Sv: Snart sommar: Insektstäcken!
Det är inte användning av insektstäcken som oroar mig. Det är överanvändningen av dem (och täcken i allmänhet) som oroar.
Det är allför vanligt i hästhantering och skötsel som sker "i fall att" och då blir det fel tycker jag. När ett behov finns agerar man. Inte innan med tanken att "det kanske kommer att finnas ett behov"
Vi hade ett medel som vi blandade med vatten och svampade på hästarna. Insekterna flög runt, men undvek att komma för nära helt enkelt. Detta var på 80-talet så det var inte på DDT-tiden. Visst kan det vara olika typer av medel jämfört med nu, men tex Switch är ju bekämpningsmedel klass 3 och väl starkt för min smak. Jag använder eget tillverkat insektsmedel istället helt utan farligheter. Det funkar bra.Det finns en väsentlig skillnad de insektsmedel som fanns förr de fungerade de var proppade med en massa giftiga ämnen som fick de bitande insekterna att ramla av pinnen, dock är majoriteten av dessa ämnen idag totalförbjudna ett efter ett har alla riktigt effektiva insektsmedel blivit förbjudna och bortplockade.
Såna mördarmedel tror jag inte alla använde.Sprejade du in en häst förr så kunde du rida var du ville för du hade en insektsfrizon runt hela hästen. Jag tror även att det är en sak som påverkar att insekterna blir fler och fler för varje år förr trillade majoriteten av pinnen av alla giftiga medel (inkl DDT besprutningar)
Det är säkert en orsak.nu har de inga fiender och kan föröka sig i lugn och ro och blir bara fler och fler och potentare och potentare för vart år, och med bara dessa kassa insektsmedel som finns att få tag på så är det inte lätt för djuren att freda sig för det ökande antalet insekter.
Det där är säkert lokalt varierande. Vi har bott här i 11 år och insekterna är de samma. Blinningar, är det det samma som bromsar? Bromsarna här är som de alltid varit. Inga andra sorter som vi sett eller några som biter värre än tidigare. Det verkar ligga på en konstant nivå. Det kanske är annorlunda på andra ställen. Men här omkring är det massor, massor av hästar som går täckta hela tiden. Också hästar som jag känner till väl och som jag vet med säkerhet inte är överkänsliga. Ändå ska de gå med insektstäcken "för säkerhets skull". Om man tänker på säkerhetsaspekten är det för mig säkrare att ha en häst utan kläder.En intressant sak är att det nästan varje år dyker upp någon ny sort ofta större än de vanliga och det gör ont så in i helsike när de biter. Samma gäller den vanliga blinningen bara något år tillbaka så sa man aj och kände att man blev biten men sen var det bra med det, de sista åren har jag flera gånger fått jättebulor som både kliar och svider som sjutton efter blinningbetten det fick jag aldrig förr och man brukar normalt bli mer och mer van och därmed få mindre reaktioner men nu är det tvärtom så antagligen är det väl så att de är "giftigare" nu, större är de i alla fall.
Det är inte användning av insektstäcken som oroar mig. Det är överanvändningen av dem (och täcken i allmänhet) som oroar.
Det är allför vanligt i hästhantering och skötsel som sker "i fall att" och då blir det fel tycker jag. När ett behov finns agerar man. Inte innan med tanken att "det kanske kommer att finnas ett behov"