Snart är fästingarna här, har ni tagit TBE-vaccin?

Jag och maken är fullvaccinerade och har 4 år till nästa dos. Men vår äldsta ska få sin 4 e dos i vår och vi ska dessutom synka det med att yngsta, som fyllde ett förra veckan (vilket är gränsen för vaccinationsstart) får sina första doser. Så det blir väl några turer till vaccinationsmottagningen under våren ändå.
 
Jag tog min 5-års spruta i fredags, så 5 år till nästa gång. Bor i högriskområde vid Sörmlandskusten.
 
Japp! Jag fick grundvaccinationen (och några påfyllningar) som barn. Passade på att fylla på (gjorde det för några år sen senast) för ett par veckor sen, då min nuvarande arbetsgivare erbjuder det.
 
Ja är fullvaccinerad och har fyra år kvar till påfyllning. Passade på när jag pluggade förra året då jag gick till ett ställe som gav studentrabatt på 20 eller om det var 25 procent per dos. Då de till och med har hittat fästingar som är bärare av tbc i Slottsskogen och jag gärna är där på sommaren och tar en picknick med vänner eller åker dit efter jobbet med en filt och en bok efter jobbet så kändes det som en bra ide.
 
Jag borde verkligen, är värsta fästingmagneten. Än så länge har vi inte hög risk här vad jag vet, men det är väl bara en tidsfråga..
 
Jag klan inte gå utöpå tomten utan stumpor och rejäla skor. Det är fullt av fästingar i gräset. Troligen beriende på riklig förekomst av sork och rådjur. Haft borrelia ett par gånger.

Plockar fästingar som kryper på kroppen varje vecka sommartid. Så självklart är jag vaccinerad.
 
De säger att mitt område är ett högriskområde, men det är bara de under 19 som har kostnadsfri/subventionerad vaccination. Ändå rekommenderar regionen att alla som rör sig i skog och mark ska ta det.
 
Jag har skjutit på det för jag får väldigt sällan fästingar men tror jag ska göra det i år. Bor ändå i ett område med hysteriskt mycket fästingar och även om min by inte räknas som högrisk just nu lär det göra det snart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 784
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 451
Senast: Grazing
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp