Bukefalos 28 år!

Snedheter hos häst o ryttare

F

flashlight

Lägger gtråden här istället, det är så mycket "utrustning" på andra forumet....Tycker den passar bättre här. Moderator får ta bort den andra...(på "attt ha dressyrhäst")- det är här vi diskuterat snedheter o konsekvenser mm mycket så....

Vid ett galopplöp nyligen fick hästen problem i en kurva, något hände och hon la av efter det, ville inte gå fullt. Var sen inte halt men stod emot i vänster galopp och jag fick tex inte igenom sidvärts riktigt, det tog liksom stopp Något var fel. För att göra en lång historia lite kortare så kollades hon igenom noga och det slutade med att hon hade fått en låsning i SI-leden. Inga andra symtom som brukar hänga ihop med detta om de haft det länge, i nacke bogar el likn. Utan fö helt ok i hela kroppen och mjuk osv. Alltså "manipulerades" den sidan av leden och efter två dagars vila med tömkörning var det samma häst som hon ska vara igen:bow::banana:

Jag har nu bla läst Et:ns bok samt lite annat. (Har inte varit så inne i det pga förskonad från större problem)
Jag har i alla fall nu läst att ev så mycket som 80 procent av hästarna kan gå omkring med problem i denna led. Det för med sej snedheter som kan missstolkas som ovilja och som ryttarens snedheter.......

Rörliga bra hästar kan kompensera länge och t o m tävla tex dressyr framgångsrikt, men får till slut kompenstationsproblem. Hästar med stora rörelser men utan ryggverksamhet tex.

Om hästen hänger på bettet på ena sidan är tex ett symtom. I en tråd nyligen talades om "vad gör man åt det", tex hålla fast ytter och trycka ner vänster sittben :cool:

Självklart är en sned ryttare en fara. Men det kan vara en fara också att lägga för mycket på den sneda ryttaren... Kanske är det
hästen som faktiskt har ett problem

Nu varade inte detta problem mer än några dagar i vårt fall eftersom hästen gicks igenom. Men det hade varit lätt att se det som ovilja, lättja, att jag satt fel, mm mm särskilt om jag inte känt hästen innan och visste hur den ska kännas. Man kan nog även i längden förskjuta sina gränser för vad man accepterar i problem, och fortsätta trots motstånd, i tron att det är man själv som vrider sej fel eller viker sej eller att hästen är stel osv...

Ni som vet mer än jag eller har andra erfarenheter, vad tänker ni? Tror ni att det kan vara så att mycket av det som ryttare kämpar med är ett reellt problem som många hästar har

Det känns som vanlig snedhet helt enkelt men enligt et är skillnaden att det inte går att rida bort. Men när inser man det som medelmåtta, när man tror att man själv är problemet (vilket man kanske är också)

Går en massa hästar som tävlar dressyr runt med låsningar som kommer att ge skador? Är det möjligt? Man blir lite rädd, om det är så stor del som har problem.

Jag hade nog varit skeptisk om jag inte känt skillnaden i hästen......

Tycker det hör hemma på dressyr för här diskuterar vi ju ofta olika problem med att få till det ena och andra och orsaken till att det ev inte fungerar...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag har behandlat båda mina hästar som hade snedhet i SI-leden. Det är vanligare än man tror! Bättre att kolla upp där innan hästen blir halt eller så, vilket bara är ett sekundärproblem eftersom orsaken oftast sitter någon annanstans.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag tycker det låter vettigt att kolla detta vid problem, nu gjordes ju det och hästen var aldrig halt öht, men kärvare, vilket försvann med behandlingen :bow: (behandlades inom en vecka från händelsen, så det hann inte bli mer)

Blev lite betänksam som sagt, ang om detta är så vanligt:crazy: jag tror faktiskt också att det kan vara så, och mycket skulle alltså kunna undvikas.
Man blir kanske hemmablind med sin häst också, precis som med sej själv...
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Hej Flashlight!

Jatteintressant att lasa ditt inlagg. Jag ar van att jobba hastar fran grunden, noggrannt noggrant, med massor av arbete fran marken innan man sitter upp, massor av grundutbildning innan man tar dem hogre, och att alltid alltid se till att hasten ar med pa noterna, ar motiverad, villig, sjalvgaende och verkligen vill samarbeta. Det ar forstas omojligt om man har en hast som har lasningar. Det vet man ju sjalv hur det kanns att ha en lasning i landryggen, skuldran eller var det nu kan vara.

Jag har ocksa jobbat massor med hastar och ryttare som har lasningar, vilket sa ofta visar sig i olydnad, istadighet, lathet och senare i skador, ofta i rygg och framben.

Jag ar ingen expert pa SI-leden, men jag har sett exempel pa hastar som har haft lasningar dar, och som det gatt sa illa med att de har varit tvungna att ta slakta.

Det varsta exemplet var nog en otroligt vacker och talangfull valack, stor, med stora rorelser, som koptes in som fyra-aring, paborjades inridning, fick med tiden lasningar i bla SI-leden, och var dod vid 7 ars alder. Det var otroligt smartsamt att se. Agaren var helt overtygad om att h*n inte gjorde nat galet, h*n tyckte att h*n gav hasten all tid i varlden. I mina ogon gick h*n otroligt fort fram med tanke pa hastens anatomiska utveckling (som vaxande unghast), med spanningar i rygg och nacke och genom att sitta pa den i for hog fart, dvs i ett tempo hogre an att hasten orkade bara upp sig sjalv. Den behandlades bla for lasningar i SI-leden, men naturligtvis, eftersom ryttaren inte andrade sitt satt att trana hasten sa gav det ju ingen framgang pa langre sikt. Den har hasten var snall och anpassningsbar dock, och sa inte ifran speciellt mycket trots att den maste haft det rejalt jobbigt. Men det ar ju sa olika fran hast till hast. Jag vet att hastan hade gatt att raddas, med ratt utbildning for hast och ryttare. Jag har sett varre fall an detta ratas ut. Problemet var att denna manniska var saker pa att h*n hade tillrackliga kunskaper och att det var ett medfott fel hos hasten.

Jag kanner mig glad och lattad nar jag ser ett inlagg som ditt, dar man faktiskt inser att nagot ar galet och gor nagot at det. Jag vet inte mycket om lophastar, men jag vet att de utsatts for stora pafrestningar, och problem uppkommer pga hoga farter aven om man nu har en otroligt noggrant utbildad och tranad hast. Det ar mer tankvart tycker jag att en dressyrhast utsatts for den typen av pafrestningar. Dressyr borde ju vara gymnastiken for hasten, det arbete som losgor, starker och mjukar upp, det som hjalper oss att fa en ridbar och stark hast?

Jag tycker att det kanns tungt att lasa vissa tradar har inne, och jag vet ju att det ar en spegel av verkligheten, dar manga manniskor pratar om "lata hastar", hastar som inte ar sjalvgaende, hastar som behover hjalp har och dar, som inte kan ridas utan sporrar eller spo, hastar som inte vill. Det ar ju det det handlar om. Hastar som inte ar motiverade och hastar som inte vill. Det ar var uppgift att motivera och att fa dem att vilja. Ridningen ska val vara ett noje fran tva hall? Och det ar var uppgift att anvanda vart intellekt till att motivera. Vi maste bli uppmarksamma pa lasningar bade hos oss sjalva och hos hasten. For manga lasningar hos hasten kommer fran det vi gor med dem. Och med ratt kunskap om vara egna kroppar, och darmed var egen sits, och hastens anatomi och beteende kan vi forhindra det.

Jag tror att det ar viktigt att vi som ryttare (eller kuskar) blir mer oppna och odmjuka mot hasten. Nar nagot kanns fel, nar hasten inte vill, det forsta vi kan gora ar att ta hjalp av nagon som kollar upp den, kankse hittar lasningar eller om det gatt langre, skador. Nasta steg ar val det som ar det svara. Och det ar har som erfarenhet och ett gott djuroga kommer in. Vi maste lara oss att undvika att den dar lasningen uppkommer igen. Hur uppkom den? Efter behandlingen, vad kan jag gora for att forhindra att den kommer igen, eller att nya lasningar kommer? Vad maste JAG som manniska andra i min attityd och mitt traningsupplagg for hasten?

Jag tror att vi maste bli mer odkjuka infor hasten och infor det vi gor med den. Om den ar "olydig" eller "lat" sa maste vi ga tillbaka till oss sjalva for att se om och hur vi orsakar dessa spanningar och lasningar (och i de allra flesta fall sa gor vi det). Det kommer vi att komma langt med:)

Tack for din intressanta iakttagelse Flashlight!:bow::bow:
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Tack själv:bow: Mkt bra tankar. Jag håller helt med dej ang det man hör av folk och även läser här om ovilliga lata hästar, mm.

Visst kan en häst tycka det är mindre kul med arbete men att den skulle protestera så mycket som man ibland läser om - då måste man ju fundera.....

Jag tror att det du beskriver inte är alltför ovanligt tyvärr, inom många grenar, även dressyr.
Löphästar utsätts för enorma påfrestningar. I det här fallet var det en missuppfattning kan man säga mellan jockeyn och hästen i svängen som i den farten inte är så bra:crazy: (ganska snäv vänstersväng) Men hon är som tur var rädd om sej och visade tydligt att något var fel.
Efter behandlingen var medicinen: mer dressyrridning med mkt sidvärts. :D

:bow:
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag vet inte om min häst hade problem med just denna led, men den var synbart sned i korset o kändes i skritt.

Var på klinik undersökning halt högt o man såg då inte detta, inte jag heller:angel:
blev sprutad h.b knä o skulle skrittas, men jag vägrade.
Ser då detta o åker till min ET 2 dagar senare, som fixade till det snabbt- hästen fick en helt annan uppsyn. Skrittade den 3 dagar senare o den kändes då helt OK o skrittade på genom hela kroppen.

Kan det ha varit den leden?
Kom sig troligen av att den hade gått omkull( såg när det hände)
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Ja det var säkert det. Min häst har också halkat o trillat o såna grejer och har antagligen blivit sned av det.
ET rätade upp henne med och det kändes bra att rida efter det.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Ja det kan det. Det är just sånt som kan ställa till förskjutningar och låsningar mm. Gå omkull, slå i, vrida till, rulla fast i boxen osv.

Vad jag förstår är den leden lätt att skada, pga konstruktionen. Även hos människa och andra djur som hundar mm.

Men utan ryttare gör det inte så mycket, det är med ryttare (eller vagn, vanligt hos travare med inte bara ridhästar) det blir märkbart eftersom den inte är rak längre, får ont och kompenserar, människan försöker få den rak, mer ont och ev hälta pga påfrestningarna.:crazy:

En häst som haft detta länge får även stelhet/ont i nacken och bogmuskulatur och sen i framben bla. Har jag lärt mej nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

PS. hästen fick större fettdepå på den sjuka sidan av korset o den gick inte att få bort.DS
vänta nu:idea: Den bantades ganska snart därefter iom Fång o då blev det mindre.
Vet faktiskt inte hur det är nu:o

Ska damma av honom o kolla läget:angel:

Ska väl tillägga att den inte har haft problem med det sen dess- den är iofs inte tränat sådär jättemycket sen dess.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Ja men den är ju behandlad så det kanske räckte, det ska tydligen kunna räcka med en gång, sen kan man bara hålla det ok med ridning, massage stretch mm. Om den gått så länge måste musklerna anpassa sej, till det nya. Jag har läst mej till detta, alltså.

OM man inte lyckas få musklerna att anpassa sej kan det gå tillbaka:o Tror jag.

Ska läsa in mer.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Ja men den är ju behandlad så det kanske räckte, det ska tydligen kunna räcka med en gång, sen kan man bara hålla det ok med ridning, massage stretch mm. Om den gått så länge måste musklerna anpassa sej, till det nya. Jag har läst mej till detta, alltså.

OM man inte lyckas få musklerna att anpassa sej kan det gå tillbaka:o Tror jag.

Ska läsa in mer.


Det där är samma som med människa.
Om man har gått länge med ett felläge- drar musklerna tillbaka felläget efter korrigering.
därför är akupunktur o massage bra.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag har samma fel som mina hästar har haft, dock beror det inte på varandra, hehehe :p

Jag går regelbundet hos naprapat och då o då hos massör.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Det där är samma som med människa.
Om man har gått länge med ett felläge- drar musklerna tillbaka felläget efter korrigering.
därför är akupunktur o massage bra.

Fast det galler val ocksa att man andrar sitt rorelse monster for att forhindra att det gar tillbaka, eller att andra spanningar uppkommer? Man vill ju ofta avbelasta det utsatta stallet och det gor att man utvecklar ett annat rorelsemonster an det som ar optimalt for en frisk och stark kropp. I alla fall om man gatt med det lange. Ocksa samma for hast och manniska.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

PS. hästen fick större fettdepå på den sjuka sidan av korset o den gick inte att få bort.DS
vänta nu:idea: Den bantades ganska snart därefter iom Fång o då blev det mindre.
Vet faktiskt inte hur det är nu:o

Ska damma av honom o kolla läget:angel:

Ska väl tillägga att den inte har haft problem med det sen dess- den är iofs inte tränat sådär jättemycket sen dess.

Hmm intressant. Varfor lagrades en fettdepa? Har det att gora med slaggprodukter som blir kvar i en muskel utan cirkulation?
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Fast det galler val ocksa att man andrar sitt rorelse monster for att forhindra att det gar tillbaka, eller att andra spanningar uppkommer? Man vill ju ofta avbelasta det utsatta stallet och det gor att man utvecklar ett annat rorelsemonster an det som ar optimalt for en frisk och stark kropp. I alla fall om man gatt med det lange. Ocksa samma for hast och manniska.
Om smärtan eller obehaget försvinner helt börjar man ganska omgående att gå betydigt bättre.

Vad man betraktar som länge är ju en högst personlig definition.
Gick 1 år med hälsporre som ledde till rygg o bäckenproblematik.
Då måste även de sekundära problemen åtgärdas.

Jag går till en homiatriker som behandlar med Kiropr, akupunktur OCH massage.
Har alltid varit OK på ÅB.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

KL

Är det inte fler som har funderingar ang detta? Det förekommer ju ofta trådar om problem med höger galopp hänger i handen osv.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Det behöver inte vara felställningar, utan bara muskulära spänningar.

Tycker att det verkar som om få linimentar INNAN ridning.
Tänker på Kajsa igen, som hade värmekuddar till sin hälsena- när hon var frisk o började tävla igen.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

En ponny i stallet gick inte att sko höger bak när den köptes, så till varje skoning fick veterinären komma å droga för att hovis skulle kunna sko :crazy:. (Köparen trodde det var ett hanteringsproblem eftersom hästen kom från en "hästhandlare") Sent omsider åkte iallafall pållen in på klinik och det konstaterades något inflammation eller liknande i rygg/bakkärra (minns inte exakt diagnosen). Efter behandling med antiinfl. gick hästen att sko även hö bak utan droger men ridningen gick fortfarande ganska kass (hästen gick inte fram öht). Välrenommerad kiropraktor togs ut och konstaterade låsning och snedhet i bäckenet. Efter ett par behandlingar var hästen helt ok till ägarinanns oerhörda glädje :bump:

Otäckt att tänka på vad lätt det är att komma förbi problem om man hittar "det rätta stället" med en gång. Mycket gråt och tandagnisslan (och tömd plånbok!!) hade kunnat undvikas i detta fall om kiropraktorn tagits ut dag 1. Men det är, som sagt, lätt att vara efterklok!!
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag tror att det är väldigt vanligt, och uppfattar att många är medvetna om det.

Eller snarare tvärt om, att det är nog rätt unikt med en helt rak häst.
Däremot så är det ju ofta ganska okompliserat att rätta till bara man har lokaliserat problemet.

Kanske skulle det ingå i "hästutbildningen" att lära sig hur man kontrollerar att hästen är rak och står lika jämt på alla benen.

Jag är ju extremt sned själv. Jag vet vad det innebär ridmässigt.

De allra flesta belastnings hältor kommer väl från antingen ryttarens snedhet eller hästen egen låsning/snedhet.


På ATG i Täby har ju Ingela börjat behandla med kiropraktik, och det är ju välkommet att även veterinärerna i Sverige äntligen har insett nyttan av att lokalisera huvudproblemen
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Min Vet. på S-valla samarbetar sen länge med M......berg.
Han är dock svår att få tid hos.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 223
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 355
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 825
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp