***Snälla hjälp*** - Förbygel!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare ladytricky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 7 536
L

ladytricky

Hej! Just nu önskar jag att någon som använder förbygel och martingal kan hjälpa mig! Jag har då precis köpt en förbygel som kommer att behövas användas dag, och jag är inte säker på hur hårt den ska sitta då jag aldrig under mina 13 år som hästintresserad behövt använda sådan! :confused:

Så, hur hårt/löst ska den sitta? Någon som kan komma med mått? (T.ex. en handsbredd) Samt hur martingalen sitter.

Skulle bli evigt tacksam för svar! :bow: :bow:

Tack på förhand :crazy:

Sv: ***Snälla hjälp*** - Förbygel!

Hallå! :) nån av alla er borde väl veta? Snälla hjälp :bow::confused:

sätt den så att den går att knäppa även när hästen har huvudet/halsen rakt fram. dvs du ska inte behöva få hästen att lyfta huvudet eller dra fram sadeln för att kunna knäppa fast förbyglen.
den ska inte dra in huden och den ska inte glappa, tänk att den ska vara "bekväm" för hästen

Svårt att beskriva över nätet men ska försöka. Det är en smaksak hur hårt man spänner då detta är mina rekommendationer.
Remmarna ska vara sträckta men inte sitta hårt åtspännda. Lyfter du resåren eller en annan rem rakt ut ska den följa lite grann utan att du behöver dra eller ta i, där måste finnas utrymme för hästen att röra sig. Den rem som sitter mellan frambenen kan vara ganska så lös då där måste vara bra med utrymme för hästen att röra sig, men inte så löst att den hänger för långt ner och hästen kan fastna med hoven. I mitt tycke är den remmen för hårt spänd på produktbilden, hade längt ut den nåt hål. Hoppas detta hjälpte något.

Och jag säger tvärtemot Matinee. Jag tycker att förbygeln på bilden sitter bra.

När man sadlar och tränsar står hästen i en mycket mer avslappnad form än när man rider, vilket innebär att man får spänna åt förbygeln rätt så hårt när man sadlar. När man sedan rider och huvud och hals kommer upp så kommer förbygeln att sitta mycket slappare. Så spänn åt ordentligt från början så slipper du ändra!

Tack så hemskt mycket för era svar!! Jag förstår nu också, sen tror jag att man går lite efter känsla och blickmått... Detta kmr bli bra! ;) men martingalen? Martingalstoppar, eller vad det heter, ingår dom elr köper man egna? Samt hur sitter dom? Någon med bra bild? :confused:

Tack igen!:bow:

"Förbygel med martingal Claridge House®
Med avtagbar martingal."

Saxat från hemsidan. Antar att martingalen ingår, vore konstigt annars.

Men det var nog flugorna på tygeln TS undrade över när h*n skrev "martingalstoppar"?

TS: Det brukar sitta på tyglarna, har aldrig sett det ingå när man köpt martingal.

Martingalstoppen är väl den grova gummiring som sitter på en riktig martingal för att inte själva martingalen ska löpa lös genom halsringen. Den behöver du inte till en förbygel då den fästes i ringen mitt fram på bringan och sitter där den sitter.

Om du menar flugorna så har du inga sådana på tyglarna?? Annars köper du två i gummi som du trär på. De ska sitta strax bakom spännet vid bettet på tyglarna och hindra ringarna på martingalen att fastna i spännet på tygeln.

Såhär ska flugorna sitta

53100.jpg

om det nu är dem du undrar över :D

Och martingalstoppen du undrar över skall sitta såhär. Men som sagt behövs inte den på en förbygel. Jag brukar dock sätta den snett över hällan på halsremmen så den verkligen sitter fast. Men det är väl en smaksak. :)

6216.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
18 020
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 443
Senast: Castellini
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 843
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka