Bukefalos 28 år!

Snedheter hos häst o ryttare

Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jo, men så långt är jag med.

Jag tycker att det ändå borde gå att se när hästen rör sig på ex lina, fast "strippad".

Om ex tittar på korshalvornas rörelseschema, och dem är symetriska, var rörelsen stannar upp, osv. Eller så kankse det syns hur hästen bär sin hals, eller om den tar meer tyngd på ett framben osv...

Min 4 åring ska kollas igenom nästa vecka, jag ska fråga då.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Hoppas på fio in i tråden då.

Men ex en bäcken rotation eller en bogrotation, eller vilken störning som häst som hästen INTE är halt i för ögat då, så kan man ändå se vart rörelsen stannar upp i bogen, eller i manken eller var hur man nu väljer att titta. Hästen kanske tar lika långa steg, men lägger olika vikt på själva nerslaget....

Äh ,det blir för flummigt.

Jag vet ju också själv hur det är att ha låsningar, man lär sig leva med dem och använder sin kropp genom att avlasta....

Man lär sig med tiden, så även veterinärerna. Jag tror inte heller alltid dem ser låsningar, utan behandlar div infl istället.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag har vetat om min och hästens snedhet ett tag och först trodde jag att jag kunde rida bort det men när jag fick ondare och ondare i rygg samt höfter. Kontaktade då ETsom bland annat sa att vi var väldigt sneda och att hästen hade problem med framknäna. Fick då tömköra hästen i ca 5 v, sedan sätta igång lite lugnt med ridningen (varvat med tömkörning). Men som jag redan visste var jag sned också... Så jag hade beställt tid hos en massör (som även jobbat som friskvårdsterapeut mm.). Igår gick jag dit och hon kollade igenom mig och hon hittade massor med spänningar som vred hela min kropp åt höger, hö höft åker tillbaka, jag kompenserar det med att vrida mig åt höger = mega sned. Med spänningar skillde det nästan 4 cm på bäckenet och efter massage (som gjorde fruktansvärt ont) var jag jämn. Nu ska jag träna upp ländryggen samt masseras minst 3 gånger till och så hoppas vi att jag blir lika rak som hästen är i dagsläget..

Jag visste att jag var sned men inte så sned! Jag tror att många bortförklarar det med att ingen är helt rak.. Massage och tömkörning har gjort undervärk på hästen och nu är det bara jag kvar.

Kan ju också tillägga att jag varit hos sjukgymnast som sa att jag var symetrisk och rak i bäckenet så det gäller att man kontaktar rätt person..
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

S-I leden är leden mellan bakben och bäcken

Nej, nu skrev du nog fel (eller är felinformerad). S-I leden är leden mellan bäcken och korsbenet. Korsbenet heter sacrum på latin och består av 5 sammanväxta kotor som kommer direkt efter länden. Delen på bäckenet som ledar mot sacrum heter på latin ilium. Därav S-I led = Sacro-Iliaca leden.

Som Massageterapeut borde jag kanske inte ge mig in i diskussionen, men jag är faktiskt lite trött på detta tjat om "låsningar" och att folk har en sådan övertro till kiropraktik. Många, många av de snedheter som finns att hitta i bäckenregionen beror på muskelspänningar och förkortade/stela muskler i området. Problemen kan sitta i t.ex. sätesmuskulaturen eller höftböjarna (iliopsoas). Detta gäller både människa och häst. Finns det spänningar här räcker det knappast att "rycka loss" en led för att få bort problemet. Släpper man däremot på spänningarna så brukar den sk "låsningen" försvinna. Undantaget är akuta ryggskottsfall som ofta behöver manipuleras (dock inte alltid). Jag är inte emot kiropraktik så missförstå mig rätt. Jag är dock emot att folk tror att man kan bota långvariga snedbelastningar med enbart kiropraktik. Det behövs ett samarbete. Jag blir också irriterad när jag hör att folk anlitar kiropraktor vid t.ex. sträckningar/rupturer och fläkskador. Det är muskelskador som skall behandlas med massage och stretching. Ingenting annat. Lika irriterad blir jag när någon påstår att man kan skapa världfred genom att manipulera SI-leden... Ja, kanske inte riktigt hans ordval, men nästan... :angel: Alla som har utbildning och yrkeserfarenhet av idrottskador på hästar och människor vet att orsakerna kan vara många och att varje fall måste undersökas och diagnostiseras separat. Att dra alla över en kam är vansinne i mina ögon och hjälper ingen.

Annars är det ju kul att höra att så många av er har posetiva erfarenheter av alternativa behandlingar. Jag hoppas ju själv att det kommer bli mer och mer intergrerat med vet. medicinen. Men det kräver seriösa utövare och inga "medicin män" och "mirakel gubbar".
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Vilket bra svar!!

Jag är livrädd för just kiro, och har aldrig vågat gå till en sån, trots mycket svåra ryggskott som jag drabbas av ett par ggr/år, just för att jag fått det förklarat som du beskriver, men som lekman är det svårt att återge.

Däremot så går det att stretcha hästen i de muskelspänningar som finns i bäckenregionen så de blir hjälpta i sin snedhet, och att ex en rotation hävs. Därför är jag inne på att borde synas när hästen rör sig, trots att spänningarna sitter där eller i runt kotorna i ryggen.

Hur ser du på en hästs rörelse mekanik innan du behandlar. Kan du svara på min fråga ovan?

Vi får trots allt vara glada att vetkåren har börjat acceptera kiro som en hjälp i rehablitering och åtgärd, istället för att förneka olika behandlingsformer som hjälp många hästar. Vad jag menar är att det kankse öppnar upp synen på även andra behandlingsformer
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Hur man ser det på hästens rörelseschema är svårt att svara på 100%-igt. Återigen kan det skilja sig rätt rejält från fall till fall. Vid en mer akut låsning kan hästen vara rejält halt. Vid de lite mer vanliga, långvariga snedheterna kan det vara väldigt diffust. Ett tecken är att hästen inte spårar som den skall, tar ut bakdelen åt ena sidan. Men det kan ju finnas både rotationer, höjd- och sidoförskjutningar (eller en kombination av en eller flera av dessa...). Man kan också titta uppe på korset, speciellt bakifrån och se om rörelserna skiljer sig åt. Det finns ju studier gjorda på SLU där man misstänkte att problemen kom från ryggen. Alla hästarna i studien hade diffusa problem som inte syntes men kändes av ryttaren som ovilja eller stelhet. Veterinärerna kunde inte se någon hälta eller rörelsestörning i vanlig longering eller på löpband. Men efter filmning med höghastighetskamera kunde man se små rörelsestörningar på filmen. Det kan alltså vara jättesvårt att upptäcka med blotta ögat. Ett vältränat öga kan ofta se att något känns fel, men kanske inte alltid lokalisera problemet. Med hjälp av muskeltester och palpation kan man hitta stelhet, smärta och rörelseinskränkning på ett mer effektivt sett än vad man kan enbart genom att titta. Att se hästen i rörelse kan dock komplettera bilden av problematiken (ibland måste man t.ex. se ryttaren rida för att helt förstå vari problem ligger;)).
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

:rofl: det var inte bara fel - det var helsnurrigt.

Har precis läst Udo Bürger och vimsat till det. Han skriver nåt om att det är övergången mellan bakben och rygg :crazy:

Men jag hade tankarna på att håll och vimsade till det.... :D
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

:rofl: Det kan hända den bäste ;)
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Intressanta svar. ( dina tidigare )

Och jag är enig - någonting orsakar ju "låsningen" och det är ofta muskelspänningar - och ffa är det ett felaktigt spänningsförhållande mellan antagonister det handar om - och det är inget man åtgärdar i på en kafferast

Själv skulle jag aldrig gå till en krioporaktor, utan har varit mycket hos naprapat - som ser till att lossa muskelspänningen först...

Har du någon specifik kunskap m S-L leden (sacro - lumbal) som du har lust att dela med dig av.

Sedan på Häst - hur är rörligheten
Är det en sadelled, eller bara upp ned (dorsalt/ventralt )

mera mera mera :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

KL (Tjena tuppen!)
De gånger jag får ryggont, så beror det på att min vä lårbaksidesmuskulatur har blivt för kort, vilket i sin tur beror på en störning längre ned. Så jag vet att stretching hjälper.
Att jag blivit sned av detta har jag blivit smärtsamt medveten om sedan jag fått min häst att också bli stelare i motsvarande partier.
Så det som känns som skelettartat eller ledartat kan ofta vara muskulärt i begynnelsen.
Nu ska jag äntligen äta...
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Hur man ser det på hästens rörelseschema är svårt att svara på 100%-igt. Återigen kan det skilja sig rätt rejält från fall till fall. Vid en mer akut låsning kan hästen vara rejält halt. Vid de lite mer vanliga, långvariga snedheterna kan det vara väldigt diffust. Ett tecken är att hästen inte spårar som den skall, tar ut bakdelen åt ena sidan. Men det kan ju finnas både rotationer, höjd- och sidoförskjutningar (eller en kombination av en eller flera av dessa...). Man kan också titta uppe på korset, speciellt bakifrån och se om rörelserna skiljer sig åt. Det finns ju studier gjorda på SLU där man misstänkte att problemen kom från ryggen. Alla hästarna i studien hade diffusa problem som inte syntes men kändes av ryttaren som ovilja eller stelhet. Veterinärerna kunde inte se någon hälta eller rörelsestörning i vanlig longering eller på löpband. Men efter filmning med höghastighetskamera kunde man se små rörelsestörningar på filmen. Det kan alltså vara jättesvårt att upptäcka med blotta ögat. Ett vältränat öga kan ofta se att något känns fel, men kanske inte alltid lokalisera problemet. Med hjälp av muskeltester och palpation kan man hitta stelhet, smärta och rörelseinskränkning på ett mer effektivt sett än vad man kan enbart genom att titta. Att se hästen i rörelse kan dock komplettera bilden av problematiken (ibland måste man t.ex. se ryttaren rida för att helt förstå vari problem ligger;)).


Tack det var ett vädligt utförligt svar och jag förstår att det inte går att svara hundra procentigt.

Allt har ju en helhet, och det är lättare att få flera pusselbitar för att lägga ett pussel.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Jag kan inte mycket om detta och det är spännande med alla svar och synpunkter. Tack för intressanta tankar:bow:

Vill bara förtydliga att jag har aldrig pratat om att dra en led rätt, det handlade om muskler eller infästningar av muskler (om jag minns rätt)

Det fanns inte innan händelsen och finns inte nu. Så det behöver inte vara långvarigt för att kännas mkt diffust. Rejält syntes det akut dvs direkt efter, men redan en dag senare var det bara diffusa symtom som inte syntes för ögat.

Så det beror på vad man menar med långvarigt i o f s. Om akut är samma dag eller ett par veckor. När en häst tex går på bete kan ju saker hända en dag och ägaren ser inte hästen förrän något dygn senare och då kan akuta symtom vara borta. ( så man inte tror att man alltid måste märka hälta tex. Denna häst var f ö inte halt alls, men rörde sej sämre strax efter)

Det är nog viktigt som du och fler än inne på, att skilja på kiro naprapat mm, och vad de gör. I detta fall handlade det alltså om muskler runt leden och vad jag förstår gör det nästan alltid det åtminstone från början.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Ska försöka svara lite snabbt. Finns ju hur mycket som helst att säga. När jag var på SLU tiggde vi oss till en extra föreläsning på just temat SI-leden med Göran Dahlin som byggde på en gammal studie som gjorts (eller eg. två studier) på travare och ridhästar. Dessutom hade vi ju en väldigt intressant föreläsning med Chris Johnsson som tog upp hela ryggen och dess rörelsemekanik.
Jag citerar mig själv från min hemsida:
"Efter länden kommer en viktig passage i ryggraden, nämligen korsbenet (sacrum). Korsbenet är, i och ledningen mot bäckenets övre del (ilium), ryggradens förbindelse med bakbenen. Här överförs kraften från bakbenen in och upp genom ryggen. Korsbensleden, eller Sacro-Iliaca leden (SI-leden) är en stramled som är omgiven av flera starka ligament. Detta innebär att leden i sig själv har mindre än fem graders rörlighet, men att den har stor följsamhet i förhållande till bäckenet. Något man kan känna tydligt när hästen förflyttar sig framåt".
Det är alltså inte en sadelled (hästen har för övrigt ingen sadelled eftersom den saknar tumme :)) utan en stramled. Relativt platta ledytor som binds samman av urstarka ligament (svåra att påverka). Det finns en liten, liten rörlighet i transversalplanet och saggitalplanet. Dvs upp/ned och fram/bak. Den främsta rörelsen sker alltså i ländryggen istället där kotorna roterar om vart annat till höger och till vänster i varje steg. Det är ju därför som så mycket smärta sätter sig i just länden. Detsamma gäller vid samling och vinkling av bäckenet. En liten del sker i SI-leden men det mesta av rörelsen vidarbefodras via ligamenten till ländryggen där välvningen sker.
I studien på SI-leden tittade man först på ett stort antal travare för att se om man kunde hitta ett samband mellan snedhet i korset och prestation. Det gjorde man förstås. De hästar med uttalad snedhet i korset presterade sämre än andra. I "del två" hade man ett mindre antal hästar som inte fungerade på sitt område (har för mig att det var mest ridhästar, men kan inte säga säkert) och som hade snedhet i korset som ända "symtom". Man lät oberoende veterinärer kolla hästarna så att det verkligen inte fanns några andra fel på hästarna förutom snedheten. Sedan försökte man röntga, utan resultat eftersom det finns för mycket vävnad runt och man kunde inte få några tydliga bilder. Man försökte också manipulera snedheten, men också detta var helt utan resultat. Dessa hästarna var dock så pass dåliga att de fick tas bort. Vid obduktionen hittade man på samtliga avikelser och pålagringar runt SI-leden. Dessa pålagringar hade orsakat smärta som också gav muskelförtvining som följd. I vissa av fallen var "missbildningarna" så stora att det var svårt att tro att de inte var medfödda men Göran menande att trauma låg bakom. Men som sagt var det ett relativt litet urval och väldigt allvarliga fall som ingick i studien (del två), vilket gör att den inte kan ses som den absoluta sanningen. Men det spär på den erfarenhet som jag har från hästar som är sneda över korset (i vissa fall ser man även skillnad i musklingen). Jag har behandlat massor av hästar som varit sneda i korset. Ofta har de svårt med ena galoppen. Då finns alltid spänningar i sätesmusulaturen och ofta i höftböjarna. Ofta finns även triggerpunkter. De brukar bli bra på 1-3 behandlingar. I flera fall har vi prövar kiropraktik, men inte fått någon skillnad varken i den synliga snedheten eller i hästens beteende. Problemet är att eftersom hästen är sned kommer den behöva behandlas regelbundet för att den inte skall få ont igen. Tillsammans med ägaren som får stretcha emellan behandlingarna kan man då få hästarna att fungera riktigt bra. Detta är ju de fall där snedheten är kronisk. En fall kan anses som akut när det är relativt nygjort (kan vara ca 1-14 dagar, men inbland längre), när det fortfarande finns tydlig palpations ömhet och värme och hästen ännu inte fått några avlastnings symtom eller kroniska skador i vävnaderna runt omkring som följd av inflammationen. Är skadan ny kan det bli helt bra på bara en behandling och behöver inte behandlas regelbundet.
Att det är ett område som kan ge stora problem råder det ju ingen tvivel om. Men om det är orsaken eller bara ett symtom (på t.ex avlasting efter knäledsinflammation, har faktiskt sett flertalet sådana fall) och hur det skall behandlas på bästa sätt finns det ju en hel del olika uppfattningar om. Snacka om djungel för hästägarna!
Oj, så långt det blev. Nu orkar jag inte läsa igenom så ni får stå ut med eventualla stavfel ;)
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

en fråga bara lite snabbt, kan sånna här fall visa sig som enbart lite motvilliga att utföra vissa rörelser och ena dagen klara dem bättre för att sedan nästa gång man rider klara dem sämre? Min häst har svårt för t.ex slutor i vänster varv och skänkelvikning undan vänster skänkel, men inga problem med vänster galopp, men svagare i höger, kan det vara som hon är svag helt enkelt eller bör jag kolla upp henne med massör eller dylikt. Visar ingen ömhet vanligtvis, men ibland ngt öm om vi ridit länge och hon spännt sig ( är svankryggad + lite lång)
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Okey på SI lederna är jag med (men har de så mycket som fem grader?)

Men jag menade S-L alltså övergång kors - länd....

( hovled, kronled (mycket liten rörlighet) är sadelleder, annars skulle hästen iten kunna gå på ojämnt underlag)
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Tack för lättbegriplig info:bow:

Kan man tänka sig att använda de svenska namnen på leder mm o inte hänvisar tiil c5 bla bla.....
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Omöjligt att sätta diagnos via internet... Men rent allmännt kan man säga att alla hästar som tränas och tävlas skulle må bra av en behandling då och då eftersom de presterar som idrottare :smirk: Om de BEHÖVER en behandling är en annan fråga... Jag brukar säga att hästar som har ont, eller är så pass sneda att det blir ett problem för ryttaren och kan skapa långvariga belastningsskador BEHÖVER behandlas. Resten mår "bara" bra av det ;) Vilken effekt behandlingen har beror ju lite på hur mottaglig hästen är samt hur mycket som orsakas av faktiska muskelbesvär. Ston kan ju t.ex. slå mot skänkeln pga homoniella skäl. Där kan man ibland få liten effekt av att stoet blir mer tolerant mot beröring och så, men sällan lika stor effekt som om problemet vart orsakat av muskulär smärta. Har man ett ensidigt problem tyder det ju oftast på någon typ av snedhet eller kompensation. Det skadar ju inte att testa. Onödigt att kämpa med problem som ändå inte kan/bör lösas i ridningen.
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Hej,
Hov- och kronlederna klassas som gångjärnsleder fast de har en viss sadelform. Det är eftersom endast ena ledpannan är sadelformad och funktion. Den ända rena sadelled som jag känner till är leden mellan hand och tumme på människa (nu kan jag ju bara människa och häst). Man kan ju tänka sig att t.ex. primater har en liknade led fast jag vet att min lärare pratade om att tummens abduktion är unik för människan och på kul menade att det är det som skiljer oss från djuren (vår förmåga att greppa en penna). Ja, det var ju lite off-topic men, men :)

Övergång kors-länd... Vet inte om jag har så mycket interligent att komma med där... Sista ländkotans tvärutskott har ledytor mot korsbenet och även här finns starka ligament som gör att rörelsen från bakben förs via korsben till länden som roterar. Hästen har dock mindre rotations förmåga en t.ex. människa. Dess ländkotor ser ju också helt annorlunda ut med stora, platta tvärutskott som ofta är sammanväxta i spetsarna. I övergången mellan länd och bröstrygg kan man hitta flera avvikelser. Det är vanligt med missbildningar, sammanväxningar, pålagringar m.m. även hos den friskaste av hästar. Man har bl.a. hittat hästar där halva kotan ser ut som en bröstkota och halva som en ländkota... Från ventralsidan (dvs undersidan mot buken) utgår den viktiga psoasmusklen och även fästen för diafragman. Dessutom har tarmarnas fäste i bukväggen ursprung här och de viktiga njurarna ligger skyddade under ländkotornas tvärutskott. När hästen går samlad välvs länden. Taggutskotten pekar bakåt precis, som i den bakre halvan av bröstkotorna, för att motverka dragningen i lig supraspinale (som går på ovansidan av taggutskotten) när hästen sänker sitt huvud.

Nej, nu ska jag ut och mocka stallet.

/Marie

Ps. Försöker prata svenska och inte latin i möjligaste mån, men det är svårt eftersom latinet är så mycket mer precist i mediciska sammanhang. Men det är ju å andra sidan helt bortkastat om folk inte förstår vad som står :crazy: :o
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Som Massageterapeut borde jag kanske inte ge mig in i diskussionen, men jag är faktiskt lite trött på detta tjat om "låsningar" och att folk har en sådan övertro till kiropraktik. Många, många av de snedheter som finns att hitta i bäckenregionen beror på muskelspänningar och förkortade/stela muskler i området. Problemen kan sitta i t.ex. sätesmuskulaturen eller höftböjarna (iliopsoas). Detta gäller både människa och häst. Finns det spänningar här räcker det knappast att "rycka loss" en led för att få bort problemet. Släpper man däremot på spänningarna så brukar den sk "låsningen" försvinna.

Håller med där!
Är massör oxå. Och tycker att det är uppenbart att man måste släppa på spänningar och mjuka upp "båda antagonisterna" för att släppa trycket i ledkapseln, för att sedan kanske av sig själv få leden att släppa låsningen.

Min massagelärare förnekade att det kunde bli en låsning i själva leden, men alla som haft låsningar, och fått dem att släppa med en jättesmäll vet hur det känns och att det händer.

Tex tror jag att man måste mjuka upp hela områdets muskulatur för att möjliggöra för leden att bli rörlig igen och unvika åtefall.
Men det kan även behövas en liten manipulation för att riktigt lossa själva "sättningen" i leden, efter att musklerna mjukats upp.

Då en led varit kraftigt sammanpressad länge formas (väl?) brosket och ledvätskan pressas undan där trycket är för högt. Utan en liten puff tror jag då att leden kan ligga kvar i sin låsning även om man jobbat bra med muskelspänningarna, och kroppen måste då fortsätta kompensera/skydda leden med återkommande spänningar som följd.

Men i lättare fall eller om man lyckas perfekt med att förbättra vävnaden i området borde låsningarna kunna släppa bara hästen försöker/vågar ta ut sin rörelse.

Det kan ju knaka och knäppa en hel del i en häst under en massage...
I min egen kropp knakar det överallt då kroppen för dagen släpper kramper och jag ridit en stund. -höften ska fram -pang!

Men just S-I leden som ligger så djupt och belastas så mycket, kan jag faktiskt tänka mig kräver manipulation för att puttas till rätt läge och släppa trycket.
Men vid obalanser i hästkroppen eller för hög belastning så lär det låsa sig igen.

Ett exempel i boken, på den häst som fått flest beh. är en låång kallblodstravare, som belastas maximalt i onaturlig fart (travtävling) med extremt lång rygg. Den fick tillbaka sina problem hela tiden och krävde underhåll av kiro.

Glad man är över att ha en sjumilalång kallblodstravare i tävling...:D
Vid minsta muskelproblem (överutfodring/bete/obalans i träning vs foder) återkommer låsningar.
men vi har släppt på det mesta med galopp och mindre mat plus behandling av mjukdelarna i länd-kors o rygg.

Lite är ändå kvar efter sista svängen, och jag ska ringa en kiro idag!!
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Ps. Försöker prata svenska och inte latin i möjligaste mån, men det är svårt eftersom latinet är så mycket mer precist i mediciska sammanhang. Men det är ju å andra sidan helt bortkastat om folk inte förstår vad som står :crazy: :o


Tyvärr blir det ju så, många komponenter har inget svenskt namn, och en del har ju sina egna namn och då blir det missförstånd

Bortsett från när man bluddrar till det.:angel:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 350
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 822
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp