Snart sommar: Insektstäcken!

Sv: Snart sommar: Insektstäcken!

Det finns en väsentlig skillnad de insektsmedel som fanns förr de fungerade de var proppade med en massa giftiga ämnen som fick de bitande insekterna att ramla av pinnen, dock är majoriteten av dessa ämnen idag totalförbjudna ett efter ett har alla riktigt effektiva insektsmedel blivit förbjudna och bortplockade.
Vi hade ett medel som vi blandade med vatten och svampade på hästarna. Insekterna flög runt, men undvek att komma för nära helt enkelt. Detta var på 80-talet så det var inte på DDT-tiden. Visst kan det vara olika typer av medel jämfört med nu, men tex Switch är ju bekämpningsmedel klass 3 och väl starkt för min smak. Jag använder eget tillverkat insektsmedel istället helt utan farligheter. Det funkar bra.
Sprejade du in en häst förr så kunde du rida var du ville för du hade en insektsfrizon runt hela hästen. Jag tror även att det är en sak som påverkar att insekterna blir fler och fler för varje år förr trillade majoriteten av pinnen av alla giftiga medel (inkl DDT besprutningar)
Såna mördarmedel tror jag inte alla använde.
nu har de inga fiender och kan föröka sig i lugn och ro och blir bara fler och fler och potentare och potentare för vart år, och med bara dessa kassa insektsmedel som finns att få tag på så är det inte lätt för djuren att freda sig för det ökande antalet insekter.
Det är säkert en orsak.
En intressant sak är att det nästan varje år dyker upp någon ny sort ofta större än de vanliga och det gör ont så in i helsike när de biter. Samma gäller den vanliga blinningen bara något år tillbaka så sa man aj och kände att man blev biten men sen var det bra med det, de sista åren har jag flera gånger fått jättebulor som både kliar och svider som sjutton efter blinningbetten det fick jag aldrig förr och man brukar normalt bli mer och mer van och därmed få mindre reaktioner men nu är det tvärtom så antagligen är det väl så att de är "giftigare" nu, större är de i alla fall.
Det där är säkert lokalt varierande. Vi har bott här i 11 år och insekterna är de samma. Blinningar, är det det samma som bromsar? Bromsarna här är som de alltid varit. Inga andra sorter som vi sett eller några som biter värre än tidigare. Det verkar ligga på en konstant nivå. Det kanske är annorlunda på andra ställen. Men här omkring är det massor, massor av hästar som går täckta hela tiden. Också hästar som jag känner till väl och som jag vet med säkerhet inte är överkänsliga. Ändå ska de gå med insektstäcken "för säkerhets skull". Om man tänker på säkerhetsaspekten är det för mig säkrare att ha en häst utan kläder.
Det är inte användning av insektstäcken som oroar mig. Det är överanvändningen av dem (och täcken i allmänhet) som oroar.
Det är allför vanligt i hästhantering och skötsel som sker "i fall att" och då blir det fel tycker jag. När ett behov finns agerar man. Inte innan med tanken att "det kanske kommer att finnas ett behov"

Vilken säkerhetsaspekt talar du om? Jag har inte haft en enda skada på min eller kompisars hästar genom åren. Däremot går täckena sönder. Ha hästar springande i panik för att bromsen är för jävlig och det blir stora bölder i värsta fall, är det ett alternativ ?

Eller tycker du att lite får dom allt tåla.

Vilka täcken är i bomull?

Vanliga bomullstäcken ;) finns ju i en obegränsad mängd av kvaliteer, tygtjocklek, former och utförande, brukar ju oftast mest benämnas sommartäcke dock är det ju inte alla sommartäcke som är av ren bomull så blir ju fel att skriva sommartäcke. Hittar man rätt sort gjorda av rätt tyg så är de kanon dock finns det ju mkt skit bland dem också som tur var är de ju oftast inte så dyra så man har ju råd att råka köpa fel ett par gånger.

Tack för svar, det du skriver bekräftar precis det intryck och känsla jag har av flugtäcken av det jag sett (inklusive mitt eget hemska). Jag håller med dig om bomullstäcken, de svalkar bra och är ju tillochmed anledningen att man inte ska använda dem som lager under vintertäcken, just för att de kyler mer än de värmer.

:bow:

För mina hästar beror användandet av flugtäcke på vilken sida av stallet de har gått på. När de har gått på "baksidan" där det blir som en gryta, ingen luft som rör sig har de varit otroligt irriterade av flugor och broms, det är mer skog på baksidan.

När de går på "framsidan" där det är öppet, åker och vatten så störs de inte alls lika mycket och behöver således inte ha flugtäcket. Det rör sig mer i luften och är det riktigt varmt kan man ändå känna att vinden fläktar lite. Det finns inget skydd för solen men det är otroligt mycket mindre djur.

Sen är det faktiskt inte mina känsligaste hästar (a.k.a. fuxfarorna) som behövt flugtäcken, utan det är dom bruna sakerna!
Just nu använder jag bara flugtäcket när hästen ska skos eller står uppbunden där man skor, det är nära gödselstacken och flugorna är som tokiga där!

Jag har ett Amigo Bug Rug (kanske, haha) och det har funkat suveränt på min, det har inte blivit supervarmt under och han har inte svettats men att han vart sval där täcket vart tänker jag inte ljuga och säga, han har vart jämnvarm. Det ligger bra och är inte slitet någonstans.

Sen angående att mygg, knott etc. blir värre kan jag bara hålla med om, jag är överkänslig mot sådana bett och även om jag får färre numera så blir de grymt mycket värre.

det är främst plast aspekten och hur varmt det blir under ;)

illasittande har jag dragit upp därför att det som sagt är ett märkestäcke med ett pris som inte borde vara så oerhört kass kvalitet som detta täcket. det var poängen i det hela.....

I see :)

Vad är det för märke på täcket?

*KL*
Bland islandshästfolk finns det ofta stor erfarenhet av täcke för att skydda mot insekter, särskilt mot de små (1,5-2 mm) jä..la svidknotten som enligt SLU stå för c:a 80 % av eksemfallen. Använder själv till de 2 eksemhästar vi har och en i förebyggande syfte till en Islandsimport.
Det är tre stycken för tillfället och det är helt i medicinsk syfte, det vore djurplågeri att inte använda täcke på dessa. Man kan inte idag se att de är eksemhästar och då hade en av dem väldig svår eksem.
Vi kompletterar med att smörja in hästarna med Bensyl Bensoat som efter 10 års testande med olika preparat är helt outstanding för att lindra klådan och även hålla insekter borta. Vi kompletterar med MJ salva, som innehåller lite tjära och andra naturprodukter, på skap och andra utsatta ställen som täcket inte skyddar. MJ salvan skyddar i c:a 12 timmar
Vi smörjer även skap, mage och bog med MJ salvan på unghingstarna för att lindra.

Att det blir fler som behöver täcke nu kan ha att göra med att det finna väldigt många fler islandshästar nu än för 10-20 år sedan. Det finns i dag c:a 30 000 st registrerade islandshästar i Sverige. Det är den näst största ridhästrasen i Sverige i dag. Det är ju också fler hästar än kor i Sverige nu c:a 362 000 st :eek:

Vi har testat många olika eksemtäcken, det är bara eksemtäcken som täcker så mycket som behövs, och helt outstanding både i kvalite och funktion är Boetts täcken, de har även många storlekar att välja på. De är iofs dubbelt så dyra som Hööks men håller gott och väl dubblet så länge även om Hööks är prisvärda. Hållbarheten är okay det går fyra täckade i hagen där det är 14 st varav 9 st unghingstar mellan 2-5 år gamla. Vi lappar i snitt ett täcke var 14:de dag. Då är det allt ifrån små revor på ett par cm till stora stycken som saknas. Jag tror att det ofta är träd och grenar som de fastnar i och drar sönder täcket på.

Jag har inte heller upplevt att det är varmt för dem på sommaren med täcket på. När det busas en del i hagen, det är ju bara valacker och hingstar, så kan de bli svettiga under manen, vilket de har gott om ;) och även på bogen ibland. Vi använder inte magplattan utan smörjer istället och det fungerar bra.

Det är viktigt att inte slarva med täcke och insmörjning, det ska göras varje dag och man börjar innan insekterna kommer. Det kan för en eksemhäst vara förödande att bara missa en dag :eek: Har dock en gräns, om det blåser 6 m/sek eller mer och/eller regnar en längre tid, en dag eller mer, så slipper de täcken.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Senast ändrad:

alltså jag har bara så svårt att se hur det kan finnas ett täcke, hur tunt det än må vara, som SVALKAR i 30 graders värme. Flugtäckena säljs med UV skydd hitten och ditten - vaddå UV skydd? varför ska hästen ha det? :confused: Jag är bara nyfiken på om folk faktiskt har KOLL på om hästarna verkligen är svala och bekväma i dessa täcken? sen tycker jag det är lite ironi att man ser så många hästar sommartid i flugtäcken som går ute i ur och skur, täckena är blöta rakt igenom, vintertid oroar man sig för att hästen ska bli kall osv - men inte sommar? :confused:

Jag har inte studerat mitt djur i täcke så noga (för det används inte så ofta) men täcket är vitt och han mörkgrå/svart. Kan tänka mig att det skulle vara en bidragande orsak om temperaturen hölls nere. Samt att han står betydligt lugnare med täcke - det har jag åtm sett, han kryper gärna in i sitt täcke och viftar inte en enda gång mer på svansen jämfört med frenetiskt viftande. Jag har bara lagt täcket på stekheta soliga eftermiddagar mot just blinningar/broms som sätter sig uppepå ryggen.

Går man 15 år tillbaka, ialla fall där jag bor (norra värmland) så fanns det inte alls lika mycket bitande insekter, det verkar bli värre för varje år. Jag vill inte att mina hästar ska få infekterade sår av alla bett de får eller springa som tokar (speciellt inte med föl vid sidan) då kletar jag på diverse medel, eller tar in dem i stallet när det är som värst. Tyvärr kan jag inte ha flugtäcken på dem för unghästarna biter sönder dem på varandra. Nuförtiden, dagtid, så är det några äckliga småflugor som biter som sjutton. De fanns inte för 15 år sedan.

Samma upplevelse här. Jag minns inte alls att vi hade blinningar när jag var ung (dvs för 10-15 år sedan), däremot när man åkte på träning var det på vissa ställen. Knott har vi alltid haft mycket, ingen skillnad. Men just mot de j*vla svärmarna med bitande blinningar som sätter sig över hals/rygg så är det jättejättestor skillnad mot förr. Numera måste till och med vi ta in hästarna periodvis, hände aldrig förr öht.

Det finns en väsentlig skillnad de insektsmedel som fanns förr de fungerade de var proppade med en massa giftiga ämnen som fick de bitande insekterna att ramla av pinnen, dock är majoriteten av dessa ämnen idag totalförbjudna ett efter ett har alla riktigt effektiva insektsmedel blivit förbjudna och bortplockade. Sprejade du in en häst förr så kunde du rida var du ville för du hade en insektsfrizon runt hela hästen. Jag tror även att det är en sak som påverkar att insekterna blir fler och fler för varje år förr trillade majoriteten av pinnen av alla giftiga medel (inkl DDT besprutningar) nu har de inga fiender och kan föröka sig i lugn och ro och blir bara fler och fler och potentare och potentare för vart år, och med bara dessa kassa insektsmedel som finns att få tag på så är det inte lätt för djuren att freda sig för det ökande antalet insekter. En intressant sak är att det nästan varje år dyker upp någon ny sort ofta större än de vanliga och det gör ont så in i helsike när de biter. Samma gäller den vanliga blinningen bara något år tillbaka så sa man aj och kände att man blev biten men sen var det bra med det, de sista åren har jag flera gånger fått jättebulor som både kliar och svider som sjutton efter blinningbetten det fick jag aldrig förr och man brukar normalt bli mer och mer van och därmed få mindre reaktioner men nu är det tvärtom så antagligen är det väl så att de är "giftigare" nu, större är de i alla fall.

Intressant. Kanske är det så?

Flugtäckena är klart varmare än ett vanligt tunt bomullstäcke om det inte blåser, blåser det som det ofta gör här i skåne så blir de möjligtvis mer avsvalkade i flugtäckena. Jag har i stort sett alla olika märken på flugtäcken (inköpta här och var efter hand har max 2 av samma sort så det har hunnit bli en hel del olika märken) Jag har i stort sett helt gått ifrån flugtäckena och använder istället bomullstäcke hästarna är klart svalare under bomullstäcke än under flugtäcke, faktiskt får jag känslan att de är svalare under ett bomullstäcke än utan tänk på dig själv man håller sig svalare under en sladdrig ljus t-shirt jämfört med när solen steker direkt på huden, hästarna får dessutom ett luftlager under sina täcken iom att pälsen lyfter upp täcket från huden. Flugtäcken har en förmåga att sitta väldigt tajt materialet slickar sig mot kroppen och det tror jag är en av anledningarna att de blir varmare i dem (och sen att de är i nylon naturligtvis). Börjar de springa med flugtäcken på sig så blir de plaskvåta av svett väldigt snabbt (om man missar att blinningainvasionen har börjat och inte plockat in dem i tid så springs det rejält och har de flugtäcken så är de som sagt plaskvåta något som inte händer med bomullstäcken) Synd är att det på marknaden inte finns mer heltäckande bomullstäcken jag har funderat mer än en gång på att sy halsar men det kommer liksom aldrig längre än till tanken av någon anledning ;) ett sladdrigt rymligt bomullstäcke med en väl tilltagen hals (allt som sitter åt blir varmt det vet man ju på sig själv skall man hålla sig sval skall det sitta löst och fladdrigt) hade man klarat sig långt på.

Intressant det med!

Jag snålar numera med att köpa flugmedel o dylikt, hoppas flytta till ett blåshål i Skåne som enligt grannar är insektsfritt. Fy fan vad gött det hade varit. Får väl istället täcka mer höst/vinter/vår :cool:

vad är det för flugtäcke du har då?

det där att det skulle spela roll att det är vitt/ljust har jag svårt att köpa som motivering att det därför skulle vara svalast bara för att det är ljust. boetts täcken som rapporteras vara bland de bästa är bajsbruna. det jag har som är apkasst är ljust ljust blått, stallkamraten har ett vitt som är varmt som satan. amigo täckena jag frågade om tidigare, som jag upplevt varit bland de svalaste jag sett bara genom att kolla andras hästar, är beige färgat.....

Senast ändrad:

Sweetich eller hur fasen det nu stavas.

Jag menade ljust som ljus av samma sort (tyg) såklart, annars kan man ju inte jämföra :) Men det var som sagt bara min gissning, jag som har en mörk häst vet åtm att han blir skållhet utanpå pälsen och svettas i solen sommartid. Sortens tyg spelar nog mer roll, som gylle antyder. Jag har vita "funktionspikéer" man svetas i bara av att ta på sig, och svarta polotröjor som är svala som attan. Men det är ju allmänt känt.

Lite ang färg, varför är Boetts täcken mörka? De borde väl ha ett bra tyg (= inte så varmt) men färgen gör väl ändå den sista lilla skillnaden. Har det med insektstryck att göra? Eller kanske bara renlighet?

Jag fattar förresten inte vilket täcke du syftar på :o Men du kanske inte vill/får skriva ut hela namnet?

det verkar ju inte vara ngt problem att smutskasta namn med märken i övrigt, jag försökte bara vara diskret, men det är ett Weatherbeeta, dvs ett av märkena som framhåller sig på marknaden väldigt aggressivt marknadsföringsmässigt, och är skandalöst dyra rent allmänt ang. sin kvalitet anser jag oavsett vilken typ av täcke det gäller och defintivit inte lever upp till att rättfärdiga pris med kvalitet, vare sig i passform eller hållbarhet rent allmänt. Just detta täcket SUGER, i varje stavelse.

Jag har aldrig tidigare använt eksem/insekttäcke innan denna sommaren, utan haft flugmedel och diverse på hästarna.
Detta året går de med täcke och jag måste säga att de fungerar utmärkt!:)
Studerade när hästarna gick i hagen och bromsarna tog sig inte igenom tyget.
Däremot var hästarna irriterade för de satte sig ju på huvudet och ben.
Jag blev själv biten av en broms när jag gick i hagen i t-shirt, så satte på mig jackan. Det skyddar ju kanon med eksemtäcken, perfekt med nåt som skyddar den "nakna" hästkroppen:)
( Bra kvalité med och kostade hälften av vad tex H***s tar för sina.)

Senast ändrad:

det verkar ju inte vara ngt problem att smutskasta namn med märken i övrigt, jag försökte bara vara diskret, men det är ett Weatherbeeta, dvs ett av märkena som framhåller sig på marknaden väldigt aggressivt marknadsföringsmässigt, och är skandalöst dyra rent allmänt ang. sin kvalitet anser jag oavsett vilken typ av täcke det gäller och defintivit inte lever upp till att rättfärdiga pris med kvalitet, vare sig i passform eller hållbarhet rent allmänt. Just detta täcket SUGER, i varje stavelse.

Haha just deras flugtäcke har jag inte men i övrigt håller jag inte med dig i en stavelse det är helt klart det märke jag tycker har de absolut bästa täckena ;) både passform mässigt (deras freestyle bog är så bra till hästar som är rejäla i bogarna. Finns inga andra täcken utom möjligen HW rambo/rhino inte amigo som håller lika bra tätt som wb och då framförallt i regntäcke där de flesta andra suger i täthet samtidigt andas de helt suveränt (bättre än HW) så du har aldrig en varm häst under ett wb täcke. Nu har även Wb tror det är 3 olika nivåer i pris/kvalitet som HW och jag har mest erfarenhet av mellannivån så möjligt att den billigaste inte är bra. Ser jag ett Wb täcke i en reakorg så blir jag salig och det följer alltid med mig hem :angel: så jag har ett ganska stort antal olika vid detta laget och vi kan säga att jag har kvalitetstestat det till sin spets i vinter genom att klä på mina 2 års huliganer (förlåt hingstar) Wb täcke och de har inte varit helt snälla :cool: mot dem om vi säger så - resulatet av testet inte en enda skråma på täckena och då har det varit dragkamp i täcke, klättrande på ryggen på varandra, försök att hålla kvar den andra genom ett stadigt tag i täcket, brottningsmatcher ja kort sagt allt, och inte en enda gång har jag behövt rätta till ett täcke som ens legat det minsta på sne på dem. Så behöver jag säga att det bara spädde på hur nöjd jag var med dessa täcken redan innan. Som kuriosa kan tilläggas att jag har ett 15 år gammalt Wb täcke som användes ganska aktivt i nästan 10 år sen dess sporadiskt pga att jag bara har en häst som använder den storleken och hon har ett annat hon har som huvudtäcke, men än idag är det helt helt och framförallt håller det fortfarande helt tätt, det är kvalitet det :angel:

Jag har aldrig tidigare använt eksem/insekttäcke innan denna sommaren, utan haft flugmedel och diverse på hästarna.
Detta året går de med täcke och jag måste säga att de fungerar utmärkt!:)
Studerade när hästarna gick i hagen och bromsarna tog sig inte igenom tyget.
Däremot var hästarna irriterade för de satte sig ju på huvudet och ben.
Jag blev själv biten av en broms när jag gick i hagen i t-shirt, så satte på mig jackan. Det skyddar ju kanon med eksemtäcken, perfekt med nåt som skyddar den "nakna" hästkroppen:)
( Bra kvalité med och kostade hälften av vad tex H***s tar för sina.)

Vad är det för märke ?

haha jag då har vi helt olika erfarenhet, jag upplever dem otroligt trånga i bogen och då har jag ett fullblod som visserligen är av den kralligare modellen samt stor, 170 men inte på långt när så bred i bogen som halvblod rent generellt,samt jag tycker de flesta av deras utetäcken stoltserar med 600 denier vilket för mig är ett skämt när täckena ligger i prisklassen strax över tusenlappen, för 600 D håller ju inte för ett skit.

men vi har uppenbarligen olika erfarenhet och det är ju bra, dock lovar jag och svär på heder och samvete att just deras insektstäcke suger fett - både i passform och kvalitet.

Pigalle: även om hästen inte blir biten där täcket ligger, så är de irriterade om ben, mage och huvud osv och springer omkring pga det, så är täcket skit blir de genomsvetta under täcket och då blir de som en magnet i fråga om att dra till sig ohyra etter värre. det är mkt därför jag är så himla skeptisk till insektstäcken per mitt första inlägg.

haha jag då har vi helt olika erfarenhet, jag upplever dem otroligt trånga i bogen och då har jag ett fullblod som visserligen är av den kralligare modellen samt stor, 170 men inte på långt när så bred i bogen som halvblod rent generellt,samt jag tycker de flesta av deras utetäcken stoltserar med 600 denier vilket för mig är ett skämt när täckena ligger i prisklassen strax över tusenlappen, för 600 D håller ju inte för ett skit.

men vi har uppenbarligen olika erfarenhet och det är ju bra, dock lovar jag och svär på heder och samvete att just deras insektstäcke suger fett - både i passform och kvalitet.

Pigalle: även om hästen inte blir biten där täcket ligger, så är de irriterade om ben, mage och huvud osv och springer omkring pga det, så är täcket skit blir de genomsvetta under täcket och då blir de som en magnet i fråga om att dra till sig ohyra etter värre. det är mkt därför jag är så himla skeptisk till insektstäcken per mitt första inlägg.

Men har du verkligen freestyle bogen då (de har både vanlig och freestyle som är dyrare)? (den är väldigt tydligt rundformad med hjälp av extra sömmar, står freestyle på sånt där märke på dem).
Mitt ena CB sto är riktigt extrem i bogen och det finns nästan inte ett täcke som hon kan ha förutom dessa allt blir för trångt för övrigt i hennes väldigt stöddiga bog.

nä jag tror inte det, har ingen koll på de detaljerna ö.h.t ska villigt erkännas, jag har bara dålig erfarenhet av några av de tidigaste modellerna och sen dess så kollar jag mest på vad de har för denier och när ett täcke över tusen spänn har 600 denier så har jag avslagit det pronto, av samma anledning som jag inte köper hööks 600 denier för typ 900 spänn när jag kan få ett HW i 1200 D för 1100 liksom.... :D. Har också grabbar i hagen och det krävs lite mer slit tålighet än 600, som för mig är ett riktigt budget täcke i fråga om hållbarhet...... typ minsta möjliga för att ens få kallas utetäcke....

Liknande trådar

Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 512
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21