Snacktråd för AR-frälsta!

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Hanna_Z
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 007
  • Visningar Visningar 167 754
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråd för AR-frälsta!

KL

Välkomna alla nya! Kul att vi blir fler! Fina nykomlingshästarna var!
Gaaalet stor den ena!:O

Idag var jag och lilleskit på Polobanan igen. Han är ju barfota och alla vägar/stigar är isgata. Så Polobanan vann över ridhuset iom att det var så soligt, vårigt och alddeles, alldeles underbart.:D

Vi hittade en hösilage-plast som nog blåst iväg från bredvid Polohästarnas hage. Den var ju först helt fasansfull. Tino kan omöjligt gå fram till läskigheter då matte sitter på. Och saker han aldrig ens tittat på om jag är på marken är livsfarliga så fort jag inte är på marken och stöttar.
Idag var det ingen pardon! Hästskrället skulle fram till plasten. Basta! Så när han började böka och visade antydan till att resa sig så drämde jag skänklarna i magen på honom så han flög fram. Han har ju rest sig en del, skrämt ryttare så och gjort det till en grej skulle jag tro. Om han reser sig slipper han ifrån. Det måste bort! Det är fullkomligt livsfarligt om han gör sånt. Så nu när han är genomkollad av vet under besiktningen för 2 v sen så vet jag ju att han är grön i kroppen. Alltså tog jag tag i problemet med hårdhandskarna på en gång. Och det fungerade. Han flög fram en gång. Men sen sjönk stressnivån och han blev tryggare av att jag visat var skåpet ska stå. Sen kunde vi gå runt och även över plasten.
Han fick spunk en gång när ett ekipage kom ur skogen. Då tog han till flykten och spraaang. Men han stannade och jag red direkt mot ekipaget och vi tränade på att se dem.
Han måste lära sig att inte resa sig, gå fram och inte bli rädd för saker bara för att jag inte står på marken och skyddar. Han måste förstå att jag skyddar honom uppsuttet med och lita på det. Idag kom vi ett microsteg närmare det.
Haha.. Man får vara glad för det lilla!
Jag tycker också jag börjar sitta bättre och bättre på honom. Hurra för mig!:banana:

Gubbstrutt och jag tog en liten repa i ridhuset. Bara att gå i skritt i sluta är jobbigt för honom nu. Han är stel stackaren. Nu måste matten få rida mer snart!

Ska till doktorn snart och hoppas på att få börja träna och rida mer då.

Tycker det lät som ett bra sätt att tackla problemet på, man känner ju även av om man faktiskt kan "gå på" i ett sånt fall eller om det krävs en annan inställning. Lät förresten inte helt fel med den där polobanan... :)

kl

Slänger in en film från i lördags på mig och Goliath. Flera av er vet ju vilket jobb det är med den där förbannade traven. Ute i skogen går det hur bra som helst och även "rakt fram" utan krav på form men så fort det ska till lite mera press så gäller det att hålla tungan rätt i mun. Men framåt går det iaf, ett pyttesteg i taget. Det är inte bara hästen som ska lära sig heller utan matte behöver komma på knepen för att få det att funka. Pga det hemska eländet som kallas för vinter har det inte direkt blivit nån träning heller så det var intressant att se hur mycket som fanns kvar av arbetet i höstas.

Tja...jag skulle kunna ursäkta oss i det oändliga och beskriva alla problemen i detalj, men undrar ni får ni fråga :)

http://www.youtube.com/watch?v=7d4P-m_SMLM

Tror säkert det är en bra metod när hästen ändå känner att du är lugn och trygg. Så länge det funkar! :D
Är ju skillnad tycker jag om man har det som standardlösning så fort hästen "dummar sig", känns så lätt hänt att man handlar orättvist gentemot hästen om man gör det i fel situation. Men jag gissar på att du känner din häst! ;)
Funkar polobanan bra trots obroddat alltså?
Än så länge funkar vår uteridbana, men här har det ju knappt börjat tina någon snö än utom inne inne i centrum där det är varmare.

Hanna_Z:
Kul med uppdatering! Syns att det går framåt iallafall! :)
Jag tycker fortfarande det ser ut som att han försöker springa ikapp sin tyngdpunkt, att han blir för låg fram, och skulle hellre ha lite högre huvudposition tills balansen blivit bättre och hästen kan "släppa ner" huvudet utan att falla fram. Bara som tips från en som upplevt ungefär samma fenomen ganska länge innan vi äntligen hittade en metod som funkade bättre för oss! ;)
"Lång och låg" kan ju vara olika från olika ekipage beroende på hur mycket man kan släppa fram/ner utan att hästen tappar strukturen/balansen, det kluriga brukar vara att hitta en gyllene medelväg där hästen söker men utan att hamna för långt ner.

Ja, jag har ju jobbat mycket med honom från marken och luskat ut vad jag tror funkar med honom. Man får bli rädd i min värld, absolut. Vad man inte får är stegra sig. Det är livsfarligt. Så det gör han bäst i att inte göra.:devil:
Spec när det mer var en protest mot att jag ville att han skulle gå fram än rädsla för plasten. För stegrandet kan komma i sånna situationer med, även avsuttet. Den gubben går inte mer då jag vet att han är frisk.
Hans kära mor var tydligen likadan.
Han är ju en "liten" energibomb med nerver och känslighet en masse. Men han är förbannat rolig med! Han har ju så lätt för sig.

Ang din film så måste jag ju säga att han är fantastisk söt! Och jag tycker inte du ska såga dig själv totalt. Du har en kanonsöt häst som du kommer framåt med. Hurra för det!
Däremot skulle jag, som den icke renodlade AR-ryttare jag är, göra en del annorlunda. Jag upplever att det nog skulle hjälpa er. Det jag hade gjort är att dra på en bridong/tränsbett och rida enbart på den. Där hade jag lärt hästen att i stillastående först och sen skritt och sen trav forma sig i halsen som jag vill. Tränsbettet är för att kunna hålla yttertygeln sträckt och på så sätt hålla bogen inramad(för nu ryggar han undan från bettet om än så litet). Jag menar nu inget drag/stöd/tryck i den, utan bara sträckt(och då han går fööör lågt säga till om det så klart, annars tippar han framlänges). För nu pekar bogarna utåt. Och han kan bara inte gå i balans om de gör det. Han kommer pinna på med för snabb takt i traven tills bogen kommer in. Då kommer han slappna av genom kroppen och kunna balansera sig och då också mentalt tagga ned. För att det ska funka måste du dock vara skitsnabb med att släppa i inner och kanske inte böja så mycket. Jag skulle istället testa höja innerhanden i böjningen för en stund och se vad som sker i hästens hals/eftergift mot tygeln då. Du får en annan effekt i tygeln och behöver inte böja så mycket. "Det man har för mycket av i inner får man för lite av i ytter". När inner kan bli loss kan du få honom på yttertygeln. Först då har du fått en in och utsida. När du kan styra runt utsidan och hålla hästen på linjen, alla kroppsdelar på linjen, så kommer den lugna sig.
Jag vet hur svåra de här hästarna kan vara mentalt med inre stress och löpskalle och hethet. Men det här jobbet brukar lugna dem iom att de får en chans att balansera upp sig i sidled och då kan börja balansera upp sig på så sätt att de bär mer bak och då kan sluta pinna på så mycket. Man kan då börja lägga in mer energi utan att takten triggas upp och steget blir markbundet, spänt och knatigt.
Sen går resten ganska fort.
Jag hade nog också skrotat tanken på den sk avlastningssitsen. För för att få till den bra måste man ha en helvetes styrka och balans. Och det har helt enkelt inte vi vanliga dödliga. En häst som ramlar fram gör det inte mindre av att man lutar sig fram själv. Då är fältsits i sadel gjord för att stå i bättre. Eller rida lätt iom att man då faktiskt sätter takten.

Hoppas du inte tar kritiken på fel sätt. Men det du har problem med tycker jag är något som en tränare så lätt skulle kunna ge dig redskapen att fixa. För det är vanliga problem som vi alla haft eller har. Men med rätt hjälp går det att fixa fort. Bara man får lära sig hur. Det behöver man inte vara en übertalang för. Men man tror ofta att man själv bara inte förmår mer och att det är så svårt. Det är faktiskt inte så svårt vissa saker. Hela biten att rida dressyr och fixa Skolor ovan mark korrekt eller rida GP är otroligt svårt. Men inte just det här basic-sakerna.
Din häst är toksöt och har inte jättesvårt för sig. Du verkar vara en helt normalbegåvad ryttare med viljan att lära dig. Så jag tänkte att jag iaf kan ge det ett försök.
Det här är ju min syn på saken. Och alla får ju tycka olika. Men jag har haft elever som tyckt annorlunda först och sen faktiskt insett att det ju går och faktiskt blev bättre. Sen finns det ju andra som tycker som de tycker och alltid kommer göra det. Det är lika okej det. Om du är en av dem så ber jag om ursäkt. Men tänkte att jag testar iaf.:laugh:

Ah den gyllene medelvägen ;) Vi hittade den ett par pass här i höstas med regelbunden träning och bra underlag, och på väg dit så har det varit såhär det ser ut. Som jag upplevt problemet med att ha huvudet lite högre är att han inte klarar av att slappna av i det läget. Det är då taktproblemen och tölten sätter in och han spänner sig och stressar. Så för att undkomma den fällan blir vi hjälpta av att släppa framåt-nedåt helt och hållet när han befinner sig i stressläge men väl söker nedåt. Jag får bli övertydlig och visa att det är nedåt vi ska tänka. De gånger han sen har fixat balans och takt har jag kunnat ge en liten signal om att "hit men inte längre" ska vi när han tänkte för mycket nedåt. Under det här passet kom vi dock inte så långt.

tuaphua: Tack för komplimangerna! Han är faktiskt en riktig sockertopp hela han nu för tiden efter att vi klarade ut ledarrollerna där i början :)

Jag förstår helt och hållet vad du syftar efter i ditt sätt att förklara för mig. Så red jag varmblodet jag hade tidigare när jag red "engelskt" eller vad man ska kalla det. Dock kände jag att jag inte kom åt grundproblemet genom att fokusera på bogarna, och jag känner på samma sätt med den här killen. Min "vardagstränare" och en tränare högre upp är inne på samma linje så än så länge kommer jag köra på nuvarande koncept. Och konceptet handlar om att problemet ligger i placeringen av bakbenen- vilket då påverkar var bogarna hamnar. Vi har ända sen start haft ett svagt vänsterben, kiropraktorn som var ute för tre veckor sen konstaterade att den höften var tre fingrar lägre än den högra. Alltså ganska mycket... Så när vänster ben är ytterbak skrider det utåt från volten istället för att "spåra". När vänster agerar innerbak faller det mer på plats under hästen men har även en tendens till att trycka ut ytterbog eftersom skjutkraften gärna blir större än samlingen.

Såå :) Vi jobbar med att stärka upp genom skolorna, än så länge i skritt eftersom traven i sig inte fullt ut funkar än. Flyttar in-ut på volt för att stretcha och lösgöra, många tempoväxlingar i skritten och här börjar han kunna sätta under sig riktigt bra baktill- när han slappnar av framtill. Sluta-tänk har gjort mycket i högervarvet för att få vänsterbak på plats...något jag även skulle kunna tänka mer på i själva övergången. På filmen gör jag en rätt kort övergång till trav i vänster varv en gång, just då kändes det att alla bitarna satt på plats och då tog jag ner till skritt för att belöna. Det skulle också vara ett sätt, att faktiskt göra kortare bitar där vi verkligen får till det och sen belöna med vila istället för att få till det nåt steg-tappa-hitta tillbaka-tappa...osv. Rida lite mer i detalj helt enkelt. Jag känner att jag börjar kunna honom så pass bra att jag skullle kunna ställa lite högre krav på mig själv och även på att han börjar få styrkan att placera sig rätt från början. Trycka på tålamod och repeat :)

Angående avlastningssitsen funkar den riktigt bra när vi hittar "mellanvägen"/ balansen. Kommer ihåg att jag skrev här i höstas att under ett pass kunde jag plötsligt räta på mig och bara följa med istället för att hålla balansen framåt och parera och korrigera i vart steg. Lättridningen tar jag dock till för att stressa ner honom och hjälpa honom finna takten och framförallt en ro i kroppen. Under vintern har vi nästintill varit utan sadel och vanlig nedsittning barbacka i alla gångarter har gett oss otroligt mycket. Jag har känt in hans rörelsemönster bättre och han har blivit så illa tvungen att röra sig mjukare och lugnare för att jag skulle kunna sitta kvar :)

Uppskattar verkligen era kommentarer! Det är kul att någon annan också ser att det går åt rätt riktning och man lär sig mycket av att tänka igenom och förklara varför man gör på ett visst sätt. Därtill är inte sagt att nuvarande sättet är det som kommer "lösa problemet", men just nu fortsätter vi på samma spår om det fortsätter att ge utdelning- som det faktiskt har gjort hittills.

Ni skulle tjänat på att rida fyrkanter istället för volter.
Om man ska rida "böjt" så som du gör så måste man ta igenom böjningen TOTALT, inte halvmesa liksom. Man måste helt enkelt böjja in huvudet så mkt att bogen reser upp sig och det är MKT böjning.
Eller så böjjer man utåt och får med sig ytterbogen. Hästen hade varit hjälpt av att ha stabil yttertygel och att svänga för ytterhjälper.
Bägge varianterna hindrar den från att luta inåt och vara så där obalanserad som den är.

Böja mycket? Är det inte det man alltid kritiserar AR för att göra just för mycket av? Just i nuläget tycker jag inte att jag ska böja mer i trav eftersom det gör att han får ännu svårare för att placera bakbenen utifrån en större böjning. Kanske ett par steg..men då skulle jag hellre tänka mer mot en öppna för att stärka det diagonala i traven för att komma åt en renare travtakt. Jag använder även ytterhjälper med en inramande lös yttertygel mot halsen samt en stödjande ytterskänkel när det behövs. Men jag tänker fortsätta med min "vision" om det inte är bogarna som ska rättas in i ledet utan att dessa kommer på plats när vi kan placera bakbenen och hittat en avslappnad balans. Vi har varit där så jag vet att det kan funka för oss.

Böja utåt har vi tränat en del i skritt, skulle ju kunna testas med trav också. Fyrkantsridning görs också i skritt med en del skolor inblandat, just för att få koll på alla delar av kroppen. Att ta upp det i trav känns fortfarande lite överkurs innan hästen ens hittat en stabil avslappning i traven.

Jag tackar återigen för tipsen, så länge de ges utan pekpinnar och att "du måste" göra på det ena eller andra sättet :)

Ja, men du rider ju AR så då måste jag ju anpassa tipsen efter det.
Det som man ogillar med AR är den böjningen du fastnat i. Det du kallar öppna. Den sliter mest och gör inte så mkt annat.
Ska man böjja så ska man göra det REJÄLT!

Ni skulle tjänat på att rida fyrkanter istället för volter.
Om man ska rida "böjt" så som du gör så måste man ta igenom böjningen TOTALT, inte halvmesa liksom. Man måste helt enkelt böjja in huvudet så mkt att bogen reser upp sig och det är MKT böjning.
Eller så böjjer man utåt och får med sig ytterbogen. Hästen hade varit hjälpt av att ha stabil yttertygel och att svänga för ytterhjälper.
Bägge varianterna hindrar den från att luta inåt och vara så där obalanserad som den är.

Du säger att du anpassar dina tips efter AR, men om du tycker att detta är "enligt AR" så tror jag att du behöver uppdatera dina kunskaper.

Man böjer tillräckligt mycket för att inner höft ska komma fram, inte mer.

Jag skulle lyssna både på Tua och Totola ang. din hästs form.
han kommer inte riktigt igenom kroppen i den formen du rider honom, och då blir det bara framtungt och slitsamt för hästen.
det dina tränare är inne på om bakbenen: hur ska detta problem lösas i denna formen? den kan inte bära för bak vare sig i skolor eller annat, dvs den kan inte stärka sig så som du avser, om den får springa så framtung.

jag skiter i vilken skola du rider nu, helt ärligt, men jag undrar vad för kriteria det är dina tränare agerar. Hur har de motiverat det hela för dig, ang. hur ni ska jobba för att få till bakbenen och stärka hästen? Jag tycker nämligen argumentet faller på sin egen orimlighet.
Hästen kommer inte heller spåra förrän bogar är på plats. så man kan inte jobba på problemet som om det vore två separata delar.

Tycker det lät som ett bra sätt att tackla problemet på, man känner ju även av om man faktiskt kan "gå på" i ett sånt fall eller om det krävs en annan inställning. Lät förresten inte helt fel med den där polobanan... :)

kl

Slänger in en film från i lördags på mig och Goliath. Flera av er vet ju vilket jobb det är med den där förbannade traven. Ute i skogen går det hur bra som helst och även "rakt fram" utan krav på form men så fort det ska till lite mera press så gäller det att hålla tungan rätt i mun. Men framåt går det iaf, ett pyttesteg i taget. Det är inte bara hästen som ska lära sig heller utan matte behöver komma på knepen för att få det att funka. Pga det hemska eländet som kallas för vinter har det inte direkt blivit nån träning heller så det var intressant att se hur mycket som fanns kvar av arbetet i höstas.

Tja...jag skulle kunna ursäkta oss i det oändliga och beskriva alla problemen i detalj, men undrar ni får ni fråga :)

http://www.youtube.com/watch?v=7d4P-m_SMLM
Förbannade traven:confused:

Den kan ju trava normalt!
Den får problem när du stryper dens naturliga trav.
Ge den förutsättningar o jobba utifrån som den travar på denna filmen:bow:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=30IcARukkzs

Ja, jag vet att man tänker så, att innerhöft ska komma fram och det är ju en bra tanke. Men om man inte har bålböjningen först så åker ytterbog lika mkt utåt som innerhöft åker fram och magen åker inåt och ytter rygghalva sänks, Man får då ingen påverkan på viktfördelningen på frambenen.

Jag är inte emot böjning, använder det själv, men för att det ska ge något måste man böjja så mkt att hästen börjar luta utåt (eller rättare sagt slutar luta inåt) , dvs lägga vikt på ytter framben. Då snackar vi effektiv ridning.

Men jag vill inte tjaffsa, gav bara ett råd om hur hon skulle förbättra.

Okej, då nöjer jag mig med att säga att jag inte alls håller med dig när du beskriver vad som händer i hästens kropp vid böjning. För att inner höft ska komma fram krävs det att bålen roterar utåt, alltså precis tvärt emot det du beskriver.

Det är ok att inte hålla med:-)
Vi har rätt båda, båda sakerna kan hända, det ena är uppbyggande, det andra är det inte.
Vill inte förstöra denna tråd med "antiARtjaffs", försökte bara ge konstruktiv kritik eftersom det efterfrågades.Så fortsätt gärna tjaffsa på mig men ta det i en annan tråd så att det inte blir antiAR här med.

Anledningen att folk reagerar så starkt är nog att det säger emot varandra det man säger sig "ha som tänk" och hur det ser ut i praktiken. Har man som tänk att saker och ting ska ske bakifrån så ska man ju inte heller rida "lång och låg" utan att först ha balans nog bakifrån för den form man ber om. Innan dess så är det så lätt att rubba balansen istället. I skritt är det ju oftast lättare att hålla balansen så det känns som en lagom gångart att experimentera med det där mellanläget i hur mycket man kan släppa fram/ner utan att tappa ram och balans. Men i traven känns det som att pållen behöver ganska mycket mer bakifrån innan den har en chans att kunna balansera ens i närheten av lång och låg.
En bra balanserad lång och låg i trav är svårare att få till än en ok "normal" form! :p Fast i det här fallet skulle jag väl snarare säga att om man ska gå efter konceptet - rida bakifrån - då kanske det vore läge att strunta i formen helt och hållet till förmån för att få hästen i en fri form först och främst, och därifrån jobba sig till fler pusselbitar till en bra form som tro´t eller ej faktiskt brukar komma av sig själv om förutsättningarna finns.

Men du får gärna förklara om jag missförstått, angående att rida bakifrån tänker jag! :)

+ alla: Trevligt med så många engagerade förslag och råd. Jag tar sånt i beaktande som jag tror kan funka för oss i nuläget. Snart kommer träningarna igång efter vintern och då får vi se hur vi bestämmer oss för att fortsätta utveckla traven.

Nu avslutar jag diskussionen.

Din häst är verkligen söt, för den liknar min:p Är det en nordsvensk?

Jag kan inte alls avgöra om vad dom andra diskuterar här. Men jag såg båda filmerna som fanns här och det såg väldigt olika ut tycker jag. Så jag undrar vad du tycker, vilket var bäst tycker du? Var det din tränare som red på den sista? Det vore roligt också att höra vad dom andra som skriver om din film säger om skillnaden? Jag lär mej av det!

Haha, tack :) Kallblodstravare.

Mitt ridsätt hör till den första filmen, även om jag inte är direkt nöjd med traven det passet så är det bra mycket bättre än på andra filmen som länkades av någon annan här. Andra filmen är tagen i början när Goliath kom till oss, när han bara ville springa med huvudet i vädret och spänna sig. Det är inte min tränare som rider. Hästen har alltid haft en trav, men jag tycker det är skillnad på att "bara" trava och att kunna slappna av och så småningom med mycket arbete bakom kan få hästen att arbeta rätt med sin kropp. Jag har aldrig påstått att han arbetar rätt på första filmen heller, men han börjar förstå att han ska slappna av och det är prio ett för mig.

Med tanke på att att andra filmen inte är alls representativ för det jag står för och arbetar mot vill jag inte ha någon diskussion mellan de två filmerna.

Jag lägger mig inte i den diskussionen för jag är alldeles för seg för det just nu känner jag, men kul att ni iallafall går framåt på nåt sätt eller annat :)

KL
Nu äntligen verkar det som mr. olyckfågel sakta börjar bli bättre, hans ben är nästan helt läkt nu verkar det som, så idag kunde han äntligen gå ut i en liten hage och busa :)
Han är faktiskt riktigt bra i kroppen nu med, muskelmässigt, har ju tappat lite men är ändå bättre än ett par månader sen, trots skador boxvila etc. så jag måste ha hittat ganksa rätt med mat nu.

Här är han, min Pälskling :)

Jag förstår inte ditt tankesätt, som flera redan påpekat så visar hästen en naturlig rörelse i traven på film 1 och jag förstår inte vad film 2 ska åstadkomma för att bibehålla och hitta en arbetsform i den naturliga traven.
Jag inser att du inte vill diskutera detta och att det inte blir en fortsättning på debatten. Jag önskar dock att du vill ta till dig tanken och ställa krav på dina tränare att motivera sitt arbetssätt betydligt mer grundligt än de gjort tidigare. det är en jättesöt liten häst du har och jag tycker ni har förutsättningar att komma betydligt längre med ett annat arbetssätt. Jag har ställt några frågor tidigare i tråden och jag tycker du ska ta dessa frågor vidare till din tränare och se till att du verkligen får ett svar som går att förankra konkret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 516
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 555
Senast: lizzie
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 678
Senast: Emtherlia
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka