Snart är fästingarna här, har ni tagit TBE-vaccin?

Japp! Fick borrelia 2012 tror jag och läkaren beordrade mig mer eller mindre att direkt efter avslutad antibiotikakur, gå och vaccinera mig. Och det sköter jag sen dess.
Bor i region Stockholm, vilket många fästingar också gör.
 
Jag får minst tio fästingbett varje vår/sommar/höst så ja, jag och familjen är up-to-date med vaccinationerna!

Jag är lite förundrad över att anti-vaxxarna inte går i taket över fästingvaccinet på samma sätt som över t.ex. covid-vaccinet? Jag har inte hört ett enda argument mot att skippa fästingvaccinet. Eller att det skulle vara nån skum kemikalie påhittad för att kontrollera medborgarna, typ..... Eller ha ihjäl de som fått sprutan. Osv. Är detta vaccinet accepterat på ett annat vis?
 
Jag får minst tio fästingbett varje vår/sommar/höst så ja, jag och familjen är up-to-date med vaccinationerna!

Jag är lite förundrad över att anti-vaxxarna inte går i taket över fästingvaccinet på samma sätt som över t.ex. covid-vaccinet? Jag har inte hört ett enda argument mot att skippa fästingvaccinet. Eller att det skulle vara nån skum kemikalie påhittad för att kontrollera medborgarna, typ..... Eller ha ihjäl de som fått sprutan. Osv. Är detta vaccinet accepterat på ett annat vis?
Förmodligen för att det är helt valfritt.
 
Japp, är klar med min grundvaccination. Min stuga ligger i högriskområde och där finns gott om minismå fästingar som är svåra att upptäcka och min hund sover med mig i sängen. Min partner har tagit två sprutor och ska ta den tredje nu i vår.
 
Jag ska ta dos 3 i morgon, sen är det väl 5 år till nästa. :up:

Tänkte att jag vill ta sprutan innan våren då alla andra kommer på att de också ska vaccinera sig.
När jag tog dos 1 och 2 var det mycket folk på mottagningen och väldigt rörigt. Vill undvika det nu.
Ett tips för er som är grundvaccinerade av tex snälla föräldrar för länge sen, det räcker med en spruta för att ha ett gott skydd nu (det är över 20 år sen för mig)(tidigare var man tvungen att ta grunden igen). Jag har glömt/vaccinet slut etc i många år men tog tag i det för en dryg v sen och det räckte bra med en spruta nu och en om 5 år :) samma gällde min sambo som gjorde det förra året. Jag har alltid flera fästingar/år och vi vistas i många riskområden så himla dumt av oss att inte ha gjort det innan. Barnet är grundvaccinerat nu.
 
Tog fjärde sprutan i höstas (är 50+) och har drygt 2,5 år nu till femte, därefter blir det vart femte år.

Bor i ett högriskområde (på östkusten i Skåne) och för några år sedan var det en vän som förlorade sin mamma (70-nånting år, fullt frisk) i TBE och en annan som förlorade sin pappa, också lite äldre men fullt frisk, då kände jag att det nog var dags att ta tag i det där med vaccinationen.
 
Jag har bott många år i nästan våra värsta riskområden, men inte haft något skydd mot TBE. Blev lite avskräckt för vaccinet då en bekant fick ovanlig och stygg biverkan. Nu bor vi i ett område med lägre risk, men fortfarande klassat som riskområde, och jag ska ta tag i saken eftersom jag numera har barn. Små barn blir visst sällan allvarligt sjuka av TBE, men nu är sonen fyra år så det är hög tid att ta tag i saken. Vaccination är bokad om två veckor för mig och barnet.
 
Jag och kidsen är fullvaccinerade. TBE är en läskig sjukdom så vaccinet känns så värt trots att 1) mina kids har noll lust att röra sig i skog och mark och 2) jag gör det desto mer men avskys av fästingar. Verkligen avskys, under 50 år har jag hittat exakt tre fästingar på kroppen. Gick helt fästingfri den hajk som alla andra deltagare plockade fästingar i tiotal från kroppen :confused:
 
Vill bara påminna alla om att kolla sig efter fästingar även om man är fullvaccinerad, och var uppmärksam på symptom! En bekants mamma strök nästan med i höstas för att de åkte in för sent. Hon var fullvaccinerad och hade då inte en tanke på att det var TBE hon fått.
 
Vill bara påminna alla om att kolla sig efter fästingar även om man är fullvaccinerad, och var uppmärksam på symptom! En bekants mamma strök nästan med i höstas för att de åkte in för sent. Hon var fullvaccinerad och hade då inte en tanke på att det var TBE hon fått.
Ja dessutom finns det borrelia med. En elektriker på jobbet låg på akademiska i Uppsala efter borrelia infektion. Det är tre år sedan och han har sviter än.
 
Jag har bott många år i nästan våra värsta riskområden, men inte haft något skydd mot TBE. Blev lite avskräckt för vaccinet då en bekant fick ovanlig och stygg biverkan. Nu bor vi i ett område med lägre risk, men fortfarande klassat som riskområde, och jag ska ta tag i saken eftersom jag numera har barn. Små barn blir visst sällan allvarligt sjuka av TBE, men nu är sonen fyra år så det är hög tid att ta tag i saken. Vaccination är bokad om två veckor för mig och barnet.
Var ju nån som gick ut i teven om nån otäck komplikation av vaccinet, men som alltid finns det risker men i det här fallet är nog sjukdomen allvarligare...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 783
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 448
Senast: Grazing
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp