*snälla* Kan tråden få ligga en stund?

SaraMara

Trådstartare
Precis hemkommen från djursjukhuset efter ett akutbesök pga halt hund känner jag mig fullkomligt rådlös och sitter här i soffan och gråter (är duktig på att överreagera).

Hunden har HD grad C och blev plötsligt halt i förmiddags efter en ovanligt sprallig skogspromenad med hundkompisen som bor här över helgen.

Givetvis (:crazy:) är det höften som spökar, vid böjning är det där han reagerar och veterinären trodde på en överansträngning. I vintras fick han en släng där han hade ont när han reste sig och lade sig ner - dock ingen hälta - och även detta sades vara en överansträngning. Den gången fick han inget smärtlindrande - men det fick han nu.

Veterinären rekommenderade också ny röntgen (fanns ingen tid för att göra det idag, hon var ensam akutveterinär) och tid hos en duktig ortoped. Den hon rekommenderade fanns det "inga bokningsbara tider för alls" enligt sköterskan i kassan. Inte ens när vi erbjöd oss att vänta till in i september. :(

Jag känner inte till Något om ortopder för hundar i Göteborg - är det någon som har några tips? PM'a gärna så kanske tråden får ligga kvar lite längre om jag har tur. :cry:

Några andra tankar om "ev. prognos"? Jag ser ju framtiden an med högst sorgsna ögon just nu, hunden är två år, i lagom hull och det känns som om han blir Så halt nu - hur skall det då gå framöver? :cry:
Samtidigt vill jag inte ens tänka tanken på att det kan behövas tas ett fruktansvärt jobbigt beslut snart.

Någon som vet om det på något sätt med hjälp av ortoped, sjukgymnaster, simning, vad-som-helst går att lindra så att hunden kan leva ett hyfsat normalt liv utan smärta? Jag är villig att göra vad som helst - så länge inte hunden mår bättre av att få somna... :cry: :cry: :cry:

/Gråtmild Pessimistisk Sara
 
Är det dysplasin som förvärrats och som orsakar hältan är prognosen dyster. Jag vet inte en enda som kommit igen efter att höfterna börjat krångla, men de hundar jag tänker på är också brukshundar. De jobbar på annat vis än vanliga sällskapshundar och många förare väljer avlivning före operation just på grund av den långa konvalescensen och att hunden inte går att använda fullt ut sedan.

Man kan annars hålla en krånglade höft i schack med simning, väl avvägd motion och metacam då och då. Det går dock bara till en viss gräns. Till slut får man avliva ändå, men man kan köpa sig något eller några år extra.

Jag tycker inte alls du överreagerar. Jag kände ungefär likdant då hanen jag hade började halta till och från. Jag trodde helt klart att det var pålagringarna på armbågen som förvärrats och det skulle i princip innebära den dödsdom för den hunden.Tursamt var det inte det, men jag förstår din sorg. Ta dock inte ut något i förskott utan röntga höften igen.
 
Tack för ditt svar - och för att du förstår mig...

Är så himla svårt att inse att hunden är dålig när den är så full av energi och glädje, och Vill röra på sig. Vårt stora problem nu är ju att lyckas hålla honom lugn inomhus, han är ju rätt van vid att få rasa av sig lös på tomten/skogen/sandplan.

Känns så hemskt att det förvärrats så fort (om det nu gjort det) - efter att i vintras ha varit inne på koll och jag frågat om ny röntgen, tillskottsfoder, simning osv - och de inte tyckte det fanns några skäl alls att sätta in det. Då ömmade han inte alls i höfterna och de tyckte inte heller att hans gång (som denna veterinär tyckte var oroväckande eftersom han alltid liksom "rultat" bak som om han var bajsnödig) var anledning till oro eller ytterligare undersökning.

Och så blir det såhär nu. :( Kan inte låta bli att tänka "OM jag hade stått på mig då, kunde vi kanske förhindrat en ev. försämring?"... :cry:

Till inlägget ovan: Har hört mycket gott om honom. Visste inte att han jobbade på hundar också - helt klart värt att kolla upp efter en regelrätt koll hos veterinär! :bow: Tack för tipset!!!
 
Har du "tur" så har han bara åkt på en rejäl sträckning, nu när han har haft en kompis att busa med....
 
Ja, det är vad vi hoppas på. Tack och lov såg han mycket bättre ut idag på morgonen när han reste sig och sprang ner på nedervåningen - så jag försöker hoppas på det.

Nu skall vi bara försöka påbörja medicineringen också. :crazy: Hur nu det skall gå till, med tablett två gånger/dag i samband med mat. Vi som är glada om han äter en gång/dag... :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 690
Senast: em-pirre
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 488
Senast: Amha
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 410
Senast: Disen
·
Hundhälsa Den 20 Maj 2006 var den lyckligaste dagen i hela mitt liv. Då hämtade jag hem min första, alldeles egna hund, Unni. En samojed tik som...
Svar
4
· Visningar
1 191
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp