Snackistråd eget stall/gård del 2

29738

Taget från huset. Nu går dom ute tillsammans
 
Funderade även på mobila tävlingsstallar idag. De kan man långtidshyra. De hade ju bara varit att ställa in i ladan. Ska ringa imorgon och se vad det kostar att hyra.
@Miiikaela_ Skönt att höra att även ni har tagit hem hästarna utan att ha ett fungerande stall. Jag tror som du, man löser det om man måste!!
 
Vi behöver två uppbindnings (eller vill ha, eftersom vi ofta rider ihop alla tre) och så en uppbindning på gången. Har 5,5 m till förfogande. Ska vi ha en på 3 och en på 2,5 eller två på ca 2,75?
Blir det någon inackodering längre fram så vill vi inte ha det trångt.
Jag tänker på ca 3m, saknas det någon decimeter, eller är det centimeter?
 
Vi behöver två uppbindnings (eller vill ha, eftersom vi ofta rider ihop alla tre) och så en uppbindning på gången. Har 5,5 m till förfogande. Ska vi ha en på 3 och en på 2,5 eller två på ca 2,75?
Blir det någon inackodering längre fram så vill vi inte ha det trångt.
Jag tänker på ca 3m, saknas det någon decimeter, eller är det centimeter?
Har du hästarna parallellt då eller efter varrandra?
Parallellt kan de ju stå med en uppbindning i mitten och sen 2.5m till ringarna bredvid.
 
Vi har tre ha till ca 7 hästar. Hyr även bete på två ha på annan plats. Funkar bra. Man önskar ju alltid mycket mark men den är så dyr i södra Skåne.
 
Har du hästarna parallellt då eller efter varrandra?
Parallellt kan de ju stå med en uppbindning i mitten och sen 2.5m till ringarna bredvid.
De kommer bli bredvid varandra med en uppställningsbåge emellan som är fylld med plank.

Där vi har våra hästar nu är det jättetrångt med både hästar och människor, när man t.ex. ska ta sig förbi med sadlar. Så vill få till det bra om vi dessutom skulle bli fler i stallet så småningom.
 
De kommer bli bredvid varandra med en uppställningsbåge emellan som är fylld med plank.

Där vi har våra hästar nu är det jättetrångt med både hästar och människor, när man t.ex. ska ta sig förbi med sadlar. Så vill få till det bra om vi dessutom skulle bli fler i stallet så småningom.
Skippar du planken emellan och bara har bågar så klarar man sig på 1.5m ^_^. Jobbade i försäljnings stall där det var två uppställningsplatser med bågar på 2m och en på 1.2m och resten var i stallgången på 4+m.
Oftast använde jag bara den på 1.2m då det var under solariet =varmt på vintern men hästarna stod bäst där då de inte kunde dansa runt och även om man fick backa in dom så hade ingen problem att gå in :).
Stallgången var för bred för min smak, var så att de kunde snurra runt nästan :o. Och när man gör i ordning okända hästar och flera åt gången så är det säkrare med lite mindre rörelseutrymme :p.

Dvs var inte rädd över att 2.ngt blir för litet ;). Spec om spiltorna är tillräckligt långa.
 
Vi behöver två uppbindnings (eller vill ha, eftersom vi ofta rider ihop alla tre) och så en uppbindning på gången. Har 5,5 m till förfogande. Ska vi ha en på 3 och en på 2,5 eller två på ca 2,75?
Blir det någon inackodering längre fram så vill vi inte ha det trångt.
Jag tänker på ca 3m, saknas det någon decimeter, eller är det centimeter?

I tidigare hästföreskrifter fanns minimimått för uppbindning, försöka kolla där?
(Vet inte vad de nya innehåller)
 
I tidigare hästföreskrifter fanns minimimått för uppbindning, försöka kolla där?
(Vet inte vad de nya innehåller)
Tack för tipset, har redan kollat där. Eftersom det är minimimått vilket uppfylls (såklart), däremot är rekommendationen 3 m om man kollar in SvRf råd. Det är ju egentligen en liten parentes, men samtidigt när man bygger från grunden så vill jag inte så efteråt och tänka att varför snålade jag på det? (Eller när jag försöker kånka dit en tung w-sadel för den delen.)
 
Ni som har höjt taket i stallet, hur mycket kosta de och hur jobbigt var de. Ska hyra ett stall och takhöjden är rätt låg. Inga problem för min ponny då han är under 150. max 150 i mankhöjd i stallet nu. Kompisen har en häst över 170 så behöver höja rejält. Vi har fått lov av stallägaren och göra vad vi behöver för och kunna få ett godkänt stall.
 
Ni som har höjt taket i stallet, hur mycket kosta de och hur jobbigt var de. Ska hyra ett stall och takhöjden är rätt låg. Inga problem för min ponny då han är under 150. max 150 i mankhöjd i stallet nu. Kompisen har en häst över 170 så behöver höja rejält. Vi har fått lov av stallägaren och göra vad vi behöver för och kunna få ett godkänt stall.
Det är omöjligt att säga utan att se byggnaden och göra ett antal beräkningar.
Finns det ett innertak som bara ska slitas bort, eller är det loftgolv eller till och med yttertak som ska höjas?
Det är många aspekter som kommer påverka priset.
Byggnadens storlek, materialåtgång, hur konstruktionen ser ut är några faktorer.

Om du ska ta in hantverkare att göra det kommer det säkerligen kosta en hel del.
Jag hade aldrig gjort ett sånt stort jobb på något jag bara hyr.
 
Under helgen fick islandshästarna börja gå över i gräshagen en stund. Igår glömde jag bort att flytta dit dom :angel: Taskig matte! Men tanken är att dom ska få öka på tiden där och till helgen börja gå halva dagen för att sen låta dom gå hela dagen (natten i den nerbetade hagen ihop med shettisen) om dom håller hullet. Är så himla rädd för fång så jag vill hålls dom i god form.
 
Inte världens roligaste bilder.
Men vattnade, saltade och krattade corall igår kväll 😁.
Förhoppningsvis håller det sig dammfritt så jag inte behöver vattna så ofta även i sommar. Sen kan det ju få regna ibland dessutom :angel:
Vad la du på för salt? Kommer inte ihåg hur mkt man ska ha mer kvm
 
Hade en byggare ute och tittade på gården. Hans kommentar var "ojoj" det här blir dyrt.
Ska träffa en arkitekt på tisdag som ska hjälpa oss med planlösning o.s.v. Vi får se om vi ska ta det i två omgångar, (bland annat) ska vi bygga ut boningshuset i stallet och göra rum ovanpå där det är loge idag.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
577
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 741
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp