Snackistråd eget stall/gård del 2

Dräneringen jag skrev om sist har inte blivit fixad. Att köra in grävare och traktor i den blötan som är nu efter allt regn skulle förstöra mer än det gör nytta tyvärr. Då är det bättre att det är som det är nu. Jag skottade lera och körde singel till grindhålet mellan hagarna för hand förra helgen istället och det blev bättre än det va. Nu önskar vi att det slutar regna :p

Ljuset på ridbanan blev bra iallafall! Två strålkastare och en förlängningssladd bara och det lyser mycket bättre än jag har vågat hoppas! :)

Har haft det lite tungt med skadad häst sen slutet av augusti men nu hoppas jag kunna sätta igång honom lite smått och hoppas skadan är läkt. Den andra hästen har haft vila hela november så honom satte jag igång nu under helgen :)

Inte fått klart lunchhagen än men stolparna är uppe iallafall. Ska dra tråd och se om vi har grejer hemma att bygga grind av.
 
Löjligt nöjd över hur bra den nya fodergrinden fungerar :) Maken hjälpte mig att slå ner stolp till själva hagen, skruva ihop en grind och hänga upp den. Resten fixade jag själv och det blev väldans bra! Roligt när man kommer på en idé som man sen får testa och får att funka!

Annars så har vi faktiskt fått lite minusgrader så det är knöggligt istället för lerigt i hagen där det inte är grusat. Shettisen tycker det är jobbigt men hon går försiktigt som tur är.
Den skadade hästen har fått börja trava och det ser bra ut!
 
Vi börjar få upp boxar nu!! Hela ladan inklädd med tjock plyfa nertill och vit panel upptill, öppningsbara fönster i varje box. Spolspiltan "gjord", målad tegel på ena sidan och plast mot träpanelen.
Nu ska fyra boxar upp, sista med branddörren till loftet sen kan vi börja använda det så smått. Har däremot släpat efter med att byta ut all el och sätta upp ny belysning och få rätt på vattnet.
 
Det är så fint!! 😍😍😍

Myrbys Fårö boxar med bambuplank. Tilltagen storlek på boxarna för de som står inne på natten.
I januari ska projekt sadelkammare tas tag i, ett mindre isolerat utrymme (tidigare förrådsutrymme på gården) som ska fräschas upp och så ett kallutrymme utanför där övrig förvaring ska ske.
Hade egentligen velat ha uppvärmt fika-rum utanför, men det är tomt loft ovanför så värmen kommer gå rakt ut.
En fördel när allt är byggt i sten med tjocka väggar, det finns naturliga brandceller + att båda loften har fått brandväggar mot hästarna.

Tillbaka till sadelkammaren, vill ju såklart ha enkla men snygga sadelhängare o.s.v. Har ni lust att lägga upp hur det ser ut hos er?
Googlar och har mig, men roligare att fråga de som har en funktionell sadelk. hemma.
 
Planerar för att ev. grusa upp två grushagar för att kunna låta gräshagarna vila när det är som blötast/ gräset betas ner för kort under vintern.
Jag har lyssnat på två timmars podcasts om hur man tar hand om betet och hur man bäst utfodrar med bete som huvudintag. Fick lite inspo och en bra bild av det "stora sammanhanget".

För hästen som har PPID så hade det nog varit bäst om han gick i grushage när gräset sätter igång och växer, tills det är högt och överblommat. (Han kommer ha sällskap dock, jag tycker det är viktigare än att den andra hästen för gå på bete),

Jag får dock dåligt samvete bara av tanken på att stänga in de på en mindre yta.
Men för de andra hästarna, så hoppas jag att det blir lättare att rotera hagarna på ett smart sätt, så att de hinner återhämta sig emellan. Får jag till det så är tanken att de inte behöver gå så länge åtgången i grushage.

Jag vet att en del av er här har grusat upp, stänger ni även in hästarna där i perioder, eller är det bara där de trampar upp som mest?

Någon som vill dela med sig av sina planer för stall och gård, nu detta år?

Vi ska även fixa belysning till ridbanan nu inom de närmsta veckorna, även då belysning ut mot hagarna och runtikring gården. Men jag märker redan att de blir lite (lite) ljusare på morgnarna nu! LÄNGTAR till våren och sommaren, även om jag inte hade tackat nej till rejält med snö först.
 
Här måste jag ju börja hänga mer känner jag:)

Vi håller på med det sista i bygglovsritningarna. Sen ska de skickas in. Handläggning just nu ca 10 veckor. Så med förhoppning om att kunna sätta spaden i marken om ca 12 veckor. (måste få hem ritningarna först så de kan skickas in. Pga min pappa som blev riktigt sjuk under 2020 beslöt vi att lägga bygget på is. Men nu är vi på g igen. Idag hämtade jag hem en pall med tegel:bump: Ska hämta resten i helgen. Det är handslaget och boxarna ska muras med det.

Stallet blir 9,4*19,20m i innermått med en tillhörande carport på 4,80*9,60. I carporten ska foder, strö, skottkärra, osv får husera. Stallet blir isolerat, Sadelkammare, foderrum samt förvaring och torkrum för täcken.

Nu så här i sista stund har vi insett att det inte blir ekonomiskt försvarbart med den glasade ventilerade nock som vi hade tänkt ha. Detta då den egentligen inte är anpassad för ett isolerat tak och saxstolar. Så om vi skulle ha den skulle vi få bygga en "tunnel" på 10 m i taket. Vilket drog iväg i arbete och kostnad. Så istället blir det en fläkt som frånluft på ena gaveln. Men, man får se fördelar då det helt plötsligt tillkom 52 000:- i budgeten. Så några val som jag valt bort kommer nu läggas till. Vem hade trott att spröjs till ett fönster kostar 1000:-. Nu blir det spröjs;)

Material i boxarna blir galvat, handslaget tegel och bambu. Öppningsbara fönster med V-galler.
Gångarna i stallet kommer vi stämpla så de er ut som kullersten. Stallmatta på uppbindningsplatser.

Just nu sitter vi och kollar på uppvärmning av de varma utrymmena, luftavfuktare, varmvattenberedare samt vattenhinkar till boxarna. För mig som älskar att planera i minsta detalj så är detta paradiset.

Stallet levereras av Lövångers bygg, stallinredning samt fönster av Abequus. Jag har designat boxarna själv.

För övrigt så gör vi det mesta själva och ska även sätta staket runt ridbanan, få upp belysning samt fylla på mer underlag.

(Kanske skulle starta en egen tråd för de som vill följa bygget?)
 

Bifogade filer

  • Fasad 210107 ©.jpg
    Fasad 210107 ©.jpg
    153,5 KB · Visningar: 69
Hej,
Precis köpt gård och undrar en sak. Gården som är köpt ligger på landet med ett par hundra m till grannen på andra sidan. Både hus och ladugårdslängan är faluröda liksom resten av gårdarna i omgivningen. Är en gård från 1800. Träet känns trött och slitet.

Funderar över att måla huset vitt med betsade trädetaljer. Längan funderar jag på att måla brunt (eller byta plank och olja/betsa) och behålla ovandelen vit som redan är putsad. Funderar över om det är så pass annorlunda att jag bör höra med grannen om det är ok eller gör jag som jag vill i detta fall? Om något år tänker jag bädda in gården med häck utmed vägen så då lär ju ingen störas?

Folk i byn kan säkert tycka en del men samtidigt så är det ingen anskrämlig kulör jag tänker byta till men helt klart får gården en annan karaktär.

Så ni med gård, är det min egen angelägenhet eller byns? 🙈
 
@MaRomer åh vad spännande! Jag kan inte svara på om du ska starta en egentråd eller inte, men det ska bli spännande att få följa i vilket fall som!
Hur mycket mark har ni och hur har ni tänk t med hagar?
 
@MaRomer åh vad spännande! Jag kan inte svara på om du ska starta en egentråd eller inte, men det ska bli spännande att få följa i vilket fall som!
Hur mycket mark har ni och hur har ni tänk t med hagar?
Vi har sammanlagt 4.8hk har hagar på ca 3 Hk av dessa. Hälften är rena skogshagar. Som förhoppningsvis blir mer gråa på genom pren. Har ca 1 Hk kvar som vi vill hägna in. men är massa sly att röja upp först 😂Hagarna gjorde vi för några år sedan. Har ägt gården i 7 år. Bott där i tre år (byggde nytt hus). Så har idag ett utestall med två boxar.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210118-133544.png
    Screenshot_20210118-133544.png
    238,7 KB · Visningar: 64
Hej,
Precis köpt gård och undrar en sak. Gården som är köpt ligger på landet med ett par hundra m till grannen på andra sidan. Både hus och ladugårdslängan är faluröda liksom resten av gårdarna i omgivningen. Är en gård från 1800. Träet känns trött och slitet.

Funderar över att måla huset vitt med betsade trädetaljer. Längan funderar jag på att måla brunt (eller byta plank och olja/betsa) och behålla ovandelen vit som redan är putsad. Funderar över om det är så pass annorlunda att jag bör höra med grannen om det är ok eller gör jag som jag vill i detta fall? Om något år tänker jag bädda in gården med häck utmed vägen så då lär ju ingen störas?

Folk i byn kan säkert tycka en del men samtidigt så är det ingen anskrämlig kulör jag tänker byta till men helt klart får gården en annan karaktär.

Så ni med gård, är det min egen angelägenhet eller byns? 🙈
Kör på det tänker jag. Me än kolla upp att använda dig av järnvitriol,bets och olja. Då blir färgen levande. Då den blir mörkare för varje år (järnvitriol gör det). Betänk har man i bara för att det inte annars syns någon nyans på ett tag.
 
Kör på det tänker jag. Me än kolla upp att använda dig av järnvitriol,bets och olja. Då blir färgen levande. Då den blir mörkare för varje år (järnvitriol gör det). Betänk har man i bara för att det inte annars syns någon nyans på ett tag.
Tack! Ska ta med mig detta i planeringen. Det ska bli så kul att väcka gården till liv 😍👌.
 
Årets planer här hemma är att bygga färdigt boxarna. Vi har redan hunnit få upp ett verktygsförråd inne i stallet, där bara dörren saknas. Behöver kunna låsa in grejerna någonstans sen när själva stallet kommer stå öppet.

I boxarna och stallgången blir det gummimattor, eftersom svärfar tyckte betongen var för ful och ojämn 😅 så nu har jag en stor hög sådana som väntar på att bli utlagda..

Vi behöver också lösa lerproblem i vinterhagen men mannen vill inte grusa utan lägga markarmering. Sommarhagen ska byggas i vår och den klurar jag en del på hur den ska dras :)
 
Planerar för att ev. grusa upp två grushagar för att kunna låta gräshagarna vila när det är som blötast/ gräset betas ner för kort under vintern.
Jag har lyssnat på två timmars podcasts om hur man tar hand om betet och hur man bäst utfodrar med bete som huvudintag. Fick lite inspo och en bra bild av det "stora sammanhanget".

För hästen som har PPID så hade det nog varit bäst om han gick i grushage när gräset sätter igång och växer, tills det är högt och överblommat. (Han kommer ha sällskap dock, jag tycker det är viktigare än att den andra hästen för gå på bete),

Jag får dock dåligt samvete bara av tanken på att stänga in de på en mindre yta.
Men för de andra hästarna, så hoppas jag att det blir lättare att rotera hagarna på ett smart sätt, så att de hinner återhämta sig emellan. Får jag till det så är tanken att de inte behöver gå så länge åtgången i grushage.

Jag vet att en del av er här har grusat upp, stänger ni även in hästarna där i perioder, eller är det bara där de trampar upp som mest?

Någon som vill dela med sig av sina planer för stall och gård, nu detta år?

Vi ska även fixa belysning till ridbanan nu inom de närmsta veckorna, även då belysning ut mot hagarna och runtikring gården. Men jag märker redan att de blir lite (lite) ljusare på morgnarna nu! LÄNGTAR till våren och sommaren, även om jag inte hade tackat nej till rejält med snö först.

Våra går ju på lösdrift så vi har grusat upp där det blir mest tryck och där det är som blötast dvs för oss runt ligghall, vatten, foder samt en grusat väg ner i hagen då det finns en svacka som blir blöt. Men allt är väl relativt. Jag har ju mina på lösdrift och skulle aldrig vilja stänga in dom på lite yta men alltid erbjuda bra med torra platser att vara på. Sen är ju inte vi beroende av att deras vinterhage "hämtar" sig utifrån betestillväxt. Vi har gott om bete. Deras vinterhage är ca 1 ha i grunden och så fort det är kallt/torrt öppnar vi upp till 0,5-1 ha till (dessa hagar fungerar också som invänjnings-hagar på våren och även som sista bete på hösten innan det blir blött och vi ställer dom i ordinarie vinterhage. Vår hade blir dock aldrig riktigt så hårt åtgången. I svackan (ca 1/7 av hagen) blir det upptrampat och lerigt men i övrigt håller den sig bra men det är ju pga få hästar på relativt stor yta :) Sommarhagar har vi 3 mindre på ca 0,5-0,7 ha styck samt en stor på ca 3ha med framförallt skogs/ängsbete. Så i regel vilar vår vinterhage från andra veckan i maj tillmitten på september. Kanske att de går en/ett par korta perioder i de hagarna om det behövs för betet eller vid extremt varma perioder/högt insektstryck då de gärna vill ha sin ligghall.
 
Vi har mycket att göra på gården generellt i år men om man tänker på det som bara är till hästarna är det egentligen bara ridbanan. Lite hagar ska stängslas om utifrån ridbana och andra förändringar på gården. Men annars är vårt primära mål ridbana, väg till/från ridbana samt belysning till den. Och det räcker gott för att lämna ett hål i plånboken 😅 men det ska bli fantastiskt att ha en ridbana hemma. Kommer komplettera gården bra.

Just ja vi ska så in vallen också. Eller inte vi men en grannbonde :) den ska förhoppningsvis på sikt ge oss nästan hela vårt årsbehov av hösilage. Vilket känns kul. Det blir inte mycket billigare än att köpa eftersom vi behöver hyra in för att få jobbet gjort men det känns roligt att ge dom från egen vall.
 
Dagens uppgifter i stallbyggarens vardag:
*Uppdatera stalleverantören om ändringar
*Kontakta två betongföretag gällande betong och stämpling av stallgång
*Kontakta betongföretag gällande hyra av stämplar (matriser)
*Försöka få koll på alla siffror:crazy:
 
Ni som gjutit platta till stall. Någon som har gjutit med Självkompakterande betong, SKB? DVS betong man inte behöver vibrera
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 164
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 001
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp