Snackistråd eget stall/gård del 2

Är det någon här som satt myggnät i stalldörren?
Det bredaste jag sett hittills är 150x500 cm. Och om jag kapar det så det blir 2 st 150x250 så ska det räcka. Helst hade jag velat ha färdiga med blytyngd nedtill.
Jag hade det i mitt förra stall! Köpte en ram som man kunde köpa och kapa till rätt storlek och sätta in nät i. Hade den innanför den vanliga dörren, som en egen dörr alltså
 
Här kommer lite bilder på vårt stall som är klart. Väntar bara ett till besök av eletrikern och ett av rörläggaren.
 

Bifogade filer

  • 2FF7B839-DFA4-43AD-8496-21E6FFEB3B09.jpeg
    2FF7B839-DFA4-43AD-8496-21E6FFEB3B09.jpeg
    247,8 KB · Visningar: 81
Idag orkade vi göra klart ena sommarhagen. Dom har haft gräs i alla dom andra också men nu blir det utegång på natten (ska få komma in imorgon på dagen en sväng)
I slutet av månaden så blir dom 3 också. 😁
 

Bifogade filer

  • 0293515C-55E4-441B-8477-8ADFD2E3E403.jpeg
    0293515C-55E4-441B-8477-8ADFD2E3E403.jpeg
    384,7 KB · Visningar: 82
Någon av er som har köldridåer till era lösdriftar? Alltså såna där plastremsor som hänger ner.
Vi har haft väggar i lösdriften där hästarna har fått gå som i ett L för att komma in. För att få det vindskyddat. Dom här väggarna har varit löstagbara för att göra utmockningen med Bobcat smidigt. Dock har det inte blivit så smidigt då mycket av gödslet hamnat just runt väggen och man har fått mocka för hand mycket innan man kunnat få bort väggarna och komma in med maskinen. Nu har vi tagit bort dom och det känns genast mycket enklare och luftigare där inne. Öppningen ligger mot en sida där det inte blåser så mycket då stallbyggnaden ger lä. Men vill ändå ha nån form av vindskydd i öppningen ändå. Så kollar runt lite efter att beställa köldridåer :) Finns ju dock olika tjocklekar och funderar på vilken jag ska ta?🤔 Något annat att tänka på?
 
Någon av er som har köldridåer till era lösdriftar? Alltså såna där plastremsor som hänger ner.
Vi har haft väggar i lösdriften där hästarna har fått gå som i ett L för att komma in. För att få det vindskyddat. Dom här väggarna har varit löstagbara för att göra utmockningen med Bobcat smidigt. Dock har det inte blivit så smidigt då mycket av gödslet hamnat just runt väggen och man har fått mocka för hand mycket innan man kunnat få bort väggarna och komma in med maskinen. Nu har vi tagit bort dom och det känns genast mycket enklare och luftigare där inne. Öppningen ligger mot en sida där det inte blåser så mycket då stallbyggnaden ger lä. Men vill ändå ha nån form av vindskydd i öppningen ändå. Så kollar runt lite efter att beställa köldridåer :) Finns ju dock olika tjocklekar och funderar på vilken jag ska ta?🤔 Något annat att tänka på?
Vi har köldridå på vår lösdrift 😁
Finns bilder på vår hemsida!
 
jag har lagt bud på en liten gård :nailbiting:, tror iofs inte att jag får den då det fortfarande är under vad säljaren vill ha och detta är mitt maxbud.

är 1,2hektar hagar och ett litet stall med en box på 2*3m och en som är max 2*2m så är på millimetern att min får bo där.
men tänker att det vore smidigt att bygga om själva stallet till lösdrift och sätta in två väldigt basic boxar i ladan.
är ju enklare att göra tvärt om men vill kunna förvara foder i ladan då loftet är lite skrangligt samt att mina vagnar vill stå under tak :p.

tvekar lite då huset är precis vid en 80väg där folk gärna håller 110kmh.. och jag har 2 katter som brukar vara mer ute än inne :/. typ alla körvägar blir också att man får köra en 50m längst 80vägen för att komma ut på bättre vägar, men där så finns det väldigt många fina vägar att köra på :).
 
Har alltid haft eget stall, 3 stycken olika under 20år. Och aldrig har jag haft rinnande vatten i stallet. Varje dag har jag kört vatten i dunkar i skottkärra från huset. Men nu blev drömmen sann och vi har äntligen kopplat in :love: både en kran med slang till hagen och i diskbänken i sadelkammaren. Även förberett för vattenkoppar:) fördelen med att ha fått slita i alla år är att man verkligen uppskattar det nu:love:
 
Har alltid haft eget stall, 3 stycken olika under 20år. Och aldrig har jag haft rinnande vatten i stallet. Varje dag har jag kört vatten i dunkar i skottkärra från huset. Men nu blev drömmen sann och vi har äntligen kopplat in :love: både en kran med slang till hagen och i diskbänken i sadelkammaren. Även förberett för vattenkoppar:) fördelen med att ha fått slita i alla år är att man verkligen uppskattar det nu:love:
Grattis!
Jag kör dunkar på vintern och tycker det är så skönt när sommaren kommer och det fungerar.
Men jag kommer inte behöva vänta så länge som du gjort, men några år kommer det ta innan vi har vintervatten (och ett stall som håller sig på ett par plusgrader året runt :angel: )
 
Grattis!
Jag kör dunkar på vintern och tycker det är så skönt när sommaren kommer och det fungerar.
Men jag kommer inte behöva vänta så länge som du gjort, men några år kommer det ta innan vi har vintervatten (och ett stall som håller sig på ett par plusgrader året runt :angel: )

Vi körde på isolerat/uppvärmt på en gång :D
 
Vi körde på isolerat/uppvärmt på en gång :D
Jo, men vi har ju bara det tillfälliga stallet som egentligen bara är sjukboxar nu,
Eftersom ytterväggar ska bytas, tak ska höjas och nytt golv gjutas tar det ju en stund.
Däremot vill jag inte ha 15 grader varmt i stallet som en del har, det blir så jobbigt för dem med temperaturskillnader då.
Mina går ju på lösdrift annars och kommer antagligen göra mycket sedan med.
Så jag anser nog att vi gör allt på en gång med stallet egentligen. Men minst en sjukbox är det lag på, och jag tycker de tär bekvämare med en per häst så vi gjorde två.

Vi har tyvärr inte obegränsat med pengar och jobbar heltid båda två. Vi har ett renoveringskonto med bra status än så länge men det springer ju iväg om man köper in folk till att göra allt i drömstallet.

Och innan någon frågar om sjukboxar i minusgrader så har vi ju det hembyggda "solariet" på skötselplatsen där man kan ordna med dropp och så om det måste ges och inte går att få hästen till klinik :D

Jag väntar gärna på mitt drömstall :D
 
Grattis!
Jag kör dunkar på vintern och tycker det är så skönt när sommaren kommer och det fungerar.
Men jag kommer inte behöva vänta så länge som du gjort, men några år kommer det ta innan vi har vintervatten (och ett stall som håller sig på ett par plusgrader året runt :angel: )
Jag har i och för sig vatten "utomhus", i pannhuset på andra sidan gårdsplan. Och en vagn och pirra att välja på att köra dem med. Mycket smidigare än skottkärran :D
 
Jo, men vi har ju bara det tillfälliga stallet som egentligen bara är sjukboxar nu,
Eftersom ytterväggar ska bytas, tak ska höjas och nytt golv gjutas tar det ju en stund.
Däremot vill jag inte ha 15 grader varmt i stallet som en del har, det blir så jobbigt för dem med temperaturskillnader då.
Mina går ju på lösdrift annars och kommer antagligen göra mycket sedan med.
Så jag anser nog att vi gör allt på en gång med stallet egentligen. Men minst en sjukbox är det lag på, och jag tycker de tär bekvämare med en per häst så vi gjorde två.

Vi har tyvärr inte obegränsat med pengar och jobbar heltid båda två. Vi har ett renoveringskonto med bra status än så länge men det springer ju iväg om man köper in folk till att göra allt i drömstallet.

Och innan någon frågar om sjukboxar i minusgrader så har vi ju det hembyggda "solariet" på skötselplatsen där man kan ordna med dropp och så om det måste ges och inte går att få hästen till klinik :D

Jag väntar gärna på mitt drömstall :D

Du behöver inte gå in i något försvarsläge, jag menade bara att vi isolerade/la frostskyddskabel nu direkt när vi drog vattnet så jag även kommer kunna använda det i vinter. Jag vet mycket väl vad det kostar i tid/pengar att bygga stall. Det här är som sagt vårat tredje och vi har gjort allt själva. Stallet är oisolerat och hästarna går på lösdrift. Så något isolerat stall har jag inte och vill inte ha.
 
Du behöver inte gå in i något försvarsläge, jag menade bara att vi isolerade/la frostskyddskabel nu direkt när vi drog vattnet så jag även kommer kunna använda det i vinter. Jag vet mycket väl vad det kostar i tid/pengar att bygga stall. Det här är som sagt vårat tredje och vi har gjort allt själva. Stallet är oisolerat och hästarna går på lösdrift. Så något isolerat stall har jag inte och vill inte ha.
Hehe sorry, dålig dag.
Skriver ett inlägg om det nedan..
Vi använder vatten som redan fanns draget så länge. Men det ska såklart förbättras och ses över sedan.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
565
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 538
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp