Snart bär det av till Ullared!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jennie73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 953
J

Jennie73

Ska troligtvis åka till Gekås nu i veckan. Har en ponny på gång till dottern, och det ingår ingen utrustning alls. Vad behöver man för täcken osv. Det var några år sen jag hade häst själv och då användes inte några täcken mer än svettäcken och filtar. Meningen är att ponnyn ska klippas när den blir för långhårig.
Känner att jag är lite ringrostig vad gäller utrustning, så alla tips på nödvändiga saker tas tacksamt emot. Borstar och grimmor har vi redan köpt.

ha det gott!!

Sv: Snart bär det av till Ullared!

Ska troligtvis åka till Gekås nu i veckan. Har en ponny på gång till dottern, och det ingår ingen utrustning alls. Vad behöver man för täcken osv. Det var några år sen jag hade häst själv och då användes inte några täcken mer än svettäcken och filtar. Meningen är att ponnyn ska klippas när den blir för långhårig.
Känner att jag är lite ringrostig vad gäller utrustning, så alla tips på nödvändiga saker tas tacksamt emot. Borstar och grimmor har vi redan köpt.

ha det gott!!

Köp ett litet stall apotek när du är där för det är billigt. Typ sårspray, sårrengöring, lindor, bomull (allt finns ej häst avd)

Täcken är billiga på där så har ni inga alls skulle tipsa om:

Svett täcke tunnare (inte nödvändigt just nu men till våren/sommaren)

Fleece täcke, mkt bra efter träning när hästen är svett på vintern då fukten läger sig utan på täcket, å så när hästen är torr byter du bara.
Både med och utan hals.

Vintertäcke för utomhusbruk när du klipp honom. Står ni då i ett stall som är mkt varmare på natten är det bra att byta till ett lite tunnare termo täcke under natten. Är det ett kall stall kan ni har samma täcke ute som inne (beror mest på hur mkt tid man har att ta av och på täcken)

Ännu är det ju inte kallt ute men skall ni klippa snart kan det va bra med ett regnt täcke (dom brukar var tunt fodrade) passar nu på hösten och sen i början av våren.

det finns en massa roligt där.
kolla in tråden: fynd från ullared på gnägg så får du se.

jag skulle köpa:
svettäcke
fleecetäcke
regntäcke
vintertäcke

det räcker till och börja med.

när det gäller täcken så tkr jag det är bra att ha 2 regntäcken, 2 vintertäcken osv för om ett skulle gå sönder eller inte hinna torka över natten så har man ett i reserv man kan slänga på nästa dag.
kanske kan du köpa ett lite tunnare vintertäcke o ett tjockare, eller så finns det fleecefodrade regntäcken man kan använda i "övergångsperioden".
jag kan iaf tycka att det blir rätt stor skillnad mellan regntäcke ena dagen o sen vintertäcke nästa!

sen kan det va bra o ha ett vattentätt ländtäcke, nåt svett/fleece/ylletäcke o termotäcke om hästen inte har utetäcket nattetid.

Om hästen inte är klippt lär det nog räcka med ett fleecetäcke o ett regntäcke att slänga på vid behov. Kan va skönt att ha en torr häst när man ska rida ;)

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 142
Senast: Graendal
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 907
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka