Bukefalos 28 år!

Snedheter hos häst o ryttare

Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Kl

Kommer med en fråga här som kanske inte riktigt har med saken att göra.
Om en häst går omkull, är det då vanligt att SI-leden hamnar snett eller att hästen blir sned på något annat sätt? Eller är det vanligast att hästen "bara" får ömma och stela muskler? Och om hästen gått omkull tidigare och fått en muskelblödning som inte läkt fullt ut, hur påverkar det den?
 
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Anrda kan säkert svara bättre, men jag har nån gammaltiding någon stans där det står om övertänjning av SI leden, altså ett trauma som typ vricka foten.

När man vrickar foten, så blir ju ledbanden övertänjda och likaså med ovan nämnda skada.

SI leden blir då instabil.

Det är bågot helt annat än en låsning. Låsningar i leden i meningen vaccum som kan *knäppas bort" beror mer på som jag skrev att man inte utnyjar hela ledytan under längre tid - I KOMBINATION med olika styrka/spänning i muskulaturen runt en led. MAO felaktig hållning mellan antagonister

Halkar man så kan det hända att man får en sträckning i musklerna runt leden. Särskilt om man är övertränad redan innan, detta påverkar ju rörligheten i leden.

Detta kan efter en tid leda till en låsning, som man ploppa bort, men muskelstelheten drar den lätt tillbaka igen.

Skall jag sticka ut hakan a 'la susan... Så skulle jag säga att hästbehandlare i allmänhet är väääldigt diplomatiska när de pratar med hästägare. Det är väldigt mycket lättare att säga..halkade i hagen... än - du rider in spänning i din häst. :angel: elelr Du rider iten din hsät i en tillräckligt bra balans för att skapa balans mellan antagonisterna...


Detta specifikt inte till vare sig dig eller någon annan.OBS OBS OB

men Hästen utför ett arbete, arbete sliter på kroppen

konstigare än så är det inte, men det är känsligt...

Sedan så kan olyckor hända, men en fräsch häst klarar att rumpla...

Sedan säger jag att alla hästar är sneda - detta i kombination med att alla ryttare är sneda - gör det inte bättre. De flesta ryttare förstärker hästen snedhet...

Vad vill jag med detta svammel?

Säga att världen alltid är större än vi tror, vi människor vill alltid ha enkla svar, men de finns nästan aldrig sådana
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snedheter hos häst o ryttare

Ja, och det är ju skillnad mellan att stuka en led och att få en muskelbristning.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 220
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 130
Senast: Castellini
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 350
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 822
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp