Snart sommar: Insektstäcken!

Sv: Snart sommar: Insektstäcken!

Haglunds exemtäcke är lång hals och stor svanslapp (som fästes runt svansen med kardborr) och det passar jättebra på min häst.

Vilket av dom? Det silvriga eller det blåa?
Är dom likadana i storlekarna som dom andra täckena därifrån? Alltså rätt korta (så har jag upplevt det på utetäcken iaf)...

Ah, nu såg jag att du skrev eksemtäcke...Hihi... slarvläsning av mig =P jag läste flugtäcke först ^^

Senast ändrad:

KL

Min kuse är väldigt känslig för insekter och vanliga insektstäcken har inte räckt till, det blir ju ofta stort glapp vid bogen/halsen och runt frambenen. Så tror jag satsar på exemtäcke i år så att han kan gå ute(har fått haft honom inne andra somrar när det varit som värst). Någon som har tips på bra exemtäcke?

*kl*
jag letar efter ett nytt flugtäcke till min frieser, har ett amigo som sitter katastrofdåligt på honom. har kollat in bucas bug rug rain då överdelen står emot regn , han kommer gå ute på bete o kommer ha täcket på dygnet runt i perioder, men dem andra kanske inte blir så blöta heller o torkar fort??
han kommer ridas fast han går på bete så han kommer ju inte gå i hagen dygnet runt utan täcket tas ju av vid ridning etc men se på igen.
nån som har förslag på ett täcke som skulle va bra ?
han är ju stor o kraftig i bogen, o halsen är ju lite annorlunda också.

Boett eksemtäcke tycker jag är helt outstanding, förutom priset, de är rätt så dyra..
Jag använder också Jacson och Hööks eksemtäcken, de är helt ok.

blir inte eksemtäckena varmare än flugtäckena? dem är ju heltäckande, måste ju blir lite varmt en superhet sommardag??

Bucas BUzz off gillar jag skarpt, har gått igenom ett antal olika märken på täcken och än så länge gillar jag dessa bäst :)

Nu kan jag bara svara för hur det är med just de märkena som jag använder, men nej jag har inte märkt av att våra hästar blir varmare av eksemtäckena. De väljer också att stå i solgasset hela dagen än att söka skydd i skuggan, så jag tror inte att de störs alls av täckena faktiskt.

Jag har två till min dam.

Detta köpte jag alldeles nyligen och har inte hunnit prova i praktiken. Men det är av ett hårdare material så det har jag tänkt att ha lite senare på säsongen när de mest bitska sakerna vaknar till liv.

http://www.hastprodukter.se/photos/blueheaven500x267.jpg

Detta har jag sedan innan och har inte upplevt att det ger skav trots att hon har väldigt tunn päls och är lite känslig.

http://www.hastshopen.se/PICTURE/3640-4-catagoflugtckegold.jpg

Båda kostade långt under 1000-lappen..

Nu kan jag bara svara för hur det är med just de märkena som jag använder, men nej jag har inte märkt av att våra hästar blir varmare av eksemtäckena. De väljer också att stå i solgasset hela dagen än att söka skydd i skuggan, så jag tror inte att de störs alls av täckena faktiskt.

Jag håller med!
Snarare blir de svettigare av att springa runt som dårar för att komma undan flygfäna..

Missade att det pratades om eksemtäcken.
Min uppfattning handlar om flugtäcken.

Du är nöjd med catago-täcket eller? Jag tycker det ser rätt mysigt ut måste jag säga...

Ja, det är jag nöjd med. Hade det hela förra sommaren och det satt bra och höll. Det enda negativa är att när kardborren fastnar i tyget blir det lisksom som fnasigt. Annars är det kanon och inte så fasansfullt dyrt..

det från hästshopen har jag kikat lite på hur är det i storlek o passform? vad har du för häst? min frieser passar ju inte i alla täcken o svårare när det är hals. är det uv skydd i det?

Uv-skydd... Hmm, det var en bra fråga. Har jag faktiskt inte en aning om och eftersom det är en billigare variant av flugtäcke så skulle jag väl kunna tänka mig att det inte är uv-skydd i det. Fast jag ska inte säga säkert.
Å andra sidan är hon redan brun så det gör inget om hon blir lite mer brun.. Näe skämtåsido, har faktiskt aldrig tänkt på det här med uv-skydd.

Angående passformen så funkar det bra på min dam som är grov med mycket hals och bringa. Hon är 164 i mankhöjd och drar 155 i täcken, nu vet jag inte om det är onormalt men hon har samma storlek som stoet på 175 i stallet.
Jag tycker iaf att det sitter bra på henne utan att hänga runt bogen som många täcken kan göra om man har en häst med lite bog.

*kl*
jag letar efter ett nytt flugtäcke till min frieser, har ett amigo som sitter katastrofdåligt på honom. har kollat in bucas bug rug rain då överdelen står emot regn , han kommer gå ute på bete o kommer ha täcket på dygnet runt i perioder, men dem andra kanske inte blir så blöta heller o torkar fort??
han kommer ridas fast han går på bete så han kommer ju inte gå i hagen dygnet runt utan täcket tas ju av vid ridning etc men se på igen.
nån som har förslag på ett täcke som skulle va bra ?
han är ju stor o kraftig i bogen, o halsen är ju lite annorlunda också.

Har också Frieser ,det enda som passar honom är Rambo (har inte hittat något annat än så länge ialf) Skärningen i bogen är super för den lite annorlunda halsansättningen.:)

KL

Tips på insektstäcke som är relativt slitstarkt, luftigt/svalt och rymligt i bogen!
Viktigt är att det finns avtagbar hals! Min häst kan inte ha täcken med hals.

Nu har han Bucas som jag har opererat bort halsen på, men det är för tajt om bogen.

Han har ett Amigo regntäcke som passar jättebar men är det samma passform på Amigo BugRug?

GeKås hade inget av intresse heller.

Hur är hööks i storlekarna?

Jag undrar också hur hööks är i storlekarna.

Måste köpa ett nytt täcke till min häst då det är för litet, sitter tight, ändå storlek 155. Köpt på Gekås för ett par år sen och jag tycker det har varit helt ok, men har fått ha alla spännena på det yttersta, så det skyddar inte tillräckligt tycker jag.

Ska man välja exsemtäcke eller flugtäcke? Hästen är inte extremkänslig så jag hade väl tänkt vanligt flugtäcke egentligen.

Jag har ett Amigo Fly Rug och det sitter bra på min häst som passar bra i Bucas täcken. Det är i och för sig inte avtagbar hals på det.

Jag undrar också hur hööks är i storlekarna.

Måste köpa ett nytt täcke till min häst då det är för litet, sitter tight, ändå storlek 155. Köpt på Gekås för ett par år sen och jag tycker det har varit helt ok, men har fått ha alla spännena på det yttersta, så det skyddar inte tillräckligt tycker jag.

Ska man välja exsemtäcke eller flugtäcke? Hästen är inte extremkänslig så jag hade väl tänkt vanligt flugtäcke egentligen.

Jag har haft h**ks exemtäcket i några veckor nu. Passade min häst bra men dock är det lite svårt att jämföra med honom då det är väldigt svårt att hitta täcken som passar. Oftast är dom för stora i fram och för korta i ryggen(köper alltid 125). Men det här satt bra om än lite tajt kanske så man kan nog säga att dom är liiite små i storlekarna.:laugh:

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 512
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Göra i Borlänge?

Hund, Katt, Andra Djur