Sv: Snacktråd för AR-frälsta!
Ja det var helt klart bra klipp också.
Ska bli spännande att se fortsättningen på hur dom tänkt att man ska lösa det också och inte bara hur man ska upptäcka sina brister!

Kan ju ha varit därför jag uppfattade det så negativt, att man sitter där och funderar- jaha, men hur ska man göra för att hästen INTE ska göra sådär då?

Öppnorna var ju som förslag, och slutor och böjning överlag, men inte rent konkret hur man får hästen att utföra det om den redan har såna problem som beskrivits innan. Inte alltid det lättaste!
Min häst är tydligen högerhänt och böjd till vänster (det visste jag sen innan med tanke på att ET´n sagt precis samma sak fast genom att klämma på reflexpunkter!

tidigare var hästen böjd till höger lustigt nog, då hade vi problem BÅDE med att den flöt ut i högervarvet och att den sneddade inåt, nu är det "bara" problem med att den sneddar inåt och går lite lättare att parera genom att tänka öppna). Den här triangeln, kommer inte ihåg vad hon kallade den, har jag också märkt av framförallt i vänstervarvet.
Fick inte riktigt ihop det där med bakbenen, hästen går helst i sluta i högervarvet och öppna i vänstervarvet, enligt beskrivningen så borde den isf vara tvärtom. Kanske missuppfattade något!
Just det där att hästen lätt flyter ut i vänstervarvet och "hänger sig på väggen" = inte vill svänga inåt utan lägger för mycket vikt på ytterbogen, det är något vi övat supermycket med och det räcker ju inte heller att öva öva öva, dels känns det som att man behöver en balans i det - gör man för mycket kommer ju hästen bara bli mer benägen att undvika det pga att det blir jobbigt och kanske t o m gör ont eller blir obehagligt när det inte är det läge den själv skulle ha valt att gå i. Är man för "snäll" eller inte rent tekniskt vet hur man ska få den gå rätt, då är det såklart inte bra heller.
Samtidigt som man får höra hur enormt skadligt det är och viktigt att hästen belastar jämnt mellan frambenen - det är det jag menar med att det är lätt hänt att göra för mycket.
Min häst skulle inte palla att gå rakriktad ett helt pass. Det skulle bli för mentalt pressande att inte få vila i sitt bekväma läge emellanåt.