Snart ger jag upp

Han verkar dock inte redo att gå iväg själv utan hästkompis, och i så fall får man börja om med det. Han litar inte på att människan skyddar honom eftersom människan sätter press som han inte är redo för.
Jag pratade med en kvinna från stallet vi är i tidigare i veckan om vi kan hänga med dom, hon brukar gå på promenader med sin så har redan fixat en häst som vi kan gå ut med👍🏼
 
Ge mig alla tips ni har för snart ger jag upp och säljer hästen. För snart två år sedan köpte jag min häst, han var då 2 år och kom direkt från galoppbanan. Gav honom sommarlov o började sakta sätta igång honom, dom första 6 månaderna red vi i princip bara ut i skogen ett par dagar i veckan. Han började väldigt snabbt vägra gå någonstans både under ridning och när han ska gå in och ut till hagen. Detta har pågått av och till under dessa två åren, jag tänkte då att det säkert har med ledarskapet att göra och började träna honom mycket från marken, trots att han lyssnar väldigt bra under våra träningssessioner från marken har det inte gjort någon skillnad till att han stannar, han gör samma med andra ryttare också och att använda pisk, snurra honom i cirklar och att backa honom funkar ej, han är envisare än en åsna. Han blir behandlad var 3e månad av oftast en massör som går igenom honom men har haft en kiropraktor också som inte märkte något fel. Han har aldrig varit halt och hade veterinären ute senast i tisdag som inte såg något fel med honom utan trodde att det bara var beteende, har lektioner med en stor dressyrtränare som säger att det bara är för att han behöver bli mer lösgjord, men är ju inte så lätt då han stannar/vägrar börja trava. Han blir aldrig rädd för något och är en väldigt lugn häst helt generellt, , så det är svårt då han är väldigt omotiverad till all sorts motion. Han får även semester med jämna mellanrum, kollar sadeln med jämna mellanrum och hans tänder raspades i december. Finns det någon som varit med om en liknande häst?

Fel människa till fel häst.

Han litar inte på är och ni förstärker dessa vibbar med negativ input redan vid ryktning innan ni sadlar och rider ut då ni förväntar er problem.

Hitta en människa han kan lita på, och problemen är borta. Skänk (eller sälj för en symbolisk summa hästen till denna människa). Sedan har du inga bekymmer tills du köper en ny häst som inte valt dej som människa (ägare)
 
Jag pratade med en kvinna från stallet vi är i tidigare i veckan om vi kan hänga med dom, hon brukar gå på promenader med sin så har redan fixat en häst som vi kan gå ut med👍🏼

Min häst har bla vilat pga rehab av hovarna men också pga att jag inte lyckats lösa detta med att han bli osäker och inte vill följa med mig ut. Jag började nyligen om genom att alltid ta med hans hagkompis på promenader och som handhäst. Väldigt snabb förbättring har det blivit! Men fokus varje dag är att vi ska vara avspända, närvarande och inte stressa fram något. De två senaste passen har han inte velat gå hem och ingen av dem har velat gå ut i hagen efteråt. Den känslan av trygghet och glädje tillsammans är den jag har behövt hitta för då kan man börja på en positiv spiral.

Warwick har ett jättebra poddavsnitt i början om en häst som sov sig igenom en hel clinic. Det rekommenderas!
 
Jag pratade med en kvinna från stallet vi är i tidigare i veckan om vi kan hänga med dom, hon brukar gå på promenader med sin så har redan fixat en häst som vi kan gå ut med👍🏼
Låter jätte bra. Med din andra fråga i ditt inlägg innan. Så snackar warwick om detta med att ha noll förväntningar. När ni kommit en bit fram så gå med honom men utan någon förväntningar alls. Låt honom gå som han vill och bete och bara va där med honom. Ni behöver bygga upp eran relation så han tycker om att umgås med dig igen. Bara såna saker i början som att sitta i hagen och umgås kan göra mycket. Sedan börjar man lägga på saker. Matching steps är en riktigt bra övning men man behöver lägga grund arbetet först och relationen med hästen. Jag har haft subscription på hans sida och det är en gratis prov vecka där. Där går han verkligen i grunden med allt men finns gott om videos på Youtube som är alldeles gratis.
 
Jag pratade med en kvinna från stallet vi är i tidigare i veckan om vi kan hänga med dom, hon brukar gå på promenader med sin så har redan fixat en häst som vi kan gå ut med👍🏼
Utmärkt! Sedan är ett tips att du jobbar med dina egna bilder över hur det ska gå. Jag tror någon har varit inne på ämnet redan. Jag kan ta exempel från mig själv för enkelhetens skull. Jag åkte av och slog mig rätt illa för många år sedan. Det blåste väldigt hårt och hästen blev rädd för en takplåt som hade blåst av något hus. Efter den avramlingen har jag svårt att rida ut när det blåser det minsta lilla. Jag spänner mig och återupplever den där händelsen igen. Min oro smittar av sig på hästen förstås (inte samma häst som vid olyckan) vilket resulterar i en spänd och nervös häst. Så jag försöker tänka på min andning och jobbar med mina bilder av ridturen. Jag fokuserar på att se mig själv och min häst strosa lugna och nöjda med vinden i håret genom skogen. Då och då hasar minnena tillbaka och jag får stoppa mig själv och placera bra bilder i huvudet igen och igen. Jag lovar att hästen blir enormt mycket lugnare när jag kan hålla mina tankar i schack.

Samma sätt tror jag att du kan jobba med. Nu är det så många negativa händelser och tankar i er relation så om du försöker istället se framför dig att hästen strosar efter dig in från hagen och låter sig ledas en bit från stallet utan att stanna så ska du se att ni kommer komma vidare bättre.
 
Jag har en häst som jag tror har liknande beteende och bagage som din. En f.d travare som är väldigt introvert och lättstressad. Har tittat på många NH-filmer för att försöka komma fram till vad den hästen behöver. Warwick Shiller som redan nämnts är bra, Ryan Rose är min favorit just för att han förklarar så bra. Sen snubblade jag över någon tråd på fb där någon skrev att de gav sin häst godis när den blev rädd, det har jag prövat nu ca 2 veckor och det fungerar jättebra. När hon stannar för att hon inte vill lämna stallet så har jag gett henne godis. Så istället för att hon får ett obehag t.ex i form av tryck från skänkeln så får hon en positiv upplevelse och kommer ur sin negativa loop. När hon blir lite mer avspänd så får hon bara godis när hon stannar för hon tycker att ett föremål eller ljud är otäckt, när hon stannar utan uppenbar anledning lägger jag bara till skänkeln. Viktigt är att aldrig låta trycket från skänkeln eskalera! Jag upprepar d.v.s duttar mjukt med skänkeln tills hästen väljer att reagera oavsett vilken reaktion den väljer. På hemvägen kan hon bli väldigt het men även detta har blivit bättre med godismetoden. Ibland får jag snurra henne för att få kontroll och när hon stannat har jag snabbt gett henne godis. Detta har gjort att hon mycket lättare kommer ner i varv/stress. Häromdagen mötte vi t.o.m en skogsmaskin på hemvägen, hade det varit för en månad sedan hade jag fått hoppa av om jag inte ville ha en skentur, istället gick hon förbi på eget initiativ efter att ha stannat och fått godis. Inte heller blev hon bakskygg när vi passerat vilket hon hade blivit för en månad sedan.

Men ska man få detta att fungera måste man vara väldigt inkännande på hästen och sig själv. Vilket humör är den på i dag, hur känslig är den just i dag och just denna sekund? Hur andas den? Djupt eller grundligt? Hur andas du? Hur mycket tryck kan jag lägga på hästen just nu utan att den tycker det är obehagligt?
 
Utmärkt! Sedan är ett tips att du jobbar med dina egna bilder över hur det ska gå. Jag tror någon har varit inne på ämnet redan. Jag kan ta exempel från mig själv för enkelhetens skull. Jag åkte av och slog mig rätt illa för många år sedan. Det blåste väldigt hårt och hästen blev rädd för en takplåt som hade blåst av något hus. Efter den avramlingen har jag svårt att rida ut när det blåser det minsta lilla. Jag spänner mig och återupplever den där händelsen igen. Min oro smittar av sig på hästen förstås (inte samma häst som vid olyckan) vilket resulterar i en spänd och nervös häst. Så jag försöker tänka på min andning och jobbar med mina bilder av ridturen. Jag fokuserar på att se mig själv och min häst strosa lugna och nöjda med vinden i håret genom skogen. Då och då hasar minnena tillbaka och jag får stoppa mig själv och placera bra bilder i huvudet igen och igen. Jag lovar att hästen blir enormt mycket lugnare när jag kan hålla mina tankar i schack.

Samma sätt tror jag att du kan jobba med. Nu är det så många negativa händelser och tankar i er relation så om du försöker istället se framför dig att hästen strosar efter dig in från hagen och låter sig ledas en bit från stallet utan att stanna så ska du se att ni kommer komma vidare bättre.

Precis det jag menar med att jobbet ligger hos en själv, inte i vad man gör direkt med hästen. Hästar följer ens tankar oxh sinnesstämning när de är trygga och connectade men likväl läser de en resten av tiden också såklart. Det svåra för mig är att både jag och min häst är väldigt lika, otrygga, försiktiga och med prestationsångest. Att försöka göra något praktiskt i ett dåligt läge resulterar bara att vi kommer längre ifrån varandra, står i varsitt hörn och vågar ingenting för vi är så rädda att göra fel 😅 Först måste vi duga som vi är utan att prestera något och sedan måste vi kunna börja kommunicera utan att det ska finnas några fel svar. Då kan man börja hitta trygghet och utifrån det sedan glädje tillsammans.
 
Jag har en häst som jag tror har liknande beteende och bagage som din. En f.d travare som är väldigt introvert och lättstressad. Har tittat på många NH-filmer för att försöka komma fram till vad den hästen behöver. Warwick Shiller som redan nämnts är bra, Ryan Rose är min favorit just för att han förklarar så bra. Sen snubblade jag över någon tråd på fb där någon skrev att de gav sin häst godis när den blev rädd, det har jag prövat nu ca 2 veckor och det fungerar jättebra. När hon stannar för att hon inte vill lämna stallet så har jag gett henne godis. Så istället för att hon får ett obehag t.ex i form av tryck från skänkeln så får hon en positiv upplevelse och kommer ur sin negativa loop. När hon blir lite mer avspänd så får hon bara godis när hon stannar för hon tycker att ett föremål eller ljud är otäckt, när hon stannar utan uppenbar anledning lägger jag bara till skänkeln. Viktigt är att aldrig låta trycket från skänkeln eskalera! Jag upprepar d.v.s duttar mjukt med skänkeln tills hästen väljer att reagera oavsett vilken reaktion den väljer. På hemvägen kan hon bli väldigt het men även detta har blivit bättre med godismetoden. Ibland får jag snurra henne för att få kontroll och när hon stannat har jag snabbt gett henne godis. Detta har gjort att hon mycket lättare kommer ner i varv/stress. Häromdagen mötte vi t.o.m en skogsmaskin på hemvägen, hade det varit för en månad sedan hade jag fått hoppa av om jag inte ville ha en skentur, istället gick hon förbi på eget initiativ efter att ha stannat och fått godis. Inte heller blev hon bakskygg när vi passerat vilket hon hade blivit för en månad sedan.

Men ska man få detta att fungera måste man vara väldigt inkännande på hästen och sig själv. Vilket humör är den på i dag, hur känslig är den just i dag och just denna sekund? Hur andas den? Djupt eller grundligt? Hur andas du? Hur mycket tryck kan jag lägga på hästen just nu utan att den tycker det är obehagligt?

Så gör jag också med godis. Läste en bra artikel för ett tag sedan om detta. Att tillföra något positivt för hästen i en stressad situation kommer inte leda till att man belönar stress om man gör likt du beskriver var min tolkning. Jag har bara gjort det på känsla utan den infon. Allt som hjälper till att locka tillbaka hästens fokus och/eller hjälpa den att hantera sin sinnesstämning bättre blir ju något positivt.

Men som du också skriver, det viktigaste är ju att en själv är i rätt sinnesstämning till att börja med! Det jag övar dagligen i stallet, tar aldrig slut för en lättstressad person som mig 😅

Tillsammans med hästen ska vi vara den som styr känsloläget, den trygga punkten som alltid finns där oförändrar i alla situationer så att när hästen kommer ur sin stress och sitt fokus på annat måste vi finnas där vid varje tillfälle. Ju fler tillfällen hästen försöker checka in med oss och vi inte är den där trygga punkten desto svårare blir det för hästen att lita på oss. Och det är såklart väldigt olika vilka behov hästarna har av detta. Jag borde antagligen ha en tryggare häst men jag anpassar mig istället till min hästs och mina förmågor så vi kan ha trevligt tillsammans på vår nivå.
 
Jag måste vara en dålig förälder då som höjerrösten ibland 😆. Måste tillägga att med hästarna använder jag rösten jättemycket, jag pratar med mycket med mina hästar och de blir också väldigt sociala. O h jag höjer även rösten ibland mot dem och tycker rösten är jättebra sätt och kommunicera på 😊
När man har en bra relation och har ett högt förtroendekapital så kan man höja rösten för att förhindra fara men finns varken förtroendekapital eller någon bra relation så skadar det enormt mycket och det kommer inte ge något positivt utfall alls utan bara skapa än mer rädsla.
 
När man har en bra relation och har ett högt förtroendekapital så kan man höja rösten för att förhindra fara men finns varken förtroendekapital eller någon bra relation så skadar det enormt mycket och det kommer inte ge något positivt utfall alls utan bara skapa än mer rädsla.
Vilken tur jag har bra relation till både barn och hästar då 😁
 
Ok så om han inte vill gå än så väntar jag en stund innan jag frågar igen?

Jag tror inte att han stänger av, kan självklart ha fel, men han är väldigt nyfiken och brukar vilja leka med sakerna jag har framme, om det är en pressening t.ex så brukar han ta tag i den kasta runt den

Jag tror inte att han har ont, när veterinären var i stallet i tisdags så hade jag sagt till henne när jag bokade det att jag ville röntga honom men hon tyckte det var onödigt när hon var i stallet
Ja precis.
Börja kanske med att bara gå ut precis utanför stalldörren, om det inte finns gräs, låt hästen äta hö.
Vänta tills hästen är redo att gå.
Viktigt att inte dra iväg den dit den inte vill när den väl väljer att följa.
Gå in i stallet och gå ut och beta igen osv.
Utöka sedan sakta sakta. Alltså dagar, veckor.

Kan hästen gå 10 meter innan det tar stopp. Vänd när ni gått 8 meter.
 
Tack för tipsen alla! Började göra lite av vad ni har sagt idag när jag var i stallet o ska göra så dom kommande månaderna nu! Jag borstade honom o myste i hagen innan jag tog in honom till hovslagaren o då tog jag med lite lusern som han fick smaska på medans vi gick in
Så gör jag också med godis. Läste en bra artikel för ett tag sedan om detta. Att tillföra något positivt för hästen i en stressad situation kommer inte leda till att man belönar stress om man gör likt du beskriver var min tolkning. Jag har bara gjort det på känsla utan den infon. Allt som hjälper till att locka tillbaka hästens fokus och/eller hjälpa den att hantera sin sinnesstämning bättre blir ju något positivt.

Men som du också skriver, det viktigaste är ju att en själv är i rätt sinnesstämning till att börja med! Det jag övar dagligen i stallet, tar aldrig slut för en lättstressad person som mig 😅

Tillsammans med hästen ska vi vara den som styr känsloläget, den trygga punkten som alltid finns där oförändrar i alla situationer så att när hästen kommer ur sin stress och sitt fokus på annat måste vi finnas där vid varje tillfälle. Ju fler tillfällen hästen försöker checka in med oss och vi inte är den där trygga punkten desto svårare blir det för hästen att lita på oss. Och det är såklart väldigt olika vilka behov hästarna har av detta. Jag borde antagligen ha en tryggare häst men jag anpassar mig istället till min hästs och mina förmågor så vi kan ha trevligt tillsammans på vår nivå.
Har också läst den artikeln! Tyckte den var jätteintressant o tänkte efter att jag läste den att jag ska prova det
 
Tack för tipsen alla! Började göra lite av vad ni har sagt idag när jag var i stallet o ska göra så dom kommande månaderna nu! Jag borstade honom o myste i hagen innan jag tog in honom till hovslagaren o då tog jag med lite lusern som han fick smaska på medans vi gick in

Har också läst den artikeln! Tyckte den var jätteintressant o tänkte efter att jag läste den att jag ska prova det

Rent allmänt förresten ang godis. Jag var upplärd i det klassiska att inte matad godis i tid och otid för då blir hästen tiggig. Min häst KAN inte bli tiggig till sin natur i den bemärkelsen. Så jag matar med godis (lusernpellets) typ hur mycket som helt. Varje dag försöker jag överträffa mig själv 😅 nej men skämt o sido. Det är ett relativt "enkelt" sätt att få hjälp på vägen när man försöker lära sig att hitta ett nytt sätt när man fastnat i en ond spiral.

Igår i stallet var första gången reagerade på att min häst "tiggde" godis av mig utan att jag initierat det/lockat med godis/redan gett godis precis. Och jag blev såklart jätteglad och belönade med godis! Jag mockade hagen och han stod o tittade ut över vidderna i solen och när jag gick förbi så så var det inte bara den där "hej 🙂" blicken utan ett vänligt "hej, har du en godis 😊"

Att lära sig se de där små skiftningarna (som ju för hästen såklart är jättetydliga men som vi allt som oftast missar) gör jättestort skillnad upplever jag. Vilket man ju kan förstår. Man vet ju själv hur jobbigt det är att känna sig missförstådd och inte lyssnad på. Min häst är lyckligtvis otroligt tacksam även om han är otrygg, jag känner verkligen hur han sina bättre stunder verkligen uppmuntrar varje steg jag själv tar i rätt riktning vilket jag är otroligt tacksam för. Men det var och är fortfarande många tillfällen då han är helt likgiltig och går in i sig själv. Så som alla alltid tolkat honom som en lat, tråkig ponny innan. När han egentligen bara är så liten på insidan att han bara försvinner från nuet 😔 Det gör väldigt ont att tänka på. Alltid när han svarar långsamt så behöver man gå tillbaka och hitta avspändhet och trygghet igen för att han ska komma ut ur sitt skal och börja vilja vara med igen.

Tillbaka till godismatande så även om de tar godisen så kanske de inte äter upp den direkt. För de är för spända pga annat. Likväl som hästar såklart kan hetsäta, min gör det mest med gräs men låter man honom då beta tills han betar normalt så brukar det vara att bättre läge att föreslå att vi går till nästa tuva tex. Eller beta på tryggare plats = man har redan gått för lång även om hästen fortfarande äter så äter den under stress.
 
Jag pratade med en kvinna från stallet vi är i tidigare i veckan om vi kan hänga med dom, hon brukar gå på promenader med sin så har redan fixat en häst som vi kan gå ut med👍🏼
Jättebra att du ventilerar lite och frågar om tips. Min unghäst ogillade att gå ifrån hagen. Promenad längre än 10 meter var i början otänkbart. Separationsångest + hon litade inte på mig. I övrigt var hon värsta chilla hästen.
Jag lät henne säga ”Nej, jag vill inte gå längre!” och jag lyssnade. Vi stannade alltså, kanske betade om hon ville, eller så vände vi och gick tillbaka. Ibland kom vi en längre sträcka, och ibland kom vi knappt någon meter alls. Sen lossnade det, jag vet inte, det tog kanske någon månad. Idag kan vi gå flera timmar iväg ensamma och fanskapet till häst blir ibland irriterad när jag försöker gå HEM!!! Jag är inte den enda som lyckats skapa förtroende med sin häst så här, och där hästen samtidigt skapat självförtroende för att komma ut. Din häst verkar ju nyfiken va? Kanske kan Ni hitta något i uteritten som passar er båda.
 
För er som tipsade om Warrick Schiller, hade uppskattat er hjälp om hur jag ska bemöta min häst. Så den senaste veckan har jag bara borstat honom i hagen och betat utanför hagen där vi har gjort matching steps under tiden. I lördags så tog jag in honom i paddocken där jag släppte honom lös o vi gjorde även där matching steps, och att jag använde en såndär ''flagga'' som han gör för att få deras uppmärksamhet. Han rullade sig efter bara ett par minuter och gäspade/slickade sig mycket. Efter en stund så började vi gå runt i paddocken samtidigt som vi fortsatte med matching steps, men när vi gjorde det så blev han JÄTTE pigg och busig. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta det då jag inte hittar någon video där en häst har haft den reaktionen, han blev rättså på, han ville gå så nära att han var i princip ovanpå mig och försökte ibland nafsa till mig, han ville även börja trava och om vi gjorde en lite skarpare sväng så blev det en liten bock ibland. Hur ska jag gå vidare nu, är ju kul att han tyckte det var roligt men vill inte ha en 500kg häst ovanpå mig. Tycker inte han har så många videos där han har hästar som är närgångna men fortfarande har fokus på dig
 
För er som tipsade om Warrick Schiller, hade uppskattat er hjälp om hur jag ska bemöta min häst. Så den senaste veckan har jag bara borstat honom i hagen och betat utanför hagen där vi har gjort matching steps under tiden. I lördags så tog jag in honom i paddocken där jag släppte honom lös o vi gjorde även där matching steps, och att jag använde en såndär ''flagga'' som han gör för att få deras uppmärksamhet. Han rullade sig efter bara ett par minuter och gäspade/slickade sig mycket. Efter en stund så började vi gå runt i paddocken samtidigt som vi fortsatte med matching steps, men när vi gjorde det så blev han JÄTTE pigg och busig. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta det då jag inte hittar någon video där en häst har haft den reaktionen, han blev rättså på, han ville gå så nära att han var i princip ovanpå mig och försökte ibland nafsa till mig, han ville även börja trava och om vi gjorde en lite skarpare sväng så blev det en liten bock ibland. Hur ska jag gå vidare nu, är ju kul att han tyckte det var roligt men vill inte ha en 500kg häst ovanpå mig. Tycker inte han har så många videos där han har hästar som är närgångna men fortfarande har fokus på dig
Om du signer upp på hemsidan, så har han videos vart han går igenom detta step by step. Det är en gratis prov period på en vecka så om du avslutar innan (kommer även ett påminnelsesmail) så blir du inte debiterad. Så har jag gjort :) Den övningen som behövs för det är "focus and bend", så din häst är uppmärksam på dig och du kan flytta honom med din hand signal. Finns även videos på hur hans fru Robyn gör med hennes häst- vart hon gör "fel" så man kan se vad man behöver hålla koll på. Han har även ett flöde med vilka övningar som är bäst beroende på hur hästen reagerar- en häst som springar iväg är matching steps bättre, medans focus and bend är bättre när dom helst vill "stå ovanpå en", och du kommer då till "leading with energy".

https://videos.warwickschiller.com/traininglist/focus-bend/staying-connected-while-moving-on-ground/
 
Super bra tips av @QueenLilith
Jag hade medlemskap där en period och tycker det var jättebra och väl värt pengarna.

Eftersom jag blandar metoder från flera olika och inte helt följer Warwicks system (just nu i alla fall) så vill jag inte råda om din specifika situation, eftersom ”risken” är att jag blandar in influenser från andra. I alla fall jag tycker att det är viktigt när man provar nya sätt att kommunicera med sin häst att sätta sig in i ett system i taget för att inte riskera att förvirra både sig själv och hästen.

Medlemskapet Warwick erbjuder är tydligt och enkelt att följa, så tycker verkligen du ska prova att börja där om du är intresserad. Just att det är gratis prova-på är toppen.

På facebook finns både hans publika sida och en privat grupp, sök på Warwick Schiller Attuned Horsemanship så kan du följa både sidan och gå med i gruppen. Ställer man frågor där om sin situation brukar folk vara väldigt generösa med sina erfarenheter på ett stöttande sätt, och inte sällan svarar Warwick också själv på frågor i inlägg.
 
Okej tack, ska bli medlem på hans hemsida då! Gjorde inte det för var orolig att man vara tvungen att betala(: Tack för tipset om hans fb grupper!
 
Okej tack, ska bli medlem på hans hemsida då! Gjorde inte det för var orolig att man vara tvungen att betala(: Tack för tipset om hans fb grupper!
Nej det har inte varit några problem alls med prova på perioden. Dom mailer även ut innan perioden tar slut- vilket jag tycker är väldigt seriöst. Hans guider på hemsidan är väldigt tydliga och enkla att följa tycker jag :) hsr använd dom mycket nu med min nya och känner verkligen hur mycket förtroende jag redan har fått från henne. Hon är väldigt känslig men så otroligt lyhörd.
 
Vill bara säga att det är modigt och fint att höra att du är öppen för att testa nya tankar med din häst och uppenbarligen så verkar du ju få ett annat svar. Fortsätter man som innan så kan man ju inte vänta sig andra svar. Kul att få följa er :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 214
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 471
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 900
Senast: Dopy
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp