Bukefalos 28 år!

Snedheter hos häst o ryttare

Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Både hästar och människor går omkring med låsningar. Vissa stör mer än andra.

Den där behandlaren är väl känd att se allt som kommande från S-I leden, och så enkelt brukar bara alternativare göra det för sig............


Den här leden har liten rörlighet, men det är en viktig led.

Jag vet att hästen inte kan galoppera i motsatt galopp om jag har låsning där. Det stör också de mitsatta skolorna

Mer intressant är ju varför låsningen upstår.

På männsika är det ju spänning/överansträngning i de djupa muskler som passerar leden som gör att den låses...
Nu måste jag studera...

Min bakknähäst hade givetvis låsning i S-I leden
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Tack för ditt första svar:bow::bow:
Många ryttare har inte tränat själva och behandlar tyvärr hästen som en maskin - som bara SKA fungera.

Och fungerar gör den ju - enligt fysiologiska förutsättningar. Tar man inte hänsyn till dem - så går hästen sönder.:cry:
Och massor av hästar går sönder.

En fräsch häst som halkar - reser sig och går vidare.
En övertränad/feltränad häst som halkar - är så osmidig - så den kan skada sig illa av minsta lilla.

Om man aldrig kräver mer av hästen - än den klarar av - och i en balans den klarar av - så håller den sig fräsch, mjuk och smidig i muskler - och nöjd med livet, och ÄR road.

Men om man kräver av hästen - samtidigt som man hindrar, eller försvårar för hästen med brister i sin position - så skapar man en konfliktsituation.

Att ha konfliktrelation med sin häst vittnar inte om gott ledarskap och inte om gott horsemanship - och jag bli lika ledsen som du:cry:

Jag klarar inte av att läsa dessa trådar

KL

Har man en konfliktrelation - så är det en allvarlig tankeställare.

Inom psykologi talar man om att beteenden ger specifika svarsbeteenden.

Beteenden är...ofta svarsbeteenden, gillar man inte det svarvbeteende man bemöts av från sin häst, får man kanske fundera på vad hos en själv - som utlöst detta beteende.

Och kanske inte lägga alla orsaker hos hästen

Nog om detta

Fast det galler val ocksa att man andrar sitt rorelse monster for att forhindra att det gar tillbaka, eller att andra spanningar uppkommer? Man vill ju ofta avbelasta det utsatta stallet och det gor att man utvecklar ett annat rorelsemonster an det som ar optimalt for en frisk och stark kropp. I alla fall om man gatt med det lange. Ocksa samma for hast och manniska.


Efter skador så ändras ju rörelsemönstret permanent.... I mitt fall kan en lårkaka i ungdommen ha skapat problem i hela högersidan.

För att vara fräsch själv - så måste ens rörelsemönster blir liksidigt.
Så länge inte människan är liksidig så kan inte hästen vara liksidig i sitt rörelsemönster.

Min egen erfarenhet av låsningar (som är stor pga sjukdom som påverkar musklerna) är att - använder man bara en del av ledytan - så 'fastnar' leden gärna där.

Med för mycket och för övertränade muskler runt omkring så bildas snabbt ett vacum - och låsning uppstår.

Låsningar uppstår vid stillasittande - eller under natten.

Rörelseträning och koordinationsträning är viktig tror jag.

och grunden att koordinera hästen sitter i att koordinera den egna kroppen.

Lika åt båda håll
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Att ha konfliktrelation med sin häst vittnar inte om gott ledarskap och inte om gott horsemanship - och jag bli lika ledsen som du

Har man en konfliktrelation - så är det en allvarlig tankeställare.
Bra formulerat:bow:
Det borde alla ta till sig.:)
Att man inte skyller på hästen i ngn form av hantering!
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Nej det är ju en dialog.

Utifrån hästens svarsbeteende kan man också få information om hur den upplever det som händer
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

knapplån

Då kanske det är detta som min häst drabbades av i förrgår, skulle skritta iväg till padocken och hon kändes helt ok i skritt på lång tygel, men när jag kortade upp henne så rätt som det var sköt hon ut bakkärran helt åt höger, fick verkligen kämpa för att få henne att gå rakt, hade problem att ställas i ena varvet och sidvärtes fungerade inte, så red hem igen....tömkörde igår och det tog ett tag att få en avslappnad häst men dock gick hon rakt. Men man borde kanske ta ut en ET för att kolla. Ngn som vet en bra sida för att hitta ET i sitt område?
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Min Vet. på S-valla samarbetar sen länge med M......berg.
Han är dock svår att få tid hos.

Jag vet, han är ett elände att få tag i. Jag har tur som redan fått min häst beh av honom, och har goda kontakter om jag vill få tid.

Jag har dock hittat en person som jag banne mig tror är lika bra, om inte bättre.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag har en fråga... Var sitter SI-leden och vad är dens uppgift? :confused: Väntar nyfiket på svar!

Jag funderar för övigt på att ta ut en equiterapeft som kan känna igenom min häst bara för att :)
Bra om det skulle finnas någon låsning och ännu roligare om man gjort det förgäves :rofl:
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Den där behandlaren är väl känd att se allt som kommande från S-I leden, och så enkelt brukar bara alternativare göra det för sig............


Den här leden har liten rörlighet, men det är en viktig led.

Jag vet att hästen inte kan galoppera i motsatt galopp om jag har låsning där. Det stör också de mitsatta skolorna

Mer intressant är ju varför låsningen upstår.

Det är möjligt, men i det här falllet stämde det faktiskt. Vi vet också hur det uppstod. I just galopp är det påfrestningar som inga andra hästar är i närheten av, en knyck fel där och det händer saker. HÄsten är även kollad i hela kroppen f ö.

Hästen mådde f ö bra fram till dess och mår bra efter behandlingen.

Det finns nog olika orsaker. Man kan nog debattera om vad som kommer först. Tror inte någon vet det, faktiskt. Bakknä eller låsning, kotledsinf eller låsning eller annat.

Jag håller med om att lyssna på hästen. Det är nog också vad de flesta gör.

Elithästar (menar den riktigt stora eliten nu) har sånt folk som kollar sej inför tävlingar. Hur många hobbyhästar kollas. :confused:

Jag tror det är mkt vanligt, att som du bla har skrivit tidigare att du gjorde, lägga skulden på sej själv när det inte fungerar. Det ska man ofta, menar inte annat, men sen kanske man måste tänka att det kan vara mer:cool:

Jag har inte trott riktigt på det här med alternativare men fick en tankeställare. Tänkte särskilt på det pga alla trådar om galopproblem.. Samt den om att hänga i handen.....
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

S-I leden är leden mellan bakben och bäcken

via den (bka) så överförs kraften över ryggen.

Rörligheten är liten med avgörande för om du kan föra fram ena höften i taget.
Vilket behövs i galopp - skänkelvikning.

har man problem - med både galopp och sidvärts i ena varvet - skall man nog kolla upp både sig själv och hästen
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag tycker de flesta kompetenser bidrar till helheten.
Och ET absolut, men jag tycker 80 % är väl mycket :D

Då blir det patentlösning på allt
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag tycker de flesta kompetenser bidrar till helheten.
Och ET absolut, men jag tycker 80 % är väl mycket :D

Då blir det patentlösning på allt

Jo jag håller absolut med, det låter väldigt mycket, det var därför jag skrev tråden för att höra andras tankar om det.:eek:

För mej var det nytt och jag var som sagt skeptisk. :confused: Blev faktiskt överraskad av att det var så enorm skillnad efter behandlingen, tillbaka till sitt vanliga jag efter att ha kärvat som sagt i bla sidvärts dagarna efter loppet. Det var underbart att känna eftersom jag också blev orolig självklart. Att något hänt visste vi ju, det kände jockeyn direkt.

När jag sökte på buke hittade jag samma uppgift av en användare som är alternativare (men inte samma - skriver inga namn för säkerhets skull)Men det finns ju en massa sanningar,självklart.

Jag gillar inte heller många av råden ang kärvande hästar som man ser i trådarna. Jag tror också alltid att det finns en anledning när en häst kärvar, det kan ju verkligen vara en ryttare som (liksom de flesta av oss) inte rider optimalt, men lika väl kan hästen ha en skada/svaghet. :crazy:
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

knapplån

Då kanske det är detta som min häst drabbades av i förrgår, skulle skritta iväg till padocken och hon kändes helt ok i skritt på lång tygel, men när jag kortade upp henne så rätt som det var sköt hon ut bakkärran helt åt höger, fick verkligen kämpa för att få henne att gå rakt, hade problem att ställas i ena varvet och sidvärtes fungerade inte, så red hem igen....tömkörde igår och det tog ett tag att få en avslappnad häst men dock gick hon rakt. Men man borde kanske ta ut en ET för att kolla. Ngn som vet en bra sida för att hitta ET i sitt område?

Jag tror det finns en förening som har hemsida.´

Vet dock inte hur man ska veta om de är bra eller inte,:confused:´

Just när den plötsligt går emot tex ytterskänkel kör ut baken mkt, inte vill samla sej, går snett nerför backar, inte vill gå i ena galoppen mm tror jag man ska fundera på att kolla hästen.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

ja precis, hon funkar i tömkörning och longering, men då är det ju ingen som sitter på, så ska kontakta en som ska verka här nere i skåne och höra om priser osv....
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Nej det är ju en dialog.

Utifrån hästens svarsbeteende kan man också få information om hur den upplever det som händer
Långt ifrån alla kan läsa sina hästar- ganska tydligt här o IRL
En del tar dessutom till rejält med våld, fastän det är helt obefogat.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

S-I leden är leden mellan bakben och bäcken

via den (bka) så överförs kraften över ryggen.

Rörligheten är liten med avgörande för om du kan föra fram ena höften i taget.
Vilket behövs i galopp - skänkelvikning.

har man problem - med både galopp och sidvärts i ena varvet - skall man nog kolla upp både sig själv och hästen

Jag som är lite "rörelsefanatiker" undrar hur det ser ut om en häst har låsning i S-I leden när det rör sig utan ryttare?

Eller GÅR det att se, som det beskrivs här så är det mera en känsla som ryttaren upplever under ridning.

Om man jämför med ex en bäckenrotation, så går ju det att (ofta) både se och känna om man ställer upp hästen jämt på jämt underlag, eller ser hur den brukar sin kropp utan ryttare.

Jag har inte läst boken vill jag tillägga.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag vet faktiskt inte vad en bäckenrotation är rent konkret.
Jag kan tänka mig att det är en låsning i S-L leden (mellan bäcken och ryggrad - den har större rörlighet. )

Även den påverkar jättemycket. Kanske mer...

fråga fio :angel:


Min häst som hade återkommande låsningar är död sedan länge och då var jag nog inte så obeservant :angel:

På honom gjorde det ingen skillnad. Han hade ju sin cysta i knäleden som gjorde att han inte ville använda det benet korrekt. Däremot syntes det inte utåt, han var inte halt synbart ens för vet.

Till slut scintades han

Men på mig självgör det enorm skillnad - låsningar runt bäckcnet blockerar verkligen rörelse

Och fio sa ju att det gjorde enorm skillnad
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag har bara läst slarvigt o är nu bortrest och har den inte här..

Men jag minns som så att först märks inte så mkt utom vad man kan känna, i vissa rörelser (det jag kände var klassiskt och eg inte mycket, inte mer än man kunde skyllt på stelhet efter loppet om man vill) och om et känner igenom förstås. Symtomen är annars sånt man känner under ridning i det fria kan hästen leva oke med detta, där krävs ju inte samma rörelser och mjukhet mm som i ridning. Hästen är ju inte gjord att ridas på.

MEN om man då inte rättar till det så kommer så småningom ländproblem som låsning även där i den övergången, bäckenrotation, kotledsinfl, bakknäproblem, ryggproblem o annat av den kompensation som hästen tvingas till när man vill förmå den till något den inte kan pga låsningen. :crazy: De kan kompensera bra och länge och det som märks sen är "sekundärproblemen".

Så fattar jag det alltså, att det är många problem som bottnar i en led som inte är funktionell för ridning då den lätt skadas. Som Fredrik skrev har även många människor problem där. Samma konstruktion men andra följder vi går på två ben och bär inte ryttare...

Nu återger jag vad jag minns bara....inte egna kunskaper obs!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 350
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 822
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp