Snälla hjälp mig!!

daymint

Trådstartare
Jag behöver höra era erfarenheter och åsikter.Jag har en skotte på 10 år som var jättedålig för 3 månader, fick diagnos akut prostatit (förstorad prostata)Han kissade inne och urinen innehöll blod.
Han fick en engångsbehandling i tablettform (antar att det är ngt slags hormonpreparat) ingen garanti på hur länge det skulle hjälpa men hade man tur skulle han kunna klara sig endast på den behandlingen.
Men nu är han dålig igen, dock inget blod, men kissar gigantiska pölar inne.
Och denna gång tycker både jag och min man att han dricker väldigt mkt, har fått ngn flyktig misstanke om diabetes.
Vet inte hur jag ska göra, han orkar i övrigt inte gå några promenader direkt(även när han är frisk) när vi är ute på tomten sittar han mest på trappan och vill in.Men han har god aptit och är rätt glad emellanåt.
Vi har två småbarn på 2 år samt en på 3 månader, ingen jättelugn miljö för honom.
Nu är det kastrering i sådana fall som gäller ,pris 3500 kr, kollat med försäkringen den går in självrisk 1500+20% vet dock inte, kanske hinner innan perioden löper ut för förra behandlingen så ev slipper jag självrisken.

Först hade vi bestämt, nu när inte medicinen hjälpte längre skulle vi låta honom somna in, jag har beställt tid imorgon, men man tänker och funderar så mkt, vet varken ut eller in nu. Så snälla behöver erat stöd :cry:

Sv: Snälla hjälp mig!!

Vet inte hur jag ska göra, han orkar i övrigt inte gå några promenader direkt(även när han är frisk) när vi är ute på tomten sittar han mest på trappan och vill in.Men han har god aptit och är rätt glad emellanåt.
Vi har två småbarn på 2 år samt en på 3 månader, ingen jättelugn miljö för honom.

Det där är inte ett drägligt liv för en hund. Inte orka gå, rätt glad emellanåt, prostatit och 10 år...

Jag tycker att du gör helt rätt i att låta honom somna in. Jag vet hur hårt det är, tog bort mina två gammelgubbar för ett resp. två år sedan. Och man håller så hårt fast vid att de emellanåt är glada och pigga.... :cry:. Men man behöver ta sitt ansvar som hundägare och låta dem gå innan de blir alldeles för dåliga.

Hade det varit en ung hund vi pratat om, så hade jag personligen kunnat ge kastrationen en chans. Men nu pratar vi om en äldre hund, som levt ett fullgott och bra liv. Han kommer troligtvis inte bli bättre, utan bara sämre och sämre ju mer ålderskrämpor som sätter in. Den bästa gåva du kan ge honom nu, är att låta honom gå.

Jag vet hur svårt det är, och jag önskar dig lycka till. Det är aldrig ett roligt beslut att ta.... :(

Vad är prognosen efter operation? Det är ju helt och hållet det det hänger på. Blir han pigg och frisk av att klippa kulorna så kan han gott leva flera år till och då är det inget att tveka om.

Det vet jag faktiskt inte, känner att jag behöver prata med veterinären imorgon när jag åker dit, man kanske ändrar sig i sista minuten.Men jag tvekar ju också eftersom han inte orkar så mkt längre, små promenader bara samt när vi är ute på tomten är han med en stund men vill sen in, men visst är han ändå rätt glad när han inte har ont, men en hund utan promenader (bara kortisar)är det en lycklig hund ??

när slutade han vilja gå promenader? om detta beror på prostataproblemen så kan man kanske ge operationen en chans (förutsatt att han är frisk som en nötkärna i övrigt) men om han har haft problem med detta redan tidigare så kommer ju inte livet bli särskilt drägligt även om prostataproblemen försvinner. hundar är gjorda för att vara ute och röra på sig, och kan de inte det, så försvinner det mesta av livskvalitén.

Men det är ju inte konstigt att han är trött, orkeslös och olycklig när han är sjuk! Ja tala med veterinären om prognosen. Den borde vara god eftersom hela problemet opereras bort så att säga, men jag vet inte.

Vad säger behandlande veterinär?
Det känns, när man läser ditt inlägg, att du bestämt dig för att ta bort din hund och vill ha stöd i det beslutet. Det är självkart du och din familj som avgör om ni ska avluta hundens liv eller försöka att ha kvar honom ett tag till. Jag vet hur jag hade gjort: Konsulterat veterinären och tagit reda på för och emot en operation. Att bli gammal är ingen sjukdom och jag tycker att mår hunden bra och inte har ont så är en lugn ålderdom en fas i deras liv. Mister de däremot livsglädjen och känner smärta ska man givetvis hjälpa dem över till andra sidan.

...kissar gigantiska pölar inne.
Och denna gång tycker både jag och min man att han dricker väldigt mkt, har fått ngn flyktig misstanke om diabetes.
Förresten, jag har ingen erfarenhet av förstorad prostat men det där låter som urinsten. Har ni kollat upp det?

Han har rubbningar på sköldkörteln, äter levaxin klarar sig på det.Han har varit så ang promenader en längre tid, men vet inte om det kan varit prostatan från början, eftersom han inte haft några andra symtom då

Jag kan bara svara för hur jag upplevt kastrering pga prostatit. Min ena beauceronhane fick prostatit första gången vid 2.5 års ålder. Behandlades med medicin (antiinflammatoriskt/smärtstillande samt hormonspruta), sen var han bra några år men sen kom prostatiten tillbaka. Vid 5.5 års ålder kastrerades han och redan när han var läkt efter kastreringen så såg man en avsevärd skillnad.

Han hade haft ganska rejält ont innan kastreringen, haft svårt att gå i trappor, hoppa in i bilen, upp i sängen etc. och mådde nog inget vidare, men som sagt, efter kastreringen blev han som en helt annan hund. Symptomen hade smugit sig på och det tog nog rätt lång tid innan vi märkte att han var dålig, eftersom han inte hade jätteont från början men mot slutet var han ganska tagen av det.

Nu vet jag ju inte om er hund är dålig på andra sätt, men om det bara är prostatan som gör att han mår dåligt så skulle jag utan tvekan, om det vore min hund, testa med kastrering. 10 år är ju ändå inte SÅ gammalt väl, nu vet jag inte hur gamla skottar generellt brukar bli.

Sen får man ju ta i beaktande hur han mår i övrigt, ligger han rätt i medicineringen med Levaxinet? Jag äter själv Levaxin och vet hur kasst man kan må om dosen inte är rätt.

Det är vanligt att äldre hanhundar får en godartad prostataförstoring som kan leda till urintängningar och problem med avföringen. Denna är testosteronberoende och om man kastererar hunden kommer problemet att försvinna. En prostatit innebär att hunden har en infektion i sin prostata och den behandlas med antibiotika. Har hunden en samtidig prostataförstoring är det lämplig att ge ett hormonpreparat eller kastrera för att dra ihop körteln.

De tabletter du fått är sannolikt antibiotika, för hormonpreparaten ges bäst i injektionsform. Om det var den enda behandling som sattes in är det inte så konstigt om hunden får ett återfall, iallafall inte om en samtidig prostatahyperplasi föreligger.

Att hunden nu dricker och kissa mycket kan höra ihop med prostatabesvären, men det kan ju också ha helt andra anledningar. Du skriver att han behandlas med Levaxin - hur länge sedan är det ni kontrollerade att dosen ligger rätt? Andra orsaker kan, precis som du själv antyder, vara diabetes eller njurbesvär, leversjukdom, urinvägsinfektion mm.

Avliva eller inte? Ja, utifrån hur jag läser ditt inlägg skulle jag råda dig till det. Men jag kan läsa fel mellan raderna! Hunden har ett prostataproblem, eventuellt något annat som orsakar törst + mer kiss, han verkar trött, mår inte så bra av familjesituationen, har sköldkörtelproblem mm. Om ni väljer att gå vidare bör nu först kontrollera njurar, lever och urinblåsa så att det inte visar sig att den ökade törsten och urinavgången har en annan förklaring och kvarstår efter kastration.

Lycka till hur du än väljer att göra. Det är inte fel att vare sig avliva eller gå vidare i er situation.

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
672
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 829
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 770
Hundhälsa Viktor fick ju en episod när han var ungefär åtta månader (om jag minns rätt) då han började hinka i sig vatten, och pinka floder. Blev...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka