Snart ger jag upp!!! Snälla HJÄLP mig att inte ge upp! (långt)

Hej.
Blir lite förvånda när varenda svar verkar handla om att hästen kan ha ont,lynningsfel eller brister i ledarskapet (har dock ej lusläst alla)

Bytte du stall då du flyttade till sthlm??
Var det då problemen började??
Min teori är helt enkelt att hästen inte trivs.
Mitt fjordsto betedde sig nästan som din, fast bara i boxen.
Mitt var det var surnade hon till och trände in en i ett hörn av boxen och hotade, för att sen när man tagit sig ur boxen bli glad igen.

Endast du kan av göra hur det är med din häst, det är ju du som känner henne bäst.

Är glad om jag kan bidra med något.
 
Håller med dig Fiorano, låter som fruntimmersbesvär.
Cystor kan ge många olika problem, mjölk i juvren, ständiga småbrunster och märrigt humör - tom hingstigt ibland.
 
Jag vill inte hänga dig... jag vill inte hänga någon. :)
Jag skulle vilja sätta henne på plats men jag vet inte hur.

Jag vet dock med mig att det inte skulle fungera för oss utav två anledningar:
1. Jag vågar helt enkelt inte. Var kan jag snärta till henne där det ger tillräcklig effekt för att hon inte ska ge tillbaka samtidigt som jag inte får skada henne. Jag har helt enkelt inte självförtroendet just nu.

När hon var mindre så hade hon en kort period då hon smånafsade när man borstade... då viftade jag i luften med armarna så att hon ryckte upp med huvudet och slog i en balk. Det var väldigt effektfullt och hon slutade genast. Jag var nöjd för jag slapp göra jobbet. ;)

2. Jag är inte helt övertygad om att det är rätt metod. Jag är uppväxt med att "säg till en gång på skarpen så räcker det sen". Jag har läst en hel del om NH och tycker en del verkar sunt. Jag har tyvärr börjat vackla lite mellan metoderna och jag känner mig osäker på anledningen till hennes beteende.

Jag tycker jag har testat att säga till på skarpen... men kanske har jag varit för mesig!?! Jag vet inte! :crazy: :confused:


/Trollet
 
Har tänkt på det också... men hon verkar så glad i alla hästkompisar och så.
Jag ska snart flytta så då får vi väl se ifall det blir någon skillnad.
Fast jag tror nog inte detta är anledningen... men man vet ju aldrig.


/Trollet
 
Nu hoppas jag att du inte blir jättearg på mig :crazy:Men det ÄR tillåtet att ge upp ibland! Min första tanke är; ska det inte vara roligt det här med hästar och ridning? Det är inte säkert att det är något större fel på dig men det kanske inte är hästen för just dig? Kanske är det något fysiskt eller psykiskt fel på din häst men vill du tillbringa all din tid till att leta problemlösningar och sjukdomar? Spendera massor med pengar på olika människors olika teorier? Tänk så många goa, trevliga hästar det finns därute!

Jag har en del problem med min häst, dock inte i närheten av de som du tampas med, men jag ger det ett år till, funkar det inte då så kanske min häst passar bättre med någon annan. Jag tycker att man ska känna glädje tillsammans med sin häst, inte rädsla.

Som sagt, hoppas att du inte blev arg och att, hur du än gör, allting ordnar sig till det bästa. :)
 
Klart att jag inte blir arg!

Tanken har slagit mig men näe... jag älskar denna häst! Hon är go, söt och helt enkelt bäst! Om det visar sig bara vara tonårshormoner som hon växer ur då skulle jag aldrig förlåta mig ifall jag gjorde mig av med henne. Så länge jag har ideer om förbättringar så tänker jag nog inte ge upp.


/Trollet
 
Hej!
Absolut!
Du får inte slå henne om det visar sig att du skulle behöva göra om det konstant då motverkar det ju sig själv.
NH funkar toppen!
Jag tränade det med mitt monster och det sätt jag sen fick bestraffa på fast jag hoppats slippa var också NH

Det jag menar är att hon kan behandla dig som ett uppnosigt sto (gjorde min dam) Bets och spakades för att jag skulle gå undan och acceptera att hon bestämde.
Där hjälper NH (du följer mig, stannar och springer om jag stannar och springer, går ALDRIG förbi mig och flyttar undan ditt huvud om jag går mot med höjda händer.)

Att bestraffa ett sto som slåss om ledarskap funkar bäst om du är ett ännu dominantare sto!

Att dänga till över mulen gör ont men inte så farligt, mest talar det om att det var DEN kroppsdelen som gjorde rejält fel. Att bitas i örat skadar heller inte hästen men lägger ditt huvud över hennes! och så ger du igen på samma sätt.

Att rappa ett spö över rumpan resulterar i läskiga märken, svar i form av sparkar och i värsta fall skador på nerver och muskler!
Om du däremot kickar henne på knät hamnar hon i tillräcklig obalans för att inte sparka tillbaks=du vinner "rätt del blir bestraffad" och bäst av allt du behöver knappt mer än "petsparka" för att få effekt!

Men absolut traggla NH i timmar tills hon går efter dig i alla möjliga konstiga mönster utan minsta ryck i grimmskaftet, stannar tvärt en halvmeter bakom dig när du stannar (kan behövas att du stannar jättemarkerat med hela kroppen och slänger upp en arm eller bägge i början) Flyttar undan från dina händer osv...

Lycka till, när man väl är bästis med "sveriges största bitch" finns ingen underbarare än henne!!
 
"Om du däremot kickar henne på knät hamnar hon i tillräcklig obalans för att inte sparka tillbaks=du vinner "rätt del blir bestraffad" och bäst av allt du behöver knappt mer än "petsparka" för att få effekt!"

Hmm... kanske kan vara något att testa... ska fundera på det. Fast nu har det gått ganska bra den senaste tiden. När jag öppnat boxen har hon stått med rumpan mot dörren. Jag har petat lite försiktigt... ibland har öronen åkt bakåt och hon har blängt på mig, en gång lyfte hon benet men inte mer... sen har hon vänt på sig och gått fram till mig och låtit mig ta på henne grimman. Dock väldigt sur hela tiden men utan att hota. Resten av hanteringen har gått bra! :)


"Men absolut traggla NH i timmar tills hon går efter dig i alla möjliga konstiga mönster utan minsta ryck i grimmskaftet, stannar tvärt en halvmeter bakom dig när du stannar (kan behövas att du stannar jättemarkerat med hela kroppen och slänger upp en arm eller bägge i början) Flyttar undan från dina händer osv..."

Då jag gör lite övningar... t ex hon ska följa efter mig... flytta för lätt tryck... stanna när jag stannar så lyder hon alltid direkt och svarar otroligt bra på mina signaler. Enda gångerna är då det händer något spännande och hon mister koncentrationen för mig. Då kan hon bli kvar långt efter eller vara nära att gå förbi mig. Då brukar jag dock se till att stoppa henne väldigt fort och backa tillbaka. Jag vill dock inte tragla något med henne... inte ens NH. Hon är ung och just nu väldigt ung i skallen... hon har svårt att koncentrera sig nån längre stund och jag vill inte riskera att tråka ut henne eller göra henne sur.
Jag försöker dock vara konsekvent och öva dessa grejer hela tiden... t ex hon ska ut ur boxen, in från hagen, ledas ut till ridbanan... etc.

Tja... ibland lyder hon jättefint och ibland är det som förgjort! ;)

/Trollet
 
Jag har inte läst alla inlägg men har föstått att många tipsar om brunstproblem. Det kan mycket väl stämma........
Ett av våra avelsston har jättejobbiga brunster. Hon är ett riktig monster vissa dagar i brunsten. Trycker baken mot boxväggen, sparkar sönder boxväggarna (vi har klätt boxen med gummimattor för att skydda henne), blir synnerligen irriterad vid beröring och borstning osv, avskyr boxgrannen, skriker och gör utfall.
Hon har inga cystor eller något annat fel och fungerar utmärkt som avelssto. När hon är dräktig och mellan brunsterna är hon snäll och foglig som ett lamm.

Min hästs problem varar alltså endast de värsta dagarna i brunsten .......kommer snabbt och håller på några dagar för att sedan försvinna lika snabbt.
Vet inte om det kan vara någon tröst men om din häst beter sig ungefär likadant (min häst är inte aggressiv men näst intill okontaktbar några dagar i brunsten)så kan det alltså vara hormonerna som spökar. En gynekologisk undersökning kan vara idé att göra (om inte för din egen skull så att du kan utesluta det problemet i alla fall)

Lider med dig men kan trösta dig med att OM det handlar om hormoner är det inte ditt ledarskap som brister i alla fall och det finns medel som kan lindra.....

// Suzanne
 
Hon är för rolig alltså...

Jag har börjat ge henne örter nu och det är möjligt att hon blivit på lite lite bättre humör. Men jag vet inte... svårt att avgöra.

Däremot så testade jag att leda henne på höger sida då jag skulle in från hagen senast. Först började hon tjura som attans (som vanligt) men sen följde hon med mig... hela vägen in till stallet!!! :eek: :)

Igår när jag gick in till henne i boxen för att ta på henne grimman så la hon först öronen bakåt (jag tänkte -suck, och så börjar det igen) men hon kom rakt fram till mig och stack in huvudet i grimman!!! :eek: :D ... men hela tiden såg hon ut som världens största surpuppa! ;)

Ja... vad säger man! :confused:
Om man inte har något att fundera på så kan man ju alltid köpa sig ett unghäststo! ;)

Jag jobbar fortfarande på att hitta lite hjälp (typ NH-tränare eller nått). Har varit i kontakt med några utav de "stora" men det har inte hänt något konkret ännu.


/Trollet
 
:rofl:.....det verkar gå åt rätt håll i alla fall......öronen och den sura stilen får man nog acceptera, och inte lägga så stor vikt vid när det gäller små prinsessor..........

jag anser att hästarna ska få vara "sig själva" så länge de accepterar det man kräver av dem (även om det är med sur min). Ingen vet ju egentligen om en häst med mindre "minspel" är en gladare häst. En del människor är ju spontana med yviga gester och andra är lite hämmade med små gester. En del har ett jämnt humör och andra är lite ojämna, men alla kanske är lika lyckliga .....jag tror att det är samma sak med hästar.........flummigt, men ni förstår nog vad jag menar. ;)

Om hästen däremot blir sur utan att ha den personligheten i normala fall kan man börja funder på om något är fel.........i ditt fall kan det ju vara just tonårshormonerna......håll ut !!! :)
 
Lär hästen att ställa upp sig i boxen. En häst skall ALDRIG vända rumpan till. ALLA hästar jag har hanterat har jag lärt att ställa sig i boxen med huvudet mot dörren och där står hästen tills jag säger något annat. Dne skall itne få knalla runt som det passar om jag är i boxen. Och gå inte in förrän hästen står.

Och hur gör man detta då ? Du har ett kommando (jag kör med "ställ upp dig"). Självklart kommer den inte att fatta först utan då får fösa runt den med tex krattan eller kvasten om den sparkar efter dig eller kliver över dig. Sen är du konsekvent. Den ställer upp sig - du går in. Om hästen inte tycks gilla att du står och gullar i boxen, gör inte det då !

Hagproblemet. Har du en medhjälpare så kan den hjälpa dig att fösa på ! En annan grej är att aldrig vända sig om och titta på hästen, GÅ bara rakt fram. Om hästen stannar, ställ dig vid bogen (eller vart du nu brukar gå) och smacka framåt (eller vad du nu använder för kommando) och hav tålamod. Själv skulle jag inte dra mig för att ta en lång käpp och fösa med alltsp jag menar INTE slå den med pisken utan en FRAMÅT drivande käpp (hon är ju fyra år så hon borde ju förstå det hjälpmedlet)
 
Vissa ston kan vara känsliga och kittsliga i perioder beroende på hormonsvängningar i samband med brunst. Vissa individer blir mkt känsliga i pälsen vid fällning osv. Detta kan leda till att de kan visa upp "sura minen" vid skötsel och viss hantering. Ganska vanligt. Problemet med hästar av den här kalibern är att om de inte blir satta på plats första gången de "visar sur min" så utvecklas talangerna i snabb takt. Om människor börjar backa för hästar som visar sur min så lär de sig direkt att de tjänar på att hota. Ju längre det pågår ju hotfullar blir hästen och tillåter snart enbart att skötas/hanteras på sina villkor. Intressant är att notera att hästar som är på detta vis oftast uppvisar helt olika beteende mot olika människo beroende på om hästen anser sig vara dominant i relationen.
Din häst anser sig uppenbarligen vara, och är, dominant över dig. I och med att situationen verkar ha utvecklats under en period så kan du räkna med att hästen inte tänker "ge upp" sin privilegierade position hur enkelt som hellst.
Varje gång en häst visar upp hotfullt beteende så ska den sättas på plats, annars blir den farlig.
Efter som att du uttrycker att du känner dig rädd för hästen så rekommenderar jag dig att ta kontakt med någon mkt hästkunnig person, ev sk "horsemanship" gubbe, och be om hjälp. Du måste själv ta itu med hästen, det är ju er relation, men under ett övervakande öga som kan ge dig tips hela tiden om hur du ska bete dig. Ta ut en "hästexpert", räkna med att det kostar en slant, och få hjälp.
Jag tror att du kan lösa dina problem jättefort om du bara får lite stöd och hjälp av någon riktigt kunnig som hjälper dig med att tolka din hästs signaler åt dig så att du kan känna dig trygg!
Hästar är inte dumma utan gör det de tjänar på, kommer de undan med att trilska gör de det, i annat fall lyder de och är snälla. Tänk på att du måste förtjäna din hästs respekt.

Min egen pålla lägger gärna öronen bakåt när jag går in i boxen om hon äter kraftfoder men hon backar undan från krubban och flyttar sig när jag säger till.

Ser du bara till att få lite hjälp av ett "proffs" så kommer din situation att lösas jätteenkelt och du kan börja att ha riktigt roligt ihop med din häst!
Lycka till.
 
Min egen pålla lägger gärna öronen bakåt när jag går in i boxen om hon äter kraftfoder men hon backar undan från krubban och flyttar sig när jag säger till.

......precis.......låt hästen ha sitt "minspel" kvar men ignorera henne och fortsätt det du håller på med.......accepterar hon inte det du gör utan börjar hota på "allvar" är det dags att skaffa hjälp.

Ett av mina ston ser ut som ett monster men är hur lätthanterlig som helst i alla situationer. Hon skulle bli mycket förvirrad om jag började bestraffa henne för att hon ser grinig ut :cry: .......ett annat är jämnheten själv och visar aldrig en sur min (möjligen är hon sur inombords ibland). Den dag det stoet stryker öronen bakåt är det verkligen ett hot........alltså är det viktigt att lära sig vad som är normalt för varje individ.
Min uppfattning är att det är lättare att tillrättavisa en hingst än ett sto....stona får man lirka lite mer finkänsligt med för att få till ett samarbete.
 
Ja precis, hästen får gärna SE UT hur den vill men däremot får den ju inte GÖRA vad den vill!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 348
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp