boxvila där de inte får röra sig öht så kan du ju stalla in nånstans tills erat stall är klart.
 
jSvarar alla

Vi har en lada. Men, den är full med skräp, dieselmotorer och allt möjligt som måste knuffas ut först. Halva är gjutet golv där. Men superhögt i tak så kan inte sätta någon regel i taket så vet inte hur jag ska få dit någon slags vägg isåfall. Någon som har någon bra idé? Kan man sätta upp något staket därinne? Går det? Tänk om de lägger sig ner och får in benen under staketet? Det går inte att ha som lösdrift tyvärr då det går en väg mellan hagen och ladan upp till huset. Annars hade det varit perfekt.

De kommer säkert att klara sig utan tillgång till stall, men jag är lite nojig OM något händer, Senskada (som pilot skrev) eller fång, knottinvastion. Ja, något som gör att de måste stå inne.
Jag kommer ta hem dom denna veckan. Ska fixa det sista på hagen idag. Blir helt deprimerad av att se min häst så olycklig i liten grushage :( Och jag får mer tid att greja på gården, ska måla innan vi flyttar in i huset bland annat. Har inte hunnit med allting riktigt.
https://www.lantbutiken.se/kellfri-grinden
Sådan här har jag använt, inte det billigaste, men går att få rabatt vid fler.
 
Nu har mina hästar flyttat hem till mitt eget stall :)
Hade besök av första grannen efter ca 20 min. Andra grannar gjorde vågen när vi körde förbi. Så känns som att vi inte kommer ha problem med grannarna :D
 

Bifogade filer

  • A6E31DF4-7504-43F9-864A-4554676B1A40.jpeg
    A6E31DF4-7504-43F9-864A-4554676B1A40.jpeg
    202,8 KB · Visningar: 53
Nu har mina hästar flyttat hem till mitt eget stall :)
Hade besök av första grannen efter ca 20 min. Andra grannar gjorde vågen när vi körde förbi. Så känns som att vi inte kommer ha problem med grannarna :D
Va härligt att få hem dom!! På torsdag åker mina hem!!
Jag hade oxå besök av 3 st grannar igår när jag stod och skruvade staket :D En hade själv hästar och de tyckte allihop att det ska bli kul med lite djur. Skönt! Finns ju inget värre än att ha grannar som hatar hästar.
 
Vi flyttade ju ganska nyligen. Ligghallen och hagar var ju givetvis klart innan vi flyttade hästarna men det finns fortfarande ingen box klar i nuläget. Vi resonerade (och resonerar) att vi löser det om vi måste. I värsta fall köper vi en utebox. Nu håller vi på med ett litet tillfälligt stall där det blir en stor box och en uppbindningsplats som jag hoppas är klart om någon månad. Det får bli mitt tillfälliga ställe att vara på tills vi har möjlighet att göra stall i en del av den gamla ladan (men det är ett enormt projekt). Vilket känns helt okej för min del. Så länge jag har någonstans att stå torrt och göra iordning, det finns en box vid behov och någonstans att ta vägen så är jag tillfälligt nöjd. Även om jag ändå drömmer om ett riktigt stall såklart. Hästarna kommer dock alltid att gå på lösdrift!

Men jag skall faktiskt se om man kan köpa hem ett par såna där Kellfri grinden. Är sjukt smart att ha hemma och jag hade enkelt kunnat dela av en del av lösdriften med hjälp av sådana vid behov :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 365
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp