Snart ger jag upp

Tinywiny, vet inte om du har missförstått mitt inlägg men jag står inte och misshandlar min häst? I början så provade jag att lätt smacka till honom med det men slutade jag ju med direkt.

Hur ska det hjälpa hans hovar att ha skor om han drar av dom hela tiden? då är det ju bättre med barfotaskor enligt mig
Nej jag har inte missförstått. Du behöver tänka om med din hästhantering helt enkelt. Tufft och svidande att inse att man beter sig illa mot sin häst, ja, absolut men det är vad som krävs.

Barfotaskor kan han inte ha dygnet runt. Då lär han få skav. Du behöver hitta en riktigt bra hovslagare, kolla med kliniker vem de kan rekommendera. Du bör också inse att du med stor säkerhet kommer behöva sko om hästen ofta. Var tredje var fjärde vecka är inte ovanligt eftersom man på en sådan häst inte kan lägga ut skon utan då istället behöver sko om oftare. Att han brukar gå barfota bak är helt förkastligt.
 
Känner igen att jag behöver säga att jag inte slår eller hotar honom med det, när jag provade att mana på honom med pisken så var det snart två år sedan.

Så om vi går på promead och han stannar ska vi bara stå där o vänta? När jag har provat det vill han bara gå till det närmsta som är ätbart

Han gillar NH men tycker att det är svårt att komma på något nytt att göra så känns som att vi bara gör samma saker

Han älskar godis och sträcker sig efter det. Det är inga problem med att fånga honom och att gå ut hur hagen, det är när vi gått typ halvvägs till stallet han ibland stannar. Oftast börjar han gå om jag lockar med godis men inte alltid


Håller ju självklart med dig, men känns inte som att det är så skönt att dra av dom och sedan få söndriga hovar utav det! Jag har bara haft framskor på honom, Hagarna han har gått i är platta, ingen lera eller stenar o träd. Vad för underlag ska vara bättre för detta om du vet?
Jag har ridit på olika underlag och provat mig fram
 
Nej jag har inte missförstått. Du behöver tänka om med din hästhantering helt enkelt. Tufft och svidande att inse att man beter sig illa mot sin häst, ja, absolut men det är vad som krävs.

Barfotaskor kan han inte ha dygnet runt. Då lär han få skav. Du behöver hitta en riktigt bra hovslagare, kolla med kliniker vem de kan rekommendera. Du bör också inse att du med stor säkerhet kommer behöva sko om hästen ofta. Var tredje var fjärde vecka är inte ovanligt eftersom man på en sådan häst inte kan lägga ut skon utan då istället behöver sko om oftare. Att han brukar gå barfota bak är helt förkastligt.
Hur har jag bettet mig illa mot den nu då så att jag kan sluta behandla den så illa?

Varför är det så hemskt att han var barfota bak? han hade inga problem med det o ingen hovslagare har sagt emot det
 
Så om vi går på promead och han stannar ska vi bara stå där o vänta? När jag har provat det vill han bara gå till det närmsta som är ätbart
Ja visst, det är en jättebra idé. Låt hästen stå till DEN känner sig redo.
Gå med den och vänd före gränsen går för att den inte vill mer. Visa den att du lyssnar på vad den försöker säga dig.
Vill hästen gå och beta är det ett utmärkt tillfälle till att göra samvaron med dig till en trevlig stund.
 
Känner igen att jag behöver säga att jag inte slår eller hotar honom med det, när jag provade att mana på honom med pisken så var det snart två år sedan.

Så om vi går på promead och han stannar ska vi bara stå där o vänta? När jag har provat det vill han bara gå till det närmsta som är ätbart

Han gillar NH men tycker att det är svårt att komma på något nytt att göra så känns som att vi bara gör samma saker

Han älskar godis och sträcker sig efter det. Det är inga problem med att fånga honom och att gå ut hur hagen, det är när vi gått typ halvvägs till stallet han ibland stannar. Oftast börjar han gå om jag lockar med godis men inte alltid

Förlåt, det var jag som var otydlig! De flesta hästar är vana vid att vi hanterar dem genom att lägga på ett tryck som vi sedan ökar för att öka obehaget för hästen tills den gör det vi ber den om. Den kopplingen finns kvar så länge du använder eskalerande tryck när du ber hästen om saker, alltså ökar trycket on hästen inte gör det du ber den om. När hästen blivit så less att den inte ens går att tvinga till något, då har du ju ganska små möjligheter kvar att få hästen att göra något du sedan kan belöna och ge hästen något positivt för. Som du ju märkt. Du behöver bryta den kedjan av att hästen tror att du bara säger åt den saker och inte lyssnar när den säger att den inte vill.

Så ang promenaden så ja! Jag var precis i din sits för många år sedan, en tränare sa åt mig att jag kan inte mana på min häst för att den ska skritta hela tiden. Nähä men då stannar han ju? Vad gör jag då? Det krävdes en helomvändning från min sida och en hel massa arbete, och kräver fortfarande. Men nu har jag en häst som stora delar av tiden (utifrån hur jag lyckas anpassa mig till HANS gränser) nu är lugn, glad, öppen och vill göra saker med mig.

Om vi går tillbaka till godisen. Om hästen normalt sett väldigt gärna vill ha godis men i vissa lägen inte går att locka, då säger det ju en del om hur mycket hästen inte vill eller vågar.

Det går ju inte att säga över nätet hur din häst känner på insidan men eftersom du ändå skriver denna tråden och låter som att du försökt det mesta "vanliga". Hur känner du för att behandla hästen utifrån att den faktiskt är rädd och känner ett obehag av att sakna trygghet när den stannar? När en häst blir rädd för något eller vägrar gå pga rädsla så är den livrädd. Hästen vill fly för sitt liv men människan hindrar den. Om hästen upplever att en stor del av samvaron med människan innebär att befinna sig i denna känslan (spelar ingen roll om hästen går fram över allt eller inte går en meter) så er ju samvaron med människan innebära obehag. Pga din hästs beteende och dina försök att lösa detta så känner du sig kanske inte heller helt lugn, positiv och trygg i alla lägen med din häst? Utan är kanske uppgiven, besviken (på dig eller hästen känner hästen ingen skillnad på), frustrerad eller arg. Alla dessa känslorna kommer ännu mer öka på obehaget för hästen att tillbringa tid med dig och göra den ännu mer osäker på att dölja vad du ber den om.
 
Så om vi går på promead och han stannar ska vi bara stå där o vänta? När jag har provat det vill han bara gå till det närmsta som är ätbart
Så gjorde jag när jag tränade för att få min häst mer bekväm med att gå ut själv. Vi gick så långt han tyckte var okej, jag lät honom hitta en grästuva och lät honom äta där ett tag innan vi gick hem igen. Sedan hittade vi en grästuva lite längre bort och så vidare.
 
Så gjorde jag när jag tränade för att få min häst mer bekväm med att gå ut själv. Vi gick så långt han tyckte var okej, jag lät honom hitta en grästuva och lät honom äta där ett tag innan vi gick hem igen. Sedan hittade vi en grästuva lite längre bort och så vidare.

Jag vet inte vad TS övat för NH men det finns ju tydliga övningar för detta också som jag använt mig av. Skicka hästen mellan olika grästuvor, den får beta och bli lugn och sedan ber jag den försöka gå till nästa grästuva. Väldigt enkel och direkt belöning när den följer ens fokus! Touch it kan man nog googla på på youtube tror jag.
 
Jag tycker du ska ge upp. Det verkar inte som du förstår din häst alls. Och du verkar inte särskilt intresserad av att låta hästen visa dig heller - för det är ju vad den försöker göra.

Ett fullblod barfota, oavsett två eller fyra fötter är i min bok snuddande nära misskötsel i de absoluta majoriteten av fall. Ja, det kräver noggrann skoning, bra hagar och noggrann ridning och träning för att balansera hästen. Men det är inte omöjligt att få skorna att sitta kvar. Svaret är sällan barfota, då får en verkligen se till att ha de dyra hagarna med jämt underlag och framförallt mjukt underlag.

Hästen tycker inte det är roligt att träna med dig. Den visar det tydligt. Vad kan du göra för att få din häst att tycka ditt sällskap är det roligaste som händer på 24 timmar? DET är din uppgift som hästhanterare.
 
Antingen får du tänka om helt i din hästhantering eller så säljer du hästen till någon som inte gör en putin mot sina djur. Endel hästar går med på att vardagen är fylld av våld och hot om våld. Antingen lär de sig inlärd hjälplöshet eller så gör de allt de kan för att inte bli hotade och slagna. Andra gör inte det. De som inte gör det finns i två kategorier, de som stannar och de som försöker springa ifrån människan. Den första kategorin brukar kallas åsnor och den andra kategorin brukar det sägas om att de försöker ta över ledarskapet. Hästar har inga tankar om ledarskap. De försöker överleva i en värld full av våld och hot och gör vad de kan för att slippa dö.

Det du kan ändra på är att sluta ta till våld eller hota din häst med våld. Bli vänlig, konsekvent, tydlig och respektera din häst och var tydlig med dina gränser. Då lär sig din häst att du är värd att lita på men uppförsbacken kommer vara enormt lång nu när du har betett dig mot honom som du har gjort. Det här kommer ta tid eftersom din häst inte litar på dig alls (med all rätt) men det kommer vara värt besväret. Höj aldrig rösten, ta aldrig till våld eller hot om våld utan var som en bra förälder. Du ska finnas där för din häst och ta hand om honom på allra bästa sätt. Hans bästa ska alltid vara i fokus. Då kommer han förhoppningsvis bli trygg med dig och förhoppningsvis går eran relation att laga.

Och sko för guds skull hästen. Gissningsvis behöver han sulor med. De fullblod som klarar av att gå utan skor är så försvinnande få att de knappt finns.
Min ena hade en hovböld och både veterinär och hovslagare klämde med visitertång utan någon reaktion. Den syntes inte på röntgen heller men kom fram några skoningar senare. Så, visitertång är inget man kan lita blint på.
Jag måste vara en dålig förälder då som höjerrösten ibland 😆. Måste tillägga att med hästarna använder jag rösten jättemycket, jag pratar med mycket med mina hästar och de blir också väldigt sociala. O h jag höjer även rösten ibland mot dem och tycker rösten är jättebra sätt och kommunicera på 😊
 
Jag har lärt mina hästar att gå fram för smackningar och de får muntligt beröm och klappar när de gjort rätt. Inget tryck, inget godis.
 
Jag måste vara en dålig förälder då som höjerrösten ibland 😆. Måste tillägga att med hästarna använder jag rösten jättemycket, jag pratar med mycket med mina hästar och de blir också väldigt sociala. O h jag höjer även rösten ibland mot dem och tycker rösten är jättebra sätt och kommunicera på 😊

Jag gör som du, pratar och använder rösten. Skriker gör jag aldrig men jag kan höja den och göra den lite hårdare om det behövs. Det är mycket sällan jag behöver göra det, men det gör också hästarna alerta då de vet att det är allvar.
 
Men att rida ut utan boots tycker jag inte riktigt försvarbart alls faktiskt. Skaffa boots han kan få på när du rider ut är verkligen ett måste, många hästar behöver även sulor i dessa. Där finns väldigt bra boots som är lätta att ta av och på- scootboots är ett exempel på detta.
 
Förlåt, det var jag som var otydlig! De flesta hästar är vana vid att vi hanterar dem genom att lägga på ett tryck som vi sedan ökar för att öka obehaget för hästen tills den gör det vi ber den om. Den kopplingen finns kvar så länge du använder eskalerande tryck när du ber hästen om saker, alltså ökar trycket on hästen inte gör det du ber den om. När hästen blivit så less att den inte ens går att tvinga till något, då har du ju ganska små möjligheter kvar att få hästen att göra något du sedan kan belöna och ge hästen något positivt för. Som du ju märkt. Du behöver bryta den kedjan av att hästen tror att du bara säger åt den saker och inte lyssnar när den säger att den inte vill.

Så ang promenaden så ja! Jag var precis i din sits för många år sedan, en tränare sa åt mig att jag kan inte mana på min häst för att den ska skritta hela tiden. Nähä men då stannar han ju? Vad gör jag då? Det krävdes en helomvändning från min sida och en hel massa arbete, och kräver fortfarande. Men nu har jag en häst som stora delar av tiden (utifrån hur jag lyckas anpassa mig till HANS gränser) nu är lugn, glad, öppen och vill göra saker med mig.

Om vi går tillbaka till godisen. Om hästen normalt sett väldigt gärna vill ha godis men i vissa lägen inte går att locka, då säger det ju en del om hur mycket hästen inte vill eller vågar.

Det går ju inte att säga över nätet hur din häst känner på insidan men eftersom du ändå skriver denna tråden och låter som att du försökt det mesta "vanliga". Hur känner du för att behandla hästen utifrån att den faktiskt är rädd och känner ett obehag av att sakna trygghet när den stannar? När en häst blir rädd för något eller vägrar gå pga rädsla så är den livrädd. Hästen vill fly för sitt liv men människan hindrar den. Om hästen upplever att en stor del av samvaron med människan innebär att befinna sig i denna känslan (spelar ingen roll om hästen går fram över allt eller inte går en meter) så er ju samvaron med människan innebära obehag. Pga din hästs beteende och dina försök att lösa detta så känner du sig kanske inte heller helt lugn, positiv och trygg i alla lägen med din häst? Utan är kanske uppgiven, besviken (på dig eller hästen känner hästen ingen skillnad på), frustrerad eller arg. Alla dessa känslorna kommer ännu mer öka på obehaget för hästen att tillbringa tid med dig och göra den ännu mer osäker på att dölja vad du ber den om.
Okej jag ska börja göra så! Men när du säger om att man inte borde öka tryck, vi gör mycket Pat Parelli där ska man ju flytta hästen för tryck, borde jag sluta med det då? Och även hur ska jag göra sedan bara vända om o gå hem efter att jag har låtit honom äta gräs? Han brukar oftast inte vilja gå iväg från maten

Är självklart villig att tänka mitt tankesätt om att han kanske är osäker, har bara aldrig trott att han är det då han är så orädd (då menar jag när vi gör mentalträning, vi gör liknande saker som när dom tränar polishästar, för tänkte att om han inte är rädd för det så borde han inte tycka det är läskigt att gå till hagen)
Men att rida ut utan boots tycker jag inte riktigt försvarbart alls faktiskt. Skaffa boots han kan få på när du rider ut är verkligen ett måste, många hästar behöver även sulor i dessa. Där finns väldigt bra boots som är lätta att ta av och på- scootboots är ett exempel på detta.
Jag har inte ridit honom sedan jag tog av skorna. Har inte skrivit att jag har ridit honom sen jag tog av dom
 
Okej jag ska börja göra så! Men när du säger om att man inte borde öka tryck, vi gör mycket Pat Parelli där ska man ju flytta hästen för tryck, borde jag sluta med det då? Och även hur ska jag göra sedan bara vända om o gå hem efter att jag har låtit honom äta gräs? Han brukar oftast inte vilja gå iväg från maten

Är självklart villig att tänka mitt tankesätt om att han kanske är osäker, har bara aldrig trott att han är det då han är så orädd (då menar jag när vi gör mentalträning, vi gör liknande saker som när dom tränar polishästar, för tänkte att om han inte är rädd för det så borde han inte tycka det är läskigt att gå till hagen)

Jag har inte ridit honom sedan jag tog av skorna. Har inte skrivit att jag har ridit honom sen jag tog av dom

Föreslår att du vidgar dina horsemanship-vyer lite mer, om du inte redan har. :) Tex Warwick Schiller tror jag du skulle kunna ha mycket hjälp av när det kommer till att skifta i tankesätt. Finns massor av videos på youtube med honom.
 
Och även hur ska jag göra sedan bara vända om o gå hem efter att jag har låtit honom äta gräs? Han brukar oftast inte vilja gå iväg från maten
Hästen vill inte gå från maten för att den är rädd för att inte få äta igen.
Det gäller att ha tålamod.
Umgås med hästen. Låt den beta och bara var tillsammans.
Gå bara fem steg om du får den att gå och låt den beta igen.
Det kan ta tid men det kommer att hjälpa.

Är självklart villig att tänka mitt tankesätt om att han kanske är osäker, har bara aldrig trott att han är det då han är så orädd (då menar jag när vi gör mentalträning, vi gör liknande saker som när dom tränar polishästar, för tänkte att om han inte är rädd för det så borde han inte tycka det är läskigt att gå till hagen)
Han kanske visst är rädd på träningen, han kanske bara stänger av. Det är mycket vanligt att dom stänger av då dom utsätts för mer än dom tål och att det misstas för att dom inte är rädd eller känner obehag.
Eller så är det på ett tryggt ställe medan det andra inte är ett tryggt ställe. Du behöver vara hästens trygghet.

Om det nu är så att det är helt säkert att det inte beror på smärta.
 
Okej jag ska börja göra så! Men när du säger om att man inte borde öka tryck, vi gör mycket Pat Parelli där ska man ju flytta hästen för tryck, borde jag sluta med det då? Och även hur ska jag göra sedan bara vända om o gå hem efter att jag har låtit honom äta gräs? Han brukar oftast inte vilja gå iväg från maten

Är självklart villig att tänka mitt tankesätt om att han kanske är osäker, har bara aldrig trott att han är det då han är så orädd (då menar jag när vi gör mentalträning, vi gör liknande saker som när dom tränar polishästar, för tänkte att om han inte är rädd för det så borde han inte tycka det är läskigt att gå till hagen)

Jag har inte ridit honom sedan jag tog av skorna. Har inte skrivit att jag har ridit honom sen jag tog av dom
Jag gillar inte alls pat parellis metoder. Många gånger skapar dom en ännu mer otrygg och förvirrad häst som leder till större problem. Som en annan nämnde så är warwick schiller kanon. Jag har enbart använd hans metoder från marken med min nya häst. Hon är känslig men redan börjat fästa sig vid mig och litar på mig. (Hon är mycket mer avvaktande med andra människor) Kunna stå inne här om dagen fast dom sågade precis bredvid och höll på utan dom minsta problem. Nyfiken och går fram och nosar på allt som är läskigt och blir knappt rubbat av något. Vi tar det lugnt och jag gör mitt yppersta på att ge rätt signal även om jag ibland kan göra fel.

Jag blev introduceret till honom genom en vän och tycker verkligen han är vettig i dom sakerna han säger och gör.
 
Föreslår att du vidgar dina horsemanship-vyer lite mer, om du inte redan har. :) Tex Warwick Schiller tror jag du skulle kunna ha mycket hjälp av när det kommer till att skifta i tankesätt. Finns massor av videos på youtube med honom.
Har kollat in honom innan, men ska göra en djupdykning i hans content nu, tack för tipset!!
 
Hästen vill inte gå från maten för att den är rädd för att inte få äta igen.
Det gäller att ha tålamod.
Umgås med hästen. Låt den beta och bara var tillsammans.
Gå bara fem steg om du får den att gå och låt den beta igen.
Det kan ta tid men det kommer att hjälpa.


Han kanske visst är rädd på träningen, han kanske bara stänger av. Det är mycket vanligt att dom stänger av då dom utsätts för mer än dom tål och att det misstas för att dom inte är rädd eller känner obehag.
Eller så är det på ett tryggt ställe medan det andra inte är ett tryggt ställe. Du behöver vara hästens trygghet.

Om det nu är så att det är helt säkert att det inte beror på smärta.
Ok så om han inte vill gå än så väntar jag en stund innan jag frågar igen?

Jag tror inte att han stänger av, kan självklart ha fel, men han är väldigt nyfiken och brukar vilja leka med sakerna jag har framme, om det är en pressening t.ex så brukar han ta tag i den kasta runt den

Jag tror inte att han har ont, när veterinären var i stallet i tisdags så hade jag sagt till henne när jag bokade det att jag ville röntga honom men hon tyckte det var onödigt när hon var i stallet
 
Ok så om han inte vill gå än så väntar jag en stund innan jag frågar igen?

Jag tror inte att han stänger av, kan självklart ha fel, men han är väldigt nyfiken och brukar vilja leka med sakerna jag har framme, om det är en pressening t.ex så brukar han ta tag i den kasta runt den

Jag tror inte att han har ont, när veterinären var i stallet i tisdags så hade jag sagt till henne när jag bokade det att jag ville röntga honom men hon tyckte det var onödigt när hon var i stallet
Han verkar dock inte redo att gå iväg själv utan hästkompis, och i så fall får man börja om med det. Han litar inte på att människan skyddar honom eftersom människan sätter press som han inte är redo för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 223
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 472
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 901
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp