Snedstoppad sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MinAthos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 652
M

MinAthos

Hejsan.

Jag har en häst som är sne (pga. en skada som bildat ett ärr i bogen vilket inte påverkar honom) i bogen, så vänster sida på manken är större än höger och jag måste därför skaffa en sned stoppad sadel till honom nu (för det kommer inte att bli helt jämnt igen) för att den inte ska skjutas över mer på ena siden.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Snedstoppad sadel

Var på bogen sitter skadan?
Vad för typ av skada är det? Muskelskada?
Vem har sagt att snedheten inte kommer ge med sig?

*nyfiken*

Den sitter ganska högt upp i bogen... om man säger såhär, den sitter på manskens ena sida i princip för han hade gått omkull på betet och fått en enorm blödning, och det är nu ett ärr som bildats som gör att det är större. Set finns ingen svullnad kvar eller så, utan bara ärr bildningen.

Det var så att när han gick omkull (att han gjorde det är ett antagande) så slog han i bogen och la samtidigt bogleden fel och hela bogen var ytterst nära att gå ur led, vilken skapade en jättestor blödning (innanför huden) och nu när den är läkt så finns det fortfarande ett ärr. Även om den fortfarande är större så har svullnaden gått ner 75% på skadan, så då kan man tänka sig va stor den kan ha varit...

Iom. denna skadan hade han fått otaliget många fler skador och en equiterapeut har kommit flera gånger och lagt rätt allt och konstaterat detta. Denna personen har vi också haft på många andra av våra hästar, och allt har hjälpt.

Senast ändrad av en moderator:

När min häst var sned rekomenderade min sadelmakare ett schabrak som man kan "stoppa" olika mycket med ilägg. Kostar iof lite mer än vanliga schabrak och man kan behöva hjälp att prova ut det men det kan ju var en idé - särskilt om det faktiskt skulle vara så att skada skulle gå tillbaka mera med tiden.

sy en pad som du har tex neopren eller en fastare typ av madrass i.

jag har sånt på min häst,han är svankryggig menhöjer ryggen extremt mkt i arbete,och jag kan stoppa i hur mkt eler hur lite jag vill.

sen har ju jag lyxen av att ha gamla rullstolsdynor jag kan slaktamen det r inte svårt att sy alls och bara man gör fickorna tillräckligt stora o breda så kanman byra hur som helst sedan

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: WildWilma
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 178
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
13 795
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka